Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juni 2019, 08:22   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard VLD: nieuwe voorzitter, opening naar Belang? Coiffeur & coiffeur?

De kleine uit Staden, de blauwe altruïst, stelt zich kandidaat-voorzitter.
Tommelein not amused.

Maar is dit de weg naar een Vlaamse minderheidsregering, gedoogsteund door het Belang, en het opstapje naar onderhandelingen over een federale regering die stappen zet naar confederalisering (waar dit nu mogelijk is, gelet op het feit dat geen grondwetswijziging mogelijk is)?

Zie de zin die ik rood kleurde.

titel: Francesco Vanderjeugd doet gooi naar voorzitterschap Open Vld: “Ik hoop dat Tommelein mij steunt”

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eunt~a4988b06/

Citaat:
De strijd om het voorzitterschap bij Open Vld barst los. Niet ‘usual suspects’ Bart Tommelein of Vincent Van Quickenborne stellen zich als eerste kandidaat, wel een andere West-Vlaming: ‘burgemeester-kapper’ Francesco Vanderjeugd uit Staden. En daarmee pakt hij zijn mentor in snelheid. “Ik hoop dat Tommelein mij steunt.” De burgemeester van Oostende houdt zich voorlopig op de vlakte. “Iedereen heeft het recht zijn kandidatuur te stellen, ik zal nu geen reactie geven”, klinkt het sec.

In een interview in De Ochtend gaf Vanderjeugd wel toe dat Tommelein ‘not amused’ was toen hij zijn kandidatuur aankondigde. “Ja, hij was boos”, aldus Vanderjeugd. “Hij ziet dat natuurlijk vanuit zijn kant. En als je verschilt van mening, kan het al eens botsen.”

Vanderjeugd hoopt wel dat Tommelein zich achter zijn verhaal en kandidatuur schaart. “Het lijkt me niet onverstandig om aan hetzelfde zeel te trekken”, aldus Vanderjeugd. Wat als Tommelein zelf een gooi wil doen naar het voorzitterschap? “Ik kan van hem niet eisen om dat niet te doen. Wie zou ik zijn om hem te zeggen dat hij dat niet mag doen?”
ADVERTENTIE
inRead invented by Teads

Volgens Vanderjeugd stromen de positieve reacties op zijn kandidatuur intussen binnen, ook van partijtoppers. Op Twitter lanceerde Open Vld-Kamerlid Nele Lijnen alvast de hashtag #iksteunfrancesco.

“Ga geen vijf jaar verstoffen”
Ooit was Francesco Vanderjeugd (nu 31) de jongste burgemeester van het land. Ondanks zijn meer dan 18.000 voorkeurstemmen vanop plaats 4 raakte hij in mei toch niet herverkozen als Vlaams Parlementslid, nota bene omdat hij zelf zijn ‘veilige’ derde plaats had afgestaan aan Mercedes Van Volcem, om de vrede in de partij te bewaren. Vandaag, nog tien maanden voor de eventuele voorzittersverkiezingen, gooit hij zich als eerste in de strijd om de stoel van Gwendolyn Rutten.

In een interview met onze krant gaf Vanderjeugd toe dat hij slecht geslapen had. “Ik heb wat liggen woelen, want ja, het is toch een grote stap. Ik zou zoals anderen -want er zullen nog wel andere kandidaten zijn- kunnen wachten en achterover leunen om te zien wat er nog te rapen valt. Ik hoor dat ze mij willen coöpteren als senator. Maar ik ga geen vijf jaar verstoffen in een orgaan dat mijn partij wil afschaffen.”
En dus reikt u maar meteen naar het voorzitterschap?

“Ik denk daar al veel langer over na. Ik vind het enorm pijnlijk dat wij als liberale partij vandaag geen wervend verhaal hebben, geen alternatief tegen die extremen, zowel op rechts als op links. Terwijl we daar nu net het meeste nood aan hebben. We zijn de partij geworden van ‘een beetje van alles’, ergens tussen al die uitgesproken meningen. Wij proberen altijd positief te zijn. We zijn allemaal vrienden en we geloven in de doeners... Oké, dat is wel zo, maar het draait te veel om de marketing. Als je dat laagje eraf krabt, vinden mensen daar maar weinig boodschap achter.”
Nochtans was u voor de verkiezingen wel optimistisch. U rekende erop dat uw partij een vierde zetel zou binnenhalen in West-Vlaanderen en gaf uw derde plaats weg aan Mercedes Van Volcem. Dat kostte u uw zitje.

“Het is waar, ik geloofde aanvankelijk heel erg in een vierde zetel in West-Vlaanderen, in een Tommelein-effect. Maar toen ik tijdens de campagne twee weken door West-Vlaanderen ben gefietst, voelde ik al dat we hem niet zouden halen. Ik voelde zoveel ongeloof bij de mensen tegenover de politiek en de manier van aan politiek doen. Ik was te beschaamd om dan te zeggen: ‘hé, dankzij ons hebben jullie wel 100 euro meer in de maand’. Maar die mensen voelen dat niet, want hun facturen gaan ook omhoog.”
Open Vld zit op een historisch dieptepunt. Bent u de man die hen opnieuw naar de top kan leiden?

“Wel, ik wil dat alleszins proberen. De geloofwaardigheid in de politiek is grotendeels weg. Maar anderzijds voel ik een enorme hoop op een nieuwe generatie politici, die opnieuw dicht bij de mensen staan. Ik voel dat er nood is aan vernieuwing en een duidelijke lijn. En dat begint voor mij bij de basis, bij onze militanten. Als je geen nieuwe mensen aantrekt of zelfs mensen verliest, dan wil dat zeggen dat je je basis niet meer mee hebt. Zij hebben geen contact meer met de top en de top heeft ook weinig voeling met de basis. Dus als je die verhouding wil verbeteren, dan moet je gaan luisteren. En wie kan er beter luisteren dan een kapper? (lacht)”
Bent u inhoudelijk sterk genoeg om een partij te leiden?

“Ik zie het voorzitterschap anders dan hoe het vandaag wordt ingevuld. Nu zit alles geconcentreerd rond ‘de baas’. Ik stond op verkiezingszondag bij de militanten en die waren allemaal kwaad toen Gwendolyn zei: nooit met het Vlaams Belang. Er zitten geen belangers in onze rangen, maar ze hadden zoiets van: ‘Waarom zeg je dit nu al? Moeten we dat niet eerst wat laten bezinken?’ Maar zij wordt natuurlijk ook gepusht om snel te reageren. Vroeger nam men meer de tijd, en ik vind dat je ook in deze tijden als voorzitter moet kunnen zeggen: wacht eens even, we gaan misschien wat later komen, maar we gaan wel een degelijk standpunt bepalen waar de basis zich in kan vinden.”
U kan toch niet voor alles iedereen gaan consulteren?

“Nee, maar ik wil de leden wel meer inspraak geven. Eerst en vooral zou ik de structuur van de partij veranderen. Nu heb je een voorzitter en één ondervoorzitter. Ik wil eigenlijk per provincie een nationale ondervoorzitter, die met de regiobesturen van de provincie de link vormt met de basis.”
Hoe gaat u daaraan beginnen?

“Ik heb nu tien maanden de tijd - zeker nu ik niet meer in het parlement zit hé (lacht) - om met elk regiobestuur in heel Vlaanderen te gaan spreken. Wat ik daar hoor en voel, zal de basis zijn voor mijn plan. Ik ga niet zwaaien met een scepter en nu al zeggen welke richting het met de partij uit moet en hoe het allemaal moet gebeuren. Anders zijn die bezoeken ook maar voor de show, hé.”
Maar een partijvoorzitter moet wel overeind blijven in een debat tegen bijvoorbeeld een De Wever.

“Ik moet eerlijk zijn: als ik dat vandaag zou moeten doen, zou het met knikkende knieën zijn. (lacht)”
Wie steunt uw kandidatuur?

“Ik heb nog geen allianties gesloten. Ik heb wel twee uur met Gwendolyn Rutten een openhartig gesprek gehad over de partij, over verkiezingszondag en over het feit dat ik dit overwoog. Uiteindelijk heeft ze mij zelfs tips gegeven, bijvoorbeeld om allianties te sluiten. Maar - en daarmee neem ik inderdaad een extra risico - ik heb dat niet gedaan, omdat dat volgens mij weer een manier van aan politiek doen is zoals altijd. Als ik nu ga vragen om mij te steunen, dan hang ik weer aan touwtjes. Nu zeg ik: ik ben vrij en wie in mij gelooft, sluit u aan. Ik hoop natuurlijk dat ik de steun krijg van mijn mentor, Bart Tommelein.”
Wat zegt hij hiervan? Hij wou toch zelf graag voorzitter worden?

“Hij is bezorgd, omdat ik het misschien niet zou kunnen. Maar ik hoop dat hij zegt: als jij dat wil en je gelooft erin, dan steun ik u. Het zou mij wel wat pijn doen mocht hij zich nu nog kandidaat stellen, wetende dat ik kandidaat ben. Als onze provincie al opgedeeld wordt, dan wordt het voor ons beiden moeilijk. Hij is burgemeester van Oostende en parlementair, ik ben burgemeester van het landelijke Staden, dan denk ik dat het toch logischer zou zijn dat hij mij steunt. Ik heb hem eerst gevraagd of hij kandidaat was, want ik zou niet tegen hem opkomen. Maar aangezien hij het nog niet wist, en ik weet het wel... Ik voel dat ik moet springen, dus ik hoop dat hij mij steunt. Ik ben zijn zesde kind, zegt hij altijd, dus het zou mij verbazen moest hij dat niet doen.”
Een tijdje geleden had u mentale problemen. De druk werd u even te veel. Maar partijvoorzitter zijn is toch nog veel zwaarder dan burgemeester van een kleine gemeente. Kan u dat aan?

(glimlacht) “Ik wist dat die vraag ging komen. Dat was een zware periode, maar ik ben daar sterker uitgekomen. Ik weet: als het zou lukken om voorzitter te worden, zal ik ook mijn grenzen moeten stellen. Ik laat mij vandaag nog altijd begeleiden en neem nog medicatie ter ondersteuning. Maar dat wil niet zeggen dat je daarom iets dat je wil doen, moet opgeven, of moet doen alsof altijd alles oké is. Laten we de politiek ook wat menselijker maken. Dat komt onze geloofwaardigheid alleen maar ten goede.”
Bent u niet bang dat mensen lacherig gaan doen over uw kandidatuur?

“Ze hebben al veel lacherig gedaan over mij, hé. Zeven jaar geleden toen ik burgemeester werd, zei men: kan hij wel lezen en schrijven? Maar na 6 jaar besturen heb ik nu wel de absolute meerderheid. Onderschat mij maar niet.”
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 08:52   #2
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.865
Standaard

Citaat:
Coiffeur & coiffeur?
Dus Vanderjeugd is blijkbaar een coiffeur. Aldus het artikel.

Maar waar blijf jij dat in godsnaam halen dat Van Grieken een coiffeur zou zijn?
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 08:56   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Dus Vanderjeugd is blijkbaar een coiffeur. Aldus het artikel.

Maar waar blijf jij dat in godsnaam halen dat Van Grieken een coiffeur zou zijn?
Dat is gewoon zijn bijnaam. Meer moet ge daar niet achter zoeken.
Iets inhoudelijks nu?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 11:14   #4
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is gewoon zijn bijnaam. Meer moet ge daar niet achter zoeken.
Iets inhoudelijks nu?
Het valt mij op dat, in een tijd waarin
de "klassieke" partijen geen poot meer hebben om op te staan wanneer ze het VB in het verdomhoekje proberen te duwen.

En - bij gebrek aan inhoudelijke argumenten - dan maar hun toevlucht zoeken tot idiote karikaturen.

Zoals "coiffeur", "drol", "paljas" of "griezel".

Wat de kiezer vindt van zo'n strategie hebben we gemerkt op 26 mei.

Laatst gewijzigd door vanderzapig : 12 juni 2019 om 11:17.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 11:52   #5
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Het valt mij op dat, in een tijd waarin
de "klassieke" partijen geen poot meer hebben om op te staan wanneer ze het VB in het verdomhoekje proberen te duwen.

En - bij gebrek aan inhoudelijke argumenten - dan maar hun toevlucht zoeken tot idiote karikaturen.

Zoals "coiffeur", "drol", "paljas" of "griezel".

Wat de kiezer vindt van zo'n strategie hebben we gemerkt op 26 mei.
2
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 13:24   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Het valt mij op dat, in een tijd waarin

.
Zucht.
Ik peilde naar iets inhoudelijks. Maar wel ivm het onderwerp van de draad.

Stop met deze draad vol te kakken met dingen over andere onderwerpen.

Het gaat hier om een zeer vroegtijdige, atypische en onverwachte kandidatuur van de voorzitterszetel van één bepaalde partij.

Maar over jouw favoriete onderwerpen zelf een draad.
Godverdoeme nog aan toe zeg.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 14:17   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is gewoon zijn bijnaam. Meer moet ge daar niet achter zoeken.
Iets inhoudelijks nu?
Misschien dan ook uw titel inhoudelijk maken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 15:42   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien dan ook uw titel inhoudelijk maken?
Ik had het kunnen weten dat je het niet begrijpt.
Enige zin voor humor is je nogal vreemd.

Coiffeur & coiffeur is een verwijzing naar de toenadering van vld naar Belang, zoals die mogelijks in die ene uitspraak van de burgemeester ontwaard kan worden. D?*t is de inhoud.

Herbron je nog eens, alhoewel waarschijnlijk tevergeefs, bij ons favoriete blad, dat stelt : "Wat niet lachend gezegd kan worden, is de waarheid niet."
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 16:44   #9
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De kleine uit Staden, de blauwe altruïst, stelt zich kandidaat-voorzitter.
Tommelein not amused.

Maar is dit de weg naar een Vlaamse minderheidsregering, gedoogsteund door het Belang, en het opstapje naar onderhandelingen over een federale regering die stappen zet naar confederalisering (waar dit nu mogelijk is, gelet op het feit dat geen grondwetswijziging mogelijk is)?

Zie de zin die ik rood kleurde.

titel: Francesco Vanderjeugd doet gooi naar voorzitterschap Open Vld: “Ik hoop dat Tommelein mij steunt”

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eunt~a4988b06/
Hahaha! En system/het Oosten de voorbije maanden hier met wellustig misprijzen de draak zitten steken met “coiffeurke Van Grieken”. Maar kijk ook OVLD, dat stijf staat van belgicisme, wordt geconfronteerd met een ambitieus coiffeurke.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 16:46   #10
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Dat jeugdig jongentje zal geen voorzitter worden bij OVLD, daarvoor is de partij electoraal nog niet laag genoeg voor gevallen. Er komt een oude krokodil aan het hoofd die alles beter weet en de oude dogma's zal volgen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 19:17   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik had het kunnen weten dat je het niet begrijpt.
Enige zin voor humor is je nogal vreemd.

Coiffeur & coiffeur is een verwijzing naar de toenadering van vld naar Belang, zoals die mogelijks in die ene uitspraak van de burgemeester ontwaard kan worden. D?*t is de inhoud.

Herbron je nog eens, alhoewel waarschijnlijk tevergeefs, bij ons favoriete blad, dat stelt : "Wat niet lachend gezegd kan worden, is de waarheid niet."
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iets inhoudelijks nu?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 20:35   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Klopt het dat de 7 katholieke ondeugden zijn:
hoogmoed,
gierigheid,
nijd,
gramschap,
onkuisheid,
gulzigheid,
traagheid of
lauwheid?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 12 juni 2019 om 20:36.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be