Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Dirk Van Duppen (PVDA) - 8 tot 14 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Dirk Van Duppen (PVDA) - 8 tot 14 januari Dirk Van Duppen is huisarts, werkzaam voor Geneeskunde voor het Volk. Hij kwam in 2004 ook op voor de PVDA, hij stond op de 33ste plaats op de lijst voor het Vlaams Parlement.

 
 
Discussietools
Oud 6 januari 2007, 07:57   #1
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard Kiwi op zijn Belgisch

Zou het niet goedkoper zijn om het kiwimodel te gebruiken om te bepsparen op de gezondheidszorg. Men kan bijvoorbeeld van elk medicament 1 origineel en generisch product terug betaalbaar maken en voor andere gelijkwaardige producten moet men de volle pot betalen.
Vorenus is offline  
Oud 6 januari 2007, 14:10   #2
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Dat zou me goed lijken, op voorwaarde dat alle andere producten identiek waren.

Maar in praktijk is dat zo niet. Wat gezien de enorme bio-diversiteit, en het menselijke reageren daarop, het kiwi model bijna wreedaardig maakt.

Men moest maar eens voor langere tijd nood hebben aan een medicijn, waarbij de kiwi-verkozen variant een bepaald element heeft gebruikt waar je (in algemene zin) 'allergisch' aan bent, terwijl alternatieven die op iets anders steunen uw enige optie zouden zijn.

Gaat Steve Stevaert dat dan betalen?
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline  
Oud 6 januari 2007, 14:36   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waarom stroppen voor bij medicijnen voor het Kiwi model?
De hervormingen die Nieuw Zeeland heeft doorgevoerd op de bureaucratie zijn an sich ook heel interessant.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline  
Oud 6 januari 2007, 19:28   #4
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

@Raven: Ik dacht dat er sprake was van een commissie om dergelijke zaken te regelen.
StevenNr1 is offline  
Oud 7 januari 2007, 00:04   #5
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
@Raven: Ik dacht dat er sprake was van een commissie om dergelijke zaken te regelen.
Kan ik wel aannemen, en ongetwijfeld kan zo'n commissie een be-argumenteerde beslissing nemen die in veel gevallen wel degelijk is, maar daarmee is het probleem niet van de baan.

En naast de kwestie van allergische reacties of ondoeltreffendheid van bepaalde stoffen bij bepaalde mensen zal de diensverlening van de geneesheren mogelijk in het gedrang komen.

De diversiteit aan geneesmiddelen, en Deheer Van Duppen zal dat wel weten, is net een krachtige manier voor de geneesheer om de meest oppurtune combinaties te maken voor de grootste kans op snelle genezing.

Het gaat hier niet over relatief uniforme producten zoals bloem of suiker, maar over verbindingen waarbij over de meesten (en zeker bij combinaties) niet licht heen mag gegaan worden.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline  
Oud 7 januari 2007, 02:08   #6
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Hm ja, moest ik nu nog weten wat er in zijn boek stond, zou ik u kunnen antwoorden, helaas... nu ja, Dirk Van Duppen zal u dat allemaal wel veel beter kunnen uitleggen, vermoed ik, nog even geduld dus
(En mijn excuses.)
StevenNr1 is offline  
Oud 8 januari 2007, 08:06   #7
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Ik vrees dat de motivatie van dokters om bepaalde medicijnen voor te schrijven niet veel te maken heeft met het welzijn van hun patienten.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 8 januari 2007, 08:10   #8
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Ik vrees dat de motivatie van dokters om bepaalde medicijnen voor te schrijven niet veel te maken heeft met het welzijn van hun patienten.
kunt u dat ook hard maken, of is dit weer 1 van die vele veralgemeningen, samen met de snoepreisjes, de vele cadeaus, enz?
Pieke is offline  
Oud 8 januari 2007, 08:55   #9
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Ik dacht niet dat dit een geheim is. Of is alles wat in de pers staat leugens?
Maar geef mij de middelen en de macht en ik zal u het onomstotelijk bewijs leveren. Zo moeilijk is dat niet.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 8 januari 2007, 09:21   #10
Samsa
Gouverneur
 
Samsa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Oostende
Berichten: 1.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
kunt u dat ook hard maken, of is dit weer 1 van die vele veralgemeningen, samen met de snoepreisjes, de vele cadeaus, enz?
als zoon van een huisarts kan ik u verzekeren dat zowat elke dokter dat soort zaken aangeboden krijgt. op dat vlak kun je gerust veralgemenen. of iedereen het ook aanneemt is een andere zaak. maar dat het een redelijk wijdverspreid probleem is, is vrij zeker
__________________
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline  
Oud 8 januari 2007, 10:58   #11
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
als zoon van een huisarts kan ik u verzekeren dat zowat elke dokter dat soort zaken aangeboden krijgt. op dat vlak kun je gerust veralgemenen. of iedereen het ook aanneemt is een andere zaak. maar dat het een redelijk wijdverspreid probleem is, is vrij zeker
wat voor zaken? Een pen met het logo van een bedrijf? Een agenda met het logo van een geneesmiddel? Snoepreisjes?

In het verleden was dit schering en inslag, snoepreisjes e.d., maar de wetgeving is serieus verstrengt. Het is geen wijdversprijd probleem meer. Ik ken een aantal vertegenwoordigers persoonlijk, ik ken een aantal marketingverantwoordelijken. Ik weet dat het aan banden gelegd is.
Pieke is offline  
Oud 8 januari 2007, 10:59   #12
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Ik dacht niet dat dit een geheim is. Of is alles wat in de pers staat leugens?
Maar geef mij de middelen en de macht en ik zal u het onomstotelijk bewijs leveren. Zo moeilijk is dat niet.
De pers, sure. Hoeveel geneesheren kent u persoonlijk?
Pieke is offline  
Oud 8 januari 2007, 12:36   #13
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Pieke
Hoeveel kent u er?
Over welk percentage praat je dan?
Denk je dat de artsen dat even aan de grote klok gaan hangen?
Voor iedere wet zijn er in België minimaal 10 achterpoortjes om die wet te omzeilen. Voorwaarde is echter dat je over veeeel geld beschikt om, eventueel, de nodige dure advocaten in te zetten.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 8 januari 2007, 13:20   #14
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Pieke
Hoeveel kent u er?
Over welk percentage praat je dan?
Denk je dat de artsen dat even aan de grote klok gaan hangen?
Voor iedere wet zijn er in België minimaal 10 achterpoortjes om die wet te omzeilen. Voorwaarde is echter dat je over veeeel geld beschikt om, eventueel, de nodige dure advocaten in te zetten.
Nattevingerwerk dus.

De farma-industrie is bikkelhard. Denk je niet dat het minste foutje zwaar afgestraft wordt? Concurrenten houden elkaar nauwlettend in het oog, en klachten worden er om de haverklap ingediend. En in overtreding, leidt tot een fikse boete.
Pieke is offline  
Oud 8 januari 2007, 13:42   #15
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Nattevingerwerk dus.

De farma-industrie is bikkelhard. Denk je niet dat het minste foutje zwaar afgestraft wordt? Concurrenten houden elkaar nauwlettend in het oog, en klachten worden er om de haverklap ingediend. En in overtreding, leidt tot een fikse boete.
Mag ik nu aan u vragen of je dat hard kan maken? Of is natte vingerwerk een privilege van U?
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 8 januari 2007, 13:48   #16
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Mag ik nu aan u vragen of je dat hard kan maken? Of is natte vingerwerk een privilege van U?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Ik ken een aantal vertegenwoordigers persoonlijk, ik ken een aantal marketingverantwoordelijken. Ik weet dat het aan banden gelegd is.
Een goede vriend van me is verantwoordelijk voor de marketing bij een groot Amerikaans farma-concern. Uit eerste hand dus.
Pieke is offline  
Oud 8 januari 2007, 14:10   #17
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Een goede vriend van me is verantwoordelijk voor de marketing bij een groot Amerikaans farma-concern. Uit eerste hand dus.
En denk je nu echt dat die goede vriend dat even aan uw neus gaat hangen en zichzelf daarmee aan gerechtelijke vervolging blootstelt?
Als je dat harde bewijzen noemt.
Dan.
Ik ken wel 1000 dokters persoonlijk die een paar keer per jaar op kosten van een of ander pfarmaceutisch bedrijf op studiereis (?) gaan. En als je dit niet geloofd maak ik je wel wat anders wijs.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 8 januari 2007, 15:22   #18
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
En denk je nu echt dat die goede vriend dat even aan uw neus gaat hangen en zichzelf daarmee aan gerechtelijke vervolging blootstelt?
Als je dat harde bewijzen noemt.
Dan.
Ik ken wel 1000 dokters persoonlijk die een paar keer per jaar op kosten van een of ander pfarmaceutisch bedrijf op studiereis (?) gaan. En als je dit niet geloofd maak ik je wel wat anders wijs.
u bent toch tenminste op de hoogte van de wetgeving hieromtrent?
Pieke is offline  
Oud 8 januari 2007, 18:42   #19
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
wat voor zaken? Een pen met het logo van een bedrijf? Een agenda met het logo van een geneesmiddel? Snoepreisjes?
Ik weet niet hoe het hier in België zit maar mijn ouders werken in de toeristische industrie in Portugal en komen toch regelmatige groepen tegen van Dokters die op uitstap zijn op kosten van één of ander farma-bedrijf...

Daarnaast ken ik ook verschillende huisdokters die af en toe voor "professionele redenen" naar "congressen" in het buitenland gaan.
__________________

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 8 januari 2007 om 18:43.
Jonas Elossov is offline  
Oud 8 januari 2007, 21:40   #20
Dirk Van Duppen
 
 
Dirk Van Duppen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2005
Berichten: 37
Standaard

De eerste reeks interventies zijn vragen en bemerkingen over het kiwisysteem: is het goed dat alleen het goedkoopste wordt terugbetaald, en wat als je er niet tegenkunt of onvoldoende op reageert? Hoe worden de keuzes gemaakt ed.
De tweede reeks interventies gaat over de marketing.
In deze tussenkomst beantwoord ik de eerste reeks rond het kiwisysteem, in een volgende bijdrage deze over marketing.

Het is onjuist dat in met het kiwisysteem zoals bijvoorbeeld in Nieuw-Zeeland (NZ) per ziekte maar één geneesmiddel wordt terugbetaald. In NZ worden voor alle ziekten alle geneesmiddelen terugbetaald die nuttig kunnen zijn, de besten het eerste. Als een patiënt met één middel niet wordt geholpen wordt via eenvoudige medische motivatie een ander middel 100% gesubsidieerd.

Het is een misverstand dat door mijnheer Neels, woordvoerder van de farmaceutische industrie, doelbewust wordt rondgestrooid. Zo durfde hij live in Ter Zake van maandag 29 november 2004 in een debat met mij beweren: “In Nieuw-Zeeland wordt maar één pijnstiller terugbetaald. En als je kankerpatiënt bent en je verdraagt dat middel niet, dan kun je kiezen: ofwel pijn lijden ofwel een ander middel uit eigen zak betalen”. Dit is een klinkklare leugen. En dat is makkelijk te verifiëren via de website over geneesmiddelen in België (www.bcfi.be ) te vergelijken met deze in Nieuw-Zeeland (http://www.pharmac.govt.nz/). Je zult zien dat dezelfde 11 morfine of afgeleiden (opoïden) in Nieuw-Zeeland worden gebruikt als bij ons in de palliatieve zorg. Met dat verschil dat in NZ ze allen volledig gesubsidieerd worden en bij ons de patiënt nog 25% uit eigen zak moet betalen. Ik kan als huisarts getuigen dat de uitgaven voor pijnstillers bij kankerpatiënten thuis één van de zwaarste posten is die wegen op het budget van de patiënt.
In NZ worden voor alle ziekten alle geneesmiddelen terugbetaald die nuttig kunnen zijn. Maar van een geneesmiddel dat door meerdere fabrikanten op de markt wordt gebracht (bijvoorbeeld onder generische vorm) wordt er slechts één merknaam terugbetaald. Namelijk deze die de openbare aanbesteding in de wacht kan slepen.

Het gaat hier dus in eerste instantie om de keuze tussen verschillende merknamen van eenzelfde geneesmiddel. Dat heeft uiteraard niets van doen met therapeutische keuzevrijheid, maar alles met de vrijheid voor de arts en de farmaceutische industrie om patiënt en ziekteverzekering al of niet onnodig op kosten te jagen. Bijvoorbeeld van de cholesterolverlager Zocor 40 mg had je tien verschillende merknamen met prijzen die varieerden van 54 euro tot 123 euro. Onder druk van de marketing schreven 90% van de artsen het duurste merk voor. Gevolg: de ziekteverzekering (wij allen dus) betaalde 69 euro teveel voor één doosje. In totaal werden zo in 2003 precies 29.3 miljoen euro teveel betaald, voor één geneesmiddel, van één Amerikaanse multinational MSD, die in België niets aan tewerkstelling, niets aan O&O heeft, alleen enkele medische vertegenwoordigers die de artsen de kop moeten zot praten dat ze het dure merkproduct moeten blijven voorschrijven. Wel aan die plundering stelt het kiwimodel een einde.

In tweede instantie dient er een keuze gemaakt te worden tussen verschillende geneesmiddelen die een gelijke of gelijksoortige indicatie hebben (bijvoorbeeld een ziekte op volledig gelijkwaardige wijze behandelen). Bijvoorbeeld hypertensie wordt behandeld met een vijftal subklassen van geneesmiddelen: 1.diuretica (bv. hygroton) 2. betablokkers (bv. Tenormin) 3.Calciumanatonisten (bv. Plendil) 4. ACE inhibitoren (bv. Zestril) 5. Sartanen (bv. Coversyl). Van iedere subklasse worden er in NZ zoveel verschillende geneesmiddelen terugbetaald als nodig is om alle patiënten voort te helpen. Er worden dus meerdere keuzes gemaakt tussen bijvoorbeeld de 15 verschillende calciumantagonisten. De wetenschap helpt ons om hierin een eerste keuze te maken, producten die de beste bewijzen kunnen voorleggen voor werkzaamheid en veiligheid.

Een onafhankelijk team kan op basis van wetenschappelijke gegevens dan nog meerdere keuzes maken. Als de patiënt bijvoorbeeld een bepaald geneesmiddel niet verdraagt, of dat het bij die individuele patiënt niet voldoende aanslaat, dan kan de arts nog een tweede of derde keuze maken. Dat is een wetenschappelijk verantwoorde therapeutische vrijheid in het belang van de patiënt. Nu wordt het voorschrijfgedrag van artsen vooral gestuurd door de marketingkracht van de producenten. Die zetten artsen aan om vooral de nieuwste, duurste en niet altijd betere geneesmiddelen voor te schrijven.
Het kiwi-model in Nieuw-Zeeland laat dus telkens per subklasse meerdere keuzes toe. Zo zijn er bijvoorbeeld in Nieuw-Zeeland 6 calciumantagonisten tegenover 15 bij ons, 3 maagzuurremmers (PPI’s) tegenover 6 bij ons, 8 ontstekingsremmers tegenover 19 bij ons (nu 18 sinds de terugtrekking van Vioxx).

Zijn generische producten even goed als merkproducten?
Ja, want het gaat om exact hetzelfde geneesmiddel. Dat voldoet aan dezelfde kwaliteitscriteria als de dure merken. Het wordt in vele gevallen gemaakt op dezelfde machines. Enige verschil is de merknaam omdat het patent vervallen is. Het zijn dus geen “witte producten”.
Dirk Van Duppen is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be