Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingsforum 2009
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ...

 
 
Discussietools
Oud 11 juli 2009, 10:15   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Mag ik er jullie even op wijzen dat men in België enkel de volksvertegenwoordigers kiest en niet de regeringen, deze worden gekozen door de partijen die een regeerakkoord in elkaar krijgen geknutseld.

En voor de verandering zullen er nu verschillende niet verkozen minister worden.
Het zijn dan ook mensen zoals Peeters, die geen advocaat of pol & sokker zijn, maar bedrijfsleiders. We gaan dus eindelijk de goede kant op, Vlaanderen leiden als een bedrijf en niet als een oud bollig gerecht met een taal en gewoontes die reeds lang vervlogen zijn.
Jantje is offline  
Oud 11 juli 2009, 10:22   #22
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mag ik er jullie even op wijzen dat men in België enkel de volksvertegenwoordigers kiest en niet de regeringen, deze worden gekozen door de partijen die een regeerakkoord in elkaar krijgen geknutseld.

En voor de verandering zullen er nu verschillende niet verkozen minister worden.
Het zijn dan ook mensen zoals Peeters, die geen advocaat of pol & sokker zijn, maar bedrijfsleiders. We gaan dus eindelijk de goede kant op, Vlaanderen leiden als een bedrijf en niet als een oud bollig gerecht met een taal en gewoontes die reeds lang vervlogen zijn.
een bedrijf wordt doorgaans niet erg democratisch maar vooral erg dictatioriaal geleid. bovendien ben ik van mening dat Vlaanderen een andere bestaansreden heeft dan winst maken.
ik hoop dus niet dat landen voortaan als bedrijven zullen geleid worden.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 11 juli 2009 om 10:22.
Mitgard is offline  
Oud 11 juli 2009, 12:42   #23
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ik dacht dat het hier ging gaan over de ministers die niet verkozen zijn ...
Scherven A. Mok is offline  
Oud 11 juli 2009, 18:18   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Een regering wordt wel degelijk verkozen.
In het parlement namelijk.

Dat is allemaal wettelijk en grondwettelijk voorzien.

Er is voorlopig geen enkele partij die een wijziging van de wetgeving daaromtrent op haar programma heeft staan.
Er is bij mijn weten geen enkel individueel parlementslid dat daaromtrent een wetsvoorstel ingediend heeft.


Je kan dus wel vinden dat die regeling niet goed is (dat is eenieders recht), maar je kan niet vinden dat die ministers "geen demokratische legitimiteit" zouden hebben.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 12 juli 2009, 02:30   #25
schaker
Provinciaal Gedeputeerde
 
schaker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Bayern-Duitsland
Berichten: 878
Standaard alleen niet-verkozenen mogen minister worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De Vlaamse regering heeft helemaal geen legitimiteit voor mij. Er zitten twee ministers in die helemaal niet verkozen zijn. En sommigen maar afgeven op Iran, ze zouden beter eens kijken in Vlaanderen.
In Vlaanderen wordt gekozen voor het parlement.
De stemmer kiezen helemaal geen regering of ministers.

Als vele kiezers stemmen voor een kandidaat parlementslid (bv. Peeters, Bart de Wever, JM DeDecker of Verhofstadt) zou deze persoon in het vlaamse parlement plaats moeten nemen!
Als hij dat niet doet (bv. hij wordt minister in de vlaamse regering of gaat naar het Europese parlement) dan is dit KIEZERSBEDROG!
Conclusie: alleen niet-verkozenen mogen minister worden.
schaker is offline  
Oud 12 juli 2009, 08:37   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
een bedrijf wordt doorgaans niet erg democratisch maar vooral erg dictatioriaal geleid. bovendien ben ik van mening dat Vlaanderen een andere bestaansreden heeft dan winst maken.
ik hoop dus niet dat landen voortaan als bedrijven zullen geleid worden.
Eigenlijk horen landen wel bedrijfsactiviteiten uit te voeren en daar winst mee te maken, zodat ze de belastingsdruk laag kunnen houden.
En de parlementen zijn de vakbondsvertegenwoordigers van het volk in dat bedrijf. En zij hebben ook niet altijd inspraak op het doen en laten van de ministers. Zo moeten omzendbrieven niet eerst worden besproken en goedgekeurd, maar zijn deze wel bindend en rechtsgeldig.
Jantje is offline  
Oud 12 juli 2009, 08:44   #27
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mag ik er jullie even op wijzen dat men in België enkel de volksvertegenwoordigers kiest en niet de regeringen, deze worden gekozen door de partijen die een regeerakkoord in elkaar krijgen geknutseld.

En voor de verandering zullen er nu verschillende niet verkozen minister worden.
Het zijn dan ook mensen zoals Peeters, die geen advocaat of pol & sokker zijn, maar bedrijfsleiders. We gaan dus eindelijk de goede kant op, Vlaanderen leiden als een bedrijf en niet als een oud bollig gerecht met een taal en gewoontes die reeds lang vervlogen zijn.
Helemaal eens.
Het lijkt me een prima regering.
De regering regeert en het parlement is gekozen en controleert.
JP Coen is offline  
Oud 13 juli 2009, 18:18   #28
Bill Ayers
Burgemeester
 
Bill Ayers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2006
Berichten: 494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Er zijn helemaal geen twee (dominante en submissieve) groepen: iedere persoon kan zich laten kiezen, zowel met een nieuwe en ook een oude partij, er zijn vele voorbeelden: J.P. van Rossem, Obama, J.M. DeDecker, Bart de Wever, Pim Fortuyn, Berlusconi, etc. etc.
Dat er geen, in toegang beperkte, club van geprivilegieerde personen meer is, betekent niet dat er geen privileges meer zijn. In plaats van de privileges van monarchen en prinsen die in feite terug kunnen gebracht worden tot personen, behoren privileges nu toe aan functies. Zolang men handelt in de hoedanigheid van zijn officiële functie valt men onder auspiciën van het publiekrecht en bevindt men zich dus in een bevoorrechte positie vis-�*-vis personen die handelen onder autoriteit van het privaatrecht.
__________________
anything peaceful
Bill Ayers is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be