Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 maart 2005, 18:18   #21
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
U ziet dat verkeerd.Als die handelsmissie's er nu niet waren,dan nog vinden onze bedrijfsleiders heus wel de weg naar het buitenland,dont wurry.Daar hebben ze geen koninklijke hoogheid voor nodig.

Ik heb vandeweek een artikel gelezen over een bedrijfsleider die was mee geweest.En die was niet te spreken over de a-sociale houding die de Prins had tov de Belgische bedrijfsleiders.Hij voelde zich totaal aan de kant gedrukt aangezien de Prins zo fel neerkeek op zijn eigen volk.

Das proper hé,u dag en nacht inzetten voor een gezonde onderneming met werkgelegenheid als gevolg,en dan zo behandeld worden.
Ik heb anders andere bedrijfsleiders al horen zeggen dat de prinselijke aanwezigheid, vooral in andere landen met een vorstenhuis, een aanwinst is en deuren opende.

De enige kritiek die ik deze keer hoorde (op kanaal Z) was dat
  • er teveel volk meeging
  • er te weinig coördinatie was tussen de verschillende gewesten
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2005, 18:39   #22
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
Ik heb anders andere bedrijfsleiders al horen zeggen dat de prinselijke aanwezigheid, vooral in andere landen met een vorstenhuis, een aanwinst is en deuren opende.
Tja,met geld is alles te koop hé,zelfs het goedpraten van een monarchie.......
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 00:29   #23
Melf
Banneling
 
 
Melf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Locatie: antwerpen
Berichten: 567
Standaard

Citaat:
Ik heb anders andere bedrijfsleiders al horen zeggen dat de prinselijke aanwezigheid, vooral in andere landen met een vorstenhuis, een aanwinst is en deuren opende.
welke landen dan wel ?


mvg.melf
Melf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 10:53   #24
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Zoals Saoudi-Arabië bijvoorbeeld... ook met het vorstenhuis in Japan & Thailand zijn er goede contacten.
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:08   #25
Melf
Banneling
 
 
Melf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Locatie: antwerpen
Berichten: 567
Standaard

en dat zou er niet zijn zonder de filip ?

amai, dus u vond die reis naar pakweg china een succes ?


mvg.melf

Laatst gewijzigd door Melf : 30 maart 2005 om 11:08.
Melf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:11   #26
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
Blijkbaar denkt een meerderheid in het parlement daar anders over... Ook dat is democratie
Is er normaal gezien totaal geen meerderheid voor deze zaken, maar door gelobby achter de schermen wordt er niets aan dit onrecht geraakt.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:24   #27
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Is er normaal gezien totaal geen meerderheid voor deze zaken, maar door gelobby achter de schermen wordt er niets aan dit onrecht geraakt.
Met "gelobby achter de schermen" kunnen we alles uitleggen... Wat weet je, heb je gezien of kan je aantonen?

Zelf ben ik ook niet dol op een systeem als een koningshuis, maar dit systeem wordt wel gedragen door een meerderheid. De zakenwereld is (op de hiervoor vermelde punten) tevreden...

Ik was trouwens een punt van kritiek van de zakenwereld vergeten op de reis: te veel aandacht voor culturele aspecten, terwijl die tijd beter besteed had kunnen worden aan economische gezien de beperkte tijd van de missie.
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:27   #28
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Prinf Filip: 788.301€ ofwel 31.800.000Bef per jaar.
Is dat bedrag incluis de toelage voor buitenlandse handelsmissies die Flup de Taaie van n-va heeft meegekregen?
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:36   #29
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melf
en dat zou er niet zijn zonder de filip ?

amai, dus u vond die reis naar pakweg china een succes ?
Ik heb dat van zakenmensen in de Knack (ging toen nog over Albert), op kanaal Z...dat hun aanwezigheid meer status geeft, zeker in landen met een koningshuis. Soms worden er miljardencontracten (BEF) getekend die al lang daarvoor afgesproken zijn, op andere worden eerste contacten gelegd die later kunnen leiden tot contracten. Welke zijn het meest succesvol?

Ik stel alleen vast dat er veel volk meewil van de zakenwereld... zal zijn redenen toch hebben? Ik denk dat we nog niet weten wat het eigenlijk resultaat van het bezoek in China & India is net omdat we niet weten wat ervan verder komt... Voorlopig kan je dus alleen verder gaan op wat bedrijfsleiders die ik gehoord/gelezen heb te vertellen hebben.
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 12:00   #30
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
Met "gelobby achter de schermen" kunnen we alles uitleggen... Wat weet je, heb je gezien of kan je aantonen?

Zelf ben ik ook niet dol op een systeem als een koningshuis, maar dit systeem wordt wel gedragen door een meerderheid. De zakenwereld is (op de hiervoor vermelde punten) tevreden...

Ik was trouwens een punt van kritiek van de zakenwereld vergeten op de reis: te veel aandacht voor culturele aspecten, terwijl die tijd beter besteed had kunnen worden aan economische gezien de beperkte tijd van de missie.
Ik begrijp het niet. "Gedragen door een meerderheid" , ik ken bijna niemand die voor het koningshuis is en zeker niemand die deze grote geldsommen goedkeurt. Volgens mij is dit een mythe die in stand gehouden wordt dat de bevolking voor een koningshuis is. Ik kan er geen andere verklaring voor geven. Je moet trouwens zelf eens de proef op de som nemen en in je omgeving luisteren wie voor een koningshuis is.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 12:27   #31
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
Ik heb anders andere bedrijfsleiders al horen zeggen dat de prinselijke aanwezigheid, vooral in andere landen met een vorstenhuis, een aanwinst is en deuren opende.
Dat argument doet niets ter zake. Om te beginnen zou een president even goed deuren kunnen openen. En ten tweede gaat het er om dat monarchie een ondemocratische instelling is ongeacht wat voor deuren die ook opent. De paleisdeuren zullen wel nooit geopend worden vermoed ik.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 12:36   #32
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik begrijp het niet. "Gedragen door een meerderheid" , ik ken bijna niemand die voor het koningshuis is en zeker niemand die deze grote geldsommen goedkeurt. Volgens mij is dit een mythe die in stand gehouden wordt dat de bevolking voor een koningshuis is. Ik kan er geen andere verklaring voor geven. Je moet trouwens zelf eens de proef op de som nemen en in je omgeving luisteren wie voor een koningshuis is.
Heb je al ooit een opiniepeiling gezien waar een meerderheid voor het afschaffen van het koningshuis is? Ik niet... zelfs van het VB hoor ik daar niets rond.
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 12:42   #33
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dat argument doet niets ter zake. Om te beginnen zou een president even goed deuren kunnen openen. En ten tweede gaat het er om dat monarchie een ondemocratische instelling is ongeacht wat voor deuren die ook opent. De paleisdeuren zullen wel nooit geopend worden vermoed ik.
Ik kan aannemen dat bij andere koningshuizen ze liever iemand met "blauw bloed" zien afkomen dan een president.

Een democratisch verkozen meerderheid in het parlement is voor het behoud van het koningshuis uit ideologische en/of praktische overwegingen. Vind persoonlijk ook dat er betere systemen zijn, maar de meerderheid denkt daar anders over.
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 12:47   #34
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het koningshuis hoort bij de traditie en geschiedenis van een land en dat wordt vaak door mensen belangrijker beschouwd als een democratisch verkozen president. Ik kan goed begrijpen dat jullie als uber democraten alles willen verkiezen, maar de gewone mens beseft ook dat ze vrij weinig vat hebben op WAT er gebeurt in hun land en dat ze gewoon een ilussie rijker zijn indien ze weer voor iets gaan kiezen, nl. de illusie dat ze inspraak hebben in deze staat waar de partijbonzen regeren.....

Ik ben pro monarchie omdat ze een zekere stabiliteit brengen in het politiek landschap. Ze mogen danwel geen gezag hebben, ze kunnen soms een doorslaggevende input hebben (zie dutroux affaire). En ik denk aan Albert I op het slagveld aan de ijzer, en zijn vrouw als verpleegster.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 12:47   #35
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
Heb je al ooit een opiniepeiling gezien waar een meerderheid voor het afschaffen van het koningshuis is? Ik niet... zelfs van het VB hoor ik daar niets rond.
Je vraagt je af bij wie ze deze opiniepeilingen doen, overdag bij de oudjes ???
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 12:50   #36
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Je vraagt je af bij wie ze deze opiniepeilingen doen, overdag bij de oudjes ???
Zou kunnen, maar met de vergrijzing hebben we veel oudjes en zolang we het stemrecht niet beperken tot bijvoorbeeld 65, mogen ze ook hun mening geven hé
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 13:00   #37
Melf
Banneling
 
 
Melf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Locatie: antwerpen
Berichten: 567
Standaard

Citaat:
Ik ben pro monarchie omdat ze een zekere stabiliteit brengen in het politiek landschap. Ze mogen danwel geen gezag hebben, ze kunnen soms een doorslaggevende input hebben (zie dutroux affaire). En ik denk aan Albert I op het slagveld aan de ijzer, en zijn vrouw als verpleegster.....
die input kan ook negatief uitvallen, denken we maar aan Leopold 3, je weet wel, de collaborateur die een deal probeerde te sluiten met Hitler en die in de jaren '30 al duidelijk liet verstaan "met al dat democratisch gedoe" geen uitstaans te hebben (lees : parlement + algemeen enkelvoudige verkiezingen)


mvg.melf

Laatst gewijzigd door Melf : 30 maart 2005 om 13:01.
Melf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 13:19   #38
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
Zou kunnen, maar met de vergrijzing hebben we veel oudjes en zolang we het stemrecht niet beperken tot bijvoorbeeld 65, mogen ze ook hun mening geven hé
Zij moeten er dan ook niet meer voor betalen
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 13:36   #39
Menapius
Schepen
 
Menapius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2005
Locatie: Menapia
Berichten: 459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
Zoals Saoudi-Arabië bijvoorbeeld... ook met het vorstenhuis in Japan & Thailand zijn er goede contacten.
Meestal wordt het succes van een handelsmissie gemeten aan de hand van de waarde van de afgesloten contracten. Maar ik zou graag een methode hebben om de impact op het success (of het falen) van een handelsmissie te meten aan de hand van de volgende factoren:

1) aanwezigheid van een lid van de koninklijke familie
2) type staatsvorm van het bezochte land (monarchie of republiek)

Maar ja, zoiets valt gewoon weg niet te kwantificeren...
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 13:48   #40
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius
Meestal wordt het succes van een handelsmissie gemeten aan de hand van de waarde van de afgesloten contracten. Maar ik zou graag een methode hebben om de impact op het success (of het falen) van een handelsmissie te meten aan de hand van de volgende factoren:

1) aanwezigheid van een lid van de koninklijke familie
2) type staatsvorm van het bezochte land (monarchie of republiek)

Maar ja, zoiets valt gewoon weg niet te kwantificeren...
De waarde van de afgesloten contracten vind ik eigenlijk ook geen goede parameter. Het gebeurt dat contracten die reeds onderhandeld werden en waar alleen nog een handtekening aan ontbreekt tijdens zo'n missie getekend worden: maar wat is hier de echte meerwaarde van?

Je hebt gelijk: successen van handelmissies zijn zeer moeilijk te beoordelen.
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be