Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 januari 2014, 09:15   #41
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij een electrische motor is dat hoogste koppel er quasi onmiddellijk of vanaf 1e toer/min
Ja probeer maar en zie hoever ge daarmee komt. 50 km ?

Nissan Leaf : maximaal koppel 280 Nm - autonomie : 200km.

Mijn punt : een betaalbare elektrische wagen combineert momenteel (nog) geen behoorlijke autonomie met een behoorlijk koppel. Ofwel raak ik met geladen batterijen vanuit Oostende niet meer thuis ofwel raak ik de côte de Barchon op de E40 voorbij Luik niet meer op. En ik heb geen aanhangwagen.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 09:44   #42
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Komt nog bij dat de Leaf spuuglelijk is
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 10:02   #43
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Snel opgezocht: een peugeot 5008 = €500 /14 dagen. Uw punt?
Citroen C4 :
http://www.luxauto.be/wagenpark
gemiddeld 65-70 € per dag oftewel 910-980 € extra per jaar (exclusief minstens € 191 aan BTW) om slechts 14 dagen op verlof te gaan. Dit verantwoord dus de aankoop meer dan genoeg.

Uw prijzen zijn dus volledig uit de lucht gegrepen lijkt mij.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 3 januari 2014 om 10:10.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 10:08   #44
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Naast de info van Micele hierboven is dit misschien ook interessant: Tesla


Trekhaak
Ik zie nog steeds geen gearratio, maar goed.

Ervan uitgaande dat men bij een electrische motor geen transmissie gebruikt omdat het koppel over een breder toerentalgebied beschikbaar is en om de efficiëntie door transmissieverliezen niet te laten teniet gaan. Zal men dus 280 Nm (Nissan Leaf) beschikbaar hebben om de berg op te rijden.

Bij een wagen met een koppel van 280 Nm moet deze vermenigvuldigd worden met de verhouding in de versnellingsbak, die, in bijvoorbeeld 2de versnelling, ongeveer 2 is en in de achterbrug ongeveer 3. Dus het koppel van 200 Nm moet X6 gedaan worden en dus die wagen heeft 1200 Nm ter beschikking om de berg op te rijden.

Wedden dat die IC wagen nog steeds sneller is, vooral als deze ook een automaat heeft ?

Daar gaat uw stelling dus.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 3 januari 2014 om 10:11.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 10:14   #45
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Komt nog bij dat de Leaf spuuglelijk is
De Tesla Model S daarentegen...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 10:17   #46
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Uw prijzen zijn dus volledig uit de lucht gegrepen lijkt mij.
http://www.avis.be/
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 10:18   #47
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
De Tesla Model S daarentegen...
http://www.vroom.be/nl/prijs-nieuwe-auto/tesla/roadster

€ 101.640
€ 119.690

Valt nogal tegen met een actieradius van maximaal 400 km als je braaf bent.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 10:27   #48
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
http://www.vroom.be/nl/prijs-nieuwe-auto/tesla/roadster

€ 101.640
€ 119.690

Valt nogal tegen met een actieradius van maximaal 400 km als je braaf bent.
Ja, maar je moet je kunnen inleven in hun filosofie: eerst een paar hebbedingen van e-wagens introduceren (de Roadster, de Model S & de Model X) aan een meer dan stevige prijs, om dan vervolgens met die opbrengst de ontwikkeling te kunnen financieren van een betaalbare middenklassewagen (de Model E) die in 2015 geïntroduceerd wordt.

Beschouw dus de early adopters eerder als co-investeerders voor een elektrische mobiele toekomst!
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 10:39   #49
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Slepen is blijkbaar toch niet zo'n probleem
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 11:07   #50
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik zie nog steeds geen gearratio, maar goed.

[...]

Daar gaat uw stelling dus.

I stand corrected.


Neemt natuurlijk niet weg dat een elektrische wagen gewoon bergop zal rijden, en dat zelfs een lichte vracht trekken mogelijk is. Daarenboven zal 95% van de auto's in België nooit een vracht trekken...
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 11:36   #51
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Ne kerstboom

Ik ga er wel vanuit dat de elektrische wagens binnen afzienbare tijd toch koppel en autonomie zullen combineren, maar vooralsnog is dat niet haalbaar met betaalbare wagens voor de wereldmarkt.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 11:50   #52
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ne kerstboom

Ik ga er wel vanuit dat de elektrische wagens binnen afzienbare tijd toch koppel en autonomie zullen combineren, maar vooralsnog is dat niet haalbaar met betaalbare wagens voor de wereldmarkt.
Ze hebben inderdaad een goede toekomst, maar mits een paar zeer belangrijke voorwaarden zoals :
- een andere energiebron dan gas, nucleair of kolen om electriciteit op te wekken aka kernfusie gecombineerd met waterstofproductie en een fuel cell bijvoorbeeld.
- er betere (lees veel betere batterijen komen die op de koop toe voldoende veilig zijn (dus niet het type li-ion dat nogal brandgevoelig is)
- er ingeval van een fuel cell een oplossing gezocht wordt voor een voldoende grote opslag van waterstof.

Maar zover zijn we dus nog niet.

Aan de andere zijde zou de overheid het gebruik van gas en CNG in conventionele motoren kunnen stimuleren door de brandstof niet te belasten, maar daar wringt net het schoentje. De overheid wil namelijk heel veel geld verdienen aan energie en dat heeft niets, maar dan ook niet met milieu te maken. Het element milieu komt voor de overheid alleen om de hoek kijken wanneer ze er geld aan kunnen verdienen.
Bovendien zou met schaliegas en voor zover er een andere ontginningsmethode gevonden wordt, een einde gemaakt kunnen worden aan de onredelijke verdeling van aardoliebronnen over de wereld.

Die moteren moeten weliswaar aangepast worden om hetzelfde rendement te halen van een conventionele diesel/benzine, waaronder aanpassing van onder meer de compressieverhouding gezien de veel grotere klopvastheid van bijvoorbeeld LPG.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 3 januari 2014 om 12:00.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 12:50   #53
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ne kerstboom
Hoe doet uw hybride het eigenlijk qua trekkracht? Ik denk dat je met een Prius bv officiëel niets mag trekken... Met welke rijdt u en wat waarom hebt u deze gekozen?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 14:26   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ja probeer maar en zie hoever ge daarmee komt. 50 km ?

Nissan Leaf : maximaal koppel 280 Nm - autonomie : 200km.

Mijn punt : een betaalbare elektrische wagen combineert momenteel (nog) geen behoorlijke autonomie met een behoorlijk koppel. Ofwel raak ik met geladen batterijen vanuit Oostende niet meer thuis ofwel raak ik de côte de Barchon op de E40 voorbij Luik niet meer op. En ik heb geen aanhangwagen.
Nog even geduld Descartes.
Met de > 400 Wh/kg accu´s van Envia systems ga je al met 60 kWh ruim 500 km rijbereik hebben. Je hoeft zelfs nog niet eens het duurdere 85 kWh Tesla E model te kopen. Ik schat dat het Tesla Model E (60 kWh) rond de 35.000 € gaat kosten, alleszins gaat het een prijsgevecht zijn met de Europese constructeurs vanaf 2015.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2014 om 14:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 14:30   #55
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je hoeft zelfs nog niet eens het duurdere 85 kWh Tesla E model te kopen.
Er zijn nog geen details bekend over de Tesla Model E, laat staan dat er al een prijs zou gekend zijn (waar zou anders die "duurdere" op gebaseerd zijn?), of dat de capaciteit van de beschikbare battery packs (waar zou anders die "85 kWh" op gebaseerd zijn?) al zou gekend zijn...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 14:37   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Er zijn nog geen details bekend over de Tesla Model E, laat staan dat er al een prijs zou gekend zijn (waar zou anders die "duurdere" op gebaseerd zijn?), of dat de capaciteit van de beschikbare battery packs (waar zou anders die "85 kWh" op gebaseerd zijn?) al zou gekend zijn...
Dat klopt. Maar ik maak een grove schatting op basis van de accuprijzen van de Envia accu´s (400Wh/kg) tov de huidige veel duurdere LifePO´s in de Tesla die maar 240 Wh/kg leveren en meer als dubbel zo duur zijn. Ik stel me dus de Tesla Model E voor (geschat op 40.000 € verkoopsprijs) niet met de LifePO´s maar wel met de Envia-accu´s.

Mss zegt dit optimistisch propagandaplaatje en zijn prijscijfers je meer:
Citaat:

http://green.autoblog.com/2013/12/06...a-battery-for/

Posted Dec 6th 2013

A bit shy of two years ago, battery startup Envia Systems looked quite promising. The Silicon Valley company had produced a 400-watt-hours-per-kilogram lithium ion battery and claimed it could be placed inside an electric car that would cost $20,000 and be able to travel 300 miles on one charge. It was enough to bring in millions of dollars in funding from the US Department of Energy's APRA-E program, the California Energy Commission and General Motors. This all appears to be in trouble now.
...
A few months before the November 2013 lawsuit filing, Kapadia, Iyer and Arora had been fired after Envia's deal with GM had ended sourly. GM had been interested in using Envia's technology, potentially in next-gen versions of the Chevrolet Volt. Through its venture arm, GM invested in Envia in 2010 and purchased the right to license its cathode technology but now it isn't clear who actually owns said battery technology.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2014 om 14:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 15:12   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

vervolg: GM zit zeker niet stil

https://www.google.be/search?q=GM+De...JYbX4ASij4DQDA

Citaat:
http://www.greencarreports.com/news/...0-electric-car

GM Developing Tesla Model E Rival: 200-Mile, $30,000 Electric Car?

Sep 17, 2013
... en zal na de big deal met Envia-systems zeker een betaalbare E-auto op de US-markt gooien, het is enkel een kwestie van tijd wanneer die 400Wh/kg accu´s in massaproductie kunnen gaan, ze moeten tenslotte duurzaam genoeg zijn, ttz qua ladingscyclussen kunnen concurreren met de bestaande LifePO´s.

Tesla Model E zal zeker voorgesteld worden op de Detroit Motor Show al in januari 2015: verkoop Europa = groot vraagteken, meestal 1 �*1,5 jaar later als in de USA.
Citaat:
http://gas2.org/2013/12/13/tesla-mod...oit-auto-show/

Though Tesla has not yet released the name of its upcoming electric car for the masses, the Tesla Model E as it has been dubbed is the subject of much rumor and debate. Tesla’s chief designer, Franz von Holzhauzen, fanned the flames of speculation with a recent interview, which he sets the probable unveiling of the Model E at the 2015 North American International Auto Show in Detroit.

So we’re still more than a year away from the electric car Tesla has always said its all about; an EV for the masses, a car priced at a point where most Americans can actually take it into consideration. Rumor has the pre-tax credit price set somewhere around $35,000, putting the out-of-pocket cost under $30,000. A real-world 200 mile driving range is the hoped-for range, though Tesla boss Elon Musk has been uncharacteristically tight-lipped about the Model E.

With the launch of the Model X in 2014, I don’t expect Elon to start talking about the mass-market Tesla until just a few weeks before the Detroit show. Franz’s interview also revealed that the Model E could be as large as the Model S, though it will have its own distinct design and platform. While mention of a Tesla pickup confirmed that it wouldn’t be spun off of the Model E chassis, Franz shot down the notion of a small Tesla city car modeled after SmartCar, at least for now.
Originele bron, en het intervieuw:
Citaat:
http://www.autobild.de/artikel/tesla...w-4485757.html

Tesla-Chefdesigner von Holzhausen im Interview — 06.12.2013
"Der i3 ist wie ein IKEA-Möbelstück"

Tesla-Chefdesigner Franz von Holzhausen im großen AUTO BILD-Interview über den Konkurrenten BMW i3, Geheimnisse für Kreativität und die nächste Tesla-Plattform "3dr Gen". [......]

Wann können wir die mit Spannung erwartete Mittelklasse-Limousine zum ersten Mal sehen? Wahrscheinlich auf der Messe in Detroit Anfang 2015. [...]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2014 om 15:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 15:35   #58
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Als ik denk aan de levensduur van de batterij van mijn laptop, lopen de koude rillingen mij over de rug wanneer ik denk aan een 400 Wh/kg batterij in een wagen en de kost daarvan.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 3 januari 2014 om 15:35.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 15:43   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Als ik denk aan de levensduur van de batterij van mijn laptop, lopen de koude rillingen mij over de rug wanneer ik denk aan een 400 Wh/kg batterij in een wagen en de kost daarvan.
Blijkbaar lees je niet wat er staat en wat de voorspelde prijs gaat zijn.
Als je het zelf opzoekt onthou je het beter, ik ga het niet meer herhalen.

De prijzen van Accu´s vallen verder, nog veel meer als in deze oude link staat
Citaat:
http://www.newfuelist.com/link/~4q4w#.UsbNKfTuJ8c
Apr 16, 2012

Batteries cost $689 a kilowatt-hour in the first quarter of 2012, compared with $800 a year earlier, the London-based research company said today in a statement.

The industry has capacity to produce about 10 gigawatt- hours of battery packs more than it needs now, enough for 400,000 all-electric vehicles, and that surplus may reach 17 gigawatt-hours by the end of 2013. Battery prices may drop to about $150 a kilowatt-hour by 2030, New Energy Finance said.

About 43,000 electric vehicles were sold in 2011.

Prices for batteries have dropped 30 percent since 2009, making electric vehicles less expensive.
150 $/kwh zal niet in 2030 bereikt zijn maar al in 2015...

Envia spreekt zelfs van < 125 $/kWh...


http://www.cleanthinking.de/cleantec...systems/25148/

Citaat:
Alleine die Energiedichte von 400 Wh/kg ist aber nicht ausschlaggebend für einen möglichen Durchbruch des Energiespeichers, der auch der Elektromobilität entscheidend auf die Sprünge helfen könnte: Envia geht bei Kommerzialisierung der Technologie von einem Preis von 123 Dollar je kWh ausElon Musk von Tesla erwartet, dass der Preis für die Zellen in den kommenden Jahren auf 200 Dollar fallen wird. Und: Die im Opel Ampera verbauten Zellen kosten eher 500 bis 600 Dollar je kWh, während die im Nissan Leaf 375 Dollar kosten sollen.
Zo nu ken je de prijzen van de anderen ook... die MOETEN zakken rond/onder de 200 $/kWh anders koopt geen kat ze... Allez hoop ik toch.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2014 om 16:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 13:15   #60
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Ik houd niet zo van voorspellingen. Dikwijls kom je bedrogen uit.

Op dit moment is een electrisch voertuig absoluut niet interessant.

Verder stel ik mij de vraag waar al die electriciteit vandaan gaat moeten komen om al die voertuigen electrische te laten rijden.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 4 januari 2014 om 13:38.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be