Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Democratie?
Ik ben een "democraat" 15 53,57%
Ik ben geen "democraat" 4 14,29%
Ik twijfel 0 0%
Het is allemaal niet zo eenvoudig 8 28,57%
Andere mening 1 3,57%
Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 januari 2008, 22:44   #1
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard Democratie

Een discussie. De vraag gaat niet zozeer om wat democratie inhoudt, maar of u zich al dan niet "democraat" noemt - voorstander van een democratisch bestel.

Dan kunt u, in het levendig verloop van weerwoorden, bedisselen wat "democratie" is.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 22:50   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Ik ben een democraat, maar niet fanatiek.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 22:54   #3
sn00py
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 mei 2006
Berichten: 1.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik ben een democraat, maar niet fanatiek.
Dan ben ik extreem-links (maar niet fanatiek)
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 22:59   #4
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Ik ben een democraat in de zin dat ik rekening wil houden met de mening van anderen en me neerleg bij een beslissing van een meerderheid.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 22:59   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik voel me geen democraat, maar ik meen dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 23:05   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ben geen democraat, aangezien ik een voorstander ben van een meritocratie of een technocratie, allesinds een maatschappij die niet geordend is volgens de wil van de massa, maar volgens het beste voor de massa. Ja ik ga er van uit dat het volk per definitie luxegeil is en niet de noodzakelijke stappen kan zetten om zichzelf en de planeet te beschermen in de toekomst.

Natuurlijk moet er wel een grondwet bestaan waarin de rechten van het individu worden gevrijwaard. De overheid zal ook hier niet aan kunnen sleutelen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 23:06   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik ben een democraat in de zin dat ik rekening wil houden met de mening van anderen en me neerleg bij een beslissing van een meerderheid.
Ook indien uw gezond verstand en uw geweten zegt dat het een foute beslissing is ?

Gelijk hebben en krijgen, er is een verschil tussen. De meerderheid krijgt gelijk, maar heeft ze dat ook ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 23:10   #8
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ook indien uw gezond verstand en uw geweten zegt dat het een foute beslissing is ?
Dan heb je (afhankelijk in welke context de beslissing genomen wordt) nog altijd de kans om eruit te stappen of te onthouden van stemming.

Citaat:
Gelijk hebben en krijgen, er is een verschil tussen. De meerderheid krijgt gelijk, maar heeft ze dat ook ?
Dat is een waarheid als een koe.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 23:15   #9
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Ik ben voor een arbeidersdemocratie.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 00:20   #10
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Democratie is nonsens. Ik ben een meritocraat.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 01:08   #11
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik ben een democraat, maar niet fanatiek.
En op welk vlak vind jij jezelf dan een democraat, Raf?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 01:24   #12
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ook indien uw gezond verstand en uw geweten zegt dat het een foute beslissing is ?

Gelijk hebben en krijgen, er is een verschil tussen. De meerderheid krijgt gelijk, maar heeft ze dat ook ?
Niet altijd.
Maar democratie gaat niet over 'gelijk hebben''. Democratie gaat over macht.

Verder is er niet altijd een ''Groot gelijk''. Soms hebben tegengestelde meningen allebei gelijk maar gaat het om de weg náár dat gelijk. Als je heel hard op een boom afrijdt kun je er links omheen óf je kunt er rechts omheen. Het belangrijkste is dát er een beslissing wordt genomen zodat je niet op die boom knalt.
Democratie zorgt ervoor dat iedereen in een samenleving serieus wordt genomen, het is tot nog toe de beste waarborg ervoor. Verlichte despoten kennen soms betere resultaten (omdat ze ''gelijk'' hebben) maar die zijn altijd tijdelijk want niemand is onfeilbaar. Uiteindelijk komt men toch weer terug op een democratisch systeem.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 23:39   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Niet altijd.
Maar democratie gaat niet over 'gelijk hebben''. Democratie gaat over macht.

Verder is er niet altijd een ''Groot gelijk''. Soms hebben tegengestelde meningen allebei gelijk maar gaat het om de weg náár dat gelijk. Als je heel hard op een boom afrijdt kun je er links omheen óf je kunt er rechts omheen. Het belangrijkste is dát er een beslissing wordt genomen zodat je niet op die boom knalt.
Democratie zorgt ervoor dat iedereen in een samenleving serieus wordt genomen, het is tot nog toe de beste waarborg ervoor. Verlichte despoten kennen soms betere resultaten (omdat ze ''gelijk'' hebben) maar die zijn altijd tijdelijk want niemand is onfeilbaar. Uiteindelijk komt men toch weer terug op een democratisch systeem.
Kan ik mij volledig in vinden.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 23:46   #14
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
technocratie, allesinds een maatschappij die niet geordend is volgens de wil van de massa, maar volgens het beste voor de massa. Ja ik ga er van uit dat het volk per definitie luxegeil is en niet de noodzakelijke stappen kan zetten om zichzelf en de planeet te beschermen in de toekomst.
Als je een kind van 8 jaar laat beslissen wat hij gaat eten, dan zal hij de eesrte dag beslissen om een groot soepbord met zure beertjes te eten. 's Avonds is hij ziek, en de volgende dag zal hij dat niet meer doen.

Zo ook met democratie.

Het volk wordt vandaag weggehouden van het beleid. We mogen om de x jaar eens een paar bolletjes zetten. We mogen kiezen over "welk soort beleid" er de komende jaren gevoerd zal worden (in het ideale geval), maar mogen zelf niet deelnemen aan het beleid. Daarom heeft het volk vandaag weinig inzicht in de politiek, en zit de kennis bij een kleine groep "verlicht geesten".
Laat de mensen deelnemen aan het beleid. De eerste jaren en decenia zullen er een hoop kinderziektes optreden. Maar na verloop van tijd zal men evenveel inzicht verkrijgen in het politiek spel als de huidige politeke elite, en een écht democratisch beleid kunnen voeren, op maat van het volk.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 00:11   #15
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Als ik zeg 'ik ben democraat', wat zeg ik daarmee? Dat geldt ook voor de negatie er van.

'Democratie' is een set aan spelregels waarbij na een discussie een vergelijk gevonden wordt dat in een beslissing wordt omgezet en gerealiseerd kan ik me in vinden. En dat er moet naar gestreefd worden dat die discussie door zo veel als mogelijk mensen moet gevoerd worden. Akkoord. En dat een beslissing moet gerespecteerd worden, ook akkoord.

Maar ik weiger er verder ook maar enige moraliteit aan te verbinden. Zelfs een vijand van de democratie moet het recht hebben om te zeggen dat hij tegen de democratie is.

Democratie is geen serreplant maar moet een plant zijn die ook in de vrieskou en de hitte moet bewijzen dat er weerstand is. Dan alleen heeft het waarde.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 00:24   #16
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Ik ben voorstander van een democratisch verkozen elite. In die zin wil ik betrokkenheid van elke burger koppelen aan de noodzaak van leiderschap door 'primussen inter pares'. Dat vergt echter een omschakeling van de geesten: het volk kiest vooralsnog niet voor een elite, maar voor figuren die op het volk zelf lijken, omdat het volk zichzelf als een elite ziet. Uiteraard is dat logisch onmogelijk en getuigt het van een gebrek aan zelfkritiek.

Ik neem dus aan dat ik geen democraat ben in de letterlijke zin van het woord.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 11:33   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Zolang er sprake is van 'een' overheid, dan liefst zoveel mogelijk democratie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 12:46   #18
El Economisto
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 januari 2008
Berichten: 111
Standaard

Ofwel ga je alsmaar meer democratie toevoeren en schakel je op langere termijn over van een repressentatieve democratie naar een directe democratie, de regering valt dan weg en wordt een soort meritocratisch stelsel.

Ofwel ga je via een dictatuur alsmaar meer meritocratie toevoeren en schakel je op het einde de directe democratie in, aangezien er al een meritocratie is kan er dan weinig fout lopen.

Laatst gewijzigd door El Economisto : 9 januari 2008 om 12:47.
El Economisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 13:12   #19
El Economisto
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 januari 2008
Berichten: 111
Standaard

excuseer mij, foute discussie.

Laatst gewijzigd door El Economisto : 9 januari 2008 om 13:13.
El Economisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 13:20   #20
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik ben een democraat in de zin dat ik rekening wil houden met de mening van anderen en me neerleg bij een beslissing van een meerderheid.
²
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be