Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Politieke uitspraken prins Filip
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Politieke uitspraken prins Filip Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen terecht i.v.m. de politieke uitspraken van prins Filip in het weekblad Story.

 
 
Discussietools
Oud 9 december 2004, 18:48   #1
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard Geen toeval

Als tegenprestatie voor de lezersbrievenactie van de UBbeltjes vandaag in het BvL ( liefst 5 brieven waaronder Yann, Bruno en 'jonkheer' Cottenjé!) zal ik een stukje citeren uit een paar, veel interessantere bijdrage van een ex.hoofdredacteur van dezelfde krant: Marc Platel

Citaat:
Het "Chinasyndroom" is bij le prince Philippe geen eenmalig incident. Het is een illustratie van zijn boyscoutsmentaliteit in de meest bekrompen zin van het woord, van zijn arrogante onwil om het federale België te aanvaarden.
Zijn vader probeerde nochtans te doen alsof dit geen probleem meer was. Hij murmelde zelfs de Vlaamse leeuw mee.
In dat verband geeft professor Senelle hem nochtans een niet mis te verstane waarschuwing mee: "Het zou een historische fout van de monarchie zijn", zo schrijft hij in zijn conclusie, "niet bij te dragen tot de verdere verfijning van de staatsvorming en de verdere omvorming van het land tot een echt federaal staatsbestel".

Philippe heeft tijdens zijn 'schoolreis', aldus monarchiekenner Mark van den Wijngaert, suma cum laude bewezen dat het federale België hem niet zint. Integendeel zelfs, hij wil dat eerder in het parlement gemaakte afspraken worden teruggeschroefd en de Vlaamse buitenlandse handel weer de Belgische buitenlandse handel wordt.
Blauwe madam Ceyssens moet een wel heel goedgelovig "parlementslid" zijn als ze voorstelt dat de prins nu ook eens met een uitsluitend Vlaamse handelsmissie zou willen meereizen. Daar denkt hij zelfs niet aan, ook al mag dat op uitsluitend Vlaamse kosten, ook al kan zijn madam intussen flink wat nieuwe kleedjes van dure Belgische couturiers promoten.

De Lambermontafspraken inzake de buitenlandse handel werden op bevel van 'Le Palais' al tot het zo goed als absolute nulpunt teruggebracht terwijl de onderhandelaars nog aan hun palaver bezig waren. Enkel en alleen omdat Laken beefde en sidderde bij de gedachte dat le prince zijn privé-reisagentschap zou kwijtspelen. Nietwaar, Louis Michel?

In een lang gesprek dat wij jaren geleden met de prins hadden stelde hij toen al uitdrukkelijk zich alleen als "Belgische" prins te kunnen gedragen. Van het uitdrukkelijk ondersteunen van een Vlaams initiatief kon dus geen sprake zijn.

Onomkeerbaar

Professor Senelle laat in zijn boek verstaan dat hij wel weet dat Laken niet zal ingaan op zijn verstandige suggestie: werken ze niet mee, aldus de man die le palais als zijn broekzak kent, dan mag men verwachten "dat de spanningen tussen de deelgebieden, binnen de Belgische federatie wel eens het unificerend vermogen van de monarchie kunnen overstijgen". (p. 127) Duidelijker gezegd: als Laken geen federale koning wil leveren-de uitdrukking is van Senelle- dan werkt de monarchie de verder opdeling van het land zelf mee in de hand.
Precies wat le prince Philippe nu deed. Zoals trouwens zonder omwegen opgemerkt op het kleine scherm door VRT-binnenlander De Vadder die stelde dat Philippe 'zijn' Belgique wilde beveiligen, maar precies het omgekeerde bereikt: de monarchie bewees bij monde van le prince Philippe dat zij die communautaire tweedracht zelf wil. Afkeuring in het "brave' Vlaanderen, applaus in het Waalse Zuiden.

In mijn verhaal over 'de Belgen en hun eigenzinnige koning' van twee jaar geleden wordt die groeiende communautaire tweespalt rond Laken reeds aangewezen: omdat Vlaanderen toen een discussie wilde over de dotatie van de vele Belgische prinsen en prinsessen, liet Claude Eerdekens, de slaafse spreekbuis van de PS-top, weten dat 'de monarchie' niet op de politeke agenda stond! Punt gedaan.

Zo te zien wil 'le prince' dat wel. Hij kan alvast een lijstje maken van Vlaamse steden en gemeenten waar hij straks niet meer moet komen, want de burgemeestersjerp zal daar in VB-handen zijn!
Le prince liet weten dat een miljoen volwassen kiezers zijn persoonlijke vijanden zijn. Hij stelde onomwonden dat zijn politieke ergernis enkel en alleen is ingegeven door zijn persoonlijk, rijk betaald eigenbelang.

De Bartjes Brinckman en andere politieke betweters, de geleerde professoren die nu de diepzinnige Vrije Tribunes plegen hoe verkeerd die domme Vlamingen het allemaal zien en al de anderen die ook nu weer zoveel moeite doen om aan le prince te laten weten dat hij het zich allemaal niet zo moet aantrekken, vergissen zich: de breuk is dit keer zo diep dat ze onomkeerbaar is, zo dom dat ze niet meer te herstellen is, zo arrogant dat geen zoetigheid meer helpt om de ergernis nog weg te werken.
Ik herhaal: onomkeerbaar!

Marc Platel

M.PLatel, De Belgen en hun eigenzinnige Koning, uitg. Houtekiet, ISBN 905246643x

R.Senelle, Handboek voor de Koning, Lannoo, Tielt, ISBN 902095380
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 9 december 2004, 19:14   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.006
Standaard

Laat flipke den taaie maar koppig zijn: des te vlugger zal 't gedaan zijn. Hij heeft het verstand niet, zelfs niet het "gezonden boerenverstand" om zijn leven en zijn jobke te rekken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online  
Oud 9 december 2004, 19:20   #3
BELGIAN WARRIOR
Banneling
 
 
BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
In dat verband geeft professor Senelle hem nochtans een niet mis te verstane waarschuwing mee: "Het zou een historische fout van de monarchie zijn", zo schrijft hij in zijn conclusie, "niet bij te dragen tot de verdere verfijning van de staatsvorming en de verdere omvorming van het land tot een echt federaal staatsbestel".

Philippe heeft tijdens zijn 'schoolreis', aldus monarchiekenner Mark van den Wijngaert, suma cum laude bewezen dat het federale België hem niet zint
Als het federale België hem niet zint, waarom noemt hij dan de regionalisering een verrijking?
BELGIAN WARRIOR is offline  
Oud 9 december 2004, 19:58   #4
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Puur toeval.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 9 december 2004, 20:09   #5
Pieter de Coninck
Banneling
 
 
Pieter de Coninck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Als het federale België hem niet zint, waarom noemt hij dan de regionalisering een verrijking?
Herrlezen voor dat je vragen stelt.

Het federale belgië zint de fluppe niet en Senelle zegt dat het een historische fout van de monarchie zou zijn "niet bij te dragen tot de verdere verfijning van de staatsvorming"

Je mengt dus duidelijk de 2 personen.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 9 december 2004, 20:15   #6
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Ik hoop dat Filip de Taaie nog vele malen van zich zal laten horen .
Niets beter dan dat om zelfs de meest royalistische Vlaming flamingante stuipen op het lijf te jagen.
Hallo, blubbers, kunnen jullie daar niet efkes voor zorgen?
Met dank op voorhand...
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 9 december 2004, 22:48   #7
BELGIAN WARRIOR
Banneling
 
 
BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Herrlezen voor dat je vragen stelt.

Het federale belgië zint de fluppe niet en Senelle zegt dat het een historische fout van de monarchie zou zijn "niet bij te dragen tot de verdere verfijning van de staatsvorming"

Je mengt dus duidelijk de 2 personen.
Nee, ik meng geen twee personen.
Filip is niet tégen federalisme, dat zeg jij. Hij is er zelfs voor, anders zou hij de regionaliseringen geen verrijking noemen (zelfde interview, Story)
BELGIAN WARRIOR is offline  
Oud 9 december 2004, 23:01   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Heb je ook nog commentaar op wat Marc Platel en Prof Senelle zeggen inplaats van wat in de Story staat?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 9 december 2004, 23:29   #9
BELGIAN WARRIOR
Banneling
 
 
BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Heb je ook nog commentaar op wat Marc Platel en Prof Senelle zeggen inplaats van wat in de Story staat?
Ja, d�*t is nu net mijn commentaar op Marc Platel:
hij begint zijn betoog met iets dat op een onwaarheid, een louter verzinsel, gestoeld is: Filip zou de Belgische staatsstructuren miskennen. En meermaals heeft de prins er reeds op gewezen, de laatste keer in dat interview dus, dat hij een voorstander is van het federalisme.
BELGIAN WARRIOR is offline  
Oud 10 december 2004, 08:05   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Hoe rijm je dat met zijn 'outing' in China dat de buitenlandse handel opnieuw Belgisch moet worden?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 10 december 2004, 12:20   #11
Pieter de Coninck
Banneling
 
 
Pieter de Coninck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Hoe rijm je dat met zijn 'outing' in China dat de buitenlandse handel opnieuw Belgisch moet worden?
Als zinloos.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 10 december 2004, 12:46   #12
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Als zinloos.
Zo zinloos dat heel België op zijn kop stond, en dat er honderden pro-monarchistische brieven naar de kranten werden geschreven.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 10 december 2004, 13:33   #13
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

amai de club van den bub heeft nu wel ne lamme arm denk ik... honderden brieven geschreven....
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 10 december 2004, 13:34   #14
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

als de Flip het over "VERRIJKING" heeft dan bedoelt hij dat het een geluk is dat de domme Vlaamse schapen willen blijven betalen (en hem dus rijker maken) ....voor hem en voor de Walen.
Dat bedoelde de Flup met "verrijking". Dat en niets anders.
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 10 december 2004, 13:36   #15
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

en die "verrijking" wordt er altijd bijgesleurd. of het nu over Belgie gaat of over multicultuur, het is en het zal en het moet een verrijking zijn....

dus alle landen met een monocultuur zijn arme sukkelaars.... tja ...ach...
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 10 december 2004, 13:48   #16
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Zo zinloos dat heel België op zijn kop stond, en dat er honderden pro-monarchistische brieven naar de kranten werden geschreven.
Honderden??? Hoe weet u dat? Werkt u bij de krant, want al die brieven konden niet gepubliceerd worden, daar zijn geen kranten genoeg voor in heel België.
jOOSt is offline  
Oud 10 december 2004, 14:33   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Honderden??? Hoe weet u dat? Werkt u bij de krant, want al die brieven konden niet gepubliceerd worden, daar zijn geen kranten genoeg voor in heel België.
Omdat hij en zijn makkers ze zelf schreven natuurlijk.
Bobke is offline  
Oud 10 december 2004, 14:40   #18
BELGIAN WARRIOR
Banneling
 
 
BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Hoe rijm je dat met zijn 'outing' in China dat de buitenlandse handel opnieuw Belgisch moet worden?
Is er dan een contradictie tussen voor federalisme te zijn en voor een Belgische Buitenlandse Handel? In andere, federale Staten (Duitsland, Zwitserland, VSA...) is er ook -enkel- een federale dienst voor Buitenlandse Handel.
BELGIAN WARRIOR is offline  
Oud 10 december 2004, 14:41   #19
BELGIAN WARRIOR
Banneling
 
 
BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
als de Flip het over "VERRIJKING" heeft dan bedoelt hij dat het een geluk is dat de domme Vlaamse schapen willen blijven betalen (en hem dus rijker maken) ....voor hem en voor de Walen.
Dat bedoelde de Flup met "verrijking". Dat en niets anders.
Uit wat leidt u dat af? Ik zal met interesse uw antwoord lezen.
BELGIAN WARRIOR is offline  
Oud 10 december 2004, 15:08   #20
Pieter de Coninck
Banneling
 
 
Pieter de Coninck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Honderden??? Hoe weet u dat? Werkt u bij de krant, want al die brieven konden niet gepubliceerd worden, daar zijn geen kranten genoeg voor in heel België.
één brief en 99 copiekes, zelf gecopieërd en verdomd wie is die nazi die de 100-ste copie niet heeft gestuurd?

Laatst gewijzigd door Pieter de Coninck : 10 december 2004 om 15:08.
Pieter de Coninck is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be