Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2008, 11:29   #101
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ok; leg mij eens uit bij wie 'echte' Marxisten de risico's van investeringen liggen?
Daar zijn vele mogelijkheden voor. De grootste vraag is: Moeten zo een risico's vergoed worden. Wanneer ik de straat over steek neem ik ook een risico. Wanneer ik werk loop ik het risico ontslagen te worden. Etc. Maar de dag dat iemand mij betaalt omdat ik het risico neem om de straat over te steken moet nog komen...
__________________

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 13:40   #102
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
Daar zijn vele mogelijkheden voor. De grootste vraag is: Moeten zo een risico's vergoed worden. Wanneer ik de straat over steek neem ik ook een risico. Wanneer ik werk loop ik het risico ontslagen te worden. Etc. Maar de dag dat iemand mij betaalt omdat ik het risico neem om de straat over te steken moet nog komen...
U wordt daar wel degelijk voor vergoed: u geraakt aan de andere kant van de straat.

Het is inderdaad waar dat die risico's niet vergoed moeten worden door derden. Dat is echter niet de vraag: de vraag is of zo'n risico's vergoed mogen worden, of er iets fundamenteel mis zou zijn met zulke contracten.

Het antwoord daarop is 'neen'.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 05:24   #103
reinaert68
Gouverneur
 
reinaert68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 1.018
Standaard

Citaat:
Bos wou Fortis Nederland voor de zomer al kopen

BRUSSEL - Nederland overwoog vóór de zomer voor het eerst om Fortis Nederland terug te kopen.
Wouter Bos zegt in een gesprek met Vrij Nederland dat hij er al voor de zomer aan dacht de Nederlandse tak van Fortis terug te kopen. Het interview is in vele opzichten opmerkelijk. Vooral over het eerste crisisweekend hangt de Nederlandse minister van Financiën een toch wel afwijkend beeld op van wat tot nu toe aangenomen werd.

Opvallend is dat Bos, samen met Nout Wellink (de gouverneur van de Nederlandse centrale bank), er al voor de zomer van uitging dat er spanning zou kunnen ontstaan tussen de belangen van België, Nederland, Luxemburg en de Fortis-top ingevolge problemen bij Fortis. Bos wist ook dat er dan snel gehandeld zou moeten worden. 'Toen al heb ik de optie overwogen dat de staat het Nederlandse deel van Fortis kon overnemen. Ik heb vanaf het begin geen enkele terughoudendheid gevoeld om de bank op te kopen. Als het nodig is, doen we dat gewoon, dacht ik.'

Op zondag 29 september, de dag dat de Benelux-overheden 11,2miljard euro in Fortis zouden injecteren, reed Bos met Wellink en enkele ambtenaren onuitgenodigd naar Brussel. 'Ik belde mijn collega Didier Reynders en zei: ik ben hier in Brussel, ik kan langskomen als je wilt, we zien het fout gaan, kunnen we iets doen?'

Bos zegt dat hij op een verkennend gesprek rekende toen hij op de Wetstraat 16 aankwam. 'Ik schrok me rot toen ik de kamer binnenkwam. Niet alleen Reynders, maar ook Leterme, Trichet (ECB), Lagarde (Franse minister van Financiën), Dierckx (ceo Fortis) en twee Fortis-bestuurders zaten daar. De Belgen waren heel goed voorbereid en wisten precies hoeveel miljarden ze wilden.'

Bos zwijgt over ING en ABN Amro en gaat door: 'De volgende morgen was het Zwarte Maandag. De beurskoersen kelderden, ook die van het Fortis-concern. Er kwamen signalen bij Financiën dat klanten geld dreigden weg te halen. ABN Amro mocht niet besmet raken. Dinsdagavond besloten we te nationaliseren.'

Bos zegt nog dat premier Balkenende het donderdagnacht prachtig gedaan heeft: puffen, briesen, roepen.... 'Hij kon het nog zo goed als tegen mij bij de regeringsvorming.'

Over de terugkoop van ABN Amro zegt Bos dat hij denkt dat zowel Jan Peter (Balkenende), Nout (Wellink) als hijzelf allemaal dat 'oranjegevoel' hebben gehad toen ze de bank terugkochten. Ook Luxemburg heeft zich zoals bekend goed bediend: het kocht voor 1euro een belang in de Luxemburgse beurs en in een Luxemburgs staalbedrijf van Fortis over. (pdd)
Citaat:
Leterme steunt heropbouw Fortis

De overheid kan op termijn haar belang in BNP Paribas in Fortis inbrengen en zo Fortis heropbouwen. Het zou ook de relatie met BNP Paribas evenwichtiger maken.
Hoe het moet en hoe het niet moet.

Denk dat duidelijk is wie er zich mateloos belachelijk maakt in deze zaak.

Laten we uit plaatsvervangende schaamte tot de conclusie komen dat onze noorderburen toch wat meer verstand hebben van zaken doen. Misschien is het dat waar onze topicstarter op doelde? Zijn "de onnozele aandeelhouders van Fortis (of was het BNP Paribas?)" per slot van rekening niet ieder van ons die belastingen betaalt aan vadertje Belgische staat en tsjeven tot eerste minister maakt?

Zo bekrompen als de Hollanders zijn we, maar helaas zo corrupt als Zuid-Europa. Het omgekeerde was beter geweest.
__________________
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em.
-Miles Davis
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 03:20   #104
reinaert68
Gouverneur
 
reinaert68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 1.018
Standaard

Het wordt helemaal te gek:
Citaat:
Atoombom onder verkoop FORTIS

BRUSSEL - Het hof van beroep geeft advocaat Modrikamen gelijk en bevriest gedurende 65 dagen de verkoop van Fortis aan BNP Paribas. De overheid houdt vandaag crisisoverleg.
Coup de théâtre in het Fortisdossier. Tegen alle verwachtingen in geeft het hof van beroep in Brussel meester Mischaël Modrikamen en 2.000 misnoegde Fortis-aandeelhouders grotendeels gelijk. Al was er gisteravond wel twijfel over de rechtsgeldigheid van het arrest, dat volgens meerdere bronnen niet door alle rechters is ondertekend. Eén rechter zat ziek thuis en in haar plaats zou de griffier ondertekend hebben, waardoor nu al cassatieberoep dreigt.

Volgens het omstreden arrest worden de ontmanteling en de verkoop van Fortis bevroren tot 12 februari. Dat moet de aandeelhouders van Fortis de kans geven om zich uit te spreken over die ontmanteling en verkoop, met uitzondering van de Benelux-injectie tijdens het eerste reddingsweekend.

Concreet gaat het om alle beslissingen van de raad van bestuur van Fortis Holding op 3, 5 en 6 oktober en de daarmee verbonden overeenkomsten. Wat daarmee bedoeld wordt, was vrijdagavond nog niet duidelijk. Wellicht valt de verkoop van de Nederlandse Fortis-activiteiten aan onze noorderburen daar niet onder.

Daarnaast wordt een participatie van de overheidsholding FPIM van 241,6 miljoen aandelen in Fortis Bank bevroren wordt tot 16 februari. Als de staatsholding de aandelen toch verkoopt, moet ze van de Brusselse rechter een dwangsom van liefst 5 miljard euro neertellen.

Omdat de Fortis-aandeelhouders zich normaal op 19 december moesten uitspreken over de voortzetting of ontbinding van Fortis Holding, krijgen de aandeelhouders het recht dat agendapunt te verdagen. Als ze dat doen, dan moet Fortis tegen uiterlijk 12 februari een nieuwe buitengewone aandeelhoudersvergadering (BAV) bijeenroepen.

Ruim voor die tijd, meer bepaald binnen de 35 werkdagen, moet een college van vijf nieuwe experts al een eerste tussentijds rapport bekendmaken over de verkoop van Fortis. Het eindrapport moet op 15 mei klaar zijn.

Naast Remi Vermeiren zitten in het college van experts ook twee professoren (ex-CBFA-voorzitter Walter Van Gerven en Guy Horsmans) en twee technici (bedrijfsrevisor André Kilesse en financieel expert Roland Gillet).

'Dit is een historisch vonnis', juichte advocaat Modrikamen. Maar in regeringskringen en bij de Nationale Bank was de verslagenheid groot. Gisteravond was er al crisisoverleg tussen de topministers en de advocaten, vandaag is er een stuurgroep bij de Nationale Bank.

BNP Paribas reageerde gisteravond zakelijk op het vonnis. 'Deze beslissing stelt niet het belang ter discussie om Fortis Bank nv en Fortis Insurance Belgium samen te brengen met BNP Paribas', klonk het daar. (nta, g.teg.)
Bron: De Standaard

Misschien kunnen we nu een draad beginnen over de onnozele Belgische belastingbetaler en de onverantwoorde aansprakelijkheidsrisico's die onze regering neemt?

Maar fijn om te weten dat er nog moedige rechters zijn in dit apenland.
__________________
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em.
-Miles Davis
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 03:24   #105
reinaert68
Gouverneur
 
reinaert68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 1.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Fortis was failliet en de regering redde wat er nog te redden viel: de spaartegoeden. Bij Dexia was de situatie anders, daar was de overheid aandeelhouder (via de lagere overheden) en ze nam haar verantwoordelijkheid als aandeelhouder.

Sprongen de aandeelhouders voldoende bij om Fortis te redden toen het in de problemen kwam door het pokerspel van Votron, Lippens en Verwilt?
Nu zouden die aandeelhouders willen dat de bescherming van hun risicokapitaal voorrang had gekregen op schuldvorderingen van spaarders. Zo werkt het niet, vroeger niet en morgen of overmorgen niet.
Overoverovermorgen daarentegen blijkbaar weer wel
__________________
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em.
-Miles Davis
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 08:37   #106
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Het wordt helemaal te gek:

Bron: De Standaard

Misschien kunnen we nu een draad beginnen over de onnozele Belgische belastingbetaler en de onverantwoorde aansprakelijkheidsrisico's die onze regering neemt?

Maar fijn om te weten dat er nog moedige rechters zijn in dit apenland.
Het zal juridisch wel kloppen.....

Na de "bevriezingsperiode" van 65 dagen kan "de Staat" nu niet anders dan zich als aandeelhouder kompleet terugtrekken uit Fortis Holding en mogelijk ook Fortis-BNP bank.Laat de Fortis-mensen het dan maar zelf weer uitzoeken.We kunnen allemaal rden wat BNP zal doen als het echt moet.


De middelen van de Staat,die dan weer meer "liquide" worden,kunnen ongetwijfeld elders aangewend worden,bijvoorbeeld om garant te staan tot 100000 Euro voor al die mensen die nu al hun spaargeld zullen terugtrekken uit Fortis-BNP omdat ze het nu ook niet meer weten....

We zijn al lang voorbij het punt waarbij "juridische spelletjes" nog iets uitmaken,de triomferende minderheidsaandeelhouders zijn nu met zekerheid alles kwijt




bemerk overigens: de "handige" Nederlanders hebben ABN-Amro losgekocht uit de Fortis-holding en daar aan "de Belgen" een "veel te laag" bedrag voor betaald,volgens menigeen.Wie het nieuws volgt weet dat de "Nederlanders" eigenlijk een probleem gekoppeld aan een catastrofe gekocht hebben,en bij de huidige herstruktureringen van Fortis Nederland en ABN zijn al duizenden ontslagen gevallen...hetgeen in belgie nog bijlange het geval niet was!


dat gaat straks veranderen

Laatst gewijzigd door kelt : 13 december 2008 om 08:44.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 13:37   #107
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=49
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 13:39   #108
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten heeft de Belgische overheid de, werkelijk, meest onzinnige beslissing genomen m.b.t. Fortis. Eerst heeft men een deel van de bank- en verzekeringsactiviteiten genationaliseerd, om vervolgens het beste deel te verkopen aan een andere bank. Stel je eens voor dat de Belgische staat een Opelfabriek in België nationaliseert en vervolgens doorverkoopt aan Volkswagen zonder de aandeelhouders van Opel te raadplegen.
Tiens, ik ben het eens eens met de Jan.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 01:06   #109
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard De regering wint tegen Modrikamen in kortgeding

Modrikamen krijgt een koekje van eigen deeg in de procedureslag tegen de regering
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Tijd
Uitspraak in kortgeding tegen Modrikamen

Als een van haar laatste beleidsdaden heeft de Belgische regering advocaat Mischael Modrikamen ertoe verplicht op te treden als enige mandataris van de 2.200 gedupeerde Fortis-aandeelhouders in de beroepsprocedure.

(tijd) - De regering, vertegenwoordigd door Christian Van Buggenhout, heeft in kortgeding bekomen dat advocaat Mischael Modrikamen als enige mandataris moet optreden voor de Fortis-aandeelhouders. Gebeurt dit niet, dan riskeert hij een boete van 100.000 euro.

Modrikamen vroeg zijn cliënten zich niet meer op zijn thuisadres te domiciliëren voor de beroepsprocedure. Daardoor moet de regering alle stukken van het dossier naar elke aandeelhouder afzonderlijk sturen. Onder de aandeelhouders zijn Belgen, Nederlanders en Britten, maar ook Russen, Maltezen en mensen die Hebreeuws spreken. Volgens de regels moeten die aandeelhouders de stukken in de eigen taal toegestuurd krijgen. Dat werk zou de procedure vertragen en aanzienlijke kosten met zich meebrengen.

In een reactie aan de krant L'Echo noemt Modrikamen de verordening 'ongezien'. Hij zal dit weekend alle mogelijke rechtsmiddelen onderzoeken om de uitspraak tegen te gaan.

22:49 - 19/12/2008 Copyright © De Tijd

http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...121024-438.art
Nog een ander verloren proces:
http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/Ec...ectrabel.dhtml

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 december 2008 om 01:11.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 02:23   #110
reinaert68
Gouverneur
 
reinaert68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 1.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Modrikamen krijgt een koekje van eigen deeg in de procedureslag tegen de regering
Nog een ander verloren proces:
http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/Ec...ectrabel.dhtml
En zelf gaan ze waarschijnlijk nog wat rechters afdreigen...
__________________
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em.
-Miles Davis
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 10:18   #111
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Op zondag 29 september, de dag dat de Benelux-overheden 11,2miljard euro in Fortis zouden injecteren, reed Bos met Wellink en enkele ambtenaren onuitgenodigd naar Brussel. 'Ik belde mijn collega Didier Reynders en zei: ik ben hier in Brussel, ik kan langskomen als je wilt, we zien het fout gaan, kunnen we iets doen?'

Bos zegt dat hij op een verkennend gesprek rekende toen hij op de Wetstraat 16 aankwam. 'Ik schrok me rot toen ik de kamer binnenkwam. Niet alleen Reynders, maar ook Leterme, Trichet (ECB), Lagarde (Franse minister van Financiën), Dierckx (ceo Fortis) en twee Fortis-bestuurders zaten daar. De Belgen waren heel goed voorbereid en wisten precies hoeveel miljarden ze wilden.'
Is het niet vreemd dat al deze personen al bij elkaar waren, maar dat Nederland kennelijk zichzelf heeft moeten uitnodigen? Je zou toch denken dat het lot van Fortis en ABN AMRO ook de Nederlanders aangaat. Waarom heeft niemand van die heren even Nederland erbij betrokken? Tot zover de Benelux...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 10:36   #112
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.865
Standaard

Wel,in ieder geval is de aandeelhoudersvergadering van een paar dagen geleden verlopen als...een aandeelhoudersvergadering.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 11:10   #113
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

De Staat kan zich niet terugtrekken alvorens de aandeelhouders op 12 februari bijeenkomen. Als de Staat nu het been stijfhoudt dat ze dan maar eens bijeenkomen op 12 februari ....
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 18:53   #114
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

"Economie VS kan volledig instorten"

De toekomstige vicepresident van de Verenigde Staten, Joe Biden, houdt het voor mogelijk dat de Amerikaanse economie volledig instort. Dat zei hij in een interview met de Amerikaanse nieuwszender ABC News.

Zie: Artikel (20 dec 2008)
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 18:56   #115
reinaert68
Gouverneur
 
reinaert68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 1.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De Staat kan zich niet terugtrekken alvorens de aandeelhouders op 12 februari bijeenkomen. Als de Staat nu het been stijfhoudt dat ze dan maar eens bijeenkomen op 12 februari ....
U zou een voortreffelijk eerste minister zijn.
__________________
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em.
-Miles Davis
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 11:08   #116
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Is het niet vreemd dat al deze personen al bij elkaar waren, maar dat Nederland kennelijk zichzelf heeft moeten uitnodigen? Je zou toch denken dat het lot van Fortis en ABN AMRO ook de Nederlanders aangaat. Waarom heeft niemand van die heren even Nederland erbij betrokken? Tot zover de Benelux...
Langzaamaan gaat de beerput open:

Citaat:
Belgen dwongen Bos tot steun Fortis

24-12-2008 | Gepubliceerd 10:14
24-12-2008 | Laatst bijgewerkt 10:17

België had het plan voor een steunoperatie aan Fortis al klaar op 27 september. Bos moest wel meedoen.

Dat blijkt uit een reconstructie van Het Financieele Dagblad . België en Luxemburg hadden zaterdag 27 september al het plan rond om een 49 procents belang in Fortis in beide landen te nemen. ABN Amro-bank zou worden verkocht.

Het plan was een reactie op de geringe interesse van ING en BNP Paribas voor een overname van de in nood verkerende bankverzekeraar.

Pas zondag wist Bos van het plan

Pas op zondag kregen Nout Wellink, de directeur van De Nederlandse Bank, en Wouter Bos inforatie over het plan. Om totale paniek rond Fortisbank Nederland en ABN Amro te voorkomen, moest Bos wel meedoen. Ook hij kondigde die zondag aan voor 49 procent in Fortis Nederland te stappen.

Uiteindelijk viel het plan in duigen. Fortis bleek er nog slechter voor te staan in de week die erop volgde, met name omdat Belgische rekeninghouders geld uit de bank trokken. Bos en Wellink besloten vervolgens heel Fortis Nederland, inclusief het deel van ABN Amro dat door het concern was overgenomen, te kopen.

Bron: Z24.nl
En de Belgen maar met de vinger wijzen naar Nederland. Die maandagmorgen na de nationalisatie bekroop me al het gevoel dat de Belgische media niet het hele verhaal vertelden. Daarvoor waren ze te fel, en te overtuigd van hun eigen gelijk.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be