Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 augustus 2020, 16:09   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ja mijn scherm stond 100km EV afstand, en voelde mij verplicht om eens zuinig te rijden..
De nominale range bedoel je? Links boven naast de batterij-icon. Kun je ook op rest-% batterij zetten.

Of de projected range van je energie-screen? Hier beide



- De projected range is nauwkeuriger en berekent de range zoals je laatste gemiddelde rijstijl van pakweg 50 km. Je ziet het groot verschil (21%) met de nominal range.

- Nog nauwkeuriger en beter is de tripplanner te gebruiken, dus de navigatie, die houdt rekening met meerdere parameters, vooral temperatuur, reliëf wat nog komt ... enz... dan weet je quasi juist hoeveel % je batterijpack heeft bij aankomst:



Citaat:
10kwh verbruik is dus 2.8€ / 100km , tank je thuis is dat 2.5€
dat was wel eens extreem zuinig gereden, niemand voorbijgestoken, gewoon met de cruiscontrol in het gat plakken van de mensen . Geen 'chill' sprintjes zitten trekken aan de lichten.
10 kWh is ferm zuinig dan zal je zeker niet boven 70 kmh uitkomen, of Vlaamse algemene limiet op gewone wegen. Eerder 60 kmh gemiddeld bij warm weer. (en airco volle bak)

Citaat:
Normaal verbruik ik ongeveer 15-20kWh
Duitsers liggen gemiddeld bij 18,2 kWh: https://www.spritmonitor.de/de/ueber...WD&powerunit=2

Citaat:
Ik kan een foto tonen van het scherm, het is dus heel verwarrend, je kan zo zien hoeveel afstand je nog kan afleggen, maar dat getal zwiept gans tijd op en neer. na een regenerative breaking kom je uit op 999km... en even later toont hij 40km...
Welk scherm?

Het energiescherm bovenaan of de tripplanner?

fotos en uitleg via: (met interessant voorstel voor een update)

Citaat:
https://insideevs.com/features/40148...or-improvment/

When the navigation system is being used, then the range estimator should also factor in the route's topography and speed limits, which it already does. When using the navigation system, the driver gets to see the estimated state of charge they will have when they arrive at their destination. This is a great feature, I use it all the time and like the predicted range on the energy chart, it's usually very accurate.

Tesla's already done all the hard work. They have all the data and predicted range calculations but you can't have it displayed on the main range estimator display. Just give us a third option that allows the driver to select a range estimate that uses all the consumption and trip data that the vehicle already has. Owners can then select the one they want and everybody is happy.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2020 om 16:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2020, 16:59   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Ik kan een foto tonen van het scherm, het is dus heel verwarrend, je kan zo zien hoeveel afstand je nog kan afleggen, maar dat getal zwiept gans tijd op en neer. na een regenerative breaking kom je uit op 999km... en even later toont hij 40km...
of momenteel berekende afstand. (wat ben je daarmee?)

Ik zie het al je hebt hem wslk op | instant range | staan (momenteel verbruik) in plaats van op gemiddeld verbruik, of | average range |

Beetje logo dat je verbruik (en projected range) flipt van 0 naar max.
Dat is toch ook zo bij een ICE-verbruiksmeter?

Leg dan die |touch|switch om naar gemiddeld hé. (rechtsonder) en de berekende afstandschaal kan je ook veranderen, 3 afstanden.


Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2020 om 17:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 10:22   #23
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

dit scherm weet niet hoe dat noemt, staat ergens onder energie
als je vraagt aan tesla: eenvoudig voice command:
toon mijn energieverbruik,
dan slaagt hij niet om dit commando op dit scherm te zetten, integendeel hij legt de zetelverwarming aan... en verbruikt eens lekker extra energie...

dus het scherm staat op 10min, je ziet het verbruik10kwh en dan een regenerative brake voor de lichten heeft mijnheer gezellig een negatief verbruik en toont hij een range van 999km voorspelde range noemt hij dat;..

de fout is eenvoudig dat hij daar een range gemiddeld over een minuut zou moeten tonen, en hij toont daar gewoon een getal van de laatste seconde

stel u voor: je moet nog 10km rijden, je pakt het gemiddeld energieverbruik van laatste 10km 0.95kWh en je zegt, batterij heeft nog 10kWh , dus uw range is 100km..., reserve bij aankomst is dus 9kWh,


ik ben vrij zeker, combineer gewoon de gegevens van de GSP: route tot uw bestemming, gemiddelde snelheid, en voorspel het verbruik op basis van huidig energieverbruik... en je krijgt daar toch een getal waar je iets mee kan doen... de voorspelde reserve afstand...

bij andere automerken schommelt dat getal zo erg niet, en is die voorspelde afstand in elk geval een realistisch getal...999km is gewoon een getal die mathematisch geklipt is en op een veel te korte termijn (seconden) rekent
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20200807_125757.jpg‎ (114,8 KB, 345x gelezen)

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 augustus 2020 om 10:47.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 10:38   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

ik heb in mijn radiolijst de top50 hits staan , en dan vraag je via voice command: leg muziek op top 50... wat krijg je ? 50cents rap muziek...

hey google doet het beter...

je vraagt: toon mij de dichtsbijzijnde laadpalen...
ja dan krijg je zo een lijstje van Tesla superchargers...

je vraagt je af of er andere laadpalen zijn in de wereld.

ik moet dat nog eens zoeken hoe ik die betterroadmap verbind met tesla

je kan hem oproepen tijdens het rijden, dat is mij al gelukt

https://abetterrouteplanner.com/?pla...5-1ab03edcbd2d

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 augustus 2020 om 10:41.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 11:56   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dit scherm weet niet hoe dat noemt, staat ergens onder energie
als je vraagt aan tesla: eenvoudig voice command:
toon mijn energieverbruik,
dan slaagt hij niet om dit commando op dit scherm te zetten, integendeel hij legt de zetelverwarming aan... en verbruikt eens lekker extra energie...

dus het scherm staat op 10min, je ziet het verbruik10kwh en dan een regenerative brake voor de lichten heeft mijnheer gezellig een negatief verbruik en toont hij een range van 999km voorspelde range noemt hij dat;..

de fout is eenvoudig dat hij daar een range gemiddeld over een minuut zou moeten tonen, en hij toont daar gewoon een getal van de laatste seconde

stel u voor: je moet nog 10km rijden, je pakt het gemiddeld energieverbruik van laatste 10km 0.95kWh en je zegt, batterij heeft nog 10kWh , dus uw range is 100km..., reserve bij aankomst is dus 9kWh,


ik ben vrij zeker, combineer gewoon de gegevens van de GSP: route tot uw bestemming, gemiddelde snelheid, en voorspel het verbruik op basis van huidig energieverbruik... en je krijgt daar toch een getal waar je iets mee kan doen... de voorspelde reserve afstand...

bij andere automerken schommelt dat getal zo erg niet, en is die voorspelde afstand in elk geval een realistisch getal...999km is gewoon een getal die mathematisch geklipt is en op een veel te korte termijn (seconden) rekent
Ben je ermee aan het spelen ofwa? Echt niet? Serieus?

Jouw scherm staat op Huidig bereik of momenteel bereik dus jij bent verkeerd zoals ik al dacht. Of las je mijn post 22 gewoon niet?

Zet hem op Gemiddeld bereik. (rechtsonder op je scherm) in het engels Average Range, en best op 50 km ipv op 10 km.

Jij bent in de war, niet jouw scherm.

Best eens van iemand leren hoe je die simpele dingen instelt.

In het verleden waart je ook al in de war met het verbruik van jouw Mercedes.

Zet je bril eens op en kijk eens naar de instelling | Average Range | rechtsonder: (en 30 miles links)



Citaat:
de fout is eenvoudig dat hij daar een range gemiddeld over een minuut zou moeten tonen, en hij toont daar gewoon een getal van de laatste seconde
Jij bent fout want je hebt jouw scherm en dus schaal precies zo ingesteld.



Je zet de x-schaal op slechts 10 km en op huidig verbruik, dan krijg je die voorspelde range wat je gevraagd hebt. Namelijk het momenteel verbruik en voorspeld bereik van pakweg de laatste 100 meter (schaalindeling is amper 2 km).
En hoger dan 999 km gaat niet in de software, lol. Voor jou zal ik eens naar Elon bellen want dat mag dan 9.999.999.999.999.999 km worden.

Negatief verbruik is namelijk onder de 0 en nog eens in het groen.

ongeveer -100 Wh/km lees ik af dat is oneindig huidig rijbereik hé.

Schaal 10 km en gemiddeld rijbereik

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2020 om 12:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 13:23   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

je moet dat nu echt niet verdedigen MiceleMusk.

1) een bereik tonen die je nooit haalt is gewoon belachelijk... Als het verbruik van laatste 10km 95kWh/100km is en je deelt de batterij capaciteit met de gekende limiet reserve afgetrokken van bvb 20KWh -10KWh reserve, dan toon je voorspeld bereik 100km methuidige rijstijl en gekende reserve en gekende route voor u...
Dat is en blijft gewoon voor altijd voor mij mijn rijbereik.

2) de keuze maken tussen huidig bereik, en gemiddeld bereik is niet slecht, maar gemiddeld slaat op uw gemiddelde rijstijl vertrekkende van nul... huidig bereik slaat op uw aangepaste rijstijl met uitschakelingen van energieslurpers voor de laatste 10km... zo zie je dat staan bij andere auto's...

als die nerds van elon dat anders geprogrammeerd hebben, is dat hun fantasie, dan moeten ze daar maar een knopje bijzetten: instantaant verbruik...



trouwens ik zie in de tesla suggesties gewoon dezelfde opmerkingenstaan hoor

hoe zet je energieslurpers uit en waar doe je dat ?
https://featurerequests.co/feature/a...ower-consumers

navigeren en kunnen berekenen of je er geraakt en een target van batterij zetten
https://featurerequests.co/feature/n...rive-x-battery

lees de speedlimit borden ipv alleen op de gps te betrouwen ? die suggestie staat er al drie keer in..
Read actuall speed limit signs with the cameras
https://featurerequests.co/feature/r...-signs-cameras

hoogte bij GPS zetten ? lukt toch al jaren bij de meeste GPS
https://featurerequests.co/feature/show-elevation

vertragen VOOR de snelheidsborden veranderingen, en niet NA..
https://featurerequests.co/feature/p...-limit-changes

cruise control zetten op HUIDIGE snelheid ipv foutieve snelheid van GPS en de auto doen versnellen
https://featurerequests.co/feature/t...d-under-posted

en nog eens die cruise control
https://featurerequests.co/feature/s...er-speed-limit

navigatie en energie in split screen... geen slecht idee
ofwel een headup display waar snelheid navigatie op staat

https://featurerequests.co/feature/o...n-mode-model-3

font size...
https://featurerequests.co/feature/s...ize-adjustment

het staat allemaal al gemeld zie ik

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 augustus 2020 om 13:42.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 14:07   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je moet dat nu echt niet verdedigen MiceleMusk.
Moet ik jou verdedigen voor jouw kemels?

Waarom zet je de switch niet op GEMIDDELD bereik?

Citaat:
1) een bereik tonen die je nooit haalt is gewoon belachelijk...
Natuurlijk haalt men zelfs dat bereik van 999 km. Wil je enkele bronnen of YT-filmpjes?

Je schreef toch zelf dat je op het einde regeneratief uitbolde en dat negatief verbruik heb je zelf getoond op je scherm. En aangezien je switch op HUIDIG bereik stond rekent de boordcomputer dat ff voor je uit. Jij wou dat, en nu begin je te janken op mij.

Citaat:
Als het verbruik van laatste 10km 95kWh/100km is en je deelt de batterij capaciteit met de gekende limiet reserve afgetrokken van bvb 20KWh -10KWh reserve, dan toon je voorspeld bereik 100km methuidige rijstijl en gekende reserve en gekende route voor u...
Dat is en blijft gewoon voor altijd voor mij mijn rijbereik.
Enkel het gemiddeld rijbereik moest je die gem.iddelde 95 kWh kunnen aanhouden en ALS je de switch ook op Gemiddeld rijbereik voor die ingestelde en reeds afgelegde 10 km zet, maar dat doe je NIET?

Citaat:
2) de keuze maken tussen huidig bereik, en gemiddeld bereik is niet slecht, maar gemiddeld slaat op uw gemiddelde rijstijl vertrekkende van nul... huidig bereik slaat op uw aangepaste rijstijl met uitschakelingen van energieslurpers voor de laatste 10km... zo zie je dat staan bij andere auto's...
Andere autos ?

Vertrekkende van nul (dus totaal) dus met me eigen rijstijl moet ook ergens simpel af te lezen zijn. Heb ik al dikwijls gezien, zelfs over 400.000 km.
(Je bedoelt dus niet het nominaal rijbereik links naast de batterij-icon)

Je kunt zelfs kiezen voor de gemiddelde berekening van de laatste 10km, 30 km en 50 km amai wat wil je meer?

En als je nog niet content bent gebruik je TRIPPLANNER dat zou nog nauwkeuriger info geven, want ook reliëf en temperatuur/laadsnelheid enz...

Citaat:
als die nerds van elon dat anders geprogrammeerd hebben, is dat hun fantasie, dan moeten ze daar maar een knopje bijzetten: instantaant verbruik...
natuurlijk ligt het aan de anderen nooit aan de domheid van de gebruiker, lol.

Citaat:
trouwens ik zie in de tesla suggesties gewoon dezelfde opmerkingenstaan hoor
Wie weet is dat al geregeld met de laatste OTA?

Citaat:
hoe zet je energieslurpers uit en waar doe je dat ?
Wat ken jij van energieslurpers?

Citaat:
https://featurerequests.co/feature/a...ower-consumers

navigeren en kunnen berekenen of je er geraakt en een target van batterij zetten
https://featurerequests.co/feature/n...rive-x-battery

lees de speedlimit borden ipv alleen op de gps te betrouwen ? die suggestie staat er al drie keer in..
Read actuall speed limit signs with the cameras
https://featurerequests.co/feature/r...-signs-cameras

hoogte bij GPS zetten ? lukt toch al jaren bij de meeste GPS
https://featurerequests.co/feature/show-elevation

vertragen VOOR de snelheidsborden veranderingen, en niet NA..
https://featurerequests.co/feature/p...-limit-changes

cruise control zetten op HUIDIGE snelheid ipv foutieve snelheid van GPS en de auto doen versnellen
https://featurerequests.co/feature/t...d-under-posted

en nog eens die cruise control
https://featurerequests.co/feature/s...er-speed-limit

navigatie en energie in split screen... geen slecht idee
ofwel een headup display waar snelheid navigatie op staat

https://featurerequests.co/feature/o...n-mode-model-3
Wat een gejank.

Blijf toch bij je Mercedes, please. Daar heb je alvast OTA updates gratis die alles beter maken.

Citaat:
Dat is en blijft gewoon voor altijd voor mij mijn rijbereik.
Straffe kerel gij, dus een Tesla heeft hetzelfde rijbereik bij ideale 20° bewolking of snachts (geen verwarming of airco) dan ergens in putje winter bij sneeuw en ijs?

"Uw rijbereik" geldt dan ook voor de kustgebieden en dan ook voor de Alpen?

Al eens überhaupt afgevraagd waarom er eigenlijk EPA-testen bestaan?
Een Tesla in Florida of Alaska?

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2020 om 14:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:33   #28
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Moet ik jou verdedigen voor jouw kemels?

Waarom zet je de switch niet op GEMIDDELD bereik?

Natuurlijk haalt men zelfs dat bereik van 999 km. Wil je enkele bronnen of YT-filmpjes?

Je schreef toch zelf dat je op het einde regeneratief uitbolde en dat negatief verbruik heb je zelf getoond op je scherm. En aangezien je switch op HUIDIG bereik stond rekent de boordcomputer dat ff voor je uit. Jij wou dat, en nu begin je te janken op mij.



Enkel het gemiddeld rijbereik moest je die gem.iddelde 95 kWh kunnen aanhouden en ALS je de switch ook op Gemiddeld rijbereik voor die ingestelde en reeds afgelegde 10 km zet, maar dat doe je NIET?

Andere autos ?

Vertrekkende van nul (dus totaal) dus met me eigen rijstijl moet ook ergens simpel af te lezen zijn. Heb ik al dikwijls gezien, zelfs over 400.000 km.
(Je bedoelt dus niet het nominaal rijbereik links naast de batterij-icon)

Je kunt zelfs kiezen voor de gemiddelde berekening van de laatste 10km, 30 km en 50 km amai wat wil je meer?

En als je nog niet content bent gebruik je TRIPPLANNER dat zou nog nauwkeuriger info geven, want ook reliëf en temperatuur/laadsnelheid enz...

natuurlijk ligt het aan de anderen nooit aan de domheid van de gebruiker, lol.


Wie weet is dat al geregeld met de laatste OTA?


Wat ken jij van energieslurpers?


Wat een gejank.

Blijf toch bij je Mercedes, please. Daar heb je alvast OTA updates gratis die alles beter maken.


Straffe kerel gij, dus een Tesla heeft hetzelfde rijbereik bij ideale 20° bewolking of snachts (geen verwarming of airco) dan ergens in putje winter bij sneeuw en ijs?

"Uw rijbereik" geldt dan ook voor de kustgebieden en dan ook voor de Alpen?

Al eens überhaupt afgevraagd waarom er eigenlijk EPA-testen bestaan?
Een Tesla in Florida of Alaska?
je bent er mee aan het spelen hé zoals jij dat zegt

tis toch niet moeilijk: bij elk automerk zie je bvb op uw huidige tankbeurt gerekend hoeveel afstand je nog kan afleggen.

bij tesla zie ik dan een getal blijkbaar ifv volle batterij, mijn rijbereik als ik een volle batterij heb, en niet rekening houdend met wat ik nog heb van ladin
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 18:22   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
tis toch niet moeilijk: bij elk automerk zie je bvb op uw huidige tankbeurt gerekend hoeveel afstand je nog kan afleggen.
Dat is ruw geschat naargelang uw zware voet en met een zekere tolerantie.
En je moet het selecteren, anders zie je geen fluit.

Bij Tesla zeker ook, zelfs op 2 manieren.

Ik toon die 2 met een vette rode cirkel rond:



1- het nominale bereik (wslk als je normaal doet met normverbruik) wat je dus altijd kunt aflezen.

2- het berekende gemiddeld rijbereik (is juister) als je dat gemiddeld verbruik van de - ingestelde al gereden 30 miles- van 311 Wh/miles aanhoudt
. Op de foto is het verschil 21% met de nominale 251 miles, maar het is ook 19,4 kWh/100 km gemiddeld verbruik dat is al minstens snelweg gereden.

Voor de rest blijf maar negeren wat er staat.

Rij je met navigatie dus met de tripplanner heb je zelfs het nauwkeurig % overschot van het batterijpack als je na vele kms aankomt.

Ik ken geen ander automerk die me op voorhand de liters in de tank gaat voorspellen als ik pakweg 350 km via de uitgestippelde navigatieroute ga rijden.


Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2020 om 18:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 18:58   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is ruw geschat naargelang uw zware voet en met een zekere tolerantie.
En je moet het selecteren, anders zie je geen fluit.

Bij Tesla zeker ook, zelfs op 2 manieren.

Ik toon die 2 met een vette rode cirkel rond:



1- het nominale bereik (wslk als je normaal doet met normverbruik) wat je dus altijd kunt aflezen.

2- het berekende gemiddeld rijbereik (is juister) als je dat gemiddeld verbruik van de - ingestelde al gereden 30 miles- van 311 Wh/miles aanhoudt
. Op de foto is het verschil 21% met de nominale 251 miles, maar het is ook 19,4 kWh/100 km gemiddeld verbruik dat is al minstens snelweg gereden.

Voor de rest blijf maar negeren wat er staat.

Rij je met navigatie dus met de tripplanner heb je zelfs het nauwkeurig % overschot van het batterijpack als je na vele kms aankomt.

Ik ken geen ander automerk die me op voorhand de liters in de tank gaat voorspellen als ik pakweg 350 km via de uitgestippelde navigatieroute ga rijden.

Het grote verschil mat een ICE is ook nog tussendoor het regeneratief opladen van het batterijpack.
In geen enkele ICE komt er brandstof bij in de tank als men bergaf bolt.

Het momenteel verbruik kan dus bij een EV negatief zijn zoals je aantoonde met je foto, op 2 plaatsen zie ik.



Stel voor je rijdt een alpenpas steeds omhoog ca. 20 km, en je gebruikt je tripplanner helemaal niet. De rest kun je wel denken als je nadien 20 km bergaf kunt rijden. Begin je het een beetje te snappen?
(het mag ook andersom zijn, lol)

De tripplanner kent dat reliëf van de route. Uw projected range instelling weet dat niet.

Vb video downhill:

https://insideevs.com/news/339726/bj...ithout-brakes/
-257 Wh/km momenteel volgens foto boordcomputer, dat blijft verder oplopen hoe langer je bergaf rijdt... na 2 km opgelopen naar -536 Wh/km



Berekening netto efficiëntie op een klein stukje bergaf:

Citaat:
Even if you aren't interested in the test itself, the video is worth watching just for the beautiful scenery.

I tried an interesting challenge: Descend 18 % grade on Stalheimskleiva without using brakes on my Tesla Model X.

Start elevation: 375 m

End elevation: 157 m

Drop: 218 m Potential energy released: 218 m * 2600 kg * 9.81 m/s2 = 5.6 MJ = 1.54 kWh

Energy to drive 2 km very slowly: 120 Wh/km * 2 = 0.24 kWh

Net energy after drive: 1.54 kWh - 0.24 kWh = 1.3 kWh

Energy put into battery: 1 kWh Regen efficiency: 77 %

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2020 om 19:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 19:45   #31
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is ruw geschat naargelang uw zware voet en met een zekere tolerantie.
En je moet het selecteren, anders zie je geen fluit.

Bij Tesla zeker ook, zelfs op 2 manieren.

Ik toon die 2 met een vette rode cirkel rond:



1- het nominale bereik (wslk als je normaal doet met normverbruik) wat je dus altijd kunt aflezen.

2- het berekende gemiddeld rijbereik (is juister) als je dat gemiddeld verbruik van de - ingestelde al gereden 30 miles- van 311 Wh/miles aanhoudt
. Op de foto is het verschil 21% met de nominale 251 miles, maar het is ook 19,4 kWh/100 km gemiddeld verbruik dat is al minstens snelweg gereden.

Voor de rest blijf maar negeren wat er staat.

Rij je met navigatie dus met de tripplanner heb je zelfs het nauwkeurig % overschot van het batterijpack als je na vele kms aankomt.

Ik ken geen ander automerk die me op voorhand de liters in de tank gaat voorspellen als ik pakweg 350 km via de uitgestippelde navigatieroute ga rijden.

en ik wordt getrakeerd op een 60km versus 999km???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 19:52   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en ik wordt getrakeerd op een 60km versus 999km???
Je hebt toch jouw foto getoond:



Die staat NIET op gemiddeld bereik hé. Dat is al de derde herhaling van je kemel.

Als jij volle plankgas vertrekt met je Mercedes -in eerste- en je zet je verbruiksmeter op momenteel verbruik hoeveel verbruik je dan?

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2020 om 19:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 20:03   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het grote verschil mat een ICE is ook nog tussendoor het regeneratief opladen van het batterijpack.
In geen enkele ICE komt er brandstof bij in de tank als men bergaf bolt.

Het momenteel verbruik kan dus bij een EV negatief zijn zoals je aantoonde met je foto, op 2 plaatsen zie ik.



Stel voor je rijdt een alpenpas steeds omhoog ca. 20 km, en je gebruikt je tripplanner helemaal niet. De rest kun je wel denken als je nadien 20 km bergaf kunt rijden. Begin je het een beetje te snappen?
(het mag ook andersom zijn, lol)

De tripplanner kent dat reliëf van de route. Uw projected range instelling weet dat niet.

Vb video downhill:

https://insideevs.com/news/339726/bj...ithout-brakes/
-257 Wh/km momenteel volgens foto boordcomputer, dat blijft verder oplopen hoe langer je bergaf rijdt... na 2 km opgelopen naar -536 Wh/km



Berekening netto efficiëntie op een klein stukje bergaf:
die theoretische alpen roadmap kan je perfect voorspellen met uw routeplanner, dus ik zou niet weten waarom hij zo fuzzy voorspelling moet doen dat je zogenaamd 999 km kan rijden op regeneratief braking als er geen alpenrit voor de boeg ligt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 20:16   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
die theoretische alpen roadmap kan je perfect voorspellen met uw routeplanner, dus ik zou niet weten waarom hij zo fuzzy voorspelling moet doen dat je zogenaamd 999 km kan rijden op regeneratief braking als er geen alpenrit voor de boeg ligt
Ik begrijp je gebrabbel niet.

Als jij volle plankgas vertrekt met je Mercedes -in eerste- en je zet je verbruiksmeter op momenteel verbruik hoeveel verbruik je dan?


Ik zal via links communiceren, goed?

You just need to access the energy screen and you'll see a range prediction based on the average consumption of your driving over the last 5, 15 or 30 miles. After driving 12,000 miles in my 2019 Long-Range AWD Model 3, I've found this projected range estimate to be extremely accurate, as good as in any other electric vehicle I've owned or driven.

U hoeft alleen maar naar het energiescherm te gaan en u ziet een voorspelling van de actieradius op basis van het gemiddelde verbruik van uw rit over de laatste 5, 15 of 30 mijl. Na 12.000 mijl gereden te hebben in mijn 2019 Long-Range AWD Model 3, heb ik geconstateerd dat deze geschatte actieradius uiterst nauwkeurig is, net zo goed als in elk ander elektrisch voertuig dat ik bezit of heb gereden.


When the navigation system is being used, then the range estimator should also factor in the route's topography and speed limits, which it already does. When using the navigation system, the driver gets to see the estimated state of charge they will have when they arrive at their destination. This is a great feature, I use it all the time and like the predicted range on the energy chart, it's usually very accurate.

Als het navigatiesysteem wordt gebruikt, moet de bereikschatter ook rekening houden met de topografie en snelheidslimieten van de route, wat hij al doet. Bij gebruik van het navigatiesysteem krijgt de bestuurder de geschatte laadtoestand te zien die hij zal hebben wanneer hij op zijn bestemming aankomt. Dit is een geweldige functie, ik gebruik het de hele tijd en net als het voorspelde bereik op de energiekaart is het meestal erg nauwkeurig.

https://insideevs.com/features/40148...or-improvment/

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2020 om 20:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 20:39   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
of momenteel berekende afstand. (wat ben je daarmee?)

Ik zie het al je hebt hem wslk op | instant range | staan (momenteel verbruik) in plaats van op gemiddeld verbruik, of | average range |

Beetje logo dat je verbruik (en projected range) flipt van 0 naar max.
Dat is toch ook zo bij een ICE-verbruiksmeter?

Leg dan die |touch|switch om naar gemiddeld hé. (rechtsonder) en de berekende afstandschaal kan je ook veranderen, 3 afstanden.

Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 21:10   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zal via links communiceren, goed?
Nog eentje:
De handleiding van het model 3 blz 80 en 81:

Citaat:
- 80-

Bereik

Het weergegeven bereik kan sneller afnemen dat de
werkelijk gereden afstand. Wanneer de auto volledig is
opgeladen, is het bereik dat wordt weergegeven in een
Tesla gebaseerd op EPA-certificering en wordt geen
rekening gehouden met uw persoonlijke rijstijl en
externe omstandigheden
. Als u het geschatte bereik op
basis van energieverbruik wilt zien
, open dan de
Energie-app om de grafiek weer te geven (zie Energieapp on page 81).
Zoals voor alle auto's geldt, is het werkelijke bereik van
de Model 3 voor een groot deel afhankelijk van rijstijl en
omgevingsomstandigheden.

-81-

Energie-app

De Energie-app geeft een beeld van het actuele en voorspelde energieverbruik van uw auto. Om de Energie-app te gebruiken, navigeert u naar Application Launcher > Energie op het touchscreen.

U kunt uit twee grafiektypen kiezen:

• Verbruik: Bekijk het energieverbruik van de Model 3
over de afgelopen 10, 25 of 50 km.

Tik op Huidig bereik of Gemiddeld bereik om de
schatting van het bereik te wijzigen. Met Huidig
bereik worden slechts enkele van de meest recente
datapunten gebruikt
om het bereik te voorspellen
.

Met Gemiddeld bereik wordt het bereik nauwkeuriger
geschat
, op basis van het energieverbruik van de
afgelopen 10, 25 of 50 km.

• Rit: het energieverbruik volgen terwijl u naar een
bestemming navigeert. U kunt het werkelijke verbruik
en de aanvankelijke voorspelling vergelijken. De
groene lijn geeft het werkelijke verbruik weer, terwijl
de grijze lijn het voorspelde verbruik weergeeft. U
kunt het zoomniveau aanpassen door te tikken op het
zoompictogram in de rechterbovenhoek van de
grafiek.

OPMERKING: De Rit-grafiek toont het energieverbruik
alleen als u, met het navigatiesysteem ingeschakeld,
onderweg bent naar een bestemming.

https://www.tesla.com/sites/default/..._europe_nl.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2020 om 21:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 22:35   #37
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Koopkacht. Zijn dure wagens.
Het zijn inderdaad verschrikkelijk dure wagens.

Kijkt naar dat Renaultje Zoe dan val je van uw stoel als je de prijs ziet voor dat kleine wagentje, vanaf 24.000€ geloof ik.

En dan is er misschien nog dit dat sommige mensen niet direct aanzet tot het kopen van een EV wagen en dat is dat er mensen zijn die de atoomcentrales wel willen.

Als iedereen in 'ons' land met een EV wagen rondbolt dat zal men er moeten bijbouwen zelfs.

Iedereen een elektrische auto? Dan heeft België 8 (!) extra kerncentrales nodig

Persoonlijk ben ik géén voorstander voor de afbraak van die centrales wel moet men op zoek gaan voor een oplossing voor kernafval en die is er want
het verwerken van het afval zit in de 'lift'.

Recycling gebruikte splijtstof

p.s.

Kunnen we nog zonder kernenergie?

THORIUM REACTOR HEEFT NODIGE HAKEN EN OGEN

10 redenen om (g)een elektrische wagen te kopen

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 8 augustus 2020 om 22:38.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 23:23   #38
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is ruw geschat naargelang uw zware voet en met een zekere tolerantie.
En je moet het selecteren, anders zie je geen fluit.

Bij Tesla zeker ook, zelfs op 2 manieren.

Ik toon die 2 met een vette rode cirkel rond:



1- het nominale bereik (wslk als je normaal doet met normverbruik) wat je dus altijd kunt aflezen.

2- het berekende gemiddeld rijbereik (is juister) als je dat gemiddeld verbruik van de - ingestelde al gereden 30 miles- van 311 Wh/miles aanhoudt
. Op de foto is het verschil 21% met de nominale 251 miles, maar het is ook 19,4 kWh/100 km gemiddeld verbruik dat is al minstens snelweg gereden.

Voor de rest blijf maar negeren wat er staat.

Rij je met navigatie dus met de tripplanner heb je zelfs het nauwkeurig % overschot van het batterijpack als je na vele kms aankomt.

Ik ken geen ander automerk die me op voorhand de liters in de tank gaat voorspellen als ik pakweg 350 km via de uitgestippelde navigatieroute ga rijden.

wel ja op die ene grafiek zie je die jojo raming van uw geschatteafstand...
en op die andere grafiek zie je zo een schatting hoeveel kwh je gaat verbruiken of hoe leeg de batterij zal zijn als je thuiskomt, 25% wat zegt u dat... dat hij niet leeg zal zijn nietske meer

maar hé, als je daar nu 6kWh ziet staan, zegt u dat echt nogniets hoor.. je kan u daar niets bij voorstellen... in feite is dat een halve liter benzine nog..
En die halve liter mag je die uit de batterij persen of is dat niet goed voor de batterij ? Zie je zo duidelijk is dat allemaal niet. Bij een normale auto ben je ook niet zeker of je er gaat geraken, en ineens val je idd zonder benzine.
Maar hier is het verhaal eenvoudiger. Je ziet een raming van een afstand die j nog kan afleggen die als een jojo op en neer bengelt. En je ziet een raming van uw batterij. Dus je weet dat hij niet leeg zal zijn. Maar moesten ze daar ook nog eens bijzetten zoveel afstand, en zoveel marge op die afstand (twee cijferkes meer) het scherm is groot genoeg zou ik denken, waarom heb je anders zo'n kloef vna een iPad hangen ?

En micele of dat scherm nu op 10 km gemiddeld wordt of 50km, is gewoon het verschil dat ipv 999km, je het getal 200km gaat zien schommelen naar 40km op en neer;..en ik ga dat nog eens speciaal controleren of dat getal dan anders is als je gemiddeld zet.. Want hé zo dom ben ik nu niet dat ik die grafiek niet snap, ik snap er genoeg van om te zeggen dat je daar niet kan op voortgaan, iedereen die dat getal ziet staan gaat hetzelfde zeggen, is nutteloze informatie. Dus echt geniaal is die visualisatie niet en gewoon praktisch is dat niets waard je bent er niets mee omda thet niet afhangt van uw verbruikers (airco etc) maar simpelweg van uw snelheid... e
Dus 200km met 10kWh kan niemand met de batterij afleggen, dus dat getal is gigagrote zwans je bent er niets mee om te ramen hoe verje nog komt, er bestaat bij mijn weten weinig wegen waar je 200km bergafwaarts kan rollen...

moest ik dat scherm programmeren dan staat daar een batterij stand en een variabiliteit op de raming een gemiddelde schommeling zoals je weet uit het verleden dat die chauffeur heeft op zijn verbruik op die weg.
En dan kan je zonder moeite een grafiek interpreteren met een bovenlimiet en een onderlimiet. Je hebt dan kans op een lege batterij als je uw schommeling negatief ziet gaan... dat is duidelijke informatie

een afstand die je nog kan afleggen is ook geen absoluut getal in het genre 100km, maar bvb 100km +- 30km... dus een raming van 70-130km zegt dat je nog 80km kan rijden als je een ei onder uw pedaal legt en 70km als je te hard optrekt... Er is niets verkeerd aaneen beetje foutmarge tonen en die variabiliteit bvbhelpen plannen. Een scherm met al uw verbruikers en uitschakelen wat je niet nodig hebt. Verbruikt die radio 10W of 50W ? Verbruikt uw computer 100W of 300W ? verbruikt uw raam open meer of evenveel , verbrikt uw airco 5KW ? Verbruikt er ergens nog een lichtje of verwarming die je niet nodig hebt ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 augustus 2020 om 23:43.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 09:23   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Energy app snel uitgelegd, en de details van de grafieken:

Citaat:
Model 3 Tip of the Day #15-Using the Energy App - Don't be afraid of graphs!

https://www.youtube.com/watch?v=hyTwByYKrNg
Vanaf ~1 min 10"

Wees niet bang voor grafieken!

Uiteraard enkel het gemiddeld bereik.

Als je blijft kijken vanaf 7min 35 " gaan ze de weg op en zie je het effect op de grafiek als je het berekend bereik van 25 km naar 10 km zet, enz... je ziet het live. Natuurlijk verandert het voorspeld bereik navenant mee.

En voor onze Paul newbie Tesla Expert wordt "zijn kemel" vanaf 8 min 22 eens heel kort gedemonstreerd door ff op Instant Range (huidig bereik) om te zetten, bergaf gaf dat natuurlijk logische 999..... km.
Dus doe je dat best niet, of je doet het als speel-info als je pakweg constant 120 kmh rijdt (snelweg-cruise control) en wil je zien hoever je geraakt als je die 120 kmh echt kunt aanhouden. Wat natuurlijk zelden kan want daar heb je al een inhalende vrachtwagen of sleurhut voor je neus...

Laatst gewijzigd door Micele : 9 augustus 2020 om 09:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 09:54   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Het zijn inderdaad verschrikkelijk dure wagens.

Kijkt naar dat Renaultje Zoe dan val je van uw stoel als je de prijs ziet voor dat kleine wagentje, vanaf 24.000€ geloof ik.
Nog ene die zich blind staart op de aankoopsprijs.

Nochtans vallen al die kopers van een Renault Zoe in Europa niet van hun stoel. De Zoe bleek in januari 2020 het tweede best verkochte model van Renault in Europa te zijn, enkel de Clio deed beter:

https://forum.politics.be/showthread.php?t=252099

De productie van de Zoe zal dan ook ruim op voorhand uitverkocht zijn.
(ook beperkt door flessehals batterijpacks)


Citaat:
En dan is er misschien nog dit dat sommige mensen niet direct aanzet tot het kopen van een EV wagen en dat is dat er mensen zijn die de atoomcentrales wel willen.
Natuurlijk willen die dat. Ik zie geen relevantie. EVs zijn eerder nodig om overtallige groene stroom snel op te slaan. Want bij veel wind en of zon kun je dat overschot niet kwijt (ook niet op het net) tenzij aan dumpingprijzen.

Of een ander pervers effect van stroomverspilling:
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...'overschot'.

Eigenaars zonnepanelen verspillen massaal stroom om overschot niet gratis te moeten afstaan

Citaat:
Als iedereen in 'ons' land met een EV wagen rondbolt dat zal men er moeten bijbouwen zelfs.

Iedereen een elektrische auto? Dan heeft België 8 (!) extra kerncentrales nodig
Iedereen? lol. Belgie gaat betreft EV een dinosaurus eiland worden in West-Europa. Dat is de bedoeling van deze draad.

Je moet ook wat meer citeren, het staat nochtans heel groot in je link:

Citaat:
HET VERSCHIL TUSSEN THEORIE EN PRAKTIJK IS HEMELSBREED GEBLEKEN

... Anderzijds vereist het low-impact-scenario slechts 2 gigawatt extra capaciteit.

Het is gezien de resultaten best opmerkelijk om te stellen dat netwerkbeheerders concluderen dat extra investeringen in het netwerk geenszins noodzakelijk zijn. De piekmomenten kunnen immers uitgevlakt worden door bestuurders gespreid te laten opladen. Die theorie wordt ook al jaren in mobiliteitsdiscussies gevoerd: het wegennet kan de verplaatsingen aan, maar ze moeten gespreid gebeuren. Daar is het verschil tussen theorie en praktijk hemelsbreed gebleken.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 augustus 2020 om 10:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be