Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 september 2017, 09:48   #21
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Kijk; dat zit allemaal niet zo eenvoudig in elkaar weet u. Recent werd het door u vermelde artikel flink tegengesproken:
https://theaviationist.com/2016/03/0...-hand-account/
Het betreft hier een Noorse pilot die zelf F-16 heeft gevlogen.
"For now my conclusion is that this is an airplane that allows me to be more forward and aggressive than I could ever be in an F-16," Hanche wrote. "So how does the F-35 behave in a dogfight? ... To sum it up, my experience so far is that the F-35 makes it easier for me to maintain the offensive role, and it provides me more opportunities to effectively employ weapons at my opponent."
https://www.defensenews.com/air/2016...ghting-report/

Peperduur zegt u? Waar heeft u het over? Recurring fly away cost? Systeemkost?

Om te besluiten:
"So forget the question of whether the F-35 should expect to engage in close-in aerial combat or whether this specific test report should carry any weight. If the Joint Strike Fighter is ever going to be good at anything, dogfighting or otherwise, it will require a cadre of professionals who are “proficient in developed tactics.”
http://breakingdefense.com/2015/07/w...-think-pilots/

Ik heb professionals gesproken (noorder- en westerburen) die kort bij het programma staan; ik heb mijn mening moeten bijstellen.
Kan zijn, maar deze piloot zou misschien toch ook eens een Rafale moeten uitproberen. En dan vergelijken. Het is natuurlijk een feit dat de bekwaamheid van een gevechtspiloot veel uitmaakt.

Nog enkele gegevens:

F-35 Joint Strike Fighter Super Hornet Dassault Rafale
Gevechtsradius 1.080 km---------722 km----------1.852 km
Maximaal startgew.31,800 kg----- 29,937 kg------ 24,500 kg
Maximale snelh.1.930 km per u----1,915 km-------2.130 km per uur
Vliegplafond 18,2 km------------ 15 km-----------16,8 km
Lengte x breedte15,6 bij 10,7 m-----18,3 bij 13,6 m. 15,2 bij 10,8 m.
Aantal motoren. 1-------------------- 2---------------2
Aantal inzittenden 1--------------------2-------------- 1 of 2

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 september 2017 om 10:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 11:18   #22
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kan zijn, maar deze piloot zou misschien toch ook eens een Rafale moeten uitproberen. En dan vergelijken. Het is natuurlijk een feit dat de bekwaamheid van een gevechtspiloot veel uitmaakt.

Nog enkele gegevens:

F-35 Joint Strike Fighter Super Hornet Dassault Rafale
Gevechtsradius 1.080 km---------722 km----------1.852 km
Maximaal startgew.31,800 kg----- 29,937 kg------ 24,500 kg
Maximale snelh.1.930 km per u----1,915 km-------2.130 km per uur
Vliegplafond 18,2 km------------ 15 km-----------16,8 km
Lengte x breedte15,6 bij 10,7 m-----18,3 bij 13,6 m. 15,2 bij 10,8 m.
Aantal motoren. 1-------------------- 2---------------2
Aantal inzittenden 1--------------------2-------------- 1 of 2
Met alle respect maar zo simpel zit het allemaal niet in elkaar hoor ... Vergeef me dat ik hierover nogal meritocratisch denk; dit is materie die in feite niet voor leken bestemd is.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 11:44   #23
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Met alle respect maar zo simpel zit het allemaal niet in elkaar hoor ... Vergeef me dat ik hierover nogal meritocratisch denk; dit is materie die in feite niet voor leken bestemd is.
Dat is ook zo. Ik gaf gewoons wat informatie.

De F-35 is trouwens een ander type vliegtuig dan deze van de (traditionele) 4de generatie. Het vliegtuig zal zeker meerwaarden hebben. Dat zou ook moeten.

Een voormalige Nederlandse F'-16 piloot:
VRAAG : “Een aantal experts stelt dat het een log toestel is, dat onvoldoende uit de voeten kan in een luchtgevecht. Het toestel zou niet wendbaar genoeg zijn. Bovendien zou het zicht naar achteren heel slecht zijn, wat in een luchtgevecht funest is. Wat is daarop uw reactie?”

Eikelboom: “Ik heb vroeger met veel plezier luchtgevechten geoefend – daarvoor hadden we de F-16s juist aangeschaft. Feit is echter: het ‘man tegen man’ gevecht op korte afstand zal nauwelijks nog plaatsvinden. Vliegtuigen worden op grote afstand door andere vliegtuigen neergeschoten. Dat was in 1999 al zo, toen een Nederlandse F-16 een Servische Mig-29 boven Kosovo neerschoot. Dit gebeurde op fikse afstand, de Nederlandse vlieger heeft zijn opponent niet eens met eigen ogen gezien. Nu en zeker in de toekomst gaat het er dus om: welk vliegtuig ‘ziet’ de vijand als eerste met zijn sensoren? De winnaar is degene die de beste sensoren heeft en zelf het meest onzichtbaar blijft. En dat is juist de essentie van het F-35 ontwerp. Ook de Russen en Chinezen hebben dit begrepen – zij bouwen niet voor niets hun eigen stealth vliegtuigen. En wat dat zicht naar achteren betreft: de F-35 heeft een display op de helm gemonteerd, waarmee de vlieger 360 graden als het ware ‘door het vliegtuig heen’ kan kijken. Sensoren en camera’s aan de buitenkant van het toestel genereren een volledig 360 graden beeld van de buitenwereld, dat voor de ogen van de vlieger wordt geprojecteerd. Kijkt hij naar beneden, dan kijkt dwars door de bodemplaat heen en ziet hij wat er onder hem gebeurt. Kijkt hij naar achteren, geldt hetzelfde. Wil ik in een 4e generatie vliegtuig zien wat er recht onder me gebeurt, moet ik eerst het vliegtuig op zijn kop draaien. Wil ik echt weten wat er achter me gebeurt, moet ik heel snel een hele steile bocht draaien, wat vanwege de G-krachten niet altijd een pretje is. Dit is met de F-35 allemaal verleden tijd, het is niet meer nodig. Het is weinig zinvol om aan mensen die eind jaren ’60, begin jaren ’70 de F-16 en F-18 ontwierpen, te vragen wat ze van de wendbaarheid van de F-35 vinden. Zij hebben het oude paradigma voor ogen, dat absoluut geen opgeld meer doet.”


Vraag is hier natuurlijk of het in de praktijk ook allemaal klopt wat de man hier poneert. Volgens de fameuze testpiloot haperde er toch nog het een en het ander.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 september 2017 om 12:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 11:51   #24
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.677
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Met alle respect maar zo simpel zit het allemaal niet in elkaar hoor ... Vergeef me dat ik hierover nogal meritocratisch denk; dit is materie die in feite niet voor leken bestemd is.
Ja maar mijn standpunt is dat we Europees moeten denken en kopen. De F-35 is een toestel dat mogelijkerwijze beter zou kunnen zijn dan de andere moderne toestellen. Niemand weet het blijkbaar. Zijn er trouwens in gebruik???

Momenteel vliegen wij nog met F-16. Die doen het prima (behalve tegen modernere vliegtuigen van onze bondgenoten).

De Rafale, Typhoon, Grippen zijn toestellen die operationeel zijn en die getest kunnen worden.
De F-35 is een kat in een zak en bovendien heeft Europa er geen controle op. DE US zou nooit toestellen kopen waar ze geen volledige controle over hebben.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:01   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb de laatste 6 maand op F-16 en gevechtsvliegtuigen gezocht en vind niks.

Betekent dat ook dat niemand nog nieuwe draden over de islam, immigratie en de NVA mag beginnen?
Vooral dat laatste mag niet meer.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:02   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk moeten we Europees kopen. Dat hadden we al lang moeten doen. De Franse Rafale is een zeer performant vliegtuig dat zeker de concurrentie op het slagveld aankan met het Amerikaanse, de F-35.

Helaas, volgens mij is alles doorgestoken kaart. De NVA-er Steven Vandeput weet al lang welk vliegtuig er zal worden gekocht: het Amerikaanse. Vandeput voert nu een hele komedie op en komt aandraven met aanbestedingen en dit en dat. Allemaal onzin uiteindelijk volgens mij.
Maakt tante Augusta zo'n dingen niet?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:04   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.686
Standaard

[ATTACH]each[/ATTACH]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kan zijn, maar deze piloot zou misschien toch ook eens een Rafale moeten uitproberen. En dan vergelijken. Het is natuurlijk een feit dat de bekwaamheid van een gevechtspiloot veel uitmaakt.

Nog enkele gegevens:

F-35 Joint Strike Fighter Super Hornet Dassault Rafale
Gevechtsradius 1.080 km---------722 km----------1.852 km
Maximaal startgew.31,800 kg----- 29,937 kg------ 24,500 kg
Maximale snelh.1.930 km per u----1,915 km-------2.130 km per uur
Vliegplafond 18,2 km------------ 15 km-----------16,8 km
Lengte x breedte15,6 bij 10,7 m-----18,3 bij 13,6 m. 15,2 bij 10,8 m.
Aantal motoren. 1-------------------- 2---------------2
Aantal inzittenden 1--------------------2-------------- 1 of 2
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:36   #28
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
[ATTACH]each[/ATTACH]
Pas het eens toe op de tekst.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 september 2017 om 12:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:38   #29
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kan zijn, maar deze piloot zou misschien toch ook eens een Rafale moeten uitproberen. En dan vergelijken. Het is natuurlijk een feit dat de bekwaamheid van een gevechtspiloot veel uitmaakt.

Nog enkele gegevens:

F-35 Joint Strike Fighter Super Hornet Dassault Rafale
Gevechtsradius 1.080 km---------722 km----------1.852 km
Maximaal startgew.31,800 kg----- 29,937 kg------ 24,500 kg
Maximale snelh.1.930 km per u----1,915 km-------2.130 km per uur
Vliegplafond 18,2 km------------ 15 km-----------16,8 km
Lengte x breedte15,6 bij 10,7 m-----18,3 bij 13,6 m. 15,2 bij 10,8 m.
Aantal motoren. 1-------------------- 2---------------2
Aantal inzittenden 1--------------------2-------------- 1 of 2
Honestly, dit is bijvoorbeeld appelen met peren vergelijken. Combat range? Op internal fuel? Hulptanks? Welk missieprofiel met welke belading? Etc ... Er dient helemaal niet politiek gekocht te worden; het beste toestel dient gekocht te worden, wars van het feit of het Amerikaans of Europees is. Ook dient het toestel uitbreidings- en upgradepotentieel te bezitten voor de volgende 40 jaar; ook geen eenvoudige oefening. Het beste toestel lijkt - volgens de huidige stand van zaken - de F-35 te zijn. De eerste resultaten met de eerste operationele F-35's in grote oefeningen lijken dit te aan te tonen; het zal trouwens niet lang duren vooraleer het toestel combat-proven is.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:42   #30
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nu heeft Dassault zich ook teruggetrokken omdat de aanbesteding op het lijf van de F-35 geschreven is (wat waarschijnlijk juist is).

Vroeger was ik voorstander van de F-35, maar in het licht van de verklaringen van Trump en de Brexit denk ik nu dat het beter is Europees te gaan en de Eurofighter of de Rafale te nemen.

Ook gezien de technische mankementen en design-flaws van de F-35.

Think European
volgens DS ontkennen bronnen bij Dasault die kritiek van 'op het lijf v F-35 geschreven' ondertussen al.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:44   #31
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Met alle respect maar zo simpel zit het allemaal niet in elkaar hoor ... Vergeef me dat ik hierover nogal meritocratisch denk; dit is materie die in feite niet voor leken bestemd is.
Gezien mijn achtergrond zou ik moeten kicken op dit soort vliegeigenschappen. Maar ik weet ook dat die steeds minder van tel zijn. Sensoren, digitale informatie aan de piloot, stealth, battlefield overview, enz...zijn minstens even belangrijk.

En volgens mij blinkt daar de F35 in uit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:47   #32
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

absoluut niet ironisch bedoeld :

is bemand vliegen niet een beetje gedateerd eigenlijk ? ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:49   #33
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
absoluut niet ironisch bedoeld :

is bemand vliegen niet een beetje gedateerd eigenlijk ? ...
Heel die discussie hebben we reeds gehad in de draad "De Crem etc ..." die in Binnenland staat.

Daar verder discussiëren?

@mod: draad mergen?

Laatst gewijzigd door korvo : 8 september 2017 om 12:50.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:50   #34
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Heel die discussie hebben we reeds gehad in de draad "De Crem etc ..." die in Binnenland staat.

Daar verder discussiëren?

@mod: draad mergen?
link?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:59   #35
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
link?
http://forum.politics.be/showthread....95484&page=296
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 12:59   #36
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
tx
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 14:05   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Maakt tante Augusta zo'n dingen niet?
Met de PS in het schandhoekje is dat geen optie. De pers ligt op de loer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2017, 14:09   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
absoluut niet ironisch bedoeld :

is bemand vliegen niet een beetje gedateerd eigenlijk ? ...
Vliegen ja, eigenlijk wel. Als je ziet wat mogelijk is , dan is het weglaten van een piloot een optie.

Maar niet voor gevechtstoestellen. Ik ben niet bang dat de hardware/electronica/mogelijke AI de mensheid wil uitroeien.

Wel dat creatieve geesten met de software gaan prutsen op afstand.
Daar sta je dan met je onoverwinelijke luchtvloot, die overgenomen is door een stel studenten die hun punt willen maken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 19:59   #39
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Vliegen ja, eigenlijk wel. Als je ziet wat mogelijk is , dan is het weglaten van een piloot een optie.

Maar niet voor gevechtstoestellen. Ik ben niet bang dat de hardware/electronica/mogelijke AI de mensheid wil uitroeien.

Wel dat creatieve geesten met de software gaan prutsen op afstand.
Daar sta je dan met je onoverwinelijke luchtvloot, die overgenomen is door een stel studenten die hun punt willen maken.
Niettegenstaande alles, denk ik dat het Europees toestel voorrang mag krijgen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 07:34   #40
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Niettegenstaande alles, denk ik dat het Europees toestel voorrang mag krijgen.
Wel,de "Europese" toestellen (een indikatie van waar de finale assemblage plaatsgrijpt,want onderhuids krioelt het ook van Amerikaanse onderdelen) konden aangeboden worden in de Belgische offerte-aanvraag.

Slechts de minst geschikte voor ons ,de Typhoon,(tenzij er iets onvoorstelbaar plotsklaps gebeurd is met de uitbatingskosten)ligt nu op tafel...Het Airbus-concern heeft wel een aantal industriele compensatie-troefkaarten die ze kunnen uitspelen ,en ongetwijfeld ingediend hebben op hun aanbod in de daartoe bestemde vakjes....

De andere twee,de Rafale en de Gripen zijn niet ingediend en komen dus niet meer in aanmerking...

Iedere beschuldiging dat de "Belgische offerteaanvraag" op maat van de F-35 geschreven werd kan naar de prullenmand verwezen worden gezien er daarvan geen enkele konkreet bewijs is,hoewel de ganse zaak straks twee jaar openbaar zal zijn.(ik heb het ook gedownloaded en gelezen,niks wijst daar op)


En zo.......ziet het er ,heel realistisch,naar uit dat het de F-35 zal worden....tenzij onze volksvertegenwoordiging eens heel erg fundamentele ingrepen gaat doen (dat kunnen ze,met een parlementaire meerderheid kan je alles!)

Het zou schandalig zijn dat het Franse maneuvertje om het Belgische aankoopproces vanuit Parijs op dergelijke wijze te beinvloeden als ze bezig zijn,gehonoreerd zou worden.....De voorstellen tot "diepe samenwerking" konden ingevuld worden in de daartie bestemde vakjes in de offerte-aanvraag overigens (er is werkelijk aan alles gedacht hoor )

....bvb...moet Belgie,in het licht van de omstandigheden,echt in 2018 al een definitieve beslissing nemen omtrent een nietw gevechtsvliegtuig voor de komende dertig jaar terwijl we ook gewoon,zoals de Canadezen,enkele "overbruggingsjagers" (in ons geval,nieuwe F-16's ) zouden kunnen bestellen om de twintiger jaren mee door te komen met een deel van de vloot toch spiksplinternieuw en beslist inzetbaar in NATO-jobs?



ik bedoel maar....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 10 september 2017 om 07:39.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be