Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 maart 2019, 22:35   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Al eens buiten gekeken ?
ik denk niet dat er vandaag veel e)fietsen van stal zullen worden gehaald.
Bang van enkele druppels?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2019, 22:40   #42
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Al eens buiten gekeken ?
ik denk niet dat er vandaag veel e)fietsen van stal zullen worden gehaald.
Buienradar Henri.
Droog heen gereden en ook droog terug.
Wel stevig moeten trappen ... Geen batterijen voor mij.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2019, 22:40   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De verplichting om een fietsbel te voeren? Wat een nostalgie. Ik wandel vrij veel op een stuk fietsostrade, die wel aangegeven staat met verkeersborden als gecombineerd wandel- en fietspad. De beleefdheid van een achter je naderende fietser hangt niet af van zijn belbezit. Nogal wat koersfietsbezitters roepen vanop enige afstand "pardon", en als ze je passeren kan er nog een "dank u" van. Sommige gewone fietsbezitters (zelfs oudjes met een elektrische) zijn zo onbeleefd en gevaarlijk als een boer.
De bel is bij wet verplicht, net zoals diezelfde wegcode ook voorziet dat u als voetganger op een fietspad steeds voorrang moet verlenen aan de fietsers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 09:05   #44
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

FIETSERS HEBBEN WÉL / GEEN VOORRANG

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 09:10   #45
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
tx

duidelijke uitleg
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 10:01   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De bel is bij wet verplicht, net zoals diezelfde wegcode ook voorziet dat u als voetganger op een fietspad steeds voorrang moet verlenen aan de fietsers.
Hier is hem weer zeg.
Ik pleit voor een wijziging aan het verkeersreglement, en hij komt zeggen "ja maar, dat staat in het verkeersreglement."
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 10:04   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De bel is bij wet verplicht, net zoals diezelfde wegcode ook voorziet dat u als voetganger op een fietspad steeds voorrang moet verlenen aan de fietsers.
Leer lezen hé zeg.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 5 maart 2019 om 10:05.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 10:07   #48
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hier is hem weer zeg.
Ik pleit voor een wijziging aan het verkeersreglement, en hij komt zeggen "ja maar, dat staat in het verkeersreglement."
pleit je echt om de verplichting van een fietsbel af te schaffen?

waarom?

ik heb er een op mijn koersfietsen hangen ook, en werkelijk, die heeft mij al een paar keer van een botsing en val gered.

heb zelfs eens één keer in een wedstrijd die sjans gehad, normaal vijs ik er alles af voor de wedstrijd uiteraard, maar ik had toen om een of ander reden geen tijd gehad en reed dus mijn wedstrijd met bel op t stuur ... net die dat liep een supporter of toevallige passant onoplettend de straat over toen ik aan kwam rijden ... was heel content dat mijn bel er op stond, zonder had ik daar wsl opgeplakt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 11:29   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat mensen steeds meer electrische fiets-kms afleggen en minder fossiele wagen-kms?
Nee, dat mensen te lui zijn om op de trappers van een gewone fiets te duwen. Ik ga ook met een gewone fiets naar mijn werk (als 't niet regent). Verschillende van mijn collega's ook, maar velen zijn al overgeschakeld van gewone fiets naar e-fiets. Veel "gemakkelijker" dan de gewone fiets.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 13:53   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hier is hem weer zeg.
Ik pleit voor een wijziging aan het verkeersreglement, en hij komt zeggen "ja maar, dat staat in het verkeersreglement."
Om welke reden zou u de verplichting tot een bel laten vallen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 13:55   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat mensen te lui zijn om op de trappers van een gewone fiets te duwen. Ik ga ook met een gewone fiets naar mijn werk (als 't niet regent). Verschillende van mijn collega's ook, maar velen zijn al overgeschakeld van gewone fiets naar e-fiets. Veel "gemakkelijker" dan de gewone fiets.
Heel velen schakelen echter over van wagen naar elektrische fiets (zeker als het om een speedelec gaat). In vergelijking met een auto is de elektrische fiets toch nog altijd iets minder lui.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 13:56   #52
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat mensen te lui zijn om op de trappers van een gewone fiets te duwen. Ik ga ook met een gewone fiets naar mijn werk (als 't niet regent). Verschillende van mijn collega's ook, maar velen zijn al overgeschakeld van gewone fiets naar e-fiets. Veel "gemakkelijker" dan de gewone fiets.
kijk, ik ook, en ik ben tamelijk fiets-getraind ...

maar ik ga niet ontkennen dat ik elke keer op die dijk met tegenwind toch aan zo'n e-fiets twijfel ze ... maar mijn ego neemt nog snel over en begint dan weer wat harder te stoempen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 14:10   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Hilarische uitleg bij die fietsoversteekplaats.


B1 Voorrang verlenen

Laatst gewijzigd door Micele : 5 maart 2019 om 14:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 14:12   #54
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hilarische uitleg bij die fietsoversteekplaats.
Citaat:
Andere bestuurders zijn niet verplicht om jou voorrang te verlenen als je op een fietsoversteekplaats wil oversteken, hou daar rekening mee!
ja dat vond ik toch verrassend.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 14:17   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ja dat vond ik toch verrassend.
Het moeten voorrang verlenen bord B1 is nochtans duidelijk zichtbaar:




B1 Voorrang verlenen

Stel eens voor een paar jaar later rijdt dat meisje met de auto. Dat gaat wat geven.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 maart 2019 om 14:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 14:19   #56
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het moeten voorrang verlenen bord B1 is nochtans duidelijk zichtbaar:




B1 Voorrang verlenen
de betekenis van dat bord ken ik, maar dat staat niet bij elke fietsoversteekplaats ... en dat was wat de tekst zei : geen voorrang op fietsoversteekplaats (niks over eventuele borden of haaientanden)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 14:22   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de betekenis van dat bord ken ik, maar dat staat niet bij elke fietsoversteekplaats ... en dat was wat de tekst zei : geen voorrang op fietsoversteekplaats (niks over eventuele borden of haaientanden)
Het verwarrende aan die regel is de onsamenhangendheid met de voorrang op de zebrapaden. Heel vaak ligt er (bij bepaalde kruispunten) een fietsoversteek naast een zebrapad. Op het zebrapad heb je altijd voorrang (tenzij anders geregeld door verkeerslichten); op de ernaast gelegen fietsdoorsteek niet. Dat zorgt voor grote onduidelijkheid.

De maatregel van AWV om fietsdoorsteken niet langer met de grote blokken aan te geven, doet er ook geen goed aan. De automobilisten zijn zich op die kruispunten vaak niet bewust van zo'n doorsteek. Met alle gevolgen van dien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 14:23   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de betekenis van dat bord ken ik, maar dat staat niet bij elke fietsoversteekplaats ... en dat was wat de tekst zei : geen voorrang op fietsoversteekplaats (niks over eventuele borden of haaientanden)
Voor zover ik weet moeten die B1-bordjes bij elke fietsoversteekplaats staan en-of die haaientanden.
Ik kan het opzoeken in het reglement plaatsingsvoorwaarden van de wegbeheerder.

Dit zijn de artikels "haaientanden" uit de wegcode:

Citaat:
76.2. Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.

76.3. De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/261-art76
Die witte driehoeken zijn ook verkeerstekens en verkeerstekens gaan boven verkeersregels bij interpretatie of discussie van verkeersregels.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 maart 2019 om 14:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 14:25   #59
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het verwarrende aan die regel is de onsamenhangendheid met de voorrang op de zebrapaden. Heel vaak ligt er (bij bepaalde kruispunten) een fietsoversteek naast een zebrapad. Op het zebrapad heb je altijd voorrang (tenzij anders geregeld door verkeerslichten); op de ernaast gelegen fietsdoorsteek niet. Dat zorgt voor grote onduidelijkheid.

De maatregel van AWV om fietsdoorsteken niet langer met de grote blokken aan te geven, doet er ook geen goed aan. De automobilisten zijn zich op die kruispunten vaak niet bewust van zo'n doorsteek. Met alle gevolgen van dien.
op het zebrapad heb je te voet met de fiets aan de hand voorrang, maar fietsend niet...

maar idd steeds t zelfde in BE : onduidelijke infrastructuur ... altijd en overal.

zou t geen optie zijn om de Nederlandse minister van verkeer bevoegd te verklaren voor Vlaanderen ... ik ben het wachten beu, en ze lijken het hier toch nooit te leren.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 18:27   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
pleit je echt om de verplichting van een fietsbel af te schaffen?

waarom?
...
Ik pleit daarvoor om de redenen die ik in deze draad al uitlegde.
Je kan even beleefd, veilig ... zijn met je stem. En met je bel, kan je ook agressief aankomen.
Dat is nu toch onnozel dat je een boete zou krijgen omdat je geen bel hebt. Je zou wel een boete mogen krijgen als je hard en lang belt, maar toch aan grote snelheid op een haar van een wandelende familie met kleine kindjes zou passeren op een wandelweg.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be