Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2019, 12:59   #1
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard Slappe Jan gaat resoluut voor 'traditioneel'.

https://www.demorgen.be/nieuws/jambo...llen~b24ef0b8/

Citaat:
Openingscollege UGent
Jambon op de rooster: ‘Ik ga panels van ‘De afspraak’ niet samenstellen’


Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) legde vanochtend twee uur lang examen af voor de studenten van de Gentse universiteit. Hij doorstond het vragenvuur(tje) zonder problemen.
door Jeroen Van Horenbeek15 oktober 2019, 13:43

Naar jaarlijkse gewoonte nodigt politicoloog Carl Devos elk jaar een toppoliticus uit om zijn lessenreeks te beginnen aan de Gentse Universiteit. Maar in tegenstelling tot zijn voorgangers kiest Vlaams minister-president Jambon ervoor om geen monoloog af te steken – denk aan de nog altijd memorabele uiteenzetting van De Wever over het migratiebeleid in 2015. Neen, Jambon onderwerpt zich vrijwillig aan alle vragen van de studenten. “Ik wil me gerust kwetsbaar opstellen”, zegt Jambon.

‘Gemakkelijk om hemel te beloven’
Waar het aan ligt, is niet helemaal duidelijk – zijn het de studenten zelf die beleefd blijven of spelen de richtlijnen van professor Devos een rol? – maar er komen geen vragen die oe’s en ah’s door de enorme aula doen galmen. Wel wordt heel snel duidelijk: het klimaat is een bezorgdheid op de universiteitsbanken. En dan vooral het gebrek aan ambitieuze klimaatplannen van de nieuwe regering. Jambon probeert zijn klimaatrealistische verhaal te verkopen. “Het zou voor mij heel gemakkelijk zijn om de hemel te beloven tegen 2030 en het walhalla tegen 2050. Maar ik ben vooral bezig met wat ik in de komende regeerperiode kan doen.”
Echt overtuigd lijken de studenten niet, waarop Jambon een nieuwe poging waagt. “In Antwerpen hebben we de op één na grootste chemiecluster ter wereld. Je kan die als regering dan gaan kapotbelasten en wegjagen uit ons land of je kan ervoor proberen te zorgen dat ‘onze’ chemiebedrijven wereldwijd een echt verschil kunnen maken in de strijd voor de klimaatverandering”, zegt Jambon. “Ik kies het tweede. Draconische maatregelen waarvan ik weet dat ze onhaalbaar zijn, daar pas ik voor.”


‘De afspraak’
Ook de Vlaamse canon (het ‘kanon’ volgens een student) blijkt een dingetje. Jambon herhaalt dat het niet zijn bedoeling is om aan zelfverheerlijking te doen. Jambon: “We gaan van de Guldensporenslag geen mythisch evenement maken. Wel gaan we de witte en de donkere bladzijden van onze Vlaamse geschiedenis bij elkaar laten brengen door onafhankelijke academici. Deze canon kan dienen als leidraad in bijvoorbeeld het onderwijs. ‘Waar staan we als Vlamingen voor en waar gaan we naartoe?’ De Nederlandse premier Mark Rutte, zelf een historicus, is vandaag heel erg gewonnen voor de Nederlandse canon. Aanvankelijk was hij tegen.”
Dat zijn regering de speelruimte van de VRT wil verkleinen, wuift Jambon weg. “Ik ga me niet bezighouden met de samenstelling van de panels van De zevende dag of De afspraak. Maar in het algemeen moet er wel een evenwicht zitten in de meningen die aan bod komen op de openbare omroep. Ik vind dat de logica zelve. Net zoals het logisch is dat de VRT een Vlaamse omroep is, die veel aandacht moet hebben voor de Vlaamse identiteit. Maar opnieuw: dat betekent niet dat de Vlaamse Leeuw om de zoveel uur op de televisie moet worden gespeeld. Dat zijn karikaturen.”
Lees nu
‘‘De afspraak’, dat is een probleem’: waar Jambon I naartoe wil met de VRT


Over de Vlaamse formatie herhaalt Jambon wat hij eerder heeft gezegd. Het Vlaams Belang heeft een eerlijke kans gekregen om mee te besturen, maar geen enkele andere partij wou zijn toekomst verbinden aan de partij van Tom Van Grieken. “Ikzelf vind dat we het Vlaams Belang het op deze manier gemakkelijk maken om bij de volgende verkiezingen opnieuw onrealistische voorstellen te lanceren. Voorstellen die de simpelste toets niet doorstaan, maar wel aantrekkelijk zijn voor de kiezer.” De Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen, daar is Jambon naar eigen zeggen niet mee bezig. Ook niet op de middellange termijn. “Ik weet heel goed dat amper 20 procent van de Vlamingen dat momenteel wil. In België ligt dat percentage nog veel lager.”
Twee uur later heeft Jambon het vragenvuur probleemloos doorstaan. Het beeld dat na afloop blijft hangen is dat van een pragmatische bestuurder. Iemand die compromissen durft te sluiten en die daarna ook durft te verdedigen tegenover een lastig publiek – net zoals hij het wil. “Vandaag ben ik niet Sterke Jan (de koosnaam die het N-VA-communicatieteam in de markt zet, JVH) maar Gewone Jan”, lacht hij.
het flinkse Vlaamse regeerprogramma was echt maar om te lachen!

Laatst gewijzigd door Anna List : 15 oktober 2019 om 13:00.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:04   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ja, zijn openingcollege was een knaller van formaat. De man kent zijn eigen regeerakkoord niet ?

Wel lol dat hij de Belgicisten hun stelling beaamt:

Slechts 20 % van de Vlaamse bevolking wilt onafhankelijkheid.

Ik wil nu aub geen bronvragen meer van Vlaams Nationalisten meer als ik dit poneer, de bron is de Vlaams Minister president zelf.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:08   #3
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
https://www.demorgen.be/nieuws/jambo...llen~b24ef0b8/



het flinkse Vlaamse regeerprogramma was echt maar om te lachen!

Je slaagt er weer in om het vooral niet te hebben over zijn belangrijkste uitspraak zie ik


Citaat:
” De Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen, daar is Jambon naar eigen zeggen niet mee bezig. Ook niet op de middellange termijn. “Ik weet heel goed dat amper 20 procent van de Vlamingen dat momenteel wil. In België ligt dat percentage nog veel lager.”
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:10   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Bon, Jambon heeft een goede beurt gemaakt voor mij.

Hij is duidelijk een Belgisch politicus. De jaren federaal hebben hem deugd gedaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:13   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bon, Jambon heeft een goede beurt gemaakt voor mij.

Hij is duidelijk een Belgisch politicus. De jaren federaal hebben hem deugd gedaan.
allez, als gij dan volgende keer voor hem stemt, dan is t niet erg dat hij volgende keer mijn stem verliest.

dan loopt het toch nog helemaal goed af voor Jan en zijn partij.

Laatst gewijzigd door Anna List : 15 oktober 2019 om 13:13.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:16   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
allez, als gij dan volgende keer voor hem stemt, dan is t niet erg dat hij volgende keer mijn stem verliest.

dan loopt het toch nog helemaal goed af voor Jan en zijn partij.
Ja, ik vroeg mij al af, of die 4 jaar als minister zo gefaked waren. Hij was een goed minister, die goed lag bij zijn collegas, Vlaams of Franstalig.

Blijkbaar is de redelijkheid nog niet vertrokken uit de man.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:17   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja, ik vroeg mij al af, of die 4 jaar als minister zo gefaked waren. Hij was een goed minister, die goed lag bij zijn collegas, Vlaams of Franstalig.

Blijkbaar is de redelijkheid nog niet vertrokken uit de man.
probleem voor hem is wel dat hij u daar nooit van zijn leven mee wint, maar mij wel mee verliest, nietwaar?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:18   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Slechts 20 % van de Vlaamse bevolking wilt onafhankelijkheid.
Het is in de politiek maar zelden het geval dat men ergens zou doen wat het volk wil, hoor. Dat wil dus niks zeggen. 20% wil de onafhankelijkheid. Maar als die er is, dan wil maar 20% terug. Kijk, hoeveel procent van de Belgische bevolking wil hereniging met Nederland ? En hoeveel percent van de bevolking wilde destijds dat Belgie zich afscheidde in 1830 ?

Je ziet, dat heeft niet het minste belang.

En trouwens, Vlaamse onafhankelijkheid is onnozel. Je kan beter de Franstaligen uitmoorden en hun grondgebied innemen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 oktober 2019 om 13:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:20   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
probleem voor hem is wel dat hij u daar nooit van zijn leven mee wint, maar mij wel mee verliest, nietwaar?
Correct.

Maarbon.

We leven samen in een land. Je ziet op dit forum enorme tegenstrijdigheden: links/rechts, belgicistisch/vlaams nationalistisch, groen/ecorealist, ...

Het midden, waar de CD&V zich bevond, en dat in het verleden domineerde, is weg. Enkel de extremen blijven over.

Maar we zullen toch moeten samenleven, gij, ik, rechtsen, linksen...of we het nu willen of niet. En het centrum zal zijn waar de oplossing ligt. Of we het nu willen of niet.

Of ge moet patrickve zijn strategie toepassen, en battle royale organiseren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:24   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Correct.

Maarbon.

We leven samen in een land. Je ziet op dit forum enorme tegenstrijdigheden: links/rechts, belgicistisch/vlaams nationalistisch, groen/ecorealist, ...

Het midden, waar de CD&V zich bevond, en dat in het verleden domineerde, is weg. Enkel de extremen blijven over.

Maar we zullen toch moeten samenleven, gij, ik, rechtsen, linksen...of we het nu willen of niet. En het centrum zal zijn waar de oplossing ligt. Of we het nu willen of niet.

Of ge moet patrickve zijn strategie toepassen, en battle royale organiseren.
ik stel gewoon vast dat Jan zijn kiezers niet meer nodig heeft, en dat klopt ook, hij zal persoonlijk wel populair genoeg zijn, maar als dit de lijn wordt ... dan lijkt me dat voor de partij een achteruitgang.

dat midden in de politiek komt niet meer terug Tavek, de eerste 30 jaar toch niet.

ik ben trouwens van mening dat democratie beter gediend is met afwisseling van uitgesproken rechtse en linkse partijen aan de macht dan van het eeuwige midden aan de macht altijd.

Laatst gewijzigd door Anna List : 15 oktober 2019 om 13:25.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:24   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar we zullen toch moeten samenleven, gij, ik, rechtsen, linksen...of we het nu willen of niet.
Maar nee gij. Tenzij ge uw scope of possibilities artificieel beperkt he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:24   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar nee gij. Tenzij ge uw scope of possibilities artificieel beperkt he
qed
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:25   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat midden in de politiek komt niet meer terug Tavek, de eerste 30 jaar toch niet.
IDD, men is die mediocratie zo beu als koude pap. Te lang geen bloed laten vloeien. Geen enkel levend wezen verdraagt dat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:26   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik stel gewoon vast dat Jan zijn kiezers niet meer nodig heeft, en dat klopt ook, hij zal persoonlijk wel populair genoeg zijn, maar als dit de lijn wordt ... dan lijkt me dat voor de partij een achteruitgang.

dat midden in de politiek komt niet meer terug Tavek, de eerste 30 jaar toch niet.
Als Jan beleid wilt voeren voor zijn partij, gaat hij kiezers verliezen.

Als Jan beleid wilt voeren voor alle vlamingen, zoekt hij het midden op.

Kwestie van wat ge wilt als Minister President. Ik denk dat als hij het midden opzoekt hij staatmansschap vertoont.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:26   #15
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
IDD, men is die mediocratie zo beu als koude pap. Te lang geen bloed laten vloeien. Geen enkel levend wezen verdraagt dat.
²

laat het komen, een uitgesproken links of rechts beleid, mij al om t even, maar laat er eindelijk terug beleid zijn.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:26   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Maar eerst nog zien he, buiten dit college heb ik nog niks gezien dat mij hoopvol stemt....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:26   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
qed
Kijk, als het schaap en de leeuw zeggen dat ze nu wel met elkaar zullen moeten leven, en dat het schaap eigenlijk wel de mogelijkheid had om het machinepistool uit te vinden, maar zichzelf beperkt om dat niet te doen, dan wordt dat schaap opgepeuzeld door de leeuw, he. Tot zover het nut van U artificieel te beperken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:27   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als Jan beleid wilt voeren voor zijn partij, gaat hij kiezers verliezen.

Als Jan beleid wilt voeren voor alle vlamingen, zoekt hij het midden op.

Kwestie van wat ge wilt als Minister President. Ik denk dat als hij het midden opzoekt hij staatmansschap vertoont.
dat kan, hij kan dan baron en minister van staat worden.

maar ik ben van mening dat democratie beter gediend is met afwisseling van uitgesproken rechtse en linkse partijen aan de macht dan van het eeuwige midden aan de macht altijd.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:28   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar eerst nog zien he, buiten dit college heb ik nog niks gezien dat mij hoopvol stemt....
dat is exact wat gij over 5 jaar zult zeggen voor ge gaat kiezen, al loopt slappe Jan vijf jaar met zijn broek op zijn enkels, het zal nooit genoeg zijn voor u.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2019, 13:28   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat kan, hij kan dan baron en minister van staat worden.

maar ik ben van mening dat democratie beter gediend is met afwisseling van uitgesproken rechtse en linkse partijen aan de macht dan van het eeuwige midden aan de macht altijd.
De ene regering zal dan ongedaan maken wat de vorige heeft geimplementeerd en vice versa.

Neen, een land heeft lange termijnstabiliteit nodig. Zie Trump in de VS: van zodra de democraten aan de macht komen gaan ze alles wat hij gedaan heeft asap ongedaan maken. De stapel EO's zullen al klaar liggen.

In Belgie zien we dat ook: btw op electriciteit, pensioenleeftijd (sossen eisen 65), enz enz....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be