Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 maart 2018, 06:53   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard Facebook-perikelen

Het voorgaande jaar,nav de toch redelijk verrassende verkiezingszege van de Amerikaanse President, mocht al blijken dat "sociale media" in zekere zin "misbruikt" worden (buiten de wil of de bedoeling van hun oprichters om die ZELF de regie in handen wilden houden) voor allerlei commerciele-,en vooral "politieke" doeleinden .

Beschuldigingen die steeds concreter worden nu het geval "Cambridge Analytical" boven water gekomen is.Onder het mom van wetenschappelijke data-garing is blijkbaar een heel goed profiel van Amerikaanse kiesgerechtigden bijeengeharkt en ge-analyseerd .Zonder dat deze mensen noch Facebook daar specifiek toestemming voor gegeven hadden is dat dan gebruikt voor doelgerichte "beinvloeding" (wie op sociale media floreert raakt geleidelijk aan in een "bubble of interests" gevangen waarbij enkel voor U "interessante" nieuwtjes en berichtjes verschijnen,en het zijn computeralgoritmen en "webmasters" die dat kunnen bepalen,uw "bubble".....

De Facebook-directie mag het in de VS en het Vk straks al gaan uitleggen aan parlementaire onderzoekscommissies (de politici in groeiende paniek,het zijn niet langer zij die een maatschappelijk debat "sturen"),en de beurswaarde van facebook kreeg een serieuze knauw want het is maar de vraag of normale commerciele bedrijven hierin betrokken willen raken.Het gaat hier over iets anders dan uw favo-drankje blijven aanprijzen.

Marc Zuckerberg en zijn jongens en meisjes,het is nu wel duidelijk,zijn de regie over hun eigen creatie even kwijtgeraakt aan sluwe manipulators en het is niet zeker dat dit niet nog eens op dergelijke schaal kan gebeuren.
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 20 maart 2018 om 07:00.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 08:42   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.515
Standaard

Och neen, men heeft rechtse politieke propaganda gestuurd naar mensen die open en bloot rechtse praat verkochten op het internet en die waarschijnlijk toch al gingen rechts stemmen. Moord en brand.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 10:50   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

Smoelboek dient afgeschaft te worden.

Ik zal die brol nooit gebruiken.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 11:40   #4
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

De ene big brother die de andere wat gaat aanklagen.
Fake news tegenover poco-news.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 11:55   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Och neen, men heeft rechtse politieke propaganda gestuurd naar mensen die open en bloot rechtse praat verkochten op het internet en die waarschijnlijk toch al gingen rechts stemmen. Moord en brand.
scherpe analyse idd.

maar MSM én politiek denken een stok gevonden te hebben om de lastige te vrije kanalen onder controle te krijgen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 19:31   #6
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

‘Als Zuckerberg denkt dat hij voor gedachtepolitie kan spelen, heeft hij het mis’

Megalomanie krijgt dat ventje meer den meer.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 20:42   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
"Dat ventje " is de controle over zijn eigen creatie,bij verschillende gelegenheden zelfs,kwijtgespeeld....

ironisch genoeg gaan politici HEM dat verwijten terwijl,blijkt nu,het juist politici zijn die daarvan "geprofiteerd" zouden hebben...

Of nog,terwijl een anti-facebook-sfeertje opgebouwd werd over de "commerciele gevolgen" van facebookgebruik(waarbij de gebruiker eigenlijk het te vermarkten product werd) zijn het POLITICI die (alweer) een privé-initiatief helemaal aan het verzieken zijn en dit nu aan Mr. Zuckerberg verwijten.


Ik houd SCHERP in de gaten waar de echte schuld ligt,en het is ZELDEN bij privé-personen en initiatieven en vrij algemeen bij "politici"

Onthoud,beste mensen ,HEEL goed:

"de privé" wil gewoon uw geld,de "staat",zijnde politici, willen U helemaal..
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 20 maart 2018 om 20:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 14:11   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

Mozilla start petitie voor meer privacy op Facebook

Er zijn er nog die met het FB beleid niet echt kunnen leven precies.

Citaat:
Facebook houdt ook profielen bij van iedereen die nog geen gebruiker is maar wel door anderen genoemd wordt in hun pagina, en iedereen die de "f" icoontjes op allerlei websites inlaadt.
Bovenstaande is er voor mij persoonlijk zwaar over wat ze daar doen.

Mocht je uw account om de één of andere reden opzeggen dan wis je gewoon uw account (paswoord enzo) de rest van het profiel blijft staan.

Daarom herhaal ik het nog maar eens: wil iemand van die dienst niet weten moet FB die mensen ook niet proberen te achtervolgen op de één of andere duistere manier.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 21 maart 2018 om 14:17.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 15:02   #9
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Och neen, men heeft rechtse politieke propaganda gestuurd naar mensen die open en bloot rechtse praat verkochten op het internet en die waarschijnlijk toch al gingen rechts stemmen. Moord en brand.
De realiteit is toch wel iets anders dan wat je hier neerpent. Doe wat onderzoek naar Cambridge Analytica
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 15:35   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De realiteit is toch wel iets anders dan wat je hier neerpent. Doe wat onderzoek naar Cambridge Analytica
Cambridge Analytica beweerde graag dat t meer was, ze moesten het immers verkocht krijgen ook, maar ik denk dat Vlad het tamelijk goed omschreef.

marketinggewijs toch goed gewerkt om daar toch geld voor te kunnen krijgen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 19:35   #11
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Cambridge Analytica beweerde graag dat t meer was, ze moesten het immers verkocht krijgen ook, maar ik denk dat Vlad het tamelijk goed omschreef.

marketinggewijs toch goed gewerkt om daar toch geld voor te kunnen krijgen.
dit

ik denk dat CA serieus overdreven heeft in wat het potentieel kan doen. Ik denk niet dat CA in staat was om mensen met een bepaalde mening te overtuigen van het tegendeel, laat staan dat het potentiële Dem kiezers overtuigd heeft om op de GOP te stemmen.

Maar wat nog niet is kan nog komen. Facebook heeft zich op glad ijs begeven door zelf te willen bepalen wat het nieuwswaardig en echt nieuws vindt, en datgene uit te sluiten wat daar niet mee overeenkomt. Een zeer dunne grens met het sturen/opleggen van één maatschappelijke visie en het actief tegenwerken van alles wat daar niet binnen past.

Wat niet wegneemt dat wat er gebeurt met onze privégegevens en de koehandel ermee, beangstigende vormen aanneemt.

30 euro kost het om via facebook gerichte reclame te tonen/sturen naar een bepaald doelpubliek (18-30 jarigen wonende in gemeente X die sociaal actief zijn). Geen geld eigenlijk

Grappig trouwens dat progressieve platformen (facebook, twitter) die de Democraten zeer, zeer genegen zijn, nu gebruikt zijn door de tegenpartij, al dan niet succesvol, en ineens is het kot te klein.

edit: en voor mensen die schrik hebben dat hun gegevens tegen hun zin verzameld worden, ook al zijn ze niet actief op sociale media: https://brave.com/
geen cookies meer, geen reclame
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 21 maart 2018 om 19:38.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 20:46   #12
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.715
Standaard

blockchain kan een oplossing zijn

https://www.theguardian.com/commenti...ica?CMP=twt_gu
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 20:53   #13
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.715
Standaard

voor iedereen die meer info wil:

https://publicpolicy.stanford.edu/ne...ld-upside-down

Citaat:
Kosinski and his team tirelessly refined their models. In 2012, Kosinski proved that on the basis of an average of 68 Facebook “likes” by a user, it was possible to predict their skin color (with 95 percent accuracy), their sexual orientation (88 percent accuracy), and their affiliation to the Democratic or Republican party (85 percent). But it didn’t stop there. Intelligence, religious affiliation, as well as alcohol, cigarette and drug use, could all be determined. From the data it was even possible to deduce whether deduce whether someone's parents were divorced.
Citaat:
The strength of their modeling was illustrated by how well it could predict a subject’s answers. Kosinski continued to work on the models incessantly: before long, he was able to evaluate a person better than the average work colleague, merely on the basis of ten Facebook “likes.” Seventy “likes” were enough to outdo what a person’s friends knew, 150 what their parents knew, and 300 “likes” what their partner knew. More “likes” could even surpass what a person thought they knew about themselves. On the day that Kosinski published these findings, he received two phone calls. The threat of a lawsuit and a job offer. Both from Facebook.
een lang artikel, maar echt de moeite waard
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 21 maart 2018 om 21:00.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2018, 21:20   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

Mark Zuckerberg doorbreekt eindelijk stilte over Facebook-schandaal: “We hebben fouten gemaakt”

Citaat:
In een uitgebreid bericht op Facebook erkent CEO Mark Zuckerberg dat het sociale netwerk heeft gefaald wanneer het aankomt op de bescherming van de privacy van de gebruikers. Hij deelt het bericht naar aanleiding van de heisa rond Cambridge Analytica, het Britse consultancybedrijf dat de gegevens van miljoenen Facebookgebruikers gebruikt zou hebben om hen tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 rechtstreeks te benaderen met gerichte boodschappen die hun stemgedrag zouden moeten beïnvloeden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 07:07   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Och neen, men heeft rechtse politieke propaganda gestuurd naar mensen die open en bloot rechtse praat verkochten op het internet en die waarschijnlijk toch al gingen rechts stemmen. Moord en brand.
Als het zo simpel was zou het inderdaad een beetje overdreven zijn daar nu zoveel drama over te maken maar zo simpel is het niet.

Het ging niet enkel over mensen die 'open en bloot rechtse praat verkochten'.
Er werd naar allerlei soorten intresses van gebruikers gekeken en naargelang het uitkwam werden zo'n mensen aangezet om voor Trump of toch zeker niet voor Clinton te kiezen.
En daar hoeft niet eens persé links of rechts bij komen kijken.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 07:30   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als het zo simpel was zou het inderdaad een beetje overdreven zijn daar nu zoveel drama over te maken maar zo simpel is het niet.

Het ging niet enkel over mensen die 'open en bloot rechtse praat verkochten'.
Er werd naar allerlei soorten intresses van gebruikers gekeken en naargelang het uitkwam werden zo'n mensen aangezet om voor Trump of toch zeker niet voor Clinton te kiezen.
En daar hoeft niet eens persé links of rechts bij komen kijken.
het is een complottheorie als een andere, deze is gewoon voor msm en politici een aantrekkelijke, omdat het dan niet de schuld van de democraten en Clinton zou zijn dat Trump in t Witte Huis zit.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 07:49   #17
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Feit is dat veel mensen zich als totale dommekloten op FB gedragen. Door hun postings en hun likes, foto's en kliks zijn ze als het ware een open boek voor al wie hun data in handen krijgen.

Daarmee kunnen die mensen even makkelijk gestuurd worden als een koebeest in een smalle gang. Het toont ook aan hoe dom het volkje op FB is, ook al hebben ze enorm veel data en informatie ter beschikking, de mens is en blijft een oerdom wezen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 08:15   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

dit forum bewijst ook die complottheorie van het politiek sturen van mensen hé


twee drie woorden in de goeie richting en iedereen verandert van politieke mening, zeker over de links-rechts breuk heen, dat is hier dagelijkse kost!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 08:20   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Ik vind facebook een krachtig stukje software die mij veel plezier brengt, bij het lezen van allerhande berichten van oude en verre, bijna vergeten soms, familieleden, vrienden en ex-collega's.

Maar je moet het "juist" gebruiken.
Ik zet er nooit iets op dat niet gans de wereld, nu en tot in de eeuwigheid, mag weten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2018, 08:41   #20
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind facebook een krachtig stukje software die mij veel plezier brengt, bij het lezen van allerhande berichten van oude en verre, bijna vergeten soms, familieleden, vrienden en ex-collega's.

Maar je moet het "juist" gebruiken.
Ik zet er nooit iets op dat niet gans de wereld, nu en tot in de eeuwigheid, mag weten.
Het schijnt dat de 'Mossad' het eigenlijk ontwikkeld heeft dat FB.

Mensen die er géén boodschap aan hebben, probeer het eens te blokkeren.

Er daar schuilt nu juist het probleem, ze willen alles weten zelfs van mensen die er geen gebruik van willen maken en daar wringt het schoentje want dat is er naar mijn mening zwaar over.

Je kan uw Hosts file volzetten om FB proberen te blokkeren maar dat zijn er op het ogenblik al meer dan 400 adressen die je er moet aan toevoegen en dan is er nog geen zekerheid.

Over opdringerig gedoe gesproken?

p.s.

Don't like FB

Is There Something Wrong With People Who Do Not Use Facebook?

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 maart 2018 om 08:51.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be