Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 januari 2018, 12:50   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard Bedrijfswagen geven we niet graag af

Bedrijfswagen geven we niet graag af

Citaat:
Zelfs als er geld geboden wordt, houdt de Belg vast aan zijn bedrijfswagen. ‘De overheid kan alleen proberen te voorkomen dat die groep groter wordt.’
Ik denk dat er nog een héél andere reden is voor dat de 'Belg' de bedrijfswagens wil behouden.

Die reden is dat ze met een grote knappe wagen kunnen rijden die ze naar alle waarschijnlijkheid zelf nooit zullen kopen of er gewoon het geld niet voor hebben om zich dat type wagen aan te schaffen?

Bedrijfswagens teisteren de wegen en dat gaat alsmaar in stijgende lijn.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 12:54   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bedrijfswagen geven we niet graag af



Ik denk dat er nog een héél andere reden is voor dat de 'Belg' de bedrijfswagens wil behouden.

Die reden is dat ze met een grote knappe wagen kunnen rijden die ze naar alle waarschijnlijkheid zelf nooit zullen kopen of er gewoon het geld niet voor hebben om zich dat type wagen aan te schaffen?

Bedrijfswagens teisteren de wegen en dat gaat alsmaar in stijgende lijn.
Ik denk dat u een verkeerd beeld heeft van een bedrijfswagen, veel van die wagens zijn gewone middenklassers.

Vergeet ook niet dat veel poetsvrouwen een bedrijfswagen kregen omdat ze her en der moeten gaan poetsen en meestal niet over een eigen wagen beschikken.

En toen kreeg plots ook de poetsvrouw een bedrijfswagen.

Lees het artikel in de N-VA krant (HLN)
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...agen~a17bb82d/
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 14 januari 2018 om 12:56.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 13:31   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk dat u een verkeerd beeld heeft van een bedrijfswagen, veel van die wagens zijn gewone middenklassers.

Vergeet ook niet dat veel poetsvrouwen een bedrijfswagen kregen omdat ze her en der moeten gaan poetsen en meestal niet over een eigen wagen beschikken.

En toen kreeg plots ook de poetsvrouw een bedrijfswagen.

Lees het artikel in de N-VA krant (HLN)
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...agen~a17bb82d/
Als we de proef op de som zouden nemen en eens 100 wagens laten stoppen en vragen aan de bestuurder of de wagen waar ze met rondrijden die van hen zelf is dan denk ik dat er 90% met NEE zal antwoorden op de vraag.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 13:40   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Meer dan de helft nieuwe inschrijvingen van wagens bleken in 2017 "bedrijfswagens" te zijn. En menige houden nog wat langer vast aan de diesel.
Het is wslk de hoofdoorzaak dat diesels niet dieper gevallen zijn in het verkoopsaandeel.
Dit jaar gaat dat veranderen...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 14:35   #5
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

Ik werd verplicht om te "kiezen" voor een diesel
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 10:17   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Dat er nog zoveel mensen zijn, die bereid zijn om iedere dag in de file te staan, dat begrijp ik niet.

Pakt 2-3 uur per dag pendelen, dat zijn 27.5 dagen per jaar of bijna een maand van je leven dat je wegsmijt aan in je auto zitten. Op een carriere van 40 jaar is dat 4 jaar !

Verloren tijd. Die nooit meer terugkomt.

Ik ben echt blij dat ik dichter bij mijn werk woon.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 12:04   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Een salariswagen afgeven? Zelfs een middenklasser als een golf of zo ?
Zijt ge zot ?
Een salariswagen is een enorm groot penisvervangend symbool.


En dan dagelijks in de file staan.
Sommige mensen hebben niet te kiezen, door variabele uren of andere zaken.
Ikzelf heb ook vaak met de auto gependeld. Ja, als ambtenaar.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:14   #8
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk dat u een verkeerd beeld heeft van een bedrijfswagen, veel van die wagens zijn gewone middenklassers.
(...)
Dat klopt.
Universalia heeft net als zoveel anderen een verkeerd beeld over een bedrijfswagen.

De lijst met de 20 meest ingeschreven types als bedrijfswagen vind je hier: (2017) https://www.jobat.be/nl/artikels/de-...gens-van-2017/

Veruit de meest populaire is de Renault Megane. Op de Audi A4, de BMW 3, de Mercedes C en de VW Passat na zijn het allemaal bescheiden middenklassers of kleiner.

Maar ook die Audi A4, BMW 3, Mercedes C en VW Passat kunnen moeilijk beschouwd worden als grote, knappe, ongeveer onbetaalbare wagens.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:32   #9
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Als we de proef op de som zouden nemen en eens 100 wagens laten stoppen en vragen aan de bestuurder of de wagen waar ze met rondrijden die van hen zelf is dan denk ik dat er 90% met NEE zal antwoorden op de vraag.
Dat idee is werkelijk totaal verkeerd.

Een bedrijfswagen is een personenwagen niet ingeschreven op naam van een particulier maar op naam van een rechtspersoon: een bedrijf of een zelfstandige zaak of een vrij beroep of een leasing maatschappij.

Zo zijn er ongeveer 800.000 in het land op een totaal aantal ingeschreven voertuigen van ongeveer 5,7 miljoen.
Dus ongeveer 14%.

Zeker niet die 90% die jij voor ogen hebt. Waar haal je die 90% vandaan?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 13:32   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat idee is werkelijk totaal verkeerd.

Een bedrijfswagen is een personenwagen niet ingeschreven op naam van een particulier maar op naam van een rechtspersoon: een bedrijf of een zelfstandige zaak of een vrij beroep of een leasing maatschappij.

Zo zijn er ongeveer 800.000 in het land op een totaal aantal ingeschreven voertuigen van ongeveer 5,7 miljoen.
Dus ongeveer 14%.
Interessanter is hoeveel % van de totale personenkilometers die wagens per jaar afleggen.

Bij de *salariswagens is dat alvast minstens het dubbele, indien men jouw cijfers extrapoleert naar alle bedrijfswagens zou dat bijna 1/3 van alle afgelegde personenkilometers kunnen zijn, of alleszins een sterk significante invloed op de filedruk. (ik neem aan dat bijna iedereen met een salarsiwagen alleen rijdt)

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12...-met-de-wagen/

Aantal bedrijfswagens blijft ook stijgen

De salariswagens zitten volgens de FOD Mobiliteit en Vervoer nog altijd in de lift. Eind 2016 waren er in België 445.419 salariswagens, een stijging met 5 procent tegenover het jaar voordien.

Hoewel ze maar 8 procent van het totale wagenpark uitmaken, zijn ze met 13,2 miljard kilometers toch verantwoordelijk voor *16 procent van het het totaal aantal afgelegde kilometers. De kilometers afgelegd door salariswagens stijgen met 2,1 procent tegenover 2015, veel sterker dus dan die van alle personenwagens.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2018 om 13:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 14:31   #11
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een salariswagen afgeven? Zelfs een middenklasser als een golf of zo ?
Zijt ge zot ?
Een salariswagen is een enorm groot penisvervangend symbool.
Als jij denkt dat een golf een groot penisvervangend symbool is, zegt dat vooral veel over jou...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En dan dagelijks in de file staan.
Sommige mensen hebben niet te kiezen, door variabele uren of andere zaken.
Ikzelf heb ook vaak met de auto gependeld. Ja, als ambtenaar.
Als ambtenaar? Ik weet niet hoe het voor jou zit, maar de meeste ambtenaren werken in stadscentra, met name Brussel. Ik heb een firmawagen, en als ik naar Brussel moet betaal ik zelf mijn treinticket. Ik heb wel iets beters te doen dan in de file te staan. Of zoals je het zelf formuleert...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zijt ge zot ?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 14:55   #12
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Interessanter is hoeveel % van de totale personenkilometers die wagens per jaar afleggen.

Bij de *salariswagens is dat alvast minstens het dubbele, indien men jouw cijfers extrapoleert naar alle bedrijfswagens zou dat bijna 1/3 van alle afgelegde personenkilometers kunnen zijn, of alleszins een sterk significante invloed op de filedruk. (ik neem aan dat bijna iedereen met een salarsiwagen alleen rijdt)
Als 14% van de wagens gemiddeld dubbel zoveel km rijdt als de andere 86%, zijn ze verantwoordelijk voor 25% van de afgelegde km. Je veronderstelt verder dat in privéwagens gemiddeld meer mensen zitten dan in bedrijfswagens - in dat geval is het aandeel in personenkilometer uiteraard lager dan die 25%. Elementaire wiskunde.

Verder zitten er nog twee foute veronderstellingen in je redenering. Ten eerste lijk je te veronderstellen dat die extra km tijdens de spits worden afgelegd. En ten tweede dat die mensen niet met de auto zouden gaan als ze geen firmawagen zouden hebben. Fout. De meeste mensen die in de file staan, doen dat omdat ze geen alternatief hebben voor die auto.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 15:13   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Als 14% van de wagens gemiddeld dubbel zoveel km rijdt als de andere 86%, zijn ze verantwoordelijk voor 25% van de afgelegde km. Je veronderstelt verder dat in privéwagens gemiddeld meer mensen zitten dan in bedrijfswagens - in dat geval is het aandeel in personenkilometer uiteraard lager dan die 25%. Elementaire wiskunde.

Verder zitten er nog twee foute veronderstellingen in je redenering. Ten eerste lijk je te veronderstellen dat die extra km tijdens de spits worden afgelegd. En ten tweede dat die mensen niet met de auto zouden gaan als ze geen firmawagen zouden hebben. Fout. De meeste mensen die in de file staan, doen dat omdat ze geen alternatief hebben voor die auto.
Daar ga ik mee akkoord.

Maar dan doen ze meer dan het dubbel aantal kilometers, de FOD Mobiliteit zal de juiste cijfers wel hebben:
Citaat:
We hebben vorig jaar opnieuw meer kilometers afgelegd met de wagen. In totaal gaat het om 84,3 miljard kilometers, een stijging van 0,4 procent tegenover 2015 en goed voor een nieuw record. Dat blijkt uit een jaarlijkse studie van de FOD Mobiliteit en Vervoer. De stijging in het aantal afgelegde kilometers is volgens de FOD hoofdzakelijk te wijten aan de aangroei van het wagenpark.

Hoewel ze maar 8 procent van het totale wagenpark uitmaken, zijn ze met 13,2 miljard kilometers toch verantwoordelijk voor *16 procent van het het totaal aantal afgelegde kilometers.
*16% = afgeronde 15,66 % volgens de kms

vb salariswagens: (totaal wagens = 5,7 milj leggen 84,3 mrd kms af)
8% = 456.000 salariswagens voor 13,2 mrd km = 28.947 km/jaar
92%= 5.244.000 andere wagens voor 71,1 mrd km = 13.558 km/jaar

Of salariswagens leggen 113,5% meer kms per jaar af dan de andere... of duidelijk meer dan het dubbele. (qua personenkms was ik mis)

Moest de trein een beter alternatief kunnen bieden... (of dikwijls de combinatie trein-auto, parking auto?)

Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2018 om 15:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 17:49   #14
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
vb salariswagens: (totaal wagens = 5,7 milj leggen 84,3 mrd kms af)
8% = 456.000 salariswagens voor 13,2 mrd km = 28.947 km/jaar
92%= 5.244.000 andere wagens voor 71,1 mrd km = 13.558 km/jaar

Of salariswagens leggen 113,5% meer kms per jaar af dan de andere... of duidelijk meer dan het dubbele. (qua personenkms was ik mis)
Dergelijke cijfers heb ik al eerder gezien, en ze zullen wel juist zijn. De vraag is hoe je ze moet interpreteren. Rijden ze meer woon-werk verkeer? Rijden ze meer privé-kilometers? Zitten er ook een deel professionele verplaatsingen tussen?

Voor mezelf kan ik zeggen dat we in de zomer waarschijnlijk opnieuw met de auto naar het zuiden trekken, en dus niet met het vliegtuig. Die bedrijfsauto is daarvoor heel handig. Of een dagje gaan fietsen in Limburg - wellicht zouden we daar iets langer over nadenken als we de brandstof zelf zouden moeten betalen. Dus ja, ik kan begrijpen dat er meer met bedrijfswagens gereden wordt.

Mijn auto zal dit jaar waarschijnlijk dichter bij die 28000 km zitten dan bij de 14000. Ja. Maar in een gezin met 6 (!) mensen met een rijbewijs, waarvan er verschillende regelmatig in Nederland of Duitsland moeten zijn, soms 's ochtends vroeg (vandaag, zaterdag, om 6 uur moeten opstaan...) of 's avonds laat. Is 40.000 km voor de 2 auto's samen dan nog zoveel? Zouden we veel minder rijden zonder bedrijfswagen? Ik denk het niet. De meeste kilometers doen we met de bedrijfswagen - de zuinigste en properste van de twee... De meeste dagen staan trouwens beide auto's thuis, terwijl mijn vriendin en ikzelf met de fiets naar ons werk rijden.

In elk debat over firmawagens merk ik een enorme afgunst - met woorden als 'luxewagens' en 'penissymbool'. En ja, in sommige gevallen zijn die woorden terecht. In veruit de meeste gevallen niet. Ja, die auto is een deel van mijn loon. Als jij hetzelfde werk morgen moet doen voor 500 euro minder netto, dan zou je ook niet tevreden zijn - om het heel mild uit te drukken.

Mijn voorstel zou eigenlijk zijn om de tankkaarten aan te pakken, niet de auto's. Die twee hangen helemaal niet aan elkaar - meestal heeft een firmawagen een tankkaart, maar er zijn mensen die een firmawagen hebben, maar wel zelf hun brandstof moeten betalen, en er zijn mensen met een tankkaart van het bedrijf voor hun privé-wagen. Als die tankkaart wegvalt, verlies ik misschien 100 euro per maand - ook niet leuk, maar wel minder erg dan 500 euro als auto én tankaart weg zou vallen. En als ik zelf mijn brandstof betaal, valt de redenering 'ze rijden maar op, want het kost hun toch niets' grotendeels weg.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 18:16   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dergelijke cijfers heb ik al eerder gezien, en ze zullen wel juist zijn. De vraag is hoe je ze moet interpreteren. Rijden ze meer woon-werk verkeer? Rijden ze meer privé-kilometers? Zitten er ook een deel professionele verplaatsingen tussen?

Voor mezelf kan ik zeggen dat we in de zomer waarschijnlijk opnieuw met de auto naar het zuiden trekken, en dus niet met het vliegtuig. Die bedrijfsauto is daarvoor heel handig. Of een dagje gaan fietsen in Limburg - wellicht zouden we daar iets langer over nadenken als we de brandstof zelf zouden moeten betalen. Dus ja, ik kan begrijpen dat er meer met bedrijfswagens gereden wordt.

Mijn auto zal dit jaar waarschijnlijk dichter bij die 28000 km zitten dan bij de 14000. Ja. Maar in een gezin met 6 (!) mensen met een rijbewijs, waarvan er verschillende regelmatig in Nederland of Duitsland moeten zijn, soms 's ochtends vroeg (vandaag, zaterdag, om 6 uur moeten opstaan...) of 's avonds laat. Is 40.000 km voor de 2 auto's samen dan nog zoveel? Zouden we veel minder rijden zonder bedrijfswagen? Ik denk het niet. De meeste kilometers doen we met de bedrijfswagen - de zuinigste en properste van de twee... De meeste dagen staan trouwens beide auto's thuis, terwijl mijn vriendin en ikzelf met de fiets naar ons werk rijden.

In elk debat over firmawagens merk ik een enorme afgunst - met woorden als 'luxewagens' en 'penissymbool'. En ja, in sommige gevallen zijn die woorden terecht. In veruit de meeste gevallen niet. Ja, die auto is een deel van mijn loon. Als jij hetzelfde werk morgen moet doen voor 500 euro minder netto, dan zou je ook niet tevreden zijn - om het heel mild uit te drukken.

Mijn voorstel zou eigenlijk zijn om de tankkaarten aan te pakken, niet de auto's. Die twee hangen helemaal niet aan elkaar - meestal heeft een firmawagen een tankkaart, maar er zijn mensen die een firmawagen hebben, maar wel zelf hun brandstof moeten betalen, en er zijn mensen met een tankkaart van het bedrijf voor hun privé-wagen. Als die tankkaart wegvalt, verlies ik misschien 100 euro per maand - ook niet leuk, maar wel minder erg dan 500 euro als auto én tankaart weg zou vallen. En als ik zelf mijn brandstof betaal, valt de redenering 'ze rijden maar op, want het kost hun toch niets' grotendeels weg.
Volledig akoord, als de wetgever meent wat te moeten doen aan het aantal bedrijfswagens wie houdt hen tegen?

De werknemer zal dan idd wel kiezen wat hun het beste past. Een salariswagen of privaatwagen, of het verschil in kms significant gaat zijn voor het totaal? Kan wel zijn, maar dan heeft de overheid ook minder innames via brandstof en autoverkoop.

Zouden de pendelfiles überhaupt verminderen?
Heeft de overheid het ooit geprobeerd in het verleden?
Veel vragen... (nooit) geen (eenduidig) antwoord... of ik moet het gemist hebben.
Citaat:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...iles~a9ec463d/

Niet de bedrijfswagens, maar wel het steeds groter wordende aantal privéwagens zorgt voor het dichtslibben van de Belgische autowegen, zo blijkt uit een onderzoek van automobielfederatie Febiac. Dat meldt De Tijd.

Toch mag het aandeel van bedrijfswagens in de filevorming naar alle waarschijnlijkheid niet onderschat worden: omdat de wagens intensief gebruikt worden voor woon-werkverkeer, zullen ze in groten getale aanwezig op de baan aanwezig zijn tijdens de piekuren en dus een aanzienlijk deel van de file vormen.
Het zal wel beide zijn, maar dat is natuurlijk geen reden om niets te doen aan het tekort van vlotte wegcapaciteit op Belgische wegen. En niets te doen aan beter openbaar vervoer...

Het recordaantal excuses staat zeker op naam van de overheid.

Limburg kan er van meespreken, de geplande snelle Noord-Zuid verbinding gaat zijn 50e verjaardag halen.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2018 om 18:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 19:09   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ben akkoord dat het afschaffen van de tankkaarten geen slecht idee is. Je kan het vervangen door een km vergoeding (lees: verbruik wagen * prijs brandstof) voor alle proffesionele km's. De prive km's zijn voor eigen rekening.

En dan ga je dat soort overconsumptie tegengaan.

Alleen is het me nog steeds niet helemaal duidelijk waarom in Belgie men aanvaardt dat men mensen betaalt in de vorm van autos....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 19:46   #17
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Ik heb een bedrijfswagen. Een echte salariswagen, want ik heb die totaal niet nodig voor mijn werk. Ik sta niet in de file, dus ik heb geen nadeel. Openbaar vervoer naar mijn werk is haast onmogelijk: ook al is het maar een tiental km, ik zou een uur onderweg zijn, dat doe ik dus lekker niet

ze mogen hem morgen terughebben die salariswagen, als mijn nettoloon evenveel stijgt als wat die wagen nu kost aan mijn werkgever, zonder dat mijn loonkost voor mijn bedrijf stijgt.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 20:28   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Ik heb een bedrijfswagen. Een echte salariswagen, want ik heb die totaal niet nodig voor mijn werk. Ik sta niet in de file, dus ik heb geen nadeel. Openbaar vervoer naar mijn werk is haast onmogelijk: ook al is het maar een tiental km, ik zou een uur onderweg zijn, dat doe ik dus lekker niet

ze mogen hem morgen terughebben die salariswagen, als mijn nettoloon evenveel stijgt als wat die wagen nu kost aan mijn werkgever, zonder dat mijn loonkost voor mijn bedrijf stijgt.
Dus als Pasen en Pinksteren op één dag vallen
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 21:11   #19
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Interessanter is hoeveel % van de totale personenkilometers die wagens per jaar afleggen.

Bij de *salariswagens is dat alvast minstens het dubbele, indien men jouw cijfers extrapoleert naar alle bedrijfswagens zou dat bijna 1/3 van alle afgelegde personenkilometers kunnen zijn, of alleszins een sterk significante invloed op de filedruk. (ik neem aan dat bijna iedereen met een salariswagen alleen rijdt)
Wat is de definitie van een salariswagen? Het is onduidelijk wat ermee wordt bedoeld.

De FOD heeft het over 445.419 voertuigen eind 2016.
Ik vermoed dat ze zich baseren op het totaal aantal personenwagens ingeschreven als bedrijfswagen waarop VAA, voordeel alle aard, betaald wordt. Met andere woorden: bedrijfswagens waar een medewerker zich ook privé mee mag verplaatsen. Dat is in lijn met de gegevens hier: http://www.fleet.be/bedrijfswagens-o...en-en-locatie/

Hoeft het verwondering te wekken dat er met die wagens meer gereden wordt dan gemiddeld? Hoegenaamd niet, integendeel, het omgekeerde zou pas vreemd zijn.

Wie zit er in die groep?

Om te beginnen gaat het in alle gevallen om mensen die werken. Logisch dat ze zich meer verplaatsen dan mensen die niet werken zoals vb gepensioneerden.

Met vrij grote zekerheid veel van de, mogelijk al de mensen die een reizende functie hebben, die hun wagen dagelijks voor hun job gebruiken en daarnaast ook van die wagen gebruik mogen maken voor privé verplaatsingen. Hoeveel er dat van die 445.000 zijn is niet bekend, maar hun aandeel is wellicht groot als je kijkt naar de lijst met de meest populaire bedrijfswagens. Uiteraard verplaatsen die zich meer dan gemiddeld, veel meer. (Maar is het terecht dat je deze groep beschouwt als salariswagens? Ik denk het niet.)

Dan is er in het gezin meestal meer dan 1 wagen. Logisch dat gemeenschappelijke verplaatsingen bij voorkeur met de bedrijfswagen worden gemaakt.

Dan is er het gemeenschapsleven: de kinderen spelen voetbal of wat dan ook en er zijn ouders nodig om ze te vervoeren. Of het gezelschap vrienden maakt een uitstap van welke soort ook. Mensen met bedrijfswagen zullen meer geneigd zijn om zich voor het vervoer aan te bieden.

Allemaal argumenten die logische verklaringen bieden waarom er met die VAA-bedrijfswagens meer wordt gereden dan gemiddeld. En evenredig met de andere in verhouding juist minder.

Uiteraard algemeen gemiddeld, en zoals gertc al aangaf is de relatie met spitsverkeer niet gelegd, en niet bekend.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 21:26   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Dus valt er niets uit te leggen.

Citaat:
Zelfs als er geld geboden wordt, houdt de Belg vast aan zijn bedrijfswagen. ‘De overheid kan alleen proberen te voorkomen dat die groep groter wordt.’

Wie een bedrijfswagen heeft, is daaraan verknocht. Zelfs al worden er alternatieven aangeboden, blijven negen op de tien bezitters aan die auto vasthouden.

Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener SD Worx en Vacature.com bij 2.000 werknemers en 500 werkgevers. Iets meer dan de helft van de ondervraagde pendelaars (51,8 procent) is geïnteresseerd in een mobiliteitsbudget. Dat is een pakket vervoersalternatieven dat een werkgever kan aanbieden.

Wie een bedrijfswagen heeft, toont daar veel minder animo voor (26,7 procent). Van hen is maar 5 procent bereid de bedrijfswagen in te ruilen voor een ander vervoersmiddel. 61 procent kiest voor dezelfde bedrijfswagen, 20 procent voor een kleiner model zodat er budget overblijft voor andere vervoersmiddelen. 9 procent overweegt een bedrijfswagen van een hogere categorie te kiezen en is bereid daarvoor andere voordelen op te geven.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2018 om 21:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be