Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2018, 09:46   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Combineren met zonnepanelen
Dus wil je een dure stoomketel/generator combineren met even dure zonnepanelen?

Dan lijkt me een oplossing met accu's wel handiger.
Er is een reden waarom er bitter weinig fabrieken nog een stoommachine hebben die de machines direct aandrijft .

Ik hoop dat je de lotto wint en een technicus bij de hand hebt om je stoomketel/generator aan de gang te houden. (da's een stukje van mijn huidige job, en die stoom wordt gebruikt voor sterilisatie doeleinden, niet voor enige vorm van mechanisch werk)
Oud 21 september 2018, 08:06   #22
Blue Sky
Minister-President

Standaard

Stoom wordt ook gebruikt in CSP centrales. Dus zo uitgerangeerd is het ook weer niet.

http://www.wiegertjes.nl/wp-content/...derlands-5.pdf
Oud 21 september 2018, 08:15   #23
Anna List
Secretaris-Generaal VN

Anna List's schermafbeelding

Standaard

de stoommaaltijden van AH

Oud 21 september 2018, 10:08   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Stoom wordt ook gebruikt in CSP centrales. Dus zo uitgerangeerd is het ook weer niet.

http://www.wiegertjes.nl/wp-content/...derlands-5.pdf
Zeker, en de eerste moderne toepassing van zonne-energie heeft zelfs een Robert en Bertrand album gekregen. "De dochters van de zon", waarbij een CSP gebruikt wordt voor een drukpers.

Maar, Satiper probeert uit te vinden dat stoom maken met restwarmte van een hout/pelletkachel een optie is voor kleinschalig gebruik als elektriciteitsgenerator.

Om hier nog een paar m² aan spiegel bij te betrekken om een inefficiënte methode iets efficiënter te maken, gaat het helemaal niet vooruithelpen. Dan zijn de fotovoltaïsche panelen de beter optie. Rendabeler, gemakkelijker, onderhoudsvriendelijker, kortom veel interessanter en zelfs goedkoper.

Ik heb het al geschreven, en herhaal het. Wil men restwarmte gebruiken om elektriciteit mee te maken, dan is een Stirling motor of zelfs een bundel thermokoppels de betere optie.
Stoom met voldoende druk/temperatuur voor een bruikbare huis/tuin/keuken stoom-elektriciteitsgenerator is gewoon teveel gezeik.

Hier voorbeelden van "nuttig gebruikte oude school stoom-techniek".
https://www.youtube.com/watch?v=odlXYhKomx0
https://www.youtube.com/watch?v=d5EarSBpLn0
Oud 21 september 2018, 18:33   #25
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Hallo allemaal, ik heb niet altijd even veel tijd, ik ga dus niet elke post apart beantwoorden.

Nog even samenvatten wat ik tot dusver meen te moeten onthouden (niet enkel afkomstig uit deze thread).

Bij het maken van elektriciteit op de klassieke manier gaat een goeie 60 procent van de brandstof verloren (onder vorm van warmteverlies).
Dit verlies dat eigen is aan de grote centrales kan mits het ontwikkelen van een micro- of nano-centrales (gemaakt voor gewone woningen) nuttig gemaakt worden.
Elke woning heeft immers naast elektriciteit ook warmte nodig in de wintermaanden.
Zelfs meer warmte dan elektriciteit (dus qua verhoudingen zit dat in de goeie richting).
Men mag dus gerust een micro-centrale ontwikkelen die een heel slecht elektrisch rendement heeft. Elke kwu (uit de brandstof) die immers niet aangewend wordt om elektriciteit te maken kan in dit geval (in tegenstelling met de klassieke centrale) wel nuttig aangewend worden, nml om de woning te verwarmen.

Deze toestellen/machines bestaan reeds, alleen is de variant die gebruik maakt van hout/stoom nog niet ontwikkeld/onderzocht (bij mijn weten).

Al klopt dit niet helemaal, ik ben al wat verder gaan kijken (oa op het net) en er zijn hier en daar al wel sporen te vinden van een begin van onderzoek en ontwikkeling op dit vlak.

Al bij al is dit een wereld in volle evolutie/ontwikkeling.

Soms gepland, soms niet gepland (zie ook laatste perikelen -is vandaag in de journaals- met onze kerncentrales, binnenkort slechts één centrale -als deze tenminste ook niet uitvalt- meer in werking -tijdens winterperiode dan nog wel-).

Het lijkt me dus zeker geen kwaad te kunnen, om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn of kunnen ontwikkeld worden om deze overgangsperiode (van grotendeels kernenergie naar een meer gevarieerd aanbod) zonder al te veel problemen door te komen.

Laatst gewijzigd door satiper : 21 september 2018 om 18:39.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be