Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april Deze gekende journalist volgt de Belgische politiek al meer dan dertig jaar op de voet als wetstraatverslaggever van de BRT-radio, als politiek hoofdredacteur van het Belang van Limburg en nadien directeur van de studiedienst van de Volksunie. Platel is een geëngageerd schrijver, getuige zijn jarenlange inzet in de Volksunie en tot voor kort in de N-VA.

 
 
Discussietools
Oud 24 april 2005, 17:41   #81
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Maar niet de partijen die zelfs de grondwet willen verkrachten om toch maar hun postjes te behouden?
Je hebt steeds hoofdschuldigen en medeplichtigen.
Paars pleegt om het zo uit te drukken 'schuldig verzuim'
Maar om er actieve boosdoeners van te maken, lijkt me een stap te ver.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 24 april 2005, 18:30   #82
marc platel
Vreemdeling
 
marc platel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Berichten: 57
Standaard bhv

Goede vrienden,


Nog maar even herhalen die historische uitspraak van Frans Van Cauwelaert die ooit zei dat Vlamingen al hun verzuchtingen kunnen realiseren als ze maar voldoende moed aan de dag leggen, desnoods de regering daarover doen vallen.
Toegegeven, Van Cauwelaert gaf zelf niet het goeded voorbeeld, hij werd integendeel een succesrijk Belgisch staatsman.

Marc Platel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Spreek voor jezelf hé. Ten eerste ben ik geen N-VA'er, ten tweede volg ik het dogmatisch flamingantisme (Vlaanderen moet onafhankelijk worden) van bepaalde personen helemaal niet en ten derde krijg ik het op m'n heupen van dat goede Belg/Vlaming gedoe.
Fulmineren, allemaal goed en wel hé Staaf, maar daarmee ben je geen stap verder behalve dan het strelen van je ego. Het stoort me helemaal niet dat er kritiek is op N-VA, wel als die kritiek vervalt in mindless N-VA-bashing. Het doet me verdacht veel denken aan blokbashing, en alhoewel ik zeer gekant ben tegen veel standpunten van het Belang zal ik daar ook kritiek op hebben. Dus deep down heb ik dat gevoel helemaal niet omdat ik me reeds een tijd niet meer indentificeer met N-VA.


Als jij dat allemaal zo simpel wenst te bekijken is het natuurlijk niet moeilijk te vervallen in "ze willen enkel kapotmaken". Misschien willen ze wel een einde maken aan je geliefde België maar is dat enkel ontstaan om een beter bestuur te bekomen. Dat heeft dus niets te maken met kapotmaken en cententrekken maar wel met het zoeken naar een beter alternatief. Voor jou is dat misschien een federaal of unitair België, voor anderen is dat een confederatie of een onafhankelijk Vlaanderen.



Je weet maar al te goed dat zo'n kleine partij het zich niet kan permiteren met radicale voorstellen af te komen en dat de andere partijen die van de baan zullen vegen, alhoewel de huidige alliantie met CD&V ook wel zal meespelen. Wat ze echter wel bereikt hebben is meer aandacht voor de Vlaamse zaak, het in de kijker stellen van de transfers, druk zetten achter BHV. Zonder N-VA zouden die zaken waarschijnlijk niet eens aan bod gekomen zijn. Ze zitten trouwens nog maar een jaar in de regering, dus je kan moeilijk verwachten dat ze in dat jaar de koning afzetten en België confederaal maken. Ze zitten trouwens niet eens in de federale regering dus ze hebben weinig of niets te zeggen over dat soort zaken.
Groen, alhoewel ik volledig gekant ben tegen die partij, had net hetzelfde probleem. Als je niet sterk staat als partij en een uniek gedachtengoed vertegenwoordigt is het niet bepaald gemakkelijk grote veranderingen teweeg te brengen. Het is nog een stuk gemakkelijker om dan heel diep te vallen zodat de aasgieren met veel plezier er kunnen op kappen.
Het Vlaams Belang is op dat vlak stukken slimmer door in de oppositie te blijven (tja veel keuze hebben ze ook niet). Hadden ze vroeger in een regering gezeten zouden ze bijlange niet zo sterk staan als nu.


En dat zijn nu de enkele redenen waarom ik niet meer zal stemmen op N-VA, dus op dat vlak geef ik je gelijk. Ze zijn in hetzelfde bedje ziek als de traditionele partijen.



Tuurlijk mag je dat. Maar zo simpel is het echter niet, en het gaat hier ook niet over het afkeuren maar wel het moddergooien.



Dat zijn inderdaad heel mooie streefdoelen waarin ik je met alle plezier zou steunen. Helaas is het niet zo simpel in de politiek omdat je in dit landje nooit een volstrekte meerderheid hebt. M.a.w., je zal ook moeten rekening houden met die andere coalitiepartijen en eventueel de oppositie.



Ik zeg niet dat België binnen x aantal dagen zal gesplitst raken, maar dat de tegenstellingen over BHV toch mooi illustreren dat op communautair vlak het er hier niet echt goed aan toe gaat.
marc platel is offline  
Oud 24 april 2005, 18:33   #83
marc platel
Vreemdeling
 
marc platel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Berichten: 57
Standaard bhv

Of het Vlaams belang diezelfde redenering volgt of niet, is mij niet bekend. Ik zie overigens niet wat daar fout aan is: ik stel alleen vast dat Vlaamse meerderheidspartijen een boekdeel vol splitsingsbeloftes deden die ze nu blijkbaar niet willen of niet kunnen waarmaken. Wat ze eigenlijk hadden kunnen weten, zo te zien bent u van oordeel dat we daarover geen vragen mogen stellen. Excuus, maar ik zie dat toch enigszins anders.

Marc Platel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johanna
Hetgeen u hier beweert: “Eerlijk gezegd, zo'n redenering heb ik nog nooit gehoord: de politieke partijen weten dat ze iets niet kunnen waar maken, maar mogen dat toch aan hun kiezers zo verkopen.”

Is een redenering die het VB, alias het Blok, reeds jaren volgt.

En zulke strategie keur ik natuurlijk niet goed en heb ik ook nergens verdedigd.

Integendeel!

“Het is toch niet omdat men weet dat er ook andere oplossingen mogelijk zijn dat men aan zijn kiezers moet zeggen: “Sorry, we doen niets want er zijn toch andere oplossingen voor handen dan die splitsing die jullie eisen.””

CD&V/N-VA heeft altijd achter het splitsingsvoorstel van de Vlaamse burgemeesters gestaan, en verkreeg bij de regeringsvorming de verzekering dat het zo zou gebeuren ook.

Dat dit nu op een helling komt te staan ligt niet aan hen, maar aan hen die woordbreuk plegen.

Welke reactie had u trouwens gehad indien CD&V/N-VA niet waren ingegaan op de eisen van de VVB en de Vlaamse burgemeesters??????????????
marc platel is offline  
Oud 24 april 2005, 19:02   #84
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc platel
Goede vrienden,


Nog maar even herhalen die historische uitspraak van Frans Van Cauwelaert die ooit zei dat Vlamingen al hun verzuchtingen kunnen realiseren als ze maar voldoende moed aan de dag leggen, desnoods de regering daarover doen vallen.
Toegegeven, Van Cauwelaert gaf zelf niet het goeded voorbeeld, hij werd integendeel een succesrijk Belgisch staatsman.

Marc Platel.
Daarin geef ik u gelijk. Zoals ik reeds stelde, als de koehandel die op til staat er zo doorgeraakt en N-VA daarom niet uit de regering stapt geef ik iedereen gelijk dat N-VA aan zwaar kiezersbedrog heeft gedaan en enkel denkt aan postjes. Ik wil enkel niet te vroeg oordelen.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 24 april 2005 om 19:02.
instromaniac is offline  
Oud 24 april 2005, 19:08   #85
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc platel
Of het Vlaams belang diezelfde redenering volgt of niet, is mij niet bekend. Ik zie overigens niet wat daar fout aan is: ik stel alleen vast dat Vlaamse meerderheidspartijen een boekdeel vol splitsingsbeloftes deden die ze nu blijkbaar niet willen of niet kunnen waarmaken. Wat ze eigenlijk hadden kunnen weten, zo te zien bent u van oordeel dat we daarover geen vragen mogen stellen. Excuus, maar ik zie dat toch enigszins anders.

Marc Platel.
Wat ik toch zou willen weten is hoe BHV dan wel zou moeten aangepakt worden. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat de huidige aanpak en de gedane beloften goed zijn, integendeel, maar wat moest er dan gedaan worden? Ergens had ik gelezen dat de Vlamingen beter de volgende federale verkiezingen hadden afgewacht en dat de kieskring dan wel moet geplitst worden omdat anders de verkiezingen ongeldig worden verklaard door de raad van state. Ziet u dit als een plausibele oplossing of had u iets anders voor ogen?
instromaniac is offline  
Oud 24 april 2005, 20:02   #86
Johanna
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc platel
Of het Vlaams belang diezelfde redenering volgt of niet, is mij niet bekend. Ik zie overigens niet wat daar fout aan is: ik stel alleen vast dat Vlaamse meerderheidspartijen een boekdeel vol splitsingsbeloftes deden die ze nu blijkbaar niet willen of niet kunnen waarmaken. Wat ze eigenlijk hadden kunnen weten, zo te zien bent u van oordeel dat we daarover geen vragen mogen stellen. Excuus, maar ik zie dat toch enigszins anders.

Marc Platel.
Marc Platel,

Uit al uw schrijven hier kan ik maar één ding opmaken dat u de schuld van het niet doorgaan van de splitsing B-H-V ook gaat zoeken bij CD&V en N-VA. Terwijl deze partijen nog steeds blijven knokken om van de splitsing B-H-V een feit te maken.

“Een regeerakkoord is geen vodje papier” aldus Yves Leterme.
En vandaag zei hij nog dat gedane beloftes door partijen aan hun kiezers, ook moeten worden uitgevoerd!

Nogmaals, dat VLD en SP.a de geloofwaardigheid van de politiek in het gedrang brengen, is niet de schuld van de partijen die het Vlaams regeerakkoord wel loyaal uitvoeren!

De VVB, Van Hauthem (VB) en vandaag hoorden we ook Bruno Valkeniers op het Vlaams Nationaal Zangfeest enkel en alleen Verhofstadt en zijn paarse ploeg aanwijzen als de dooddoeners van een correcte splitsing B-H-V.

En wat met mijn vraag:”Welke reactie had u trouwens gehad indien CD&V/N-VA niet waren ingegaan op de eisen van de VVB en de Vlaamse burgemeesters??????????????”

Laatst gewijzigd door Johanna : 24 april 2005 om 20:13.
Johanna is offline  
Oud 24 april 2005, 20:29   #87
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johanna
Marc Platel,

Uit al uw schrijven hier kan ik maar één ding opmaken dat u de schuld van het niet doorgaan van de splitsing B-H-V ook gaat zoeken bij CD&V en N-VA.
Hoe zou dat toch komen........

Citaat:
Terwijl deze partijen nog steeds blijven knokken om van de splitsing B-H-V een feit te maken.

Ben je wel zeker dat de N-VA in de juiste gewichtscategorie 'knokt'?
Hun rondjes schaduwboksen lijken me anders veeleer gericht tegen hun grotere zusterpartij.
Aan hun onwillige kartel en coalitiepartner heb ik nog niet veel meer dan wat plaagstootjes zien uitdelen.


Citaat:
“Een regeerakkoord is geen vodje papier” aldus Yves Leterme.
En vandaag zei hij nog dat gedane beloftes door partijen aan hun kiezers, ook moeten worden uitgevoerd!
Hou me tegen of ik bega een ongeluk!
Hewel?
Houd er mij nog iemand tegen?

Citaat:
Nogmaals, dat VLD en SP.a de geloofwaardigheid van de politiek in het gedrang brengen, is niet de schuld van de partijen die het Vlaams regeerakkoord wel loyaal uitvoeren!
Maar Johanna toch: er wordt helemaal niks-nogabollen uitgevoerd.
Als je me wil tegenspreken, toon dan eens klaar aan welke vorderingen de N-VA al geboekt heeft voor de 'Vlaamse zaak'
In mijn ogen zo weinig dat ik al mijn schrik voor het Vlaams Kartel reeds lang van me af kon schudden.

Citaat:
De VVB, Van Hauthem (VB) en vandaag hoorden we ook Bruno Valkeniers op het Vlaams Nationaal Zangfeest enkel en alleen Verhofstadt en zijn paarse ploeg aanwijzen als de dooddoeners van een correcte splitsing B-H-V.
Verhofstadt is een federale.
Het heeft geen zin om hem kop van Jut te maken wanneer de Vlaamse regering slabakt in de uitvoering van haar beloftes.
Of wil je beweren dat de Vlaamse regering een machteloos en bijgevolg nutteloos orgaan is, om gebuisde 'feds' aan een vervanginkomen te helpen?
Mij niet gelaten hoor.

En wat met mijn vraag:”Welke reactie had u trouwens gehad indien CD&V/N-VA niet waren ingegaan op de eisen van de VVB en de Vlaamse burgemeesters??????????????”[/quote]
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 24 april 2005, 20:37   #88
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Verhoftadt is misschien machtigste man binne vld, alé ik zeg maar iets zenne. Ik weet alleen dat u bewering weeral kant noch wal raakt. (saboteur) voor mijzelf voor vrijheid en voor recht ja
maarte is offline  
Oud 24 april 2005, 20:44   #89
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Verhoftadt is misschien machtigste man binne vld, alé ik zeg maar iets zenne.
Ook Verhofstadts macht is beperkt tot zijn regeerniveau en bevoegdheden.
En dat zeg ik niet zomaar.
Ofwel is de Vlaamse regering bevoegd voor B-H-V ofwel niet.
Zoniet, dan hadden ze er geen akkoord moeten over sluiten en er vooreerst niet mee naar de kiezer trekken.
Beloftes doen die je niet kan realiseren omdat je in die materie nogabollen te zeggen hebt, is bedrog, leugen, grootspraak, misleiding en volksverlakkerij.

Bij mijn weten heeft de federale Verhofstadt geen zak beloofd aangaande B-H-V.
Het gaat dus niet op hem hierover iets in de schoenen te schuiven.

Citaat:
Ik weet alleen dat u bewering weeral kant noch wal raakt. (saboteur) voor mijzelf voor vrijheid en voor recht ja
Laat persoonlijke aanvallen liever achterwege en probeer uw loze prietpraat liever eens met een deugdelijk argument te onderstrepen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 24 april 2005, 21:00   #90
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Dit was ten eerste al duidelijk geen persoonlijk aanval (ken jouw niet eens persoonlijk hoe zou ik dan een persoonlijke aanval kunnen doen)
ten tweede als jij denkt dat de vld fractie compleet onafhankelijk werkt en verhofstadt en andere hier geen zeggenschap hebben dan denk je verkeerd.
Vlaamse regering bevoegd????? Verhofstad niks beloofd dan heb ik dat voor de verkiezingen toch anders gehoord, voor nieuwjaar zou bhv gesplitst zijn.
jongen toch, je veteld hier toch wel leugens en prietpraat. ga je me nu weer beschuldigen van persoonlijke aanvallen.
maarte is offline  
Oud 24 april 2005, 22:18   #91
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Het Vlaams Regeerakkoord werd door het kartel samen met sp.a en vld gemaakt met de afspraak bhv te splitsen. De consequentie hiervan is dat vld en sp.a op federaal niveau samen met het kartel aan dezelfde koord trekken. Indien vld en sp.a deze afspraak niet nakomen, dan betekent dit dat het Vlaams Regeerakkoord door hen opgezegd wordt. De logische conclusie is dat het kartel de Vlaamse Regering hierover doet vallen.
Al de rest is prietpraat.
Cd&v en n-va, waar wachten jullie op?
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 25 april 2005, 07:54   #92
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Het Vlaams Regeerakkoord werd door het kartel samen met sp.a en vld gemaakt met de afspraak bhv te splitsen. De consequentie hiervan is dat vld en sp.a op federaal niveau samen met het kartel aan dezelfde koord trekken.
Jij vooronderstelt hier verantwoordelijkheid of zelfs onderhorigheid van het federale niveau aan het regionale.
Het lijkt me dat de Vlaamse coalitie beloften buiten haar bevoegdheid deed, zonder een spatje garantie op coöperatie vanwege hun federale partners.
Het lijkt een beetje op geld beloven uit andermans portemonnee. Wanneer de portemonnee dan gesloten blijft (elk is baas in zijn geldbeugel) dan staat de belover met de billen bloot.

Citaat:
Indien vld en sp.a deze afspraak niet nakomen, dan betekent dit dat het Vlaams Regeerakkoord door hen opgezegd wordt. De logische conclusie is dat het kartel de Vlaamse Regering hierover doet vallen.
Al de rest is prietpraat.
Cd&v en n-va, waar wachten jullie op?
Zoveel is zeker.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 25 april 2005, 08:10   #93
Clemens
Parlementsvoorzitter
 
Clemens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2003
Berichten: 2.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Cd&v en n-va, waar wachten jullie op?
m.i.
Zeker niet op de uitvoering van Verhofstadts grootste droom: “Het Vlaams kartel te breken!”

Of stab, zie jij zo graag de wensen van Verhofstadt vervuld?

De Vlaamse regering kan niet vallen, maar zal wel een oplossing moeten zoeken als het vertrouwen totaal zoek is geraakt.

Denk jij dat we er beter aan toe zijn als CD&V en N-VA dan zouden opstappen?

Een regering vormen met het VB is kwasi onmogelijk daar deze partij haar imago van onverdraagzaamheid blijft versterken en dit kan zeker niet geslikt worden door een belangrijk deel van de kiezers van het Vlaams kartel. Denk maar even aan de politieke stunten van blokker Filip Deman.

Net als u, ben ik nu erg benieuwd wat er dan wel gaat gebeuren.
In ieder geval om het met de woorden van Yves Leterme te zeggen:
Als alle beloften en het regeerakkoord een vodje papier zijn, is er een fundamenteel probleem.Er bestaat zoiets als de ethiek van het gegeven woord.
De partijen moeten goed beseffen als ge voor de verkiezingen aan de kiezers iets belooft, dan moet ge dat ook uitvoeren na de verkiezingen.

Trouwens de vorige Vlaamse regering onder VLD-er Bart Somers heeft indertijd ook aan de Vlaamse burgemeesters beloofd de splitsing B-H-V na de verkiezingen te regelen.
Clemens is offline  
Oud 25 april 2005, 08:30   #94
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

De "vuivechter" van het NV-A laat in de Standaard opschrijven dat, indien er geen akkoord komt over de splitsing hij ook geen akkoord wil over de lastenverlaging.

Nog een bewijs dat het die politiekerkes niet te doen is om het welzijn van de burger maar om hun eigen ego.
Curieus of hij ook met een vrachtwagen nepgeld voor de stempellokalen gaat verschijnen.

De Crem en Leterme, bid voor hem.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline  
Oud 25 april 2005, 08:34   #95
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
De "vuivechter" van het NV-A laat in de Standaard opschrijven dat, indien er geen akkoord komt over de splitsing hij ook geen akkoord wil over de lastenverlaging.
Hij dreigt dus:"Pas op of we spelen u extra geld in handen!"
Daar zal een regering van wakker liggen.........
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 25 april 2005, 09:29   #96
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Hij dreigt dus:"Pas op of we spelen u extra geld in handen!"
Daar zal een regering van wakker liggen.........
Hij ligt er wel van wakker want hij speelt met zijn zeteltje !!
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be