Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Nieuwe wending rond dreigbrieven Remmery
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Nieuwe wending rond dreigbrieven Remmery Hier kunnen alle topics terecht die te maken hebben met de de zaak Remmery.

 
 
Discussietools
Oud 10 mei 2005, 18:08   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
Persoonlijk heb ikzelf nooit gedacht dat het Vlaams Blok as such rechtstreeks hierachter zou zitten, maar de gedeelde, onrechtstreekse verantwoordelijkheid hebben ze wel degelijk..
Toon dat maar eens dan!
Jan van den Berghe is offline  
Oud 10 mei 2005, 18:22   #42
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mag ik het desbetreffende citaat hier dan lezen? Of moeten we het houden bij uw vage verwijzing?
Bernard Dewaele had het niet zo begrepen op allochtonen, en dat is een understatement. Al was dat ooit anders. Hij en Marijke Vandoorne, die in de Boomlandstraat opgroeide, golden in het Ledegem jarenlang als 'rooien'. Vader Vandoorne was lokaal SP-kopstuk, (schoon)zus Caroline zetelde in de gemeenteraad. 1 mei gold ten huize Dewaele als een van de belangrijkste dagen van het jaar. Het hardwerkende arbeiderskoppel stak zich zwaar in de schulden voor de realisatie van een levensdroom. Een eigen bedrijf, een eigen villa, op dat lapje grond van schoonma en schoonpa aan de overkant van de straat. Bernard kon dus amper lezen of schrijven en was als leerjongen aan de slag gegaan in een carrosseriebedrijf.

"Hij had er toen al een hekel aan om voor een baas te werken", zegt garagehouder Paul Cools uit Jabbeke, die vijftien jaar lang zijn beste vriend en toeverlaat was. "Bernard was erg introvert. Je kreeg er soms geen woord uit. Een héél goede werkman, dat wel. Hij verrichte wonderen met geaccidenteerde wagens. Zo hebben we al die jaren gewerkt. Ik kocht voor een prikje ergens een ingedeukte wagen, hij kwam die ophalen en toverde die in een mum van tijd om in een zo goed als nieuwe. Die ik dan weer verkocht. Hij bouwde, vrijwel eigenhandig, zijn eigen atelier achter de villa. Daar werkte hij dag en nacht. Hij was gelukkig, trots. 'Vanuit het niets ben ik opgeklommen tot een mijnheer', zei hij me op een dag, in een zeldzame spraakzame bui. Marijke deed de administratie, want een factuur opstellen, dat kon hij niet. Hij was echt gelukkig toen. Anders dan op het laatst. Hij kon onredelijk zijn soms, héél erg kwaad worden om niks."

Na de val van het IJzeren Gordijn kwamen de Polen. Die wisten ook wel weg met autowrakken en kochten alles voor de neus van Cools en Dewaele weg. "Daar kwam bij dat de economie aantrok", zegt Cools. "De mensen betaalden geen half miljoen frank meer voor een luxe occasiewagen, ook al oogde die als nieuw. Zeker in Zuid-West-Vlaanderen kwam het erop aan te pronken met je nieuwe wagen en met hoeveel je daarvoor had betaald. Tegelijkertijd kwamen er steeds nieuwe reglementen. Alvorens tot het verkeer te worden toegelaten, moest een geaccidenteerde wagen naar de testbank. Het is Bernard een paar keer overkomen dat hij een half miljoen frank investeerde in het oplappen van een wrak. De wagen werd dan afgekeurd. Half miljoen kwijt."

"En die Polen, die deden verder, maakten de hele markt kapot. Zij hoefden zich van die reglementen niks aan te trekken, want ze verkochten hun wagens in Polen, waar de vraag groter was dan het aanbod. Ik ben ermee gestopt en dus zat er voor Bernard, die voor 80 procent van zijn handel van mij afhankelijk was, niks anders op dan hetzelfde te doen. Hij was erg verbitterd, had het de hele tijd over 'die Polen, die vuile vreemdelingen'. Als zijn vrouw dan, zoals nu blijkt, bij dat delicatessenbedrijf achteruit gesteld is vanwege de gesluierde Naïma, kan ik me bij zijn reactie wel wat voorstellen."

Een jaar of tien geleden werden de SP-lidkaarten niet meer vernieuwd. Het koppel werd grimmiger, onaangenaam. Prototypes, bijna, van de verzurende Vlaming. "Bernard kon geen vreemdelingen meer ruiken of zien", zegt Cools. Zo wordt hij ook herinnerd bij busbouwer Jonckheere in Roeselare. Introvert, gefrustreerd. Vrij openlijk aanhanger van het VB. Hij ging enkele jaren geleden met tegenzin bij Jonckheere aan de slag als arbeider: helemaal terug naar af. De eerste vier dreigbrieven werden in Roeselare gepost.

Het neonlicht 'Carrosserie Bernard Dewaele' hangt nog aan de oprit van de villa, ook al staakte het bedrijf jaren geleden al zijn activiteiten en gebruikte Bernard Dewaele zijn atelier enkel nog voor kleine klusjes. Voor de villa hangt nog een plaatje: te koop. Het hangt er al drie �* vier maanden. De beslissing om te verkopen moet eind vorig jaar zijn genomen, in de maand november misschien wel. Tegen die luttele buren met wie ze nog on speaking terms waren, zeiden Bernard en Marijke dat het huis wat te groot was geworden, nu Joyce en Geoffrey het huis uit waren. "Volgens wat ik begreep", zucht Cools, "konden ze zich die villa niet meer permitteren. Voor hem moet dat een drama zijn geweest."

"De voorbije maanden", zegt de zaakvoerder bij Dewitte, "zijn er wel degelijk mensen geweest die tegen elkaar zeiden: 'Zou dat den Bernard niet kunnen zijn?' Lachend dan, eerder. Over de zaak-Remmery werd veel gepraat, omdat het bedrijf nu eenmaal in onze wijk ligt. Niemand kon het echt geloven. Komaan, zeven brieven, met in één ervan een kogelhuls. Dat is er zover over dat je je niet kunt of wilt voorstellen dat het iemand uit je buurt kan zijn. Zelfs niet Bernard."

Zijn echtgenote: "Diep in je hart blijf je hopen dat er ergens een misverstand in het spel is. Maar hoe langer je nadenkt, hoe minder je durft zeggen wat je denkt."
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline  
Oud 10 mei 2005, 18:24   #43
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Toon dat maar eens dan!
demonisering van mensen met hoofddoek .. Philip Dewinter op kop.. Dat noemt 'het klimaat scheppen voor'..
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline  
Oud 10 mei 2005, 18:36   #44
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
demonisering van mensen met hoofddoek .. Philip Dewinter op kop.. Dat noemt 'het klimaat scheppen voor'..
Dat is precies hetzelfde als ik een vrouw zou bedreigen omdat ze geen hoofddoek wil dragen, en de rechterzijde een beschuldigende vinger naar links zou uitsteken omwille van het moslimfundamentalisme dat ze gezaaid hebben in onze maatschappij. Als dan achteraf uitkomt dat ik een katholiek ben die links en de islam in diskrediet wou brengen, dan zou de rechterzijde daar mooi voor schut staan.

Maar nu staan jullie voor schut.
PAJOT is offline  
Oud 10 mei 2005, 18:50   #45
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Het blijft een feit dat de brieven racistisch zijn. Het blijft een feit dat de auteur dus racistisch is..
Wat een onzinnige conclusie is dat.
Iedereen met een beetje fantasie kan zo'n brieven schrijven. en als je dan nog de verdachtmaking daardoor kan verschuiven dan ben je helemaal vertrokken
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline  
Oud 10 mei 2005, 18:58   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
demonisering van mensen met hoofddoek .. Philip Dewinter op kop.. Dat noemt 'het klimaat scheppen voor'..
Zoals het demoniseren van mensen die iets 'verkeerds' over de islam durfden zeggen leidde tot hun 'overlijden'?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 10 mei 2005, 19:02   #47
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Dat is precies hetzelfde als ik een vrouw zou bedreigen omdat ze geen hoofddoek wil dragen, en de rechterzijde een beschuldigende vinger naar links zou uitsteken omwille van het moslimfundamentalisme dat ze gezaaid hebben in onze maatschappij. Als dan achteraf uitkomt dat ik een katholiek ben die links en de islam in diskrediet wou brengen, dan zou de rechterzijde daar mooi voor schut staan.

Maar nu staan jullie voor schut.
jij gaat uit van het feit dat die verdachte blijkbaar het Vlaams Blok in diskrediet wil brengen .. Als dat zo was, zou inderdaad de linkerzijde voor schut staan. Ik zie op dit ogenblik vooralsnog geen enkele aanwijzing voor die these..


Bovendien, om op je hypothese voort te gaan. Waar zegt de linkerzijde dat al diegenen die géén hoofddoek dragen een terugkeercontract tekenen ? Waar zegt de linkerzijde dat iedereen die niet gesluierd is er hier niet bijhoort en zich niet wil integreren ? Als dat inderdaad allemaal het geval zou zijn, quod non, dan had je vergelijking misschien nog opgegaan, maar , dat is niet zo. Terwijl het omgekeerde wél allemaal het geval is.. En dat is het klimaat waarover het VB nu verantwoordelijk is.. En aangezien er geen enkele reden is om aan te nemen dat die verdachte, zoals ik in de eerste paragraaf al aanhaalde, handelde om expliciet het VB zwart te maken, is er in mijn ogen wel veeleer een verband tussen het algemene klimaat en de individuele actie .
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline  
Oud 10 mei 2005, 19:03   #48
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Zoals het demoniseren van mensen die iets 'verkeerds' over de islam durfden zeggen leidde tot hun 'overlijden'?
juist Knuppel. Beide extremen zijn inderdaad af te keuren.. !
blij dat je dat ook lijkt in te zien
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline  
Oud 10 mei 2005, 19:12   #49
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
De brieven verwezen telkens naar het dragen van een hoofddoek.

Was het niet blokker FDW die voor de camera's tot 2 maal toe
herhaalde dat wie een hoofddoek droeg zij uitwijzing tekende.

De jarenlange Blokhaat tegen vreemdelingen en de Islam
heeft een sfeer van haat en racisme in Vlaanderen gebracht.

"Vreemdelingen buiten" en "Stop de Islam" waren jarenlang
de Blok slogans.
"Islam Stop" stond zelfs op de verkiezingsaffiches van 2004.

Als dat geen racisme is !
kijk eens naar Molenbeek en doe uw ogen open !! dan begrijp je het misschien... héél misschien

http://www.vtm.be/asx/telefacts/telefacts_deel1_2.asx
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 10 mei 2005 om 19:12.
ancapa is offline  
Oud 10 mei 2005, 19:12   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Citaat:
juist Knuppel. Beide extremen zijn inderdaad af te keuren.. !
blij dat je dat ook lijkt in te zien
Ik wacht wel nog op de eerste moord aan de 'andere' kant van het spectrum...
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 10 mei 2005 om 19:13.
Knuppel is offline  
Oud 10 mei 2005, 19:16   #51
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
demonisering van mensen met hoofddoek .. Philip Dewinter op kop.. Dat noemt 'het klimaat scheppen voor'..
zoals in Leuven toen er een paar onverlaten zijn autoruiten insloegen
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 10 mei 2005, 19:27   #52
Avan
Burgemeester
 
Geregistreerd: 14 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
Wat ik daar in het vet heb geschreven lijkt min of meer het uitgangspunt van iedereen die zich de laatste dagen zit te verkneukelen. Dit is echter een interpretatie die ik nog nergens in een of andere media heb mogen lezen. Ik kan me vergissen, maar u of iemand anders mag er mij altijd naar verwijzen. Nochtans stond er al in verschillende media dat de dader er duidelijk racistische zienswijzes op nahoudt ten aanzien van buitenlanders, niet in het minst omwille van zijn ettelijke persoonlijke negatieve ervaringen met allochtonen (zie de Morgen van 't weekend voor meer info hierover) .

Ik vind het voorlopig een stap te ver om te besluiten dat die man intentioneel de hoofddoek erbij betrokken heeft omdat hij op die manier wist dat zijn actie de nationale media zou halen. Voor een Vlaams Blokker lijkt me dat ietwat vergezocht, en mijn interpretatie zou dan ook , met alle gegevens die tot nu toe bekend zijn, veeleer zijn dat hij vanuit een puur racistische invalshoek , en aangemoedigd door de tijdsgeest zoals die door Philip Dewinter op de trappen van een of ander stadhuis nog eens uiteengezet werd, geprobeerd heeft Remmery te treffen.

Persoonlijk heb ikzelf nooit gedacht dat het Vlaams Blok as such rechtstreeks hierachter zou zitten, maar de gedeelde, onrechtstreekse verantwoordelijkheid hebben ze wel degelijk.. En ik zie nog altijd geen elementen die het tegendeel bewijzen, zelfs niet met de feiten die de laatste twee drie dagen aan de oppervlakte zijn gekomen

Zo duidelijk had ik het willen verwoorden.
Avan is offline  
Oud 10 mei 2005, 19:35   #53
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Fieseler

"Islam stop" en "vreemdelingen buiten",
de jarenlange slogans van het Blok zijn inderdaad racistisch.

En verder roept u maar wat u wilt.

Maar dan moet men niet verwonderd zijn dat er mafkezen
dreigbrieven beginnen te schrijven.
3000% akkoord Clemens....iemand die de slogan "stop de islam" racistisch vindt is inderdaad een mafkees.

Het werd tijd dat je het eindelijk doorhad...
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline  
Oud 10 mei 2005, 20:11   #54
predator
Parlementslid
 
predator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Omgeving Antwerpen
Berichten: 1.788
Standaard

lyot posts #42, #46, #47
Citaat:
lyot ziet het niet zitten ...
en dat is een understatement
lyot, we gaan je beschrijving van Bernard even onder de loupe nemen.

- Bernard D. is een gefrustreerd mens.

- Gefrustreerd ? Inderdaad ! Zijn beperkte intelligentie speelt hem parten in het toch wel betere milieu waar hij zich in bevindt.

- Die mens moet zich uiten in de zin van : "ik behoor bij deze groep !".

- Gevolg : hij doet twee zaken tegelijkertijd die én zijn technische én zijn maatschappelijke én zijn financiële mogelijkheden te boven gaan :
* hij begint een eigen zaak;
* hij laat een villa bouwen.

- Spijtig :
* Al van in het begin heeft hij moeilijkheden voor de afbetaling van zijn villa;
* Al van in 't begin heeft hij moelijkheden met het boven water houden van zijn zaak want, hij maakt kennis met één, om niet te zeggen hét credo uit de bankwereld : "een bank geeft heel gemakkelijk één paraplu, maar als het regent vraagt ze hem terug." Banken en kredietinstellingen lenen uitsluitend en de alleen, zonder problemen, aan ... kredietwaardige personen.

- Als noeste Vlaamse werker houdt hij echter vol ...

- Tot de evolutie van het economisch leven hem achterhaald. De occasiemarkt voor de betere wagens stort in mekaar :
* stijgende welvaart maakt het mogelijk dat de mensen een grotere wagen nieuw te kopen ((lyot : b.v. op dit eigenste ogenblik zijn 20% van de nieuw verkochte wagens 'groot'));
* de "muur" die valt en een groot deel van de occasiemarkt komt in handen van Polen én ja lyot, de betere klasse Noord-Afrikanen en wees gerust die zijn 125% geîntegreerd.

- Bernards wereld stort in mekaar :
* zijn zaak gaat op de fles;
* de "brave" financieringsmaatschappij waakt over het geleende geld en Bernard moet zijn villaatje verkopen.

- De wereld van de reeds "getroubleerde" Bernard stort in mekaar. Hij ziet zich uiteraard niet als een mislukkeling maar als een slachtoffer ! Dit alles is natuurlijk niet het gevolg van zijn, sorry Bernard, gebrek aan intelligentie, maar het is : de schuld van die vreemden.

- Dan komt daar nog bij : die niet bewezen scheve schaats ...

- Bij Bernard slaan de stoppen door ...

Voil�* lyot dat is hét scenario, allez een mogelijk scenario. Wie is in dit plausibele scenario verantwoordelijk, volgens jouw wijze van redenering, voor het schrijven van die brieven :

- ons maatschappelijk bestel;
- de economische evolutie (van de markt van tweedehands wagens).

Beste Groeten ?

Naschrift.

Dju : Manchester-Chelsea is al bezig.
__________________
Pour les flamands la même chose ...
predator is offline  
Oud 10 mei 2005, 20:26   #55
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
lyot posts #42, #46, #47

lyot, we gaan je beschrijving van Bernard even onder de loupe nemen.

- Bernard D. is een gefrustreerd mens.

- Gefrustreerd ? Inderdaad ! Zijn beperkte intelligentie speelt hem parten in het toch wel betere milieu waar hij zich in bevindt.

- Die mens moet zich uiten in de zin van : "ik behoor bij deze groep !".

- Gevolg : hij doet twee zaken tegelijkertijd die én zijn technische én zijn maatschappelijke én zijn financiële mogelijkheden te boven gaan :
* hij begint een eigen zaak;
* hij laat een villa bouwen.

- Spijtig :
* Al van in het begin heeft hij moeilijkheden voor de afbetaling van zijn villa;
* Al van in 't begin heeft hij moelijkheden met het boven water houden van zijn zaak want, hij maakt kennis met één, om niet te zeggen hét credo uit de bankwereld : "een bank geeft heel gemakkelijk één paraplu, maar als het regent vraagt ze hem terug." Banken en kredietinstellingen lenen uitsluitend en de alleen, zonder problemen, aan ... kredietwaardige personen.

- Als noeste Vlaamse werker houdt hij echter vol ...

- Tot de evolutie van het economisch leven hem achterhaald. De occasiemarkt voor de betere wagens stort in mekaar :
* stijgende welvaart maakt het mogelijk dat de mensen een grotere wagen nieuw te kopen ((lyot : b.v. op dit eigenste ogenblik zijn 20% van de nieuw verkochte wagens 'groot'));
* de "muur" die valt en een groot deel van de occasiemarkt komt in handen van Polen én ja lyot, de betere klasse Noord-Afrikanen en wees gerust die zijn 125% geîntegreerd.

- Bernards wereld stort in mekaar :
* zijn zaak gaat op de fles;
* de "brave" financieringsmaatschappij waakt over het geleende geld en Bernard moet zijn villaatje verkopen.

- De wereld van de reeds "getroubleerde" Bernard stort in mekaar. Hij ziet zich uiteraard niet als een mislukkeling maar als een slachtoffer ! Dit alles is natuurlijk niet het gevolg van zijn, sorry Bernard, gebrek aan intelligentie, maar het is : de schuld van die vreemden.

- Dan komt daar nog bij : die niet bewezen scheve schaats ...

- Bij Bernard slaan de stoppen door ...

Voil�* lyot dat is hét scenario, allez een mogelijk scenario. Wie is in dit plausibele scenario verantwoordelijk, volgens jouw wijze van redenering, voor het schrijven van die brieven :

- ons maatschappelijk bestel;
- de economische evolutie (van de markt van tweedehands wagens).

Beste Groeten ?

Naschrift.

Dju : Manchester-Chelsea is al bezig.

De economische evoluties , ingekaderd in het grote maatschappelijke geheel , hebben allemaal bijgedragen tot de positie van Bernard en zijn onvrede met de huidige omstandigheden gevormd. Wat ik verwijt aan het Vlaams Blok is dat ze de onvrede van de mensen lijken te willen recupereren door bepaalde categorieën van mensen (allochtonen, hoofddoeken) aan te duiden , niet als de rechtstreeks verantwoordelijken van hun onvrede, maar wel als mensen die inferieur zijn, er niet bij horen , door hun manier van in de wereld staan geen deel uitmaken van de samenleving. Met andere woorden ,dat ze polarisering nastreven en daardoor een beeld van de 'Ander' (gebruikt als antropologische term) willen creeëren, om op die manier de identiteit van de eigen groep te versterken. Een identiteitsgevoel dat voor velen belangrijk is voor hun eigenwaarde. Sommigen zijn gevoelig aan dergelijke rhetoriek en ik denk dat Bernard daar geen uitzondering op is.
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline  
Oud 10 mei 2005, 20:49   #56
Avan
Burgemeester
 
Geregistreerd: 14 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
De economische evoluties , ingekaderd in het grote maatschappelijke geheel , hebben allemaal bijgedragen tot de positie van Bernard en zijn onvrede met de huidige omstandigheden gevormd. Wat ik verwijt aan het Vlaams Blok is dat ze de onvrede van de mensen lijken te willen recupereren door bepaalde categorieën van mensen (allochtonen, hoofddoeken) aan te duiden , niet als de rechtstreeks verantwoordelijken van hun onvrede, maar wel als mensen die inferieur zijn, er niet bij horen , door hun manier van in de wereld staan geen deel uitmaken van de samenleving. Met andere woorden ,dat ze polarisering nastreven en daardoor een beeld van de 'Ander' (gebruikt als antropologische term) willen creeëren, om op die manier de identiteit van de eigen groep te versterken. Een identiteitsgevoel dat voor velen belangrijk is voor hun eigenwaarde. Sommigen zijn gevoelig aan dergelijke rhetoriek en ik denk dat Bernard daar geen uitzondering op is.
Juist.

Plus : het Vlaamsnationalisme doet al tientallen jaren aan dat soort politiek, door alles en nog wat te interpreteren met een communautair brilletje, zodat op elk probleem het antwoord luidt "'t is de Ander zijn schuld"
Dat is feitelijk de Vlaamse politieke cultuur. Tijd dat we die ontgroeien.
Avan is offline  
Oud 10 mei 2005, 20:50   #57
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Leg jij mij eens uit hoe het komt dat het identiteitsgevoel (dat klaarblijkelijk een enorm belangrijk deel bijdraagt aan EENDER WIE'S 'eigenwaarde') van identiteitsweigeraars hier erkent wordt, (zij kregen zelfs stemrecht), terwijl precies hetzelfde voor een Vlaming als iets negatiefs wordt afgeschilderd?

Wat 'recuperatie' betreft. Op dat vlak spant Belgique de kroon.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 10 mei 2005, 21:08   #58
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Plus : het Vlaamsnationalisme doet al tientallen jaren aan dat soort politiek, door alles en nog wat te interpreteren met een communautair brilletje, zodat op elk probleem het antwoord luidt "'t is de Ander zijn schuld"
Dat is feitelijk de Vlaamse politieke cultuur. Tijd dat we die ontgroeien.
Eenmaal we veilige grenzen hebben en over onszelf kunnen beslissen, zal dat proces beginnen. Niet eerder, hoe graag u het ook zou willen. In uw ongeduld (begrijpelijk, ik deel het) spant u de kar voor het paard.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 10 mei 2005, 21:18   #59
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Leg jij mij eens uit hoe het komt dat het identiteitsgevoel (dat klaarblijkelijk een enorm belangrijk deel bijdraagt aan EENDER WIE'S 'eigenwaarde') van identiteitsweigeraars hier erkent wordt, (zij kregen zelfs stemrecht), terwijl precies hetzelfde voor een Vlaming als iets negatiefs wordt afgeschilderd?

Wat 'recuperatie' betreft. Op dat vlak spant Belgique de kroon.
identiteit moet niet gaan ten koste van of op de kap van de Ander.. Voor geen enkele bevolkingsgroep zou dit mogen.. Die identiteitsweigeraars waar jij het over hebt, hebben hun eigen identiteit, maar de samenstelling daarvan moet evenmin ten koste gaan van anderen, of door demonisering van derden gebeuren..De grenzen zijn voor iedereen , vanuit mijn oogpunt, even strikt..

Ik heb niets tegen een Vlaams bewustzijn/identiteitsgevoel as such.. Maar ik heb wel iets tegen een blind, exclusief nationlisme dat uitsluit en zich voedt door anderen te de-humaniseren.
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline  
Oud 10 mei 2005, 21:22   #60
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
Maar ik heb wel iets tegen een blind, exclusief nationlisme dat uitsluit en zich voedt door anderen te de-humaniseren.
Ik ook. Gelukkig hebben we dat niet in Vlaanderen.

Egidius
Egidius is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be