Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 september 2002, 11:33   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Voor wie het nog niet wist, er bestaat hier een vereniging die de Groot-Nederlandse gedachte aanhangt maar die beseft dat Vlaanderen vooreerst onafhankelijk moet worden. Wie informatie wil over "Het Verbond" vraagt het me maar via PM. Haar lijfspreuk geef ik jullie nu al cadeau:

"Het is niet nodig te hopen om te ondernemen, noch te slagen om te volharden."
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2002, 15:04   #22
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

http://www.bnn.nu/forum/read.php?f=14&i=27022&t=27022

Kijkt voor de grap eens hoe men op een links nederlands forum op dergelijke voorstellen reageert en huivert van de domme reacties.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2002, 19:50   #23
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Waarom sluit Vlaanderen zich niet aan bij Nederland. waarom zou Vlaanderen altijd de afvallige provincie van ons land moeten blijven. Vlaanderen dat samen met die halve fransozen een land moeten delen. Het werkt niet. Vlaanderen moet weer terug bij Nederland en de grenzen van de republiek der 7 verenigde Nederlanden moeten worden gekozen dit betekent dat Frankrijk in ruil voor Walonie het land tot aan Rijssel zo als het hoort weer teruggeeft. Nederland heeft geen zij zin in een taalstrijd zoals jullie dat kennen namelijk. Brussel blijft wel Vlaams.

Ik denk dat Vlamingen meer gemeen hebben met Nederlanders dan met Walen.

- Ten eerste de taal is gelijk.
- De geschiedenis is nagenoeg gelijk, de 80- jarige oorlog is voor beide gebieden het belangrijkste geschiedkundig gebeuren.(vergeet neit dat Maurits de zoon van Willen van Oranje alle provincies van het huidige Belgie op de spanjaarden heeft heroverd).
- De populaire sporten zijn het zelfde, veldrijden en korfbal zijn hiervan de beste voorbeelde. Maar ook het voetbal en het wielrennen, noem mij eens een aantal goede Waalse wielrenners?

Allemaal overeenkomsten die Vlaanderen niet of in veel mindere mate met Walonie heeft. Geef nu maar toe dat Belgie een kunstmatige samenvoeging is van 2 weinig overeenkomstige volken.

Dit zijn slechts socialogische redenen voor samenvoeging, maar bedenk is wat voor een economische voordelen er zouden komen.

Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2002, 20:12   #24
Vincent
Burger
 
Geregistreerd: 9 augustus 2002
Berichten: 106
Standaard

Vlaanderen moet een zelfstandige staat binnen Europa worden. Het zal ongetwijfeld één van de meest welvarende landen ter wereld worden. Er moet een democratische republiek komen met 1 verkozen parlement. Natuurlijk zijn er nog enkele praktische problemen. De koning mogen de Walen alleszins houden, die familie begrijpt het Nederlands toch amper. Kwestie Brussel moet natuurlijk bekeken worden. Ik stel voor dat bij Vlaanderen te houden - het ligt er per slot van rekening in. Ter compensatie houden we aldaar (voorlopig) de dualiteit Vlaams-Waals.
Vincent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2002, 20:46   #25
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Dit zijn slechts socialogische redenen voor samenvoeging, maar bedenk is wat voor een economische voordelen er zouden komen
Ja, ze zitten in Nederland echt te wachten om hun zorgvuldig opgebouwde sociale zekerheid met overschot in onze bodemloze put te vergooien, en om onze konfettistaat met een over te erven staatsschuld er voor lief bij te nemen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2002, 21:13   #26
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ja, die Zalmnorm... Heb Zalm daarnet trouwens gezien op de Nederlandse T.V. Kan misschien zijn dat ze zijn norm gehaald hebben, maar ten koste van wat? Die wachtlijsten zijn verschrikkelijk en volgens sommigen zou dat komen omdat er te weinig geïnvesteerd is in de ziekenhuizen. Bovendien gaat de economie in Nederland tegenwoordig veel sneller achteruit dan dan bij ons. Bij ons valt de economische terugval nog redelijk mee, maar in Nederland is het echt erg. Dat zeiden ze gisteren in 't nieuws. Balkenende is duidelijk. Trouwens, ik denk niet dat onze staatsschuld een belemmering is. Je kan dat toch oplossen door bv. Vlaamse autonomie, (het Vlaams parlement heeft al een eigen gebouw, da's dus gemakkelijk, moeten ze op dat vlak niks meer doen) en dan kan de Vlaamse regering samen met de Waalse regering die schulden of een deel van die schulden afbetalen. Tijdens de verkiezingsshow in '99 wilden ze op T.V. de prijs van die zetels in 't Vlaams parlement niet zeggen, maar ze zeiden wel dat die Vlaamse parlementsleden in dure zetels zitten. Die kunnen nog een tijdje mee, het zou dus makkelijk zijn indien we die zetels niet moeten wegdoen. In Frankrijk ligt dat wel moeilijker. Dat land is heel erg gecentraliseerd en je hebt daar ook Bretoenen en Korsikanen. Als die dan zouden zien dat de Walen autonomie krijgen...
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2002, 10:54   #27
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ja, die Zalmnorm... Heb Zalm daarnet trouwens gezien op de Nederlandse T.V. Kan misschien zijn dat ze zijn norm gehaald hebben, maar ten koste van wat? Die wachtlijsten zijn verschrikkelijk en volgens sommigen zou dat komen omdat er te weinig geïnvesteerd is in de ziekenhuizen. Bovendien gaat de economie in Nederland tegenwoordig veel sneller achteruit dan dan bij ons. Bij ons valt de economische terugval nog redelijk mee, maar in Nederland is het echt erg. Dat zeiden ze gisteren in 't nieuws. Balkenende is duidelijk. Trouwens, ik denk niet dat onze staatsschuld een belemmering is. Je kan dat toch oplossen door bv. Vlaamse autonomie, (het Vlaams parlement heeft al een eigen gebouw, da's dus gemakkelijk, moeten ze op dat vlak niks meer doen) en dan kan de Vlaamse regering samen met de Waalse regering die schulden of een deel van die schulden afbetalen. Tijdens de verkiezingsshow in '99 wilden ze op T.V. de prijs van die zetels in 't Vlaams parlement niet zeggen, maar ze zeiden wel dat die Vlaamse parlementsleden in dure zetels zitten. Die kunnen nog een tijdje mee, het zou dus makkelijk zijn indien we die zetels niet moeten wegdoen. In Frankrijk ligt dat wel moeilijker. Dat land is heel erg gecentraliseerd en je hebt daar ook Bretoenen en Korsikanen. Als die dan zouden zien dat de Walen autonomie krijgen...
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2002, 11:14   #28
Kotsmos
Minister-President
 
Geregistreerd: 7 mei 2002
Berichten: 4.137
Standaard

ik denk dat we er stilaan es over moeten beginnen nadenken om grenzen af te schaffen. Idiote dingen zijn het. Het zou ons inees nutteloze discussies als bovenstaande besparen.
Vlaanderen onafhankelijk: goed voor mij
Vlaanderen bij Nederland: goed voor mij
België blijft bestaan: goed voor mij
Vlaanderen bij Frankrijk: goed voor mij

life's all about priorities.
Kotsmos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2002, 15:28   #29
NightRaven
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 september 2002
Berichten: 9
Standaard

verschillen belgië-Nederland

1. Grondbelasting in Nederland ontzettend hoog, gezien we in België al klagen over hoge prijzen van huizen er dan nog eens hoge belastingen gaan bijbetalen?

2. Belgische sociale wetgeving is momenteel een van de beste ter wereld, de Nederlandse staat ergens op de 50ste plaats; dus dan kunnen we met zen allen meer verdienen maar ook meer betalen als ge ziek wordt, minder pensioen enzovoort.

3. Strikteren bouwvoorschriften: in NL vergeet het maar als je een gewoon raam in je muur wil bijzetten: dossier invullen, aantal maanden zoniet jaren wachten vooraleer je toestemming krijgt MAAR je moet dan ook nog eens extra betalen om het te mogen doen.

4. de Friezen hebben geen eigen feestdag gekregen zoals wij 11 juli... wie zegt dat we die dan mogen houden?

5. Nederlandse studenten hebben minder vakantie dan de Belgische en die varieert ook nog eens van jaar tot jaar (in sommige regios in Nederland "maar" 3 weken grote vakantie.

6. Sportief vlak: te veel clubs voor een 1ste klasse en welke vlaamse ploegen gaan er dan nog iets kunnen bewerkstelligen op Europees niveau??? om nog maar te zwijgen van hoe weinig vlamingen dan nog de nationale ploeg halen.

7. Nederlanders zullen ons blijven aanzien als 'domme belgen' hoor.

8. Wat met de vlamingen die in Brussel en Wallonie wonen? plots zijn dat immigranten daar, net zoals de walen in vlaanderen: moeten die dan ook naturalisatieaanvraag indienen?

9. Ik ben geen racist maar we klagen nu al over de immigranten, Nederland heeft een nog toleranter immigratiebeleid dan België

10. Er zijn in verhouding met België EN rekening houdend met het bevolkingsaantal 30% meer misdaden in Nederland EN er daarvan word zo een 90% niet opgelost of geseponneerd (raar, ik dacht dat dat hier de nationale sport was, niet in NL)

11. Begin de eerste jaren dan ook maar eens met alle partijen uiteen te houden.... om nog maar te zwijgen voor wie je dan moet gaan stemmen...
Wat met alle politici die niet verkozen worden? allemaal op de dop???

12. Nederland heeft een hoger werkloosheidscijfer in vergelijking met België, er zal ook meer volk beschikbaar zijn dus voor de job die jij doet of wil doen in te nemen.

13. Ik weet niet exact hoeveel het is maar in België krijg je als werkloze meer dop dan in Nederland, ok dat is mss niet zo goed, maar vergeet niet dat niet alle werklozen gewild werkloos zijn hé

Kds,

NightRaven
NightRaven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2002, 20:40   #30
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2002, 12:05   #31
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Helemaal met dit onderwerp eens
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2002, 15:48   #32
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Een hereniging van Vlaanderen en Nederland is misschien niet eens zo'n slecht idee. Ik dacht eigenlijk altijd dat de Vlamingen dat zelf niet willen, maar jullie denken omgekeerd precies hetzelfde. Maar voor het allemaal zover is moet er in Vlaanderen en Nederland nog wel heel wat veranderen. Bij ons de problemen in de publieke sector (zorg, onderwijs, openbaar vervoer, enz.), bij jullie de infrastructuur, natuurbescherming en de bouw van huizen overal.

Maar het belangrijkste is misschien wel de kennis over elkaar, want dat is volgens mij het grootste probleem. De punten die NightRaven bijv. noemt kloppen gewoon vaak niet (meer), dus ik zal ze alvast proberen recht te zetten.

1. De huizenprijzen in Nederland zijn inderdaad hoog, maar het voordeel is wel dat door minder grond voor huizenbouw te gebruiken er meer landschap en natuur overblijft i.p.v. de lintbebouwing in Vlaanderen (ik spreek dan uit eigen ervaring in de omgeving van de Kalmthoutse Heide).

2. Dit is inderdaad een van de punten die Nederland wel van Vlaanderen zou kunnen overnemen.

3. Ja, sjoemelen is er niet meer bij. U overdrijft trouwens wel enorm, want een bouwvergunning kan je volgens mij in een maand hebben. Die procedure is alleen bedoeld om de buren de gelegenheid te geven te protesteren tegen verbouwingen waar zij last van hebben en voor eenvoudige dingen als een dakkapel of een raam plaatsen heb je tegenwoordig geen vergunning meer nodig.

4. Hebben de Friezen dan gevraagd om een eigen feestdag? Ze hebben echt heel veel rechten, vooral voor de taal. Die mogen ze gebruiken in de rechtbank, op het gemeentehuis en in het parlement, de officiële plaatsnamen mogen voortaan in het Fries, de provincie heet tegenwoordig Fryslân en geen Friesland meer en binnenkort mogen achternamen zelfs omgezet worden naar het Fries. Ga nou niet zeggen dat minderheden niet gerespecteerd worden.

5. Ik ben toevallig student en ik heb net als iedereen twee maanden zomervakantie. Basisscholen hebben 6 weken en middelbare scholen 7 weken, alleen worden de vakanties per regio (noord, midden, zuid) gespreid omdat anders iedereen tegelijk op vakantie gaat en alles vast komt te staan.

6. Kunnen de competities dan niet eventueel gescheiden blijven zoals in Groot-Brittannië (Schotland, Engeland, Wales)?

7. Wel als je dingen zegt die niet waar zijn.

8. Brussel ligt midden in Vlaanderen dus ik neem aan dat dat dan ook een deel van Nederland zou worden. De Vlamingen in Wallonië en de Walen in Vlaanderen kunnen daar toch gewoon blijven wonen? Nederlanders wonen nu ook in Vlaanderen (dat zullen ze dan ook niet meer doen trouwens) en Duitsland.

9. Nederland een toleranter immigratiebeleid? Volgt u het nieuws wel een beetje of bent u vorig jaar gestopt met leven? Dat moet u maar eens aan minister Nawijn (LPF) van vreemdelingenbeleid vertellen, hij zal blij zijn dat er mensen zijn voor wie het nog niet streng genoeg is. Heeft er in België al eens iemand voorgesteld om criminele allochtonen met een dubbele nationaliteit de Belgische nationaliteit te ontnemen en terug te sturen naar hun 'tweede' eigen land? Een idee van dezelfde minister.

10. Dat er zo weinig zaken worden opgelost ligt gewoon aan een te kleine politie. Justitie in Nederland werkt volgens mij vrij goed en is wel onafhankelijk terwijl er in België toch wel veel corruptie en vriendjespolitiek lijkt te bestaan (zie Stille Waters). Nederland staat ergens in de top tien van minst corrupte landen.

11. De meeste partijen zouden wel kunnen samenvoegen (CDA-CD&V, VVD-VLD, PvdA-SPA, GroenLinks-Agalev), maar Vlaanderen kan anders ook gewoon een aparte deelstaat blijven.

12. Dat lijkt me sterk, want in Nederland is het percentage vrij laag en op de Belgische teletekst (ik probeer natuurlijk wel het nieuws te volgen ) stond dat de werkloosheid in Vlaanderen stijgt. Maar die Nederlandse werklozen zullen echt niet naar Vlaanderen trekken om werk te vinden.

13. Een dop is een uitkering neem ik aan? En wat bedoel je precies met gewild werkloos? In Nederland is er een sollicitatieplicht, dus zgn. 'beroepswerklozen' hebben weinig kans meer.

Ik hoop dat dit een beetje beter beeld geeft van Nederland, afgezien van mijn commentaar natuurlijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2002, 21:06   #33
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

vlaanderen hoort thuis in een verenigd duitsland, waar het mee verwant is. samen front vormen tegen de islam lijkt een goed idee; We moeten een hoge muur met prikkeldraad rond de grenzen zetten en alle vreemdelingen neerknallen. Gedurende 5 jaar zal zo ons bloed worden gezuiverd (verwijdering van alle vreemdelingen) en komt er alleen maar voorspoed.

VLAMINGEN HERENIGT U IN EEN VLAAMS-DUITS FRONT

EN GEDENKT ONZE NEDERLAAG IN 1945

TOT OVER 5 JAAR (opkomen naar verkiezingen van de NP samen met het VB) WEG MET DE ISLAM
Anonymous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2002, 21:37   #34
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

Bij een samensmelting met Nederland zou het geen probleem meer zijn dat de ijzeren Rijn (spoorweg) door natuurgebied loopt.
Ook het uitdiepen van de Schelde voor de haven van Antwerpen zou plots toch kunnen .
Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2002, 21:24   #35
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Tjolder, ik denk dat het huidige tracé van de IJzeren Rijn dwars door natuurgebieden en steden dan helemaal geen kans meer maakt. Misschien zou er dan sneller naar een oplossing gezocht worden.

Voor de haven van Antwerpen, maar ook voor de haven van Rotterdam, zou een hereniging inderdaad wel veel voordelen kunnen hebben. Volgens mij zijn Rotterdam, de grootste haven ter wereld, en Antwerpen, de tweede haven van Europa, de grootste concurrenten van elkaar. Samen zouden ze een nog belangrijkere rol kunnen spelen in de wereld, met heel West-Europa als achterland.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2002, 21:29   #36
VL
Gouverneur
 
VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Izegem, VLAANDEREN
Berichten: 1.338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vincent
Vlaanderen moet een zelfstandige staat binnen Europa worden. Het zal ongetwijfeld één van de meest welvarende landen ter wereld worden. Er moet een democratische republiek komen met 1 verkozen parlement. Natuurlijk zijn er nog enkele praktische problemen. De koning mogen de Walen alleszins houden, die familie begrijpt het Nederlands toch amper. Kwestie Brussel moet natuurlijk bekeken worden. Ik stel voor dat bij Vlaanderen te houden - het ligt er per slot van rekening in. Ter compensatie houden we aldaar (voorlopig) de dualiteit Vlaams-Waals

Niet Vlaams -Waals maar Vlaamstalig-Franstalig. En na verloop van tijd moeten we dan evolueren naar een volledig Vlaamstalig Brussel.

Voor de rest heb je 100% gelijk!!!
VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2002, 21:41   #37
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik dacht dat Vlamingen Nederlands spraken en geen Vlaams? Ik kan het in ieder geval goed volgen allemaal.

Maar ik vraag me af hoe je Brussel volledig Nederlandstalig denkt te maken. Brussel is tweetalig, dus mensen mogen toch zelf bepalen welke taal (van de twee) ze gebruiken?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2002, 23:08   #38
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

En nog een vraagje: wat vind je eigenlijk van een hereniging van Nederland en Vlaanderen?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2002, 00:22   #39
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Dimitri, hier bij ons bouwen ze in overstromingsgebied en langs belangrijke verbindingswegen. Ze zijn bezeten om langs zulke wegen alles vol te bouwen en dan mag je daar maar 50 of 70 rijden! Volgens mij heeft Nederland gelijk om nog wat open ruimte over te houden. Wel heb ik op de Nederlandse T.V. gehoord dat in de randstad ook alles volgebouwd is. Onlangs was er een reportage van dat éne dorp dat daar nog groen is. Ze toonden dan die wei met koeien en in de verte die hoge gebouwen. (Maar er waren ook beelden waar alleen maar wei te zien was.) De stad houdt daar ineens op en wordt landelijk gebied. Maar Delft en een andere stad (ik ben vergeten welke) betalen hiervoor omdat zij zelf geen natuurgebied meer hebben. Die journalist was niet zeker of dat dorp wel groen zou blijven. "Nen dop" is dus een werkloosheidsuitkering. Wat betreft de asielzoekers: België heeft één van de beste wetten over asiel. Ik heb zo eens Guy gezien in Netwerk. Die journalist vond zijn beleid het beste en vond dat Nederland maar een voorbeeld moest nemen aan hem. In Nederland zetten ze die Somalische vrouw met drie kinderen op straat! Het is een echte schande! Dat één kind was ziek en die vrouw had niet eens een geldig visum of een geldige reispas om naar Somalië te vliegen. Een vrouw met kleine kinderen zet je toch niet op straat??!! Het is echt schandalig! Ze kon helemaal niet terug naar Somalië! En de gemeente had geen toelating meer om haar onderdak te geven! Die mensen wilden wel helpen, maar ze mochten niet! Het zou natuurlijk ideaal zijn moesten ze de problemen in Somalië oplossen, maar zolang dat niet gebeurt en die mensen geen geldige documenten hebben waarmee ze dat land binnen MOGEN, blijven ze best in een ander land.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2002, 00:27   #40
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik dacht dat Vlamingen Nederlands spraken en geen Vlaams? Ik kan het in ieder geval goed volgen allemaal.

Maar ik vraag me af hoe je Brussel volledig Nederlandstalig denkt te maken. Brussel is tweetalig, dus mensen mogen toch zelf bepalen welke taal (van de twee) ze gebruiken?
Wel, Vlamingen spreken Vlaams, Brabanders spreken Brabants dialect, Antwerpenaren Antwerps, Limburgers Limburgs, Hollanders (mensen die in Zuid-Holland en Noord-Holland wonen) Hollands, Zeeuwen Zeeuws, enz... Een tijd geleden las ik in een boek dat Zeeuwen en mensen uit Nederlands Limburg en andere streken in Nederland buiten Holland ook Hollands beginnen te praten. Maar dat is helemaal hun dialect niet.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be