Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Nele Lijnen (Open VLD) - 19 maart tot 25 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Nele Lijnen (Open VLD) - 19 maart tot 25 maart ° 1978, gecoöpteerd senator door Open VLD (Vivant)

 
 
Discussietools
Oud 22 maart 2007, 21:17   #1
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard Meer werken en meer verdienen ?

De laatste jaren en decennia werden er altijd maar maatregelen doorgevoerd om de mensen aan te moedigen om minder uren te werken, door aan 'minderwerkers' allerhande premies toe te kennen zodat ze netto niet veel verliezen in vergelijking met wat iemand netto verdient die wel voltijds werkt. Die premies komen natuurlijk niet uit het luchtledige gevallen. Ze moeten worden betaald via belastinggeld en/of sociale bijdragen. Veel jobs hebben al die maatregelen om het werk te herverdelen nog niet opgeleverd. De mensen die al die arbeidsherverdelingsmaatregelen maar niets vinden en die er liever zouden voor opteren om meer uren te werken om zo meer te verdienen, blijven echter in de kou staan. Bij mijn weten kunnen werknemers er niet voor opteren om vrijwillig te kiezen voor een langere werkweek. Het lijkt wel alsof het voor de werkende bevolking ronduit verboden is om vooruit te komen in het leven door te opteren voor wat extra te werken.

Vindt u dat de werknemers het recht moeten krijgen te opteren voor "meer werken en meer verdienen" ?
Cynicus is offline  
Oud 22 maart 2007, 21:34   #2
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

werken moet op zich kunnen

maar sommige werkers moeten tegen hun eigen werkzucht beschermd worden meen ik en de gemeenschap moet zich ook tegen sommige werkers beschermen

werken heeft immers onmiskenbaar voordelen maar het heeft ook een andere kant

het is nu nog een taboe om die negatieve kant van werken aan te roeren
maar dat went wel na een tijdje

negatief aan werken is bvb dat het vaak stinkt en lawaai maakt ( ik haat het bvb als ik op een bank in het park rustig een joint zit te paffen en mensen die bij de groendienst werken zitten daar met hun kettingzagen in het rond te hanessen ), werken kost hoe dan ook altijd energie, dus vervuild het - om te werken moeten we ons verplaatsen dus mobiliteitsprobleem - het is ook niet goed voor de kinderen want die hebben ook aandacht nodig enz

kortom ik zou zeggen werk dus gerust als je het niet laten kan maar werk met mate
overdrijf niet
en liefst niet in mijn buurt als ik aan t paffen ben

de overheid zou meer moeite moeten doen om sommige vlamingen te helpen met hun werkverslavingsproblematieksyndroomstoornisepidemi e
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 22 maart 2007 om 21:45.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 23 maart 2007, 10:03   #3
Kleine Johannes
Burger
 
Geregistreerd: 25 november 2003
Locatie: Oost-Vlaanderen
Berichten: 159
Standaard

Werknemers kunnen er wel degelijk voor opteren om meer uren te werken. Niemand verbiedt een werknemer om, na zijn dagtaak van 7 �* 8 uren, nog een extra job te gaan doen, als loontrekkende of als zelfstandige in bijberoep. Dat men niet kan kiezen méér uren te werken in hetzelfde bedrijf is ook niet helemaal waar, veel bedrijven laten toe dat er overuren geklopt worden, liefst gratis natuurlijk, maar de verstandigste werkgevers zorgen er voor dat hun werknemers een extraatje krijgen als ze extra gewerkt hebben. Spijtig genoeg wordt dat extraatje dan in het zwart uitbetaald, zodat dit dan weer ten nadele is van andere werkzoekenden, die dan niet in aanmerking kunnen komen voor het werk dat door anderen al in het zwart gedaan wordt.

Vandaar ook de noodzaak om de belastingen op arbeid af te bouwen, ja, op termijn, zelfs af te schaffen! Op die manier wordt zwartwerken onmogelijk, aangezien werken sowieso onbelast is (tot een zekere grens dankzij een flattax met twee stappen, één van 0% en één van 50% of minder op het inkomen boven die welbepaalde grens).

Anderzijds, extra werken is alleen nodig als je echt tekort hebt, want zoals king of beggars en fleas het ook schrijft: werken heeft ook een negatieve kant. Men zegt wel dat men van werken niet dood gaat, maar ik heb enkele mensen gekend die effectief aan werken dood gegaan zijn.
Kleine Johannes is offline  
Oud 23 maart 2007, 10:54   #4
Helena
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 16
Standaard

Trouwens zwartwerken is zoiets als mensen zonder papieren, het moet hoe dan ook vermeden worden.
Meestal wordt er onder de term "zwartwerken" enkel de financiele kant gezien. Financieel zwartwerk zou inderdaad verdwijnen als er geen belasting op geheven wordt maar het is niet de bedoeling om daarbij de hele de arbeidsbescherming af te schaffen (veiligheid en gezondheid ed? ..), dat zou wel heel onverstandig zijn. En dat gebeurt bij zwart werk wél.
Legaliseren van zwartwerk is dus de boodschap.
Zo is nu het recente voorstel in Brazilie, waar het basisinkomen geleidelijk wordt ingevoerd, om het basisinkomen in eerste instantie te verhogen als men legaal werk aanvaard. Naarmate men meer verdiend zou het dan terug verminderen.
Helena is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be