Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 november 2002, 19:47   #1
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard Transfers Vlaanderen - Wallonië

Enige tijd geleden betoogde "Patriot" met een aan de pauselijke onfeilbaarheid grenzende zekerheid dat de Vlaamsnationalisten gewoon niet weten waarover ze spreken als er over de transfers Vlaanderen-Wallonië gesproken wordt. Ze doen de wildste veronderstellingen; ze gokken er op los; ze zeggen maar wat. Daar kwam het op neer.

Wel, "Patriot", om u te bevrijden van uw begoochelingen, het volgende:

Giuseppe Pagano, hoogleraar van de Universiteit van Bergen, heeft dit jaar een studie over die transfers uitgebracht. De titel luidt: "Le financement des régions et de communautés".

Zijn studie beperkte zich tot de transfers die o.m. het resultaat zijn van de Financieringswet. Hij spreekt dus nog niet over de transfer van de sociale zekerheid en allerlei andere nevenstromen.

Hij berekende dat er 290 miljard oude BF van Vlaanderen naar de rest van die land vloeide sedert 1990. Ja, u leest goed: 290 miljard en dit in nauwelijks tien jaar tijd.

Wildste geruchten. U hoort het nu eens van een Waal. En niet de eerste de beste.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2002, 21:37   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Zozo. Stel dat ik dit onderzoek geloof.
290 miljard. In twaalf jaar. Dus geen 300 miljard per jaar.
Ik reken even uit. 290 miljard gedeeld door 12. en dat gedeeld door de 6 miljoen 'vlamingen'.
Elke 'vlaming' zou dan de Belgen van het Zuiden het gigantische bedrag van... 4027 Belgische franc 'geven'. Dat is iets minder dan 100 euro.
Dus elke twee jaar een nieuwe auto? 200 euro in twee jaar.
't Zal een tweedehands fietsje worden
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2002, 21:46   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Zozo. Stel dat ik dit onderzoek geloof.
290 miljard. In twaalf jaar. Dus geen 300 miljard per jaar.
Ik reken even uit. 290 miljard gedeeld door 12. en dat gedeeld door de 6 miljoen 'vlamingen'.
Elke 'vlaming' zou dan de Belgen van het Zuiden het gigantische bedrag van... 4027 Belgische franc 'geven'. Dat is iets minder dan 100 euro.
Dus elke twee jaar een nieuwe auto? 200 euro in twee jaar.
't Zal een tweedehands fietsje worden
U hebt altijd moeite om te lezen wat er staat; dat heb ik vroeger al gemerkt.

Als u goed gelezen had, dan zou u weten dat het onderzoek - u moet maar eens naar de Universiteit van Bergen bellen, schrijven of e-mailen, wanneer u mij niet gelooft - enkel en alleen gaat over de wettelijke financieringsmechanismen voor gewesten en gemeenschappen.

De stromen voor de sociale zekerheid zijn zeker tien maal omvangrijker, en de eerstgenoemde transfer is maar klein bier hiermee vergeleken. Het klopt trouwens niet wat u daarover schrijft als zou er nooit studies verschenen zijn. Aan de universiteit van Leuven is er zo een driedelig werk over de sociale zekerheid en diens transfers verschenen. Ik moet toch binnenkort naar Leuven en zal dan voor u titels en conclusies opzoeken en nogmaals met uw neus op andere feiten drukken.

Maar ik durf bijna wedden dat u weer zult zeggen: "... stel dat ik dat onderzoek geloof..." Maar ja, wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 14:18   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Een nooit verder beantwoord bericht... Of hoe onze belgicisten de discussie altijd uit de weg gaan als het moeilijk wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U hebt altijd moeite om te lezen wat er staat; dat heb ik vroeger al gemerkt.

Als u goed gelezen had, dan zou u weten dat het onderzoek - u moet maar eens naar de Universiteit van Bergen bellen, schrijven of e-mailen, wanneer u mij niet gelooft - enkel en alleen gaat over de wettelijke financieringsmechanismen voor gewesten en gemeenschappen.

De stromen voor de sociale zekerheid zijn zeker tien maal omvangrijker, en de eerstgenoemde transfer is maar klein bier hiermee vergeleken. Het klopt trouwens niet wat u daarover schrijft als zou er nooit studies verschenen zijn. Aan de universiteit van Leuven is er zo een driedelig werk over de sociale zekerheid en diens transfers verschenen. Ik moet toch binnenkort naar Leuven en zal dan voor u titels en conclusies opzoeken en nogmaals met uw neus op andere feiten drukken.

Maar ik durf bijna wedden dat u weer zult zeggen: "... stel dat ik dat onderzoek geloof..." Maar ja, wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 14:27   #5
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Ik was van de week ergens aan het werken en er liep een dlegee rond van het ABVV.

Ik vroeg hem waarom ze tegen een federalisering waren. Hij zei dat alles moest blijven zoals het was en dat ik zeker niets over de transfairs mocht zeggen want 30 jaar geleden waren het de Walen die geld gaven aan de Vlaming.

Wat moet je dan nog zeggen tegen zo een onnozele leugenaar?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 14:31   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik was van de week ergens aan het werken en er liep een dlegee rond van het ABVV.

Ik vroeg hem waarom ze tegen een federalisering waren. Hij zei dat alles moest blijven zoals het was en dat ik zeker niets over de transfairs mocht zeggen want 30 jaar geleden waren het de Walen die geld gaven aan de Vlaming.

Wat moet je dan nog zeggen tegen zo een onnozele leugenaar?
Vragen waar hij die prietpraat vandaan haalt... En antwoord je maar bikkelhard met de studie van professor Hannes. Eens kijken wat die vakbondsafgevaardigde nog te zeggen heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 14:32   #7
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een nooit verder beantwoord bericht... Of hoe onze belgicisten de discussie altijd uit de weg gaan als het moeilijk wordt.
Schooljaar zit er precies op... Opgravingen aan het doen?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 14:38   #8
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vragen waar hij die prietpraat vandaan haalt... En antwoord je maar bikkelhard met de studie van professor Hannes. Eens kijken wat die vakbondsafgevaardigde nog te zeggen heeft.
Oh, ik heb hem verteld dat het zeer onnozele leugens waren. Hij kon er verder niet over praten, hij had geen tijd want hij moest weg. =)

Ik vroeg hem ook dat als alle vlaamse partijen voor een staatshervorming waarom zij - het ABVV daar dan tegen waren. Was hij een Waal misschien. Ik zag hem daarop met een rood kopke wegstappen.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 14:38   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Schooljaar zit er precies op... Opgravingen aan het doen?
Er is nogal veel "lekkers" te vinden over de belgicisten en in het bijzonder over de bubbelsmurfen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 20:17   #10
koewachtenaar
Provinciaal Gedeputeerde
 
koewachtenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2006
Locatie: vlaanderen
Berichten: 816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Schooljaar zit er precies op... Opgravingen aan het doen?
Hij is eer de realiteit aan het opgraven me dunkt.
koewachtenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 21:49   #11
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Enige tijd geleden betoogde "Patriot" met een aan de pauselijke onfeilbaarheid grenzende zekerheid dat de Vlaamsnationalisten gewoon niet weten waarover ze spreken als er over de transfers Vlaanderen-Wallonië gesproken wordt. Ze doen de wildste veronderstellingen; ze gokken er op los; ze zeggen maar wat. Daar kwam het op neer.

Wel, "Patriot", om u te bevrijden van uw begoochelingen, het volgende:

Giuseppe Pagano, hoogleraar van de Universiteit van Bergen, heeft dit jaar een studie over die transfers uitgebracht. De titel luidt: "Le financement des régions et de communautés".

Zijn studie beperkte zich tot de transfers die o.m. het resultaat zijn van de Financieringswet. Hij spreekt dus nog niet over de transfer van de sociale zekerheid en allerlei andere nevenstromen.

Hij berekende dat er 290 miljard oude BF van Vlaanderen naar de rest van die land vloeide sedert 1990. Ja, u leest goed: 290 miljard en dit in nauwelijks tien jaar tijd.

Wildste geruchten. U hoort het nu eens van een Waal. En niet de eerste de beste.
Sinds 1990 is dat toch al zo'n 17 jaar?

Foutje. :')
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 2 juli 2007 om 22:08.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 21:57   #12
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Sinds 1990 is dat toch al zo'n 17 jaar?
De post dateert van 2002.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 22:08   #13
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
De post dateert van 2002.
Foutje dus.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 22:36   #14
Juvenalis
Partijlid
 
Geregistreerd: 15 februari 2004
Berichten: 221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Enige tijd geleden betoogde "Patriot" met een aan de pauselijke onfeilbaarheid grenzende zekerheid dat de Vlaamsnationalisten gewoon niet weten waarover ze spreken als er over de transfers Vlaanderen-Wallonië gesproken wordt. Ze doen de wildste veronderstellingen; ze gokken er op los; ze zeggen maar wat. Daar kwam het op neer.

Wel, "Patriot", om u te bevrijden van uw begoochelingen, het volgende:

Giuseppe Pagano, hoogleraar van de Universiteit van Bergen, heeft dit jaar een studie over die transfers uitgebracht. De titel luidt: "Le financement des régions et de communautés".

Zijn studie beperkte zich tot de transfers die o.m. het resultaat zijn van de Financieringswet. Hij spreekt dus nog niet over de transfer van de sociale zekerheid en allerlei andere nevenstromen.

Hij berekende dat er 290 miljard oude BF van Vlaanderen naar de rest van die land vloeide sedert 1990. Ja, u leest goed: 290 miljard en dit in nauwelijks tien jaar tijd.

Wildste geruchten. U hoort het nu eens van een Waal. En niet de eerste de beste.


Maar hij zit wel in de "Hoge raad Financiën" met volgende leden...


De minister van Financiën (Didier Reynders) is van ambtswege voorzitter. Zijn vice-voorzitters worden Quy Quaden (voorzitter van de Nationale Bank) en Rudi Vander Vennet (professor UGent). Voor de afdelingen zijn enkele van de bekendste nieuwkomers Luc Coene, Peter Praet en Norbert De Batselier, allen voor de Nationale Bank. Wivina Demeester, voormalig minister van Begroting, wordt afgevaardigd door de Vlaamse regering. Christine Servaty (regeringscommissaris NMBS) en Eric Degreef (prof VUB) zijn door het Brussels gewest afgevaardigd; Florence Thys (institut Vandervelde) en Giuseppe Pagano (université Mons) door respectievelijk het Waals gewest en de Waalse gemeenschap.
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 00:17   #15
Bert Bubber
Provinciaal Statenlid
 
Bert Bubber's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2004
Locatie: land van maas&kempen
Berichten: 683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht
Maar hij zit wel in de "Hoge raad Financiën" met volgende leden...


De minister van Financiën (Didier Reynders) is van ambtswege voorzitter. Zijn vice-voorzitters worden Quy Quaden (voorzitter van de Nationale Bank) en Rudi Vander Vennet (professor UGent). Voor de afdelingen zijn enkele van de bekendste nieuwkomers Luc Coene, Peter Praet en Norbert De Batselier, allen voor de Nationale Bank. Wivina Demeester, voormalig minister van Begroting, wordt afgevaardigd door de Vlaamse regering. Christine Servaty (regeringscommissaris NMBS) en Eric Degreef (prof VUB) zijn door het Brussels gewest afgevaardigd; Florence Thys (institut Vandervelde) en Giuseppe Pagano (université Mons) door respectievelijk het Waals gewest en de Waalse gemeenschap.
Enne..............
__________________
Bert Bubber is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 00:32   #16
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een nooit verder beantwoord bericht... Of hoe onze belgicisten de discussie altijd uit de weg gaan als het moeilijk wordt.
Hier zal je het mee moeten stellen, Jan.


Oorspronkelijk bericht door Patriot!
Nee, we moeten er net voor zorgen dat Vlamingen en Walen samenblijven, zo profiteren ook de Vlamingen van het Waalse ondernemerschap.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 08:12   #17
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Enige tijd geleden betoogde "Patriot" met een aan de pauselijke onfeilbaarheid grenzende zekerheid dat de Vlaamsnationalisten gewoon niet weten waarover ze spreken als er over de transfers Vlaanderen-Wallonië gesproken wordt. Ze doen de wildste veronderstellingen; ze gokken er op los; ze zeggen maar wat. Daar kwam het op neer.

Wel, "Patriot", om u te bevrijden van uw begoochelingen, het volgende:

Giuseppe Pagano, hoogleraar van de Universiteit van Bergen, heeft dit jaar een studie over die transfers uitgebracht. De titel luidt: "Le financement des régions et de communautés".

Zijn studie beperkte zich tot de transfers die o.m. het resultaat zijn van de Financieringswet. Hij spreekt dus nog niet over de transfer van de sociale zekerheid en allerlei andere nevenstromen.

Hij berekende dat er 290 miljard oude BF van Vlaanderen naar de rest van die land vloeide sedert 1990. Ja, u leest goed: 290 miljard en dit in nauwelijks tien jaar tijd.

Wildste geruchten. U hoort het nu eens van een Waal. En niet de eerste de beste.
http://www.liberaalarchief.be/Hannes.html

Zonder kritiek te spuien geef ik deze link mee want ik vond dat deze niet mocht ontbreken.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 08:49   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

de vraag mag niet zijn of er transfers zijn (die zijn er) maar wel of ze gerechtvaardigd zijn, of ze transparant zijn. Daar is er nog veel werk aan, maar transfers van rijk naar arm, want daar gaat het over, mogen nooit verdwijnen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 09:04   #19
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de vraag mag niet zijn of er transfers zijn (die zijn er) maar wel of ze gerechtvaardigd zijn, of ze transparant zijn. Daar is er nog veel werk aan, maar transfers van rijk naar arm, want daar gaat het over, mogen nooit verdwijnen.
Jawel hoor. Zoals bijvoorbeeld in het verhaaltje van de krekel en de mier.
Zeker als die arme, geld verkwanselt of zelf onvoldoende initiatieven neemt.

Bovendien; als Wallonië rijk was en Vlaanderen arm, dan nog moest Vlaanderen betalen aan Wallonië.

Sollidariteit moet van langs beide kan komen. Het één voor allen en allen voor één principe. D�*t is sollidariteit.

Maar niet altijd alles voor de één en nooit eens iets voor de ander. Dat heet anders. Dat heet profiteren. En dat kan niet. Zeker niet met zulke fabelachtige bedragen.

Wanneer twee volken samenleven en het ene volk moet werken voor het andere, in welke omstandigheden dan ook, dan heet dat onderdrukking. Sollidariteit is hier een totaal misplaatst woord.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 3 juli 2007 om 09:04.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 09:32   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Jawel hoor. Zoals bijvoorbeeld in het verhaaltje van de krekel en de mier.
Zeker als die arme, geld verkwanselt of zelf onvoldoende initiatieven neemt.

Bovendien; als Wallonië rijk was en Vlaanderen arm, dan nog moest Vlaanderen betalen aan Wallonië.

Sollidariteit moet van langs beide kan komen. Het één voor allen en allen voor één principe. D�*t is sollidariteit.

Maar niet altijd alles voor de één en nooit eens iets voor de ander. Dat heet anders. Dat heet profiteren. En dat kan niet. Zeker niet met zulke fabelachtige bedragen.

Wanneer twee volken samenleven en het ene volk moet werken voor het andere, in welke omstandigheden dan ook, dan heet dat onderdrukking. Sollidariteit is hier een totaal misplaatst woord.

Paulus.
dit zou waar kunnen zijn als ALLE Vlamingen rijk zijn en al die Vlamingen betalen aan de sociale zekerheid en geen enkele Vlaming "profiteert" en omgekeerd natuurlijk. Dat is pure bullshit.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be