Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 maart 2012, 18:20   #41
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
...Vlaanderen zou dus in feite een grote ommeslag in de gevoerde taalpolitiek in Brussel kunnen bewerkstelligen maar vertikt het!
Zeker.

Als het geld of moeite kost zal 'Vlaanderen' het niet doen.

Het met rethoriek door Vlaamse politici en executieven schijten/pissen/kakken op Franstaligen ("ze hebben geen respect", "ze zijn taalimperialisten!") is namelijk gratis.

En dat is dus ook precies waar het bij blijft.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:20   #42
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Vlaanderen hoeft niet onafhankelijk te zijn opdat het aantal Vl.-scholen in Brussel in één pennetrek zou kunnen verdubbeld worden. Dat is de uitsluitende bevoegdheid van de Vl. Gemeenschap die hier echter schandelijk in gebreke blijft. Een demokratische weg naar de Kulturele Reconquista wordt onbegrijpelijkerwijze onbewandeld gelaten.
Vlaanderen zou dus in feite een grote ommeslag in de gevoerde taalpolitiek in Brussel kunnen bewerkstelligen maar vertikt het!
Vlamingen hebben een heel groot bakkes over wat anderen moeten doen. Maar owee als ze daar zelf voor moeten betalen.
Dat geldt voor de Vlaamse overheid.
Dat geldt voor de Vlamingen in Brussel die veel wensen hebben. Maar wel zelf niet te veel moeite willen doen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:22   #43
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius
Overal waar België komt, komt er verfransing. Waar België zich terugtrekt, verdwijnt verfransing.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U leeft nog in de XIXde eeuw. Zo typisch voor ettelijke Vlaams-nationalistische jankers.
Ik begrijp E. Gidius. ergens wel met zijn slogan. Zolang B. blijft bestaan zal Vlaanderen territoriaal bedreigd worden. Telkenmale ligt de uitbreiding van Brussel op de onderhandelingstafel; een niet aflatende eis van de franstalige partijen. Wie leeft nog in de 19e eeuw? Het zijn de staatsnationalistische franstaligen met het FDF op kop die zich taalkundig niet willen aanpassen aan de streek waar ze inwijken, het zijn zij die nog leven in de 19e eeuw, toen gans België franstalig was.
U zet hier toch wel de zaken op zijn kop. Logisch denken, mijn beste.
In een zelfstandig Vlaanderen, waar België zicht terugtrekt, zouden uiteraard geen kommunautaire kompromissen meer moeten aangegaan met franstaligen.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:25   #44
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Vlamingen hebben een heel groot bakkes over wat anderen moeten doen. Maar owee als ze daar zelf voor moeten betalen.
Dat geldt voor de Vlaamse overheid.
Dat geldt voor de Vlamingen in Brussel die veel wensen hebben. Maar wel zelf niet te veel moeite willen doen.
Wel, ge gaat het niet geloven, ....maar ik wil daarvoor gerust meer belastingen voor betalen.

Tijd voor een petitie aan de Vlaamse overheid!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2012 om 18:26.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:27   #45
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius
Overal waar België komt, komt er verfransing. Waar België zich terugtrekt, verdwijnt verfransing.

Ik begrijp E. Gidius. ergens wel met zijn slogan. Zolang B. blijft bestaan zal Vlaanderen territoriaal bedreigd worden. Telkenmale ligt de uitbreiding van Brussel op de onderhandelingstafel; een niet aflatende eis van de franstalige partijen. Wie leeft nog in de 19e eeuw? Het zijn de staatsnationalistische franstaligen met het FDF op kop die zich taalkundig niet willen aanpassen aan de streek waar ze inwijken, het zijn zij die nog leven in de 19e eeuw, toen gans België franstalig was.
U zet hier toch wel de zaken op zijn kop. Logisch denken, mijn beste.
In een zelfstandig Vlaanderen, waar België zicht terugtrekt, zouden uiteraard geen kommunautaire kompromissen meer moeten aangegaan met franstaligen.
Nonssens. De taalgebieden liggen definitief vast. Aan de taalgrens wordt er niet meer gemorreld. En zo is het goed.

Wie in Vlaanderen komt wonen, hij lere Vlaams ofte Nederlands.
Wie in Wallonië gaat wonen, hij lere Frans (óók de Nederlanders...).

Punt uit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2012 om 18:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:29   #46
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je bent kennelijk niet zo goed op de hoogte van de taalsituatie in Woluwe St Etienne.
Dat kan, maar dat zal dan gezien het onderstaande toch niet zoveel slechter zijn dan jij:

Citaat:
Dat zal nauwelijks minder verfranst zijn dan Evere.
Voor dat soort beweringen zie ik graag een begin van onderbouwing.

Citaat:
Maar ik durf hier ook rustig te beweren dat Zaventem in 2017 een Franstalige politieke meerderheid heeft.
Jji durft veel, Eberhardt!
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:30   #47
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
, ....maar ik wil daarvoor gerust meer belastingen voor betalen.
Die indruk had ik al hoor.

Maar laten we niet voorbijgaan aan de Vlaamse meute op 't platteland. Je dacht toch niet dat die bereid zijn ook maar iets van hun welvaart (hoe illusoir ook) op te geven voor een taal?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:32   #48
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik begrijp E. Gidius. ergens wel met zijn slogan.
Niks slogan, wel een stelling gebaseerd op een analyse. Stelling die hier overigens nog door geen enkele poster weerlegd is.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:32   #49
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Brusselse Franstaligen kunnen een deftig taalminderheidsstatuut krijgen in een Nederlandse Confederatie.
Of om te beginnen in een onafhankelijk Vlaanderen. Ik weet dat daarvoor wel wat franstaligen, die niet willen geregeerd worden door de PS, voor te vinden zijn. Als de Vlamingen daar tijdens die onderhandelingen maar goed op inspelen in de plaats van Brussel veel te snel af te schrijven.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2012 om 18:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:32   #50
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De taalgebieden liggen definitief vast. Aan de taalgrens wordt er niet meer gemorreld.
Waar haalt u dat in godsnaam vandaan... ?
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:33   #51
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Voor dat soort beweringen zie ik graag een begin van onderbouwing.
Gewoon even kijken bij de betreffende stembureaus naar de verkiezingsresultaten van 2007 bv.

Daar wonen niet veel Nederlandstaligen meer hoor. Toen al niet.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 30 maart 2012 om 18:47.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 18:34   #52
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Of om te beginnen in een onafhankelijk Vlaanderen. Ik weet dat daar wel franstaligen, die niet geregeerd willen worden door de PS, voor te vinden zijn. Als Vl. daar tijdens die onderhandelingen maar goed op inspeelt in de plaats van Brussel veel te snel af te schrijven.
Een onafhankelijk Vlaanderen zal schatplichtig blijven aan de Belgische francofonie, aan Frankrijk en aan zijn eeuwenoude slavenmentaliteit.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 19:00   #53
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik ben van mening dat dit veel meer een gevolg is van de wens van de bewoners dan dat dit een gevolg is van onderwijs.
Als de wens van de plaatselijke bevolking in de Brusselse rand zou zijn dat ze in het Nederlands bediend zouden worden kon haast geen enkel handelszaak overleven die niet aan die wens beantwoordt. Dat in realiteit veel eentalig Franstalige handelszaken probleemloos overleven betekent dat het aantal Nederlandstaligen die een punt maken van taal een verwaarloosbare minderheid is.
Waar U het over heeft dat zijn interpersoonlijke relaties. Ik heb het over de relatie overheid-burger. Dat die fransééntalige handelszaak in de Rand kan overleven is geen bewijs van verfransing. Dat duidt enkel op de bereidheid van Vlamingen van frans te spreken. Maar in die Rand - afgezien van de 6 - kan franseentaligheid niet gedijen en zich onmogelijk bestendigen OP TERMIJN omdat de kinderen daar gedwongen worden van NL te leren op school. En dat onderwijs is zéér ingrijpend; want men wordt daardoor in de taal opgevoed. Dat onderwijs was trouwens de oorzaak van de verfransing in Brussel en Frans-Vl. Precies door het gebrek aan taalkeuze om voor een anderstalige school te kiezen.
Merk trouwens op wat ik schrijf in post 18.(Franstaligen naar de rand lokken, het verwonderde me dat daar geen reaktie op kwam, blijkbaar lezen allen slechts de laatste posten, maar soit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
U hebt het zelf duidelijk over onderwijskeuze. Ieder ouder maakt voor zijn kinderen de keuze waarvan hij/zij denkt dat ze het beste is voor zijn of haar toekomst.
Ja, Pajoske, maar dat kan men enkel in Brussel, maar noch in Vlaanderen met de Rand, noch in Wallonië. Vandaar het zeer grote sturende effekt van de taalpolitiek waarvan het onderwijs de motor is ! In post nummer 19 hadden we het daarover reeds.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2012 om 19:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 19:07   #54
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je bent kennelijk niet zo goed op de hoogte van de taalsituatie in Woluwe St Etienne.

Dat zal nauwelijks minder verfranst zijn dan Evere.

Maar ik durf hier ook rustig te beweren dat Zaventem in 2017 een Franstalige politieke meerderheid heeft.
U die mij hier schijnt te begrijpen, waar denkt ge nu dat ik ga op wijzen....
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 19:14   #55
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nonssens. De taalgebieden liggen definitief vast. Aan de taalgrens wordt er niet meer gemorreld. En zo is het goed.

Wie in Vlaanderen komt wonen, hij lere Vlaams ofte Nederlands.
Wie in Wallonië gaat wonen, hij lere Frans (óók de Nederlanders...).

Punt uit.
Volgt gij de recente aktualiteit dan zo slecht dat ik nog eens moet herhalen dat de uitbreiding van Brussel weldegelijk op de onderhandelingsgtafel lag, om dan nog maar te zwijgen van de 'corridor' om een geografisch aanéénsluitend geheel Wallobrux tot stand te brengen, en al de andere out-of-the-box pistes die echter allemaal neerkwamen op hetzelfde: gebied afknabbelen van Vlaanderen.
Het Grondgevecht tijdens de boeiende onderhandelingen is blijkbaar aan U voorbijgegaan.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 19:19   #56
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Die indruk had ik al hoor.

Maar laten we niet voorbijgaan aan de Vlaamse meute op 't platteland. Je dacht toch niet dat die bereid zijn ook maar iets van hun welvaart (hoe illusoir ook) op te geven voor een taal?
Ik zie zelfs geen verschil tussen stedelingen en plattelanders op dat vlak. Trouwens hoe platteland is dat platteland nog, maar dat is weer een ander thema. (Ik heb zo de indruk dat gij wel dweept met de stad.)
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 19:50   #57
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Volgt gij de recente aktualiteit dan zo slecht dat ik nog eens moet herhalen dat de uitbreiding van Brussel weldegelijk op de onderhandelingsgtafel lag, om dan nog maar te zwijgen van de 'corridor' om een geografisch aanéénsluitend geheel Wallobrux tot stand te brengen, en al de andere out-of-the-box pistes die echter allemaal neerkwamen op hetzelfde: gebied afknabbelen van Vlaanderen.
Het Grondgevecht tijdens de boeiende onderhandelingen is blijkbaar aan U voorbijgegaan.
"Lag", zoals u zegt. Maar netjes afgevoerd. De PRL verloor er wel het FDF en pezewever Maingain mee, maar er kwam geen uitbreiding.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2012 om 19:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 20:16   #58
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar in die Rand - afgezien van de 6 - kan franseentaligheid niet gedijen en zich onmogelijk bestendigen OP TERMIJN omdat de kinderen daar gedwongen worden van NL te leren op school.
Mooi. Dat is dan geregeld....(leunt achterover, en slaapt). Lekker goedkoop ook. De Vlaamse beleidsmakers zullen opgelucht ademhalen.

Dus niet.

De Rand kan uitstekend verfransen, ondanks de aanwezigheid van NL onderwijs.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En dat onderwijs is zéér ingrijpend; want men wordt daardoor in de taal opgevoed.

In Brussel hebben we al meer dan een generatie ervaring met grote groepen mensen die naar het Nederlandstalig onderwijs gaan, en hardcore Franstalig blijven/worden.

Dat zijn gewoon harde feiten.

De plusmin 6 % stemmen op NL partijen in Brussel zijn veelzeggend.

Onderwijs = belangrijk maar is blijkbaar niet genoeg. Als de rest van de biotoop Franstalig is, wordt of blijft men Franstalig.

Dat is zo in Anderlecht én dat is zo in Vilvoorde.

Het enige voordeel is dat als de individu in kwestie bv een Nederlandstalige partner ontmoet of naar (echt) Nederlandstalig gebied verhuist of zijn werksfeer Nederlandstalig is , er een grotere kans op vernederlandsing is dan als deze persoon slechts Franstalig onderwijs had gevolgd.

De schoolpleintaal op scholen in de Rand is hoofdzakelijk Frans geworden. Soms officieel niet toegestaan (zegt ook al iets zo'n verbod) , maar dan oogluikend gedoogd. De kinderen kijken Franse tv, spreken over Franse politiek en luisteren naar Franse muziek. De GB? Frans. De kleine winkels in de buurt? Frans. Bij de verkiezingen? Stemmen op een Franstalige partij, indien aanwezig.

Op de scholen in de Rand is er iha geen kritische massa Vlaamse jongeren meer aanwezig. Die zijn aan het verdwijnen. Want dat is een ander fenomeen. De Vlaamse kinderen die nog in de verfransende gemeentes wonen worden masaal door hun ouders naar scholen nog verder buiten Brussel gestuurd ("daar voelen ze zich beter thuis"), of in geval van Vilvoorde en Zaventem juist naar scholen binnen Brussel (Woluwe bv) want zoals de ouders zelf zeggen: "Er wordt teveel Frans gesproken" (hetgeen niet helemaal klopt want op de NL scholen in Woluwe wordt minstens net zoveel Frans gesproken, maar de ouders bedoelen eigenlijk dat het aantal gekleurde buitenlanders op de scholen in de Noord Rand hun te hoog is)

Een ander element waar je aan voorbij gaat is dat menig Franstalige zijn kinderen in Brussel naar een FR school stuurt. Dat mag gewoon.

Sterker. Er zij heel wat Vlamingen die dat doen. Zo gaan de dochters van Goedel Liekens braaf naar de Franse school in Brussel.

Een typisch Brussels fenomeen is dat meer dan 12 % van de Brusselse pupillen naar de Europese school gaat ( voor buitenstaanders 21.000 euro per jaar, voor geaffilieerden gratis). Daar is Nederlands niet verplicht. Frans en Engels wél. Nederlands wordt ook zelden gekozen door Europese leerlingen, tenzij ze al in de Nederlandse Stroom zitten. Wat zou je ook moeten met Nederlands in dat rare landje? Iedereen spreekt immers Frans.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat die fransééntalige handelszaak in de Rand kan overleven is geen bewijs van verfransing. Dat duidt enkel op de bereidheid van Vlamingen van frans te spreken.
Beiden

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 30 maart 2012 om 20:22.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 21:27   #59
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
"Lag", zoals u zegt. Maar netjes afgevoerd. De PRL verloor er wel het FDF en pezewever Maingain mee, maar er kwam geen uitbreiding.
Maar bij de volgende onderhandelingen werpen de franstaligen dat natuurlijk wééér op tafel, dat is een steeds weerkerend thema en vormt als dusdanig een bedreiging.
En zo 'netjes' wordt dat ook weer niet afgevoerd. Dat is onderhandelingsstof in een kompromis ; om dat weg te krijgen moeten de Vlamingen natuurlijk iets anders inslikken.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2012 om 21:45.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 21:44   #60
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Als ik dit hoor:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als het geld of moeite kost zal 'Vlaanderen' het niet doen.
Het met rethoriek door Vlaamse politici en executieven schijten/pissen/kakken op Franstaligen ("ze hebben geen respect", "ze zijn taalimperialisten!") is namelijk gratis.
En dat is dus ook precies waar het bij blijft.
En dit:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Vlamingen hebben een heel groot bakkes over wat anderen moeten doen. Maar owee als ze daar zelf voor moeten betalen.
Dat geldt voor de Vlaamse overheid.
geraak ik begod meer en meer overtuigd van dit:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Brusselse Franstaligen kunnen een deftig taalminderheidsstatuut krijgen in een Nederlandse Confederatie.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2012 om 21:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be