Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2010, 00:01   #441
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

In de oudheid zou men homo's helemaal niet zo vreemd bekeken hebben (ik spreek even veralgemenend), 50 jaar geleden net heel hard, nu terug minder. De normaliteit van homo's hangt dus af van cultuur, tijd en plaats. Iraanse homo's zijn niet abnormaler dan Westerse. Homo's worden in Iran wel als abnormaler beschouwd dan hier. Polygamie is hier niet de norm, het is niet normaal. In een andere cultuur, tijd of plaats zou het echter wel normaal kunnen zijn.

Merk op dat mijn 'vooroordelen' of voorkeuren hier niets mee te maken hebben. Ik spreek gewoon over de relativiteit van normen. Ik zie niet in waarom u het daar niet mee eens zou zijn. Wat ik echter zeg, en u blijkbaar niet, is dat die normen binnen een bepaalde tijd, plaats en cultuur wel van waarde zijn, ook al zijn ze maar relatief. Dit bezie ik als een fout in uw voorgaande post.

Laatst gewijzigd door respublica : 22 januari 2010 om 00:02.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 00:10   #442
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
In de oudheid zou men homo's helemaal niet zo vreemd bekeken hebben (ik spreek even veralgemenend), 50 jaar geleden net heel hard, nu terug minder. De normaliteit van homo's hangt dus af van cultuur, tijd en plaats. Iraanse homo's zijn niet abnormaler dan Westerse. Homo's worden in Iran wel als abnormaler beschouwd dan hier. Polygamie is hier niet de norm, het is niet normaal. In een andere cultuur, tijd of plaats zou het echter wel normaal kunnen zijn.
Hoe kan men toch door zijn eigen vooroordelen verblind zijn...
Leg mij nu eens uit waarom Iraanse homo's niet abnormaler zijn dan Westerse - ze zijn immers in die cultuur veel minder aanvaard dan in de onze, terwijl polygamie wel abnormaal is (volgens jou) aangezien het in onze cultuur niet aanvaard is.

Laatst gewijzigd door driewerf : 22 januari 2010 om 00:10.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 00:26   #443
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Hoe kan men toch door zijn eigen vooroordelen verblind zijn...
Leg mij nu eens uit waarom Iraanse homo's niet abnormaler zijn dan Westerse - ze zijn immers in die cultuur veel minder aanvaard dan in de onze, terwijl polygamie wel abnormaal is (volgens jou) aangezien het in onze cultuur niet aanvaard is.
???
Ik wijs er op dat normen relatief zijn. Ik bevestig het punt dat u maakte! Iraanse homo's worden binnen hun cultuur beschouwd als zeer abnormaal. Binnen onze cultuur worden homo's echter minder vaak beschouwd als abnormaal. Is dat zo gek om dat te zeggen? Polygamie is in strikte zin niet abnormaal: het is abnormaal binnen onze cultuur.

Nu ben ik zeer hard de cultuurrelativistische tour aan het opgaan. Terwijl ik eigenlijk helemaal geen relativist ben. Maar in deze kwestie staat dat er los van.

Uw stelling was: sexsuele normen zijn relatief, ergo we moeten er geen belang aan hechten. Hoewel normen relatief zijn, zijn ze echter nog steeds belangrijk in een samenleving.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 00:27   #444
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

En vertelt u me eens welke vooroordelen er in mijn posts zaten?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 00:35   #445
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

"normaal" en "abnormaal" zijn verdomd lastige begrippen omdat men in een discussie nooit akkoord valt over wie/wat de "norm" bepaalt.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2010 om 00:36.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 00:50   #446
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Het probleem is de taal. We kunnen nooit correct neerschrijven wat met in feite denkt want bij het woordje abnormaal lees ik iets heel anders dan iemand anders dit leest. Het is ook zo dat men in een woord soms een heel waardenpatroon meent te herkennen die er in feite niet was bij de schrijver.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 02:24   #447
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Het probleem is de taal. We kunnen nooit correct neerschrijven wat met in feite denkt want bij het woordje abnormaal lees ik iets heel anders dan iemand anders dit leest. Het is ook zo dat men in een woord soms een heel waardenpatroon meent te herkennen die er in feite niet was bij de schrijver.
Dat is inderdaad het grote probleem met het geschreven woord. Het is bijvoorbeeld op internet ook onduidelijk of iets ironisch bedoelt is of niet. Daarom dat men met emoticons en dergelijke is afgekomen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 13:53   #448
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Interessant antwoord. Want dat betekent dat normaliteit geen absoluut maar een relatief iets is. En dat betekent dat we het begrip normaliteit, ten minste inzake seksualiteit overboord kunnen gooien.
Neen. Die conclusie is niet juist.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 16:23   #449
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Neen. Die conclusie is niet juist.
Eindelijk ben ik het met u eens. Heb een hekel aan dat New Age denken met hun 'meerdere waarheden'. Ik geloof in de universaliteit van de waarheid.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 16:54   #450
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Dat is een gegroeid gegeven. De cultuur bepaalt dat, als je wil.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Neen. Die conclusie is niet juist.
Dat vloeit nochtans rechtstreeks uit je antwoord.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 16:59   #451
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Eindelijk ben ik het met u eens. Heb een hekel aan dat New Age denken met hun 'meerdere waarheden'. Ik geloof in de universaliteit van de waarheid.

Sommige filosofische stromingen betogen dat er geen objectieve werkelijkheid hebt. Als je het daarover hebt, dan ben ik het met je eens. Er is een objectieve werkelijkheid, die kenbaar is. Onze kennis daarover is misschien beperkt, misschien verdraaid; maar uiteindelijk is ze kenbaar. (Hoewel onze wetenschappelijke kennis veel groter en accurater is dan velen vermoeden.)

Nu, ik ben van mening dat er inzake seks, en seksuele moraal er geen normaliteit, geen abnormaliteit is. Er zijn een aantal praktijken die terecht verboden zijn (pedoseksualiteit, verkrachting, mensenhandel,...) maar die zijn noch normaal noch abnormaal, ze zijn schadelijk.

Xrc's opmerking voert een soort van relativiteit in, door te stellen dat "de norm" cultureel afhankelijk is. Hij beseft zelf niet dat hij daarmee elke notie van norm op de helling zet. En dat hij - getuige zijn eerdere bijdragen ij dit subforum - zichzelf ferm in de voeten schiet.

Laatst gewijzigd door driewerf : 22 januari 2010 om 17:01.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 17:58   #452
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Dat vloeit nochtans rechtstreeks uit je antwoord.
Helemaal niet.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 20:03   #453
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Sommige filosofische stromingen betogen dat er geen objectieve werkelijkheid hebt. Als je het daarover hebt, dan ben ik het met je eens. Er is een objectieve werkelijkheid, die kenbaar is. Onze kennis daarover is misschien beperkt, misschien verdraaid; maar uiteindelijk is ze kenbaar. (Hoewel onze wetenschappelijke kennis veel groter en accurater is dan velen vermoeden.)

Nu, ik ben van mening dat er inzake seks, en seksuele moraal er geen normaliteit, geen abnormaliteit is. Er zijn een aantal praktijken die terecht verboden zijn (pedoseksualiteit, verkrachting, mensenhandel,...) maar die zijn noch normaal noch abnormaal, ze zijn schadelijk.

Xrc's opmerking voert een soort van relativiteit in, door te stellen dat "de norm" cultureel afhankelijk is. Hij beseft zelf niet dat hij daarmee elke notie van norm op de helling zet. En dat hij - getuige zijn eerdere bijdragen ij dit subforum - zichzelf ferm in de voeten schiet.
We zijn het eens.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 20:26   #454
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
We zijn het eens.
*verandert onmiddellijk van gedacht*
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 20:37   #455
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
*verandert onmiddellijk van gedacht*
Sorry?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 23:11   #456
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Dat was een flauw grapje, laat maar zitten.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be