Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei) Vlaams volksvertegenwoordiger, partijraadslid, licentiate in de filologie, 1ste vrouw op de lijst in Vlaams Brabant. Actief in de commissies "Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovati" en "Binnenlandse Aangelegenheden, Bestuurszaken, Institutionele en Bestuurlijke Hervorming en Decreetsevaluatie"

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 mei 2009, 00:47   #1
Preuße
Minister
 
Preuße's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2006
Locatie: Königreich Belgien
Berichten: 3.008
Standaard Het Katholicisme, de H. Godsdienst van ons land en onze voorvaderen

Geachte mevrouw,

Ik vroeg me af, of u ons wou mede delen hoe u persoonlijk de H. Katholieke Kerk verdedigt en het Katholieke Vlaamse volk niet wil laten verloren gaan in deze immorele tijden? Als Vlamingen mogen wij niet dulden dat wij gescheiden worden van Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen, die met zoveel mededogen en gunsten op ons heeft neergezien alle voorbije eeuwen.

Alles voor Vlaanderen, misschien, maar zeer zeker: VLAANDEREN VOOR CHRISTUS!
__________________
Mit Gott für König und Vaterland!

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2009, 10:06   #2
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter
 
Patsy Stone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2004
Berichten: 2.449
Standaard

Beste,

In theorie bestaat er in België een scheiding tussen kerk en staat. In de praktijk is het echter nog steeds zo dat jaarlijks een niet onaanzienlijk bedrag (€ 600.000.000) naar de "erediensten" vloeit. Vooral de katholieke kerk gaat met een flinke hap uit dit budget aan de haal (sommige bronnen spreken van 90% en meer), terwijl precies daar de leegloop het sterkst merkbaar is. Een tijdje geleden verscheen er nog in de pers dat nauwelijks 7% van de bevolking nog praktiserend gelovig is. Een vaak gehoord, maar na bijna 200 jaar volkomen achterhaald argument voor de wanverhouding in de subsidies aan de erediensten is dat de financiering van de katholieke kerk een compensatie zou zijn voor het in beslag nemen van kerkgoederen in het begin van de 19de eeuw. Het spreekt voor zich dat een dergelijke kromme logica vandaag niet langer opgaat. Een systeem zoals dat vandaag reeds in verschillende ons omringende landen gangbaar is, lijkt zich meer en meer op te dringen. Zelfs in Italië, sinds mensenheugenis het hoofdkwartier van het katholicisme, kan de belastingbetaler kiezen aan welke religie of humanitaire organisatie een deel van zijn belastingen wordt toegewezen. Hoe staat het Vlaams Belang tegenover een broodnodige wetswijziging in die zin?
__________________
Citaat:
Entre le fort et le faible, entre le riche et le pauvre, c'est la liberté qui opprime et la loi qui affranchit.
Henri Lacordaire (1802-1861)
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2009, 19:42   #3
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Beste,

In theorie bestaat er in België een scheiding tussen kerk en staat. In de praktijk is het echter nog steeds zo dat jaarlijks een niet onaanzienlijk bedrag (€ 600.000.000) naar de "erediensten" vloeit. Vooral de katholieke kerk gaat met een flinke hap uit dit budget aan de haal (sommige bronnen spreken van 90% en meer), terwijl precies daar de leegloop het sterkst merkbaar is. Een tijdje geleden verscheen er nog in de pers dat nauwelijks 7% van de bevolking nog praktiserend gelovig is. Een vaak gehoord, maar na bijna 200 jaar volkomen achterhaald argument voor de wanverhouding in de subsidies aan de erediensten is dat de financiering van de katholieke kerk een compensatie zou zijn voor het in beslag nemen van kerkgoederen in het begin van de 19de eeuw. Het spreekt voor zich dat een dergelijke kromme logica vandaag niet langer opgaat. Een systeem zoals dat vandaag reeds in verschillende ons omringende landen gangbaar is, lijkt zich meer en meer op te dringen. Zelfs in Italië, sinds mensenheugenis het hoofdkwartier van het katholicisme, kan de belastingbetaler kiezen aan welke religie of humanitaire organisatie een deel van zijn belastingen wordt toegewezen. Hoe staat het Vlaams Belang tegenover een broodnodige wetswijziging in die zin?
Kan u een bron vermelden wat de financiering van de Kerk betreft, niet dat ik u niet geloof, maar ik lees er graag meer over.
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 13:11   #4
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
..........maar ik lees er graag meer over.
Alhoewel ik de kriebels krijg van 'luie eisen' zet ik u voor één keer graag op weg:

http://www.just.fgov.be/nl_htm/infor...verslag_nl.pdf
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 13:28   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard

Als je die tekst leest, dan zie je dat 1.8% van de gelovigen van een bepaalde godsdienst, 10% van de begroting krijgen.... Dat is toch een been om op te knagen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 13:36   #6
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als je die tekst leest, dan zie je dat 1.8% van de gelovigen van een bepaalde godsdienst, 10% van de begroting krijgen.... Dat is toch een been om op te knagen ?
Plus dat we geen enkele 'controle' mogen hebben op de 'besteding' (na uitbetaling), zelfs niet democratisch. Het is met andere woorden gemeenschapsgeld dat in een zwarte doos verdwijnt.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 19:29   #7
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

"Vlaanderen voor Kristus" hoeft niet per sé de scheiding tussen Kerk en staat schenden. Vlaanderen zou terug moeten grijpen naar de houvast van het katholieke waardenstelsel en mensbeeld in Vlaanderen. Het is echter niet de taak van de overheid (ook niet de politici) om ons geloof op te leggen. Enfin, we laten mevrouw Michiels aan het woord.

Laatst gewijzigd door xrc : 2 mei 2009 om 19:30.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 19:41   #8
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Vlaanderen is ontkerkt en kan gerust zonder ultra-christenen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 19:04   #9
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

De Kerk is niet hetzelfde als "het christendom".
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 19:24   #10
Preuße
Minister
 
Preuße's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2006
Locatie: Königreich Belgien
Berichten: 3.008
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
De Kerk is niet hetzelfde als "het christendom".
De H. Kerk is het christendom, de andere afscheuringen zijn dwaalleren volgens een mensgebonden en aldus selectieve herinterpretatie van mensen. Christus heeft de H. Kerk opgericht en haar met zijn bloed bezegeld.
__________________
Mit Gott für König und Vaterland!

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 19:44   #11
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
De H. Kerk is het christendom, de andere afscheuringen zijn dwaalleren volgens een mensgebonden en aldus selectieve herinterpretatie van mensen. Christus heeft de H. Kerk opgericht en haar met zijn bloed bezegeld.
Dat is inderdaad zo.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 20:26   #12
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Ik ben vorige week nog in Vaticaanstad geweest. De decadente gebouwen en winkeltjes met souvenirs voor toeristen die op elke hoek van de straat stonden deden me denken aan het verhaaltje waar Jezus keet schopt in de tempel van Jeruzalem...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 20:33   #13
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ik ben vorige week nog in Vaticaanstad geweest. De decadente gebouwen en winkeltjes met souvenirs voor toeristen die op elke hoek van de straat stonden deden me denken aan het verhaaltje waar Jezus keet schopt in de tempel van Jeruzalem...
De Kerk is een bedrijf als elk andere. Alleen verkoopt het lucht in plaats van iets tastbaars. En het ontvangt miljarden in subsidies en zielengeld om te blijven bestaan. Jezus zou zich inderdaad dood schamen. Zijn volgelingen hebben een hoax gecreëerd die langer dan twee millennia doorduurde en eindelijk aan zijn einde geraakt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 20:43   #14
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De Kerk is een bedrijf als elk andere. Alleen verkoopt het lucht in plaats van iets tastbaars. En het ontvangt miljarden in subsidies en zielengeld om te blijven bestaan. Jezus zou zich inderdaad dood schamen. Zijn volgelingen hebben een hoax gecreëerd die langer dan twee millennia doorduurde en eindelijk aan zijn einde geraakt.
Ik ben ook atheïstisch, maar dat je in God/Jezus/Christendom gelooft, daar kan ik dan nog min of meer inkomen. Dat je in de Katholieke kerk gelooft, daar moet je gewoon achterlijk voor zijn...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 20:48   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ik ben ook atheïstisch, maar dat je in God/Jezus/Christendom gelooft, daar kan ik dan nog min of meer inkomen. Dat je in de Katholieke kerk gelooft, daar moet je gewoon achterlijk voor zijn...
Als je oprecht gelooft dat Jezus de Messias is, dan moet je alles over hem lezen. Niet alleen de Bijbel. Dat is het geraamte van de Kerk. Gemaakt door de Kerk, en voor de Kerk.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 05:51   #16
Lily of Flanders
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juni 2007
Berichten: 4
Standaard Katholieke kerk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
De H. Kerk is het christendom, de andere afscheuringen zijn dwaalleren volgens een mensgebonden en aldus selectieve herinterpretatie van mensen. Christus heeft de H. Kerk opgericht en haar met zijn bloed bezegeld.
Inderdaad, de katholieke kerk en haar afscheuringen worden in Openbaring "de hoer en haar dochters" genoemd. Er is maar één ware Kerk van God en dat is niet degene die de meesten kennen.
Lily of Flanders is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 10:25   #17
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Als ik werkelijk de religie van mijn voorvaderen moest adopteren, dan zat ik nu te bidden tot Wodan en Thor, zoals sommigen in extreem-rechtse kringen zo graag doen.

Religie is een zaak van individuele overtuiging, al dan niet collectief beleden maar zeker niet collectief opgelegd. Soms zou ik graag me eens bekeren tot de islam al was het maar om die zwartzakken een hak te zetten, maar ik vind me niet in die religie die ik behoorlijk fanatiek en agressief vind. Maar ik vind me eveneens niet in de onze "natuurlijk" religie het katholicisme of onze "ancestrale" religie Asatru. Waar ik me nog ergens mee kan vereenzelvigen hebben ze ergens omstreeks de 13e eeuw in Zuid-Oost Frankrijk uitgerookt in een bloedige kruistocht, dus bij het gebrek aan een sterke filosofische onderbouwing ben ik dan maar "niets": niet gelovig, geen atheïst en ik voel me eveneens geen agnost.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 11:56   #18
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De Kerk is een bedrijf als elk andere. Alleen verkoopt het lucht in plaats van iets tastbaars. En het ontvangt miljarden in subsidies en zielengeld om te blijven bestaan. Jezus zou zich inderdaad dood schamen. Zijn volgelingen hebben een hoax gecreëerd die langer dan twee millennia doorduurde en eindelijk aan zijn einde geraakt.
Jij bent toch een liberaal? Zulke dingen mogen toch?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 12:01   #19
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
De H. Kerk is het christendom, de andere afscheuringen zijn dwaalleren volgens een mensgebonden en aldus selectieve herinterpretatie van mensen. Christus heeft de H. Kerk opgericht en haar met zijn bloed bezegeld.
De Christus zoals beschreven in het NT heeft nooit geleefd ... en daar stopt het zo een beetje ... u bent één van de slachtoffers die zich heeft laten indoctrineren ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 12:05   #20
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
De H. Kerk is het christendom, de andere afscheuringen zijn dwaalleren volgens een mensgebonden en aldus selectieve herinterpretatie van mensen. Christus heeft de H. Kerk opgericht en haar met zijn bloed bezegeld.
En ik die dacht dat het katholicisme vooral de menselijke interpretatie van Christus' boodschap was zoals keizer Constantinus die zag...
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be