Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 september 2011, 18:35   #1
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard Einstein

Einstein.

A - Vaak genoeg heb ik me in de theorie van Eintein verdiept en steeds moest ik weer concluderen dat die theorie tegenstrijdig is. Volgens Einstein mag een iedereen die zich op de één of andere manier door het heelal of de wereld beweegt, zichzelf ook als stilstaand beschouwen. Dus dat komt het er bijvoorbeeld op neer, dat als ik een rijdende trein zit, dat ik zou mogen zeggen dat niet ik en de trein bewegen, maar de omgeving en dat trein en ik stilstaan. Dit is een dan een bekend voorbeeld van Einstein van de opvatting der relativiteit. Dus zo van: het is maar hoe je het bekijkt, want zoiets als een absolute beweging bestaat er eenvoudig niet, want niemand kan die bepalen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 19:09   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Einstein.

A - Vaak genoeg heb ik me in de theorie van Eintein verdiept en steeds moest ik weer concluderen dat die theorie tegenstrijdig is. Volgens Einstein mag een iedereen die zich op de één of andere manier door het heelal of de wereld beweegt, zichzelf ook als stilstaand beschouwen. Dus dat komt het er bijvoorbeeld op neer, dat als ik een rijdende trein zit, dat ik zou mogen zeggen dat niet ik en de trein bewegen, maar de omgeving en dat trein en ik stilstaan. Dit is een dan een bekend voorbeeld van Einstein van de opvatting der relativiteit. Dus zo van: het is maar hoe je het bekijkt, want zoiets als een absolute beweging bestaat er eenvoudig niet, want niemand kan die bepalen.
Het is lang geleden maar ik meen me toch te herinneren dat het iets genuanceerder was.

Het was meer iets in de zin van als de omgeving van de trein naar achter zou rollen inplaats van de trein naar voren het voor u op de trein juist hetzelfde zou lijken.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 20:06   #3
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het is lang geleden maar ik meen me toch te herinneren dat het iets genuanceerder was.

Het was meer iets in de zin van als de omgeving van de trein naar achter zou rollen inplaats van de trein naar voren het voor u op de trein juist hetzelfde zou lijken.
Maar wat lijkt is nog geen werkelijkheid en dat is het probleem.

Is Einstein nou schijn of is het nou werkelijkheid?
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 20:36   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Maar wat lijkt is nog geen werkelijkheid en dat is het probleem.

Is Einstein nou schijn of is het nou werkelijkheid?
Hij zei ook niet dat het werkelijkheid was, hij zei dat het er op lijkt, in die mate zelfs dat onderscheid moeilijk te maken is, van waar je op dat moment zit alleszins, in de trein.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 20:51   #5
Quorn
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 mei 2011
Berichten: 1.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het is lang geleden maar ik meen me toch te herinneren dat het iets genuanceerder was.
Het is nog niet zo lang geleden dat St Harry tot treurens toe aantoonde er geen bal van te snappen.

De key zit in "ten opzichte van"
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 08:34   #6
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.463
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Einstein.

A - Vaak genoeg heb ik me in de theorie van Eintein verdiept en steeds moest ik weer concluderen dat die theorie tegenstrijdig is. Volgens Einstein mag een iedereen die zich op de één of andere manier door het heelal of de wereld beweegt, zichzelf ook als stilstaand beschouwen. Dus dat komt het er bijvoorbeeld op neer, dat als ik een rijdende trein zit, dat ik zou mogen zeggen dat niet ik en de trein bewegen, maar de omgeving en dat trein en ik stilstaan. Dit is een dan een bekend voorbeeld van Einstein van de opvatting der relativiteit. Dus zo van: het is maar hoe je het bekijkt, want zoiets als een absolute beweging bestaat er eenvoudig niet, want niemand kan die bepalen.
Als de relativiteitstheorie door God aan Einstein is geopenbaard dan moet u niet proberen om deze te begrijpen; dan kunt u er in geloven als een zaak van godsdienst of levensbeschouwing.

Als de relativiteitstheorie een onderdeel is van de wis- en natuurkunde dan is het geen zaak van godsdienst of levensbeschouwing en is deze discussie hier misplaatst.

Einstein beweerde het laatste en dat is ook de algemene consensus. Dus Harrie, poneer je probleem eens op een wetenschapsforum.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 17:35   #7
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hij zei ook niet dat het werkelijkheid was, hij zei dat het er op lijkt, in die mate zelfs dat onderscheid moeilijk te maken is, van waar je op dat moment zit alleszins, in de trein.
Waar je zelf in de trein zit lijkt mij niet moeilijk.

Maar dat het iets is wat er op lijkt, dat moet ie dan nog maar een goed uitleggen wat ie daar nou mee bedoelt.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 17:36   #8
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorn Bekijk bericht
Het is nog niet zo lang geleden dat St Harry tot treurens toe aantoonde er geen bal van te snappen.

De key zit in "ten opzichte van"
Nou: dat is dan wel vreselijk goed uitgelegd: ik val van mijn stoel van verbazing.....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 17:40   #9
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als de relativiteitstheorie door God aan Einstein is geopenbaard dan moet u niet proberen om deze te begrijpen; dan kunt u er in geloven als een zaak van godsdienst of levensbeschouwing.
Helaas ben ik niet gelovig en voor zover ik weet ook de wetenschap niet.
Ze noemt het dan: axioma, dat klinkt heel deftig.
Citaat:
Als de relativiteitstheorie een onderdeel is van de wis- en natuurkunde dan is het geen zaak van godsdienst of levensbeschouwing en is deze discussie hier misplaatst.
Voor mij heeft de relativiteitstheorie alles te maken met de algemene levensbeschouwing der subjectiviteit.
Citaat:
Einstein beweerde het laatste en dat is ook de algemene consensus. Dus Harrie, poneer je probleem eens op een wetenschapsforum.
Ik kan me zeer goed herinneren dat men ook op dit forum zeer geïnteresseerd is in Einstein.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 19 september 2011 om 17:40.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 17:41   #10
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

B - De ether en het systeem van het heelal.

Vroeger meende men nog dat er zoiets als een ether is, dus fijne stof in het heelal als basis waaraan men de snelheid van de aarde door het heelal zou kunnen bepalen. Dat bleek een illusie te zijn. Die ether is er niet. Maar dan zou je toch zeggen dat het totale systeem der objecten in het heelal: sterren en planeten en ook de aarde een mooie basis zijn om een systeem van bewegingen vast te stellen van groot naar klein.
Met name dat de aparte sterrenstelsels bewegen binnen hun totaliteit als basis en dat binnen die sterrenstelsels weer de aparte beweging der sterren bepaald kunnen worden, wat ook zo gebeurt, want men weet hoe onze zon in de melkweg beweegt en ook ten opzichte van andere sterren, en verder dat de aarde om de zon draait en ook dat de aarde weer om zijn as draait en dat wij op de aarde weer over de aarde bewegen. Bijvoorbeeld dat een trein over de aarde rijdt en wel door de kracht van zijn motor, die zijn wielen doen bewegen en deze bewegende wielen zetten zich dan af tegen de aarde.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 20:44   #11
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Einstein.

A - Vaak genoeg heb ik me in de theorie van Eintein verdiept en steeds moest ik weer concluderen dat die theorie tegenstrijdig is.
Het is normaal dat ge daar zo over denkt als ge de theorie nog voor geen meter begrijpt.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 20:45   #12
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Einstein beweerde het laatste en dat is ook de algemene consensus. Dus Harrie, poneer je probleem eens op een wetenschapsforum.
daar is hij al lang geband
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 22:35   #13
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Helaas ben ik niet gelovig en voor zover ik weet ook de wetenschap niet.
Ze noemt het dan: axioma, dat klinkt heel deftig.
Nee, postulaten.
Als je met een minimum aan simpele postulaten een theorie kan opbouwen die de toets van andere wetenschappers kan weerstaan heb je een goede theorie.

Vergelijk bvb. de 2 postulaten van de speciale relativiteitstheorie tov. jouw postulaten en zie het verschil : de genialiteit van de mona lisa tov kladderwerk van een kleuter.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Voor mij heeft de relativiteitstheorie alles te maken met de algemene levensbeschouwing der subjectiviteit.
Helemaal niet, het gaat over de oplossing van problemen die jij niet eens begrijpt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ik kan me zeer goed herinneren dat men ook op dit forum zeer geïnteresseerd is in Einstein.
Inderdaad maar jij bent daar niet in geinteresseerd anders zou je wel moeite doen om er iets van te begrijpen.

Laatst gewijzigd door parcifal : 19 september 2011 om 22:36.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 22:49   #14
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Nee, postulaten.
Als je met een minimum aan simpele postulaten een theorie kan opbouwen die de toets van andere wetenschappers kan weerstaan heb je een goede theorie.
Ik hou niet van dat woord postulaat, volgens mij zijn die dingen niet te vreten....
Citaat:
Vergelijk bvb. de 2 postulaten van de speciale relativiteitstheorie tov. jouw postulaten en zie het verschil : de genialiteit van de mona lisa tov kladderwerk van een kleuter.
jouw wetenschappelijkheid is die van het beledigen, wat mij niet kan overtuigen, maar juist meer het gevoel geeft dat ik wel gelijk moet hebben.
Citaat:


Helemaal niet, het gaat over de oplossing van problemen die jij niet eens begrijpt.
Ook hier hoor ik geen enkel argument.
Citaat:


Inderdaad maar jij bent daar niet in geinteresseerd anders zou je wel moeite doen om er iets van te begrijpen.
Jij zou moeite moeten doen iets inhoudelijks te zeggen.

Maar goed: we kennen Parcival wel....

Laatst gewijzigd door harriechristus : 19 september 2011 om 22:50.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 19:23   #15
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

C - De trein rijdt de aarde onder zijn wielen weg.

Heel logisch, maar nee, zegt Einstein: ik mag ook beweren dat de trein stilstaat en de aarde beweegt. Blijft dan alleen de vraag waar die beweging van de aarde dan vandaan komt. Daar is dan maar één antwoord op mogelijk: het is de trein zelf die de hele aarde onder zijn wielen wegrijdt. Maar waar haalt die trein dan die enorme kracht vandaan zo te doen? Je voelt wel dat het hier scheef gaat met de hele theorie van Einstein.
Die beweging van de aarde ten opzichte van de trein is slechts schijn, maar niet werkelijk zo. De werkelijke beweging is de trein die zich afzet ten opzichte van de aarde door zijn motor en daardoor ontstaan de tegenovergestelde schijnbeweging als zou de aarde ten opzichte van de trein bewegen. Ik heb daar al ettelijke discussies over gevoerd, maar men wil dat niet inzien. Volgens mijn opponenten is het verschil tussen schijn en werkelijkheid irrelevant. Maar dat maakt je mij echt niet wijs. Zoals er ook een verschil is tussen leugen en waarheid is er ook een verschil tussen werkelijkheid en schijn.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 21:35   #16
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

D - De waarnemer heeft een oneindige massa.

De wereld der schijn is die van de zintuiglijk waarneming, waarin de mens ziet dat hij zelf altijd stil staat in het midden van zijn eigen heelal en dus ook de aarde onder zijn voeten wegloopt. Dat is waar Einstein het over heeft, namelijk dat een elkeen zich als stilstaand en middelpunt en basis van het heela zou mogen beschouwen. Dat is echter een schijnwereld, precies het tegenovergestelde van de werkelijke materiële wereld. Maar zou je dat ook materieel zo willen zien, dan moet je ook de hoeveelheid massa als relatief nemen, want dan heeft de mens zelf een oneindige massa om de wereld onder zijn voeten weg te lopen. In de theorie van Einstein betekent dat dat de waarnemer zelf met de lichtsnelheid moet gaan, want volgens Einstein krijgt iemand met oneindig snelheid een oneindige massa.
Daar gaat dan de beschouwing van mijn idee van een samengeperst bolheelal en een binnenste buiten gedraaid heelal over en dat geeft tevens een concreet zintuiglijk waarneembaar idee van een hogere dimensie.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2011, 19:01   #17
Quorn
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 mei 2011
Berichten: 1.765
Standaard

EFF OFF T****

Je valt in herhaling zeveraaar
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2011, 20:31   #18
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorn Bekijk bericht
EFF OFF T****

Je valt in herhaling zeveraaar
De waarheid zal eindeloos herhaald worden, onbenul.....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2011, 20:33   #19
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Uit dagboek van 6 september 2011.

1 - Einstein: alsof de aarde stil staat.

Ik heb verder nog nagedacht over Einstein (naar aanleiding van de droom) en met name weer over de tegenstrijdigheid van Einstein, en wel eerst over de proef van Michelson-Morley, waaruit Einstein niet de conclusie getrokken zou hebben dat de aarde stilstond (wat ik per abuis dacht, en waarop ik aangevallen werd op het forum van Politics.be), maar alsof de aarde stil stond.
Maar met dat woordje: alsof openbaart zich juist de tegenstrijdigheid.
Want het: alsof drukt een schijn uit, een lijken wat niet werkelijk zo is.
De aarde staat namelijk niet stil, maar het is alsof de aarde stil staat, dus er openbaart zich hier een tegenstrijdigheid tussen twee werelden van werkelijkheid en schijn.
Nu heb ik dit nog even extra opgezocht bij de Wikipedia.

wordt vervolgd
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2011, 08:10   #20
Quorn
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 mei 2011
Berichten: 1.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De waarheid zal eindeloos herhaald worden, onbenul.....
Jij zal eindeloos genegeerd worden notendoos
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be