Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 mei 2018, 19:19   #221
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nee, voor alle duidelijkheid. Ik zou integendeel de kennis van het Frans vergroten door er meer uren aan te besteden, door meer uitwisselingsprojecten met franstalige scholen, etc. . In Brussel zou ik ervoor pleiten tweetalige scholen op te richten. De jeugd spreekt veel minder Frans dan vorige generaties. Dat is slecht, bvb. alleen al omdat Brussel grotendeels franstalig is en kennis van Frans erg belangrijk op de arbeidsmarkt. Zeker in de regio's die dicht bij Brussel, Wallonië of Frankrijk liggen, of aan de kust waar franstaligen een groot deel van het toerisme uitmaken.
Ik denk dat verzwakking van de kennis van het Frans ook deel uitmaakt van de flamingante denkwijze, want ze blijven een soort van generatie op generatie doorgegeven angst voor het Frans hebben, terwijl dit in deze tijden absoluut niet meer nodig is, de dreiging van verfransing is verdwenen.

Wat Engels betreft inderdaad is ook zeer belangrijk, en ik heb er geen probleem mee dat lessen aan de universiteit in het Engels gegeven worden, en ook het Engels meer aandacht krijgt op school. Ik vind wel dat ze in Nederland soms te ver gaan, in Amsterdam bvb. zijn er al tal van winkels en zaken waar je enkel nog in het Engels terecht kunt.
2
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 19:23   #222
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom dan pleiten voor Engels in Frans-Vlaanderen en geen Nederlands? In het Kortrijkse smeken ze om werkkrachten (en die komen al voor een groot deel uit Frankrijk). De haven van Zeebrugge is voortdurend op zoek naar mankracht.
Laten we de Walen massaal aanmoedigen naar die streek te komen wonen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 27 mei 2018 om 19:24.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 19:28   #223
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als je wil werken in Kortrijk, lijkt me het een belangrijk voordeel om Nederlands te kennen. Of is Nederlands van geen tel meer in Vlaanderen?
Natuurlijk. Daarom moeten we de Franstalige Belgen aanmoedigen naar die streek te komen wonen. In Franstalig België leert men het Nederlands, in Frankrijk niet.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 21:42   #224
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat Engels betreft inderdaad is ook zeer belangrijk, en ik heb er geen probleem mee dat lessen aan de universiteit in het Engels gegeven worden...
Denkt ge niet dat diegenen die streden voor de vernederlandsing van de universiteit van Gent zich omdraaien in hun graf...?

Ik wijdde er destijds een heuse draad aan:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=173804
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 mei 2018 om 21:57.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 21:56   #225
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het verschil tussen dialecten en talen is ook niet zo duidelijk als U denkt. Bvb. de dialecten die vroeger gesproken werden tussen Eupen en de Voerstreek (nu spreekt men er Frans) zijn een overgang tussen Duitse en Nederlandse dialecten.
Maar, strikt genomen behoren die tot de Nederduitse dialekten, zelfs de westelijke kant der Oostkantons behoort daartoe.
De Benatherlinie loopt trouwens in noord-zuid richting dwars doorheen de Oostkantons. De Platdiestse Streek, waar ge het hier met name over hebt, behoort dus zeker tot de Nederduitse dialekten.
Taalkundig gezien zou de standaardtaal er dus het Nederlands horen te zijn.
Maar de taalpolitiek heeft daar anders over beslist.

Der Rheinische Fächer 1: Niederfränkisch 2: Limburgisch 3: Ripuarisch 4: nördliches Moselfränkisch 5: südliches Moselfränkisch 6: Rheinfränkisch
Bron: Wiki - Rheinfranken.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 mei 2018 om 22:06.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 22:11   #226
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardige houding. Wie als Vlaming in Duitsland gaat werken, moet volgens u dus geen Duits leren. Verhuist de Vlaming naar Duitsland, dan wordt het anders.

Misschien moeten we Fransen eens duidelijk maken dat er een zekere mentaliteitswijziging noodzakelijk is.
Ik heb soms vergaderingen in Duitsland, die verlopen in het Engels omdat ik en enkele anderen de Duitse taal niet voldoende machtig zijn. Geen probleem. Noord-Fransen die in Kortrijk werken kunnen perfect met bijna iedereen communiceren in het Frans. Als ze jaren blijven, dan zou het aangewezen zijn om Nederlands te leren.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 22:13   #227
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In het Kortrijkse is de Franse inbreng bijzonder belangrijk. Ik zie trouwens geen onoverkomelijke tegenstelling om beide problemen aan te pakken. Het hoeft zeker niet of of te zijn.
Klopt, maar Fransen Nederlands laten leren, dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren, de meeste spreken zelfs amper Engels. In Wallonië en zeker Brussel is er bereidheid, maar het onderwijs is er niet goed op voorzien. Er moeten veel meer uitwisselingen gebeuren, zo leer je een taal echt.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 22:17   #228
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat klopt, er kan geen continuüm zijn omdat Frans (en het Waals) te verschillend is van de Nederlandse dialecten. Toch is er beïnvloeding. Het Luikse dialect is bvb. heel traag en woorden worden lang gerekt, dat schijnt Limburgse invloed te zijn, bijna de helft van de Luikenaars stamt af van Limburgers.../...
Bijna de helft...? Dat is wél veel.
Maar goed, ik hoor inderdaad dezelfde schone melodische intonatie als ik Luikenaars hoor Frans spreken dan als ik Limburgers hoor Nederlands of Limburgs spreken.
Maar, ook als ik Duitsers uit Keulen en de Eifel hoor hun Duits dialekt spreken, of dialektisch geverfd Hoogduits.
Dus is hier blijkbaar echt wel meer aan de hand. Ik acht het eerder mogelijk dat we hier te maken hebben met een substraat van het Ripuarisch Frankisch.

Bronkaart: Wiki - Volksverhuizing in de Lage Landen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 mei 2018 om 22:28.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 22:19   #229
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Denkt ge niet dat diegenen die streden voor de vernederlandsing van de universiteit van Gent zich omdraaien in hun graf...?

Ik wijdde er destijds een heuse draad aan:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=173804
Dat is die van generatie op generatie doorgegeven angst voor het Frans, en nu dus het Engels. De meeste vakken worden nog steeds in het Nederlands gegeven, maar, zeker wat specifieke vakken betreft met veel buitenlandse studenten en gastsprekers, soms ook buitenlandse professors, sommige vakken kunnen beter in het Engels gegeven worden. Anders creëer je barrières voor de ontwikkeling van onze universiteiten.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 22:21   #230
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar, strikt genomen behoren die tot de Nederduitse dialekten, zelfs de westelijke kant der Oostkantons behoort daartoe.
De Benatherlinie loopt trouwens in noord-zuid richting dwars doorheen de Oostkantons. De Platdiestse Streek, waar ge het hier met name over hebt, behoort dus zeker tot de Nederduitse dialekten.
Taalkundig gezien zou de standaardtaal er dus het Nederlands horen te zijn.
Maar de taalpolitiek heeft daar anders over beslist.

Der Rheinische Fächer 1: Niederfränkisch 2: Limburgisch 3: Ripuarisch 4: nördliches Moselfränkisch 5: südliches Moselfränkisch 6: Rheinfränkisch
Bron: Wiki - Rheinfranken.
Het is zowiezo een overgangstaal die daar gesproken werd, nu is het hoofdzakelijk franstalig. Die categorieën zeggen niet zo veel, je moet blijven herinneren dat menswetenschappen nooit exacte wetenschappen zijn, dus die grenzen zitten vooral in ons hoofd, net als de grens tussen Europa en Azië. Ik denk ook dat de streek van Venlo een dialect heeft dat erg dicht bij het Duits staat.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 mei 2018 om 22:22.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 22:24   #231
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Bijna de helft...? Dat is wél veel.
Maar goed, ik hoor inderdaad dezelfde schone melodische intonatie als ik Luikenaars hoor Frans spreken dan als ik Limburgers hoor Nederlands of Limburgs spreken.
Maar, ook als ik Duitsers uit Keulen en de Eifel hoor Duits spreken.
Dus is hier meer aan de hand. Ik acht het eerder mogelijk dat we hier te maken hebben met een substraat van het Ripuarisch Frankisch.

Bronkaart: Wiki - Volksverhuizing in de Lage Landen.
Misschien, maar de talloze Limburgers die naar Luik verhuisden zullen er ook wel voor iets tussen zitten.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 22:30   #232
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Misschien, maar de talloze Limburgers die naar Luik verhuisden zullen er ook wel voor iets tussen zitten.
Ge bekijkt dan wel niet het volledige plaatje.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2018, 12:42   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Natuurlijk. Daarom moeten we de Franstalige Belgen aanmoedigen naar die streek te komen wonen. In Franstalig België leert men het Nederlands, in Frankrijk niet.
In de Franse grensstreek worden er meer cursussen Nederland georganiseerd dan in heel Henegouwen samen. In die streek worden er, met steun van het Huis van Nederland te Belle (Bailleul), in zowat ieder dorp dag- en avondcursussen Nederlands georganiseerd. Doel: conversatieniveau bereiken. Gericht: naar iedereen, maar in het bijzonder wie aan de andere kant wil gaan werken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2018, 12:45   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb soms vergaderingen in Duitsland, die verlopen in het Engels omdat ik en enkele anderen de Duitse taal niet voldoende machtig zijn. Geen probleem. Noord-Fransen die in Kortrijk werken kunnen perfect met bijna iedereen communiceren in het Frans. Als ze jaren blijven, dan zou het aangewezen zijn om Nederlands te leren.
Het lijkt me geen referentie om de eigen onkunde of onwil als dé referentie te gebruiken.

U houdt er trouwens een bijzonder merkwaardige redenering op: enerzijds stelt dat men in West-Vlaanderen niet kan integreren zonder het dialect te leren, maar hier doet u bijzonder relativerend als het gaat om mensen die hier dag in dag uit komen werken. Moeten die dan niet "geïntegreerd" worden op de werkvloer? Onder West-Vlamingen?

En als - alweer volgens u - bepaalde migranten op een korte tijd niet alleen AN maar zelfs het West-Vlaamse dialect onder de knie weten te krijgen, om welke reden zou een Fransman dat niveau kunnen bereiken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2018, 12:47   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Klopt, maar Fransen Nederlands laten leren, dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren, de meeste spreken zelfs amper Engels. In Wallonië en zeker Brussel is er bereidheid, maar het onderwijs is er niet goed op voorzien. Er moeten veel meer uitwisselingen gebeuren, zo leer je een taal echt.
VOKA West-Vlaanderen heeft al meermaals aangegeven dat de wil om in West-Vlaanderen te werken en om de basis te leren van onze taal, groter is in Noord-Frankrijk dan in het naburige Henegouwen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2018, 20:09   #236
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de Franse grensstreek worden er meer cursussen Nederland georganiseerd dan in heel Henegouwen samen. In die streek worden er, met steun van het Huis van Nederland te Belle (Bailleul), in zowat ieder dorp dag- en avondcursussen Nederlands georganiseerd. Doel: conversatieniveau bereiken. Gericht: naar iedereen, maar in het bijzonder wie aan de andere kant wil gaan werken.
In Kortrijk kworden zelfs cursussen West-Vlaams georganiseerd...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131013_00788350
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2018, 17:32   #237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
In Kortrijk kworden zelfs cursussen West-Vlaams georganiseerd...
Ook al niet meer van tel. In 2014 stopgezet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2018, 20:06   #238
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar, strikt genomen behoren die tot de Nederduitse dialekten, zelfs de westelijke kant der Oostkantons behoort daartoe.
De Benatherlinie loopt trouwens in noord-zuid richting dwars doorheen de Oostkantons. De Platdiestse Streek, waar ge het hier met name over hebt, behoort dus zeker tot de Nederduitse dialekten.
Taalkundig gezien zou de standaardtaal er dus het Nederlands horen te zijn.
Maar de taalpolitiek heeft daar anders over beslist.

Der Rheinische Fächer 1: Niederfränkisch 2: Limburgisch 3: Ripuarisch 4: nördliches Moselfränkisch 5: südliches Moselfränkisch 6: Rheinfränkisch
Bron: Wiki - Rheinfranken.
Wat in deze kaart -2 Limburgs wordt genoemd is volgen vele taalkundigen Nedersaksisch zie:

https://li.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2018, 08:47   #239
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Misschien, maar de talloze Limburgers die naar Luik verhuisden zullen er ook wel voor iets tussen zitten.
Gij denkt dan waarschijnlijk vooral aan de vele Limburgers die de laatste eeuw in Luik gingen werken.

Ge vergeet waarschijnlijk dat Limburg een heel ander geschiedenis heeft dan de rest van Vlaanderen.

Citaat:
Het grote verschil met de rest van Vlaanderen is dat Limburg tot het einde van de 18de eeuw deel uitmaakte van het prinsbisdom Luik. De regio maakte dus geen deel uit van de historische Spaanse of Oostenrijkse Nederlanden zoals de andere Vlaamse regio’s. Een aparte historische ontwikkeling dus, die nu nog steeds tot uiting komt in alle facetten van het Limburgse leven.
bron: http://limburg.be/Limburg/overlimbur...o-Limburg.html

Ge weet waarschijnlijk ook niet dat er eeuwenlang een culturele en economische band was tussen de Luiks ene Limburgse gebieden. Dat is normaal. De Maas was voor de aanleg van de kanalen, de grote handelsweg over het water. Wie een beetje stamboomonderzoek doet weet dat er door de eeuwen heen vele huwelijke gesloten zijn langs de Maas tussen Venlo en Luik.
Er zijn dus ook vele Luikenaars naar Limburg verhuisd.
Het is dus niet verwonderlijk dat dit een invloed had op taalgebied.

PS het heeft maar een haar gescheeld of ik had mijn jeugd aan de andere kant van Maastricht in Wallonië (Visé) doorgebracht. En was dus waarschijnlijk Franstalig geworden.

Laatst gewijzigd door pajoske : 2 juni 2018 om 08:50.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2018, 08:54   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ge vergeet waarschijnlijk dat Limburg een heel ander geschiedenis heeft dan de rest van Vlaanderen.
Denkt u dat de grenzen van het Luikse indertijd een onoverkomelijke muur vormden waardoor er geen uitwisseling op allerlei vlakken gebeurde?

De geschiedenis van de Nederlanden begint trouwens niet met de Spaanse of Oostenrijkse tijd.

De grote handelsstromen in de middeleeuwen liepen trouwens niet langs de Maas, maar wel langs de handelsweg Keulen-Brugge (en later richting Antwerpen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be