Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 maart 2018, 17:47   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard De Lijn ontslaat chauffeur die op vrije dag als vrijwilliger met ambulance van brandw

Ik plaats dit bij mobiliteit en verkeersveiligheid omdat het volgens De Lijn veel te maken heeft met de veiligheid van haar passagiers.

Openbare vervoersmaatschappij De Lijn heeft een buschauffeur uit Melle op staande voet ontslagen, meldt VTM Nieuws. De man, die al zeventien jaar in dienst was, kreeg zijn C4 omdat hij op zijn vrije dag met de ambulance van de brandweer reed. “Hij respecteerde zijn rij- en rusttijden niet”, klinkt het bij De Lijn.

Ik vind dit op z'n minst overdreven.
Als de man de hele dag met een vrachtwagen zou rijden (rusttijden respecterend) dan was er niets aan de hand.

Nu hij dit doet als vrijwillige brandweerman (met een ziekenwagen), wordt hij ontslagen.

Voor Schoof de link

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180304_0...brandweer-reed
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 18:01   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

De vraag is allemaal hoe dat wettelijk zit. Als dat vrijwilligersvervoer meetelt voor de rij en rusttijden dan heeft de Lijn wel een punt. Of ze hem daarom direkt moeten ontslagen is een andere zaak. Misschien hem eerst op de vingers tikken?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 18:11   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

En dan vraagt de lij zich af waarom ze honderden chauffeur vacatures niet ingevuld krijgen.

https://www.hln.be/geld/vacature-com...lijn~accb2ff9/
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 18:18   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De vraag is allemaal hoe dat wettelijk zit. Als dat vrijwilligersvervoer meetelt voor de rij en rusttijden dan heeft de Lijn wel een punt. Of ze hem daarom direkt moeten ontslagen is een andere zaak. Misschien hem eerst op de vingers tikken?
Ze hadden hem al eens op de vingers getikt of een negatief antwoord gegeven i.v.m. ambulancierswerk.

Maar daar gaat het mij niet om.
Hij mag de hele dag rijden als het maar niet met personen is.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 18:18   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
En dan vraagt de lij zich af waarom ze honderden chauffeur vacatures niet ingevuld krijgen.

https://www.hln.be/geld/vacature-com...lijn~accb2ff9/
Inderdaad!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 18:38   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Denk dat De Lijn op haar dak gaat krijgen in de rechtbank.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 18:48   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Benieuwd.

Die "rusttijden" zijn er niet toevallig gekomen,het is om chauffeurs de kans te geven te "ontstressen"....

In deze rustperiode dan de stresserende bezigheid van ambulancier (van wacht vermoedelijk....spannend wanneer ze dan roepen...nog een stressfactor erbij)uitoefenen lijkt me geen goed idee...

En inderdaad,hij is al gewaarschuwd geweest...

We moeten stoppen met emo-trutterij van "jamaar tis als vrijwillger" en "het is om de mensen te helpen" en zo.Zijn betaalde functie was het helpen van mensen die het openbaar vervoer gebruiken op de dagen dat hij niet van rust is en het door hem ongetwijfeld ondertekende reglement lijkt me duidelijk...ALLE andere overwegingen zijn van weinig belang...

De normen verlagen omdat de recrutering en retentie bij de lijn niet goed zou zijn,is ZEKER geen goede optie.
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 4 maart 2018 om 18:51.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 18:54   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik denk het niet. Met rij en rusttijden wordt niet gelachen, omdat dit direct een impact heeft op de veiligheid van de passagiers.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 19:13   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ze hadden hem al eens op de vingers getikt of een negatief antwoord gegeven i.v.m. ambulancierswerk.

Maar daar gaat het mij niet om.
Hij mag de hele dag rijden als het maar niet met personen is.
Als ze hem al eens op de vingers getikt hebben en hij doet het nog moeten ze wel iets doen, anders zijn ze medeschuldig.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 19:49   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk het niet. Met rij en rusttijden wordt niet gelachen, omdat dit direct een impact heeft op de veiligheid van de passagiers.
Hij mag alleen geen passagiers vervoeren in zijn rusttijd.

Hij mag wel met die grote rode vrachtwagens rijden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 20:13   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Als er één categorie van beroepschauffeurs is die zou moeten doordrongen zijn van het respect voor rij-en rusttijden, dan zijn het deze die met mensen rondrijden.

Terecht ontslag dus.

Maar ja, de man zal vastbenoemd geweest zijn en in die hoedanigheid van het gedacht dat niemand hem iets kon maken. Beschermd door de vakboungd (de liberale, lees ik in het Nieuwsblad) en door de burgemeester als chief van de brandweer.

En als de inspecteurs van de Lijn enige politiebevoegdheid hebben (weet ik niet) dan zouden ze hem ook een pv moeten gelapt hebben, zodat hij voor de rechtbank kan komen.

Zoveel respect dat goede buschauffeurs verdienen vanwege de passagiers en de politiek, zoveel respect moeten die gasten ook vertonen voor de veiligheid en het verkeersreglement.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 20:13   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Edit: en ambulanciers nog meer.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 21:33   #13
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Jaja, de wet is de wet.

Deze buschauffeur lijkt me gewoon heel gemotiveerd, misschien zorgt zijn abulancierjob juist voor de "destress". Voor wie nooit vrijwilligerswerk gedaan heeft is het misschien moeilijk in te beelden dat je daar een zekere voldoening en herbronning uithaalt.

Maar goed, stel je de vraag : wil je 20 minuten langer wachten omdat je bus eruit valt wegens gebrek aan chauffeurs, of zou je toch liever op tijd vertrekken met een chauffeur die tijdens 't weekend met de amlbulance gereden heeft.

Of wil je liever wat langer wachten op een ambulance omdat ze geen buschauffeurs meer mogen laten rijden.

Ontslag is hier totaal overdreven als sanctie, IMO.

Ironisch genoeg is hij "gepakt" door een buspassagier te gaan verzorgen. Hij had misschien moeten zeggen, "sorry guys, dat doe ik niet, te gevaarlijk voor mijn job. Laat die passagier maar wat langer afzien tot je een andere chauffeur vindt".
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 4 maart 2018 om 21:43.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 22:18   #14
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Als ik het goed begrijp mag die man op zijn vrije dag dus ook niet met zijn vrouw naar de markt rijden, of is dat geen passagiersvervoer?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 22:29   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp mag die man op zijn vrije dag dus ook niet met zijn vrouw naar de markt rijden, of is dat geen passagiersvervoer?
Bedoel je dat zijn vrouw een tientonner is? Dat is nogal hard
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 22:33   #16
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik plaats dit bij mobiliteit en verkeersveiligheid omdat het volgens De Lijn veel te maken heeft met de veiligheid van haar passagiers.

Openbare vervoersmaatschappij De Lijn heeft een buschauffeur uit Melle op staande voet ontslagen, meldt VTM Nieuws. De man, die al zeventien jaar in dienst was, kreeg zijn C4 omdat hij op zijn vrije dag met de ambulance van de brandweer reed. “Hij respecteerde zijn rij- en rusttijden niet”, klinkt het bij De Lijn.

Ik vind dit op z'n minst overdreven.
Als de man de hele dag met een vrachtwagen zou rijden (rusttijden respecterend) dan was er niets aan de hand.

Nu hij dit doet als vrijwillige brandweerman (met een ziekenwagen), wordt hij ontslagen.

Voor Schoof de link

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180304_0...brandweer-reed
'... op staande voet....'

en verder lees je:

'...Roose was ervan op de hoogte dat hij de regels overtrad. Vorig jaar had hij nog een negatief antwoord gekregen op zijn vraag of hij zijn job bij De Lijn mocht combineren met zijn vrijwilligerswerk. ...'

Maw, hij wist wat hem boven het hoofd hing.
Of hoe de media weer alles uit de context rukt....

Niet dat ik het gebeuren nu goedpraat, dat niet, maar dat brengt het nu wel in een heel ander daglicht.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 23:41   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik moet volgens mijn arbeidsreglement ook toestemming vragen wil ik bepaalde activiteiten uitvoeren naast mijn job. Uiteraard niet alles, maar dingen die in relatie staan tot mijn dagjob en/of een impact kunnen hebben op mijn werkgever zijn imago horen hier bij. Staat in mijn arbeidsovereenkomst overigens ook.

En er zijn daar al mensen voor ontslagen: bijberoep identiek hetzelfde doen als in de hoofdjob (consultancy) bij een klant die hij eerder had binnengehaald via het hoofdberoep.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 23:42   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp mag die man op zijn vrije dag dus ook niet met zijn vrouw naar de markt rijden, of is dat geen passagiersvervoer?
Dat is geen bezoldigd vervoer.

Ja maar wat is het nu? Moeten een buschauffeur en een ambulancier nu al het verkeersreglement, dat specifiek op hen van toepassing is, al niet meer kennen?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2018, 06:53   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.277
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Op die vrije dag mag die chauffeur zichzelf wel lamzuipen, om 's anderdagssmorgens met een enorme kater (maar geen positieve alcoholtest) aan zijn werkdag te beginnen. Maar een nuttige invulling van zijn privé tijd, dat mag niet.

Rare jongens, de opperhoofden van De Lijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2018, 07:16   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Op die vrije dag mag die chauffeur zichzelf wel lamzuipen, om 's anderdagssmorgens met een enorme kater (maar geen positieve alcoholtest) aan zijn werkdag te beginnen. Maar een nuttige invulling van zijn privé tijd, dat mag niet.

Rare jongens, de opperhoofden van De Lijn.
ne chauffeur die graag werkt ... zo ene kunt ge niet houden hé, dat wekt te veel vrevel bij de rest van t personeel.
kunt er trouwens van op aan dat dat zo ene is die uitrijdt op stakingsdagen ook, dat De Lijn al geen drie dagen nationaal plat ligt wijst trouwens in de richting dat den deze waarschijnlijk zelfs niet gesyndiceerd was.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be