Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juli 2010, 19:12   #41
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
De reklame en ALLES wat nodig is om een iphone te maken en aan de man te brengen zit hem in de produktiekost he. Ik beschouw nu dat de totale produktiekost dient om energie te kopen. Meer energie kan je niet nodig hebben (want anders was de produktiekost hoger). Dit is dus een (waanzinnig slechte) bovengrens van het energetisch verbruik. En belachelijk natuurlijk want het gros van de produktiekost gaat naar diensten, niet naar energie of materiaal. Maar het is tenminste een harde becijferbare energiekost.
Hebben het in de vraagstelling nergens gehad over ‘kost’. Die diensten kunnen in het gegeven voorbeeld toch ook drastisch gereduceerd worden, we gingen immers zo efficiënt mogelijk die GSM’s aan de man brengen. Nergens is er sprake van enige kost in het voorbeeld, in bvb manuren zou je een en ander kunnen becijferen, waar zou je dan uitkomen in vergelijking met nu ? 50 % minder of zo ? Of nog minder ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:12   #42
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
We weten al wel dat ze geen levensduur van 15 jaar hebben, veel en veel minder voor sommigen.
Ik heb hier een paar GSM's liggen van 11 jaar oud, die het nog prima doen. De meeste apparaten gaan veel langer mee dan de consumenten ze nodig hebben.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:15   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Weet niet of 10 miljard belachelijk veel is zonder het huidige volume te kennen, daarom dat dat antwoord ook weer belangrijk is om een verschillenanalyse te kunnen opmaken. We weten al wel dat ze geen levensduur van 15 jaar hebben, veel en veel minder voor sommigen.
Stel dat de echte levensduur van een gesofistikeerde GSM 3 jaar is. Dat zou willen zeggen dat als we om de 15 jaar 10 miljard GSMs produceren, er voortdurend 2 miljard in dienst zijn. 1/3 van de wereldbevolking zou dan een gesofistikeerde GSM bezitten. Dat lijkt mij bij de haren getrokken. De top kwaliteit van GSM's zal toch wel, hoop ik, voor een veel kleiner deel van de bevolking gereserveerd zijn. Als GSMs ooit meer gereduceerd worden tot een banaal goed, dan is dat wel denkbaar, maar dan zal de prijs wel veel lager liggen (10$ of zo ipv 280$).

EDIT: ik zie dat Zwitser veel meer werkelijke cijfers heeft dan mijn uit-de-duim gezogen dingen hier... maar ze lijken ze wel te bevestigen

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juli 2010 om 19:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:21   #44
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ik heb hier een paar GSM's liggen van 11 jaar oud, die het nog prima doen. De meeste apparaten gaan veel langer mee dan de consumenten ze nodig hebben.
De consument stuurt dan de overconsumptie, als die er al is.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:22   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Sommigen denken blijkbaar van wel en laten ons enkele jaren langer werken, waarom doen ze dat dan ?
Geld is maar een informatiedrager. Wat er met die bewering bedoeld wordt is dat de maatschappelijke kost (uitgedrukt in geld, maar bedoelende: materiele kost zoals verzorging, voeding, woning, confort...) van ouderen enkel maar gedragen kan worden als men ook meer produktie (langer werken) van dergelijke diensten doorvoert.

Men kan onmogelijk meer en meer (langer leven, demografie) aan de "ouderen" toekennen, zonder het de "jongeren" te zwaar te maken, als er niet wat minder "ouderen" zijn (kortere pensioenduur) en wat meer geproduceerd wordt (langer werken).

Dat wordt omgerekend in geld, maar het is niet het papieren geld dat problemen geeft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:23   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
De consument stuurt dan de overconsumptie, als die er al is.
Voila, ge hebt het begrepen. De "konsument" (dat wil zeggen, de gewone mens, met al zijn tekortkomingen en goeie kanten), "het volk" met andere woorden, beslist.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:26   #47
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Stel dat de echte levensduur van een gesofistikeerde GSM 3 jaar is. Dat zou willen zeggen dat als we om de 15 jaar 10 miljard GSMs produceren, er voortdurend 2 miljard in dienst zijn. 1/3 van de wereldbevolking zou dan een gesofistikeerde GSM bezitten. Dat lijkt mij bij de haren getrokken. De top kwaliteit van GSM's zal toch wel, hoop ik, voor een veel kleiner deel van de bevolking gereserveerd zijn. Als GSMs ooit meer gereduceerd worden tot een banaal goed, dan is dat wel denkbaar, maar dan zal de prijs wel veel lager liggen (10$ of zo ipv 280$).
Zwitser geeft net aan dat z’n GSM al 11 jaar meegaat, waarom zou je er dan weer 3 van willen maken ? We hadden toch 15 jaar afgesproken, dat kan toch zonder probleem als we duurzaam zouden produceren. Waarom zouden we steeds van de oefening willen afwijken ? De GSM is reeds een ‘banaal’ goed, niet dan ? Vaste telefoons zullen dan ook verdwijnen, heb je hiermee rekening gehouden ?

Laatst gewijzigd door MIS : 21 juli 2010 om 19:26.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:28   #48
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Voila, ge hebt het begrepen. De "konsument" (dat wil zeggen, de gewone mens, met al zijn tekortkomingen en goeie kanten), "het volk" met andere woorden, beslist.
Beslist “het volk” dan ook dat ze allemaal langer willen werken terwijl we ook rekenkundig bewijzen dat het voor niets nodig is ? Dat zou dan een zeer vreemd volk zijn, denk je niet ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:31   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Zwitser geeft net aan dat z’n GSM al 11 jaar meegaat, waarom zou je er dan weer 3 van willen maken ? We hadden toch 15 jaar afgesproken, dat kan toch zonder probleem als we duurzaam zouden produceren. Waarom zouden we steeds van de oefening willen afwijken ? De GSM is reeds een ‘banaal’ goed, niet dan ? Vaste telefoons zullen dan ook verdwijnen, heb je hiermee rekening gehouden ?
Omdat ik dacht dat 3 jaar zelfs een lange turnover is voor een GSM. Mij niet gelaten. Als je 15 jaar neemt, dan is 10 miljard GSM's produceren nog belachelijker. Dat zou willen zeggen dat de wereldbevolking bijna 2 high-end GSM's zou hebben. Den armsten afrikaan zou met 2 iphones rondlopen in zijn verpauperd land.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:32   #50
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Geld is maar een informatiedrager. Wat er met die bewering bedoeld wordt is dat de maatschappelijke kost (uitgedrukt in geld, maar bedoelende: materiele kost zoals verzorging, voeding, woning, confort...) van ouderen enkel maar gedragen kan worden als men ook meer produktie (langer werken) van dergelijke diensten doorvoert. Men kan onmogelijk meer en meer (langer leven, demografie) aan de "ouderen" toekennen, zonder het de "jongeren" te zwaar te maken, als er niet wat minder "ouderen" zijn (kortere pensioenduur) en wat meer geproduceerd wordt (langer werken). Dat wordt omgerekend in geld, maar het is niet het papieren geld dat problemen geeft.
OK, je gebruikt geld hier als rekeneenheid, een rekeneenheid die dan mondiaal geldt en geen fluctuaties kent zoals dat in een monopolyspel het geval is. Sommigen verwarren nogal eens economie met monopoly, vandaar de extra vraag.

Wat vergrijzing en productie betreft, in Afrika zijn nog veel mensen die helemaal niet werken, kunnen zij niet voor ons werken waardoor ze het dan zelf ook wat beter krijgen ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:35   #51
Glenneke
Provinciaal Statenlid
 
Glenneke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2010
Berichten: 716
Standaard

Dan mag je nu nog de meest moderne gsm maken binnen 6 maanden is hij voorbij gestreefd, trouwens welk bedrijf wil nu gsm's verkopen om de volgende 15 jaar niets meer te verkopen
Glenneke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:36   #52
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Omdat ik dacht dat 3 jaar zelfs een lange turnover is voor een GSM. Mij niet gelaten. Als je 15 jaar neemt, dan is 10 miljard GSM's produceren nog belachelijker. Dat zou willen zeggen dat de wereldbevolking bijna 2 high-end GSM's zou hebben. Den armsten afrikaan zou met 2 iphones rondlopen in zijn verpauperd land.
Ik wou al een buffer aanleggen voor al de schadegevallen en gebeurlijke slijtage. Het gaat erom hoe lang het nu duurt om een dergelijk aantal te maken, en dat op de meest efficiënte manier. Heb je hierover informatie ? Is dat 2 jaar, 3 maanden of ik weet niet wat …
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:37   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Beslist “het volk” dan ook dat ze allemaal langer willen werken terwijl we ook rekenkundig bewijzen dat het voor niets nodig is ? Dat zou dan een zeer vreemd volk zijn, denk je niet ?
Nee, dat is de staat die dat beslist. Als het aan de vrije markt lag, zorgde iedereen zelf voor zijn pensioen, met een vorm van pensioensparen, of pensioenfondsen. En er zou geen "herverdelen" of "intergenerationele solidariteit" zijn.

Waarom hebben we trouwens een "herverdelings" systeem ? Omdat men (de staat) op een zeker ogenblik heeft beslist om pensioenen toe te kennen, aan mensen die daar nooit iets voor afgedragen hadden. De "jonge" generatie moest dus plots van den enen dag op den andere, de pensioenen financieren van de ouderen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Omslagstelsel

Er is dus geen "opgebouwd vermogen" dat men op zijn ouwe dag kan consommeren. De jongeren (de economie) betaalt voor de ouderen.

De demografie gaat ervoor zorgen dat weinig jongeren voor veel ouderen gaan moeten zorgen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:37   #54
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Dan mag je nu nog de meest moderne gsm maken binnen 6 maanden is hij voorbij gestreefd, trouwens welk bedrijf wil nu gsm's verkopen om de volgende 15 jaar niets meer te verkopen
Glenneke, het gaat hier niet om winsthonger maar om een economische oefening. Dit even terzijde.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:40   #55
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Wat vergrijzing en productie betreft, in Afrika zijn nog veel mensen die helemaal niet werken, kunnen zij niet voor ons werken waardoor ze het dan zelf ook wat beter krijgen ?
Absoluut! Moest Afrika economisch van de grond komen, dat zou voor iedereen (behalve misschien voor sommige ecologische overwegingen...) beter zijn. Maar 't schijnt niet te lukken.... In tegenstelling tot India of China blijft Afrika een probleemgeval met dictaturen, religieuze dwingelandij, kindersoldaten, corruptie, ... een rampgebied.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:41   #56
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Zwitser geeft net aan dat z’n GSM al 11 jaar meegaat, waarom zou je er dan weer 3 van willen maken ? We hadden toch 15 jaar afgesproken, dat kan toch zonder probleem als we duurzaam zouden produceren.
Ik heb er inderdaad nog een liggen die 11 jaar oud is en het nog prima doet. Maar mijn huidige GSM is een iPhone. Ik werk voor een telecom bedrijf, en mijn werkgever geeft me elk anderhalf jaar een nieuw mobieltje

Het probleem met het produceren van een "duurzame telefoon" die 15 jaar mee gaat is dat we helemaal niet weten wat de telefoongebruiker over 15 jaar zal willen, hoe hij zijn telefoon gebruikt. De GSM fabrikanten hebben al moeite genoeg met uit te vissen wat de consument nu wil. Hoe wil je in hemelsnaam iets produceren waar de hele wereldbevolking 15 jaar lang tevreden mee zal zijn?

Citaat:
Waarom zouden we steeds van de oefening willen afwijken ? De GSM is reeds een ‘banaal’ goed, niet dan ? Vaste telefoons zullen dan ook verdwijnen, heb je hiermee rekening gehouden ?
Je zou eens moeten weten wat een GSM allemaal is, voor verschillende personen. Nokia heeft antropologen in dienst die in Afrika onderzoeken hoe mensen daar hun GSM gebruiken. En uit hun onderzoek zijn behoorlijk verassende dingen gekomen, waar niemand in Espoo ooit op had kunnen komen. Het resultaat is wel dat Nokia nu specifiek op de Afrikaanse markt toegespitste telefoons produceert.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:42   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Ik wou al een buffer aanleggen voor al de schadegevallen en gebeurlijke slijtage. Het gaat erom hoe lang het nu duurt om een dergelijk aantal te maken, en dat op de meest efficiënte manier. Heb je hierover informatie ? Is dat 2 jaar, 3 maanden of ik weet niet wat …
Als de levensduur 15 jaar is, dan lijkt het mij normaal om de produktie over 15 jaar te laten gebeuren, en dus ook de afschrijving en alles, nee ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:43   #58
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En uit hun onderzoek zijn behoorlijk verassende dingen gekomen, waar niemand in Espoo ooit op had kunnen komen. Het resultaat is wel dat Nokia nu specifiek op de Afrikaanse markt toegespitste telefoons produceert.
Laat me raden, een GPS signalisatie in elke leeuw of zo ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:53   #59
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Nee, dat is de staat die dat beslist. Als het aan de vrije markt lag, zorgde iedereen zelf voor zijn pensioen, met een vorm van pensioensparen, of pensioenfondsen. En er zou geen "herverdelen" of "intergenerationele solidariteit" zijn.
Dat zou dan communisme zijn ?

Citaat:
Waarom hebben we trouwens een "herverdelings" systeem ? Omdat men (de staat) op een zeker ogenblik heeft beslist om pensioenen toe te kennen, aan mensen die daar nooit iets voor afgedragen hadden. De "jonge" generatie moest dus plots van den enen dag op den andere, de pensioenen financieren van de ouderen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Omslagstelsel
Dat systeem kan je dan toch terug omdraaien, niet ? Daar heb je enkel samenwerking voor nodig en economische basisbeginselen.

Citaat:
Er is dus geen "opgebouwd vermogen" dat men op zijn ouwe dag kan consommeren. De jongeren (de economie) betaalt voor de ouderen. De demografie gaat ervoor zorgen dat weinig jongeren voor veel ouderen gaan moeten zorgen.
Dat is wat men altijd zegt ja, geloof je dat ook ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:56   #60
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Als de levensduur 15 jaar is, dan lijkt het mij normaal om de produktie over 15 jaar te laten gebeuren, en dus ook de afschrijving en alles, nee ?
Dat kan je overwegen inderdaad, hoeveel tijd heb je dan in totaliteit nodig over de 15 jaar ? En wat doe je met de rest van de tijd in dat super efficiënte fabriek als er nog tijd moest overblijven ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be