Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 maart 2019, 12:19   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Juist.

Maar ook dat in 2020 niet meer, volgens een zekere CEO van Volkswagen.

aja ff de bronnen:


https://tweakers.net/nieuws/145009/i...lve-prijs.html
Dat zien we tegen dan wel weer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 09:04   #22
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Vandaag ietsjes meer dan 300 km gedaan en mijn benzinetank is nog voor ¾ vol.
Ik doe 300 km op 6 maanden En deze week komt de "nieuwe" wagen op O-platen dus praktisch geen wegenbelasting of verzekering. Dat de wagen misschien 15 liter/100 km benzine verbruikt zal me een worst wezen.

En voor de VDAB : wagen op O-plaat mag je niet voor woon-werkverkeer gebruiken. Dus officieel geen wagen. Niet dat het iets verandert want ik hoor niets meer van hun. Geen telefoontje, geen brief, noppes.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 18:14   #23
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waar kan je 20km aan volgas rijden in Blegië? (jaja, je kan als een debiel rijden ook, altijd stoplichtsprintjes trekken en van die stoten)
Trouwens, als u nu afkomt met de autosnelweg in Duitsland, je moet al redelijk moedig zijn om met de gemotoriseerde rugzak die ik als voorbeeld nam aan 160km/u op het derde rijvak te gaan slenteren.
Die 5.3L is "echt verbruik", bijgehouden door gebruikers van dat wagentje en op't net gezet .
Het door Nissan opgegeven verbruik van 4,4 liter is natuurlijk fake news, gemeten in ideale omstandigheden.


En hoe snel is de accu leeg van uw troetels als die planken op de autobahn?


22 jaar geleden voor me, maar van Salzburg tot Nijmegen in 4u45 , zonder tanken (1 sanitaire stop en bestuurderswissel) in mijn 1988 Opel Omega.
Dat gaat een toffe elektrische wagen zijn om dat na te doen.
En ik vroeger met mijn Mitsubshi galant 1600 GLX vroeger 1200 km op 10 u 30 min ....lpg en benzine tank .....lgp bijgetankt in Oostenrijk = boke eten....volgedaan in Greding (Duitsland ) boke eten en doorvlammen op naft als de lpg op was of om de Duitse hellingen op te geraken was jaren '80 . En bagage op dak want in de koffer was er zijn geen plaats door de lpg tank van ( 60 l )
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2019, 00:30   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Iedere dieselauto leidt tot 14.700 euro ziektekosten

https://newmobility.news/2018/12/20/...-ziektekosten/

Per auto betreft het 4000 euro over de hele levensduur (veertien jaar voor een personenauto, tien jaar voor een bestelwagen). Dat bedrag is echter een gemiddelde: met name diesels blijken peperduur.

Iedere dieselwagen kost de maatschappij liefst 14.700 euro. Ze zijn daarmee verantwoordelijk voor driekwart van de gezondheidskosten: 37,3 miljard euro.

Ter vergelijking: benzineauto’s leveren ‘slechts’ 1600 euro schade per wagen op, elektrisch auto’s zijn met 900 euro per voertuig de beste keus voor de samenleving.

Volgens Christian Brand van Oxford University zijn de Nederlandse uitkomsten vergelijkbaar met de Britse. ,,De meeste mensen weten dat auto’s schadelijke stoffen uitstoten, maar realiseren zich niet hoe zorgelijk dat is”, vertelt Brand vanuit Groot-Brittannië. ,,Ons onderzoek maakt dat inzichtelijk.”

De wetenschapper legt uit dat bij de berekeningen de werkelijke uitstoot van auto’s is meegenomen. Die is veel hoger dan de in laboratoriumtesten gemeten emissies. Deze bleken in 2015 bovendien slinks gemanipuleerd door autofabrikanten als Volkswagen.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 maart 2019 om 00:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2019, 20:28   #25
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Iedere dieselauto leidt tot 14.700 euro ziektekosten

https://newmobility.news/2018/12/20/...-ziektekosten/

Per auto betreft het 4000 euro over de hele levensduur (veertien jaar voor een personenauto, tien jaar voor een bestelwagen). Dat bedrag is echter een gemiddelde: met name diesels blijken peperduur.

Iedere dieselwagen kost de maatschappij liefst 14.700 euro. Ze zijn daarmee verantwoordelijk voor driekwart van de gezondheidskosten: 37,3 miljard euro.

Ter vergelijking: benzineauto’s leveren ‘slechts’ 1600 euro schade per wagen op, elektrisch auto’s zijn met 900 euro per voertuig de beste keus voor de samenleving.

Volgens Christian Brand van Oxford University zijn de Nederlandse uitkomsten vergelijkbaar met de Britse. ,,De meeste mensen weten dat auto’s schadelijke stoffen uitstoten, maar realiseren zich niet hoe zorgelijk dat is”, vertelt Brand vanuit Groot-Brittannië. ,,Ons onderzoek maakt dat inzichtelijk.”

De wetenschapper legt uit dat bij de berekeningen de werkelijke uitstoot van auto’s is meegenomen. Die is veel hoger dan de in laboratoriumtesten gemeten emissies. Deze bleken in 2015 bovendien slinks gemanipuleerd door autofabrikanten als Volkswagen.
En wat zijn de ziektekosten voor het maken van een batterij van een vol elektrische wagen?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2019, 20:31   #26
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

https://www.hln.be/auto/-elektrische...zine~af0b821f/

Een elektr. na 700 000km proper

https://p-magazine.be/oeps-diesels-b...k-dan-gedacht/

Een diesel wel proper volgens ADAC

Laatst gewijzigd door chris k : 16 maart 2019 om 20:33.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2019, 21:06   #27
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Die berekening is fout en misleidend.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2019, 21:19   #28
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die berekening is fout en misleidend.
bewijs het eens

ADAC komt van testen op de openbare wegen
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2019, 21:21   #29
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Vandaag ietsjes meer dan 300 km gedaan en mijn benzinetank is nog voor ¾ vol.

Ik denk dat je met een elektrische wagen niet veel verder komt of je moet die aan de 'pomp' hangen.

Hoe ver rijdt je elektrische auto nu echt?
En, welk voordeel heb je van die tank die nog 3/4 vol is ?

Een EV rijder plugt die savonds in en is sochtands weer 100 % vol. Jij mag langs het tankstation rijden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2019, 21:21   #30
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
bewijs het eens

ADAC komt van testen op de openbare wegen
Ik heb nu gedronken en ga echt niet rekenen.

Kzal het in de week wel doen, als ik op het werk zit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2019, 22:23   #31
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb nu gedronken en ga echt niet rekenen.

Kzal het in de week wel doen, als ik op het werk zit.
schol en geniet ervan en rij veilig ....laat je rijden
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2019, 17:41   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard Voor de fans van draadloos laden.

Oslo krijgt draadloze laadinfrastructuur via inductie.

Eerst zijn de taxis aan de beurt.

Laden tot 75 kW zou mogelijk zijn, amai.

Citaat:
https://electrek.co/2019/03/21/oslo-...harging-taxis/

Oslo to become first city with wireless charging infrastructure for electric taxis

Phil Dzikiy

- Mar. 21st 2019

Norway’s appetite for electric cars is booming, and its capital of Oslo will be the first to install wireless charging infrastructure for the city’s electric taxis.

Finnish energy company Fortum announced its partnership with Oslo on the project, in conjunction with American wireless charging company Momentum Dynamics. Charging plates will be installed in the road at taxi stands in the city, and receivers will be placed in the taxis.

While waiting for customers at the stands, the taxis will charge via induction at a rate of up to 75 kW. Fortum says, “The project will be the first wireless fast-charging infrastructure for electric taxis anywhere in the world, and will also help the further development of wireless charging technology for all EV drivers.”


Fortum has long been focused on electrifying taxi fleets, claiming that typical charging infrastructure has been a challenge. Its wireless charging infrastructure is built to solve the issue of taxi drivers searching around for chargers and waiting to charge.

Oslo’s taxis will be completely emission-free by 2023. Oslo Electro Mobility Manager Sture Portvik said,

“The future is electric, and it is already here, right now. Wireless charging is a potential game changer. From 2023 onward, all taxis in Oslo will be zero emission. Together with the taxi industry we will make sure that the shift is as user friendly and efficient as possible. Oslo will always be at the front of innovation and we are delighted to join forces with two of the industry’s most progressive players in this game-changing move to launch the world’s most ambitious plan for wireless charging of a taxi fleet.”

Norway is all in on electric vehicles. Electric car sales grew 40 percent in Norway last year, and Tesla’s Model 3 recently broke delivery records in the country.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 maart 2019 om 17:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2019, 18:12   #33
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En, welk voordeel heb je van die tank die nog 3/4 vol is ?

Een EV rijder plugt die savonds in en is sochtands weer 100 % vol. Jij mag langs het tankstation rijden.
Dat je met een ¾ tank nog onmiddellijk kan vertrekken ...pil af is wachten tot opgeladen voor terug te kunnen vertrekken
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2019, 18:26   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Meer dan 600.000 km in zijn Tesla roadster.

Meer dan 800.000 km in zijn model S.

Een Duitse Tesla fan van het eerste uur:

https://twitter.com/gem8mingen
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2019, 02:04   #35
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En, welk voordeel heb je van die tank die nog 3/4 vol is ?

Een EV rijder plugt die savonds in en is sochtands weer 100 % vol. Jij mag langs het tankstation rijden.
En hoe gaat een EV rijder die op de tiende verdieping van een appartementsgebouw woont dat doen?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2019, 08:29   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
En hoe gaat een EV rijder die op de tiende verdieping van een appartementsgebouw woont dat doen?
Met een lange kabel denk ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2019, 08:45   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Met een lange kabel denk ik.
Je kan toch een laadpaal aanvragen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2019, 09:12   #38
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Na 2 jaar met mijn Model X en zo'n 50 000 km heb ik nog nooit problemen gehad omwille van het bereik. Ik laad thuis op slechts 3 kW (gewone huisaansluiting). Dit is voldoende omdat ik niet veel kilometers per dag doe. Per nacht hangt de wagen tot zo'n 12 u aan de lader waardoor ik zo'n 140 km extra bereik laad.
Voor langere ritten gebruik ik de superchargers. Zelfs ritten tot meer dan 300 km vormen geen probleem. Meestal kan dan op locatie worden geladen. Een openbare laadpaal van 11 kW is voldoende als je toch enkele uurtjes op die locatie blijft.

Na die twee jaren houd ik er eigenlijk geen rekening meer mee. Als het kan gaat de wagen aan de lader, eventueel een publieke laadpaal, waardoor de batterij meestal rond de 65 ?* 90% hangt. Voor quasi al mijn ritten volstaat dat. Langere ritten plan je sowieso en dan gaat de batterij volledig vol.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2019, 09:18   #39
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Na 2 jaar met mijn Model X en zo'n 50 000 km heb ik nog nooit problemen gehad omwille van het bereik. Ik laad thuis op slechts 3 kW (gewone huisaansluiting). Dit is voldoende omdat ik niet veel kilometers per dag doe. Per nacht hangt de wagen tot zo'n 12 u aan de lader waardoor ik zo'n 140 km extra bereik laad.
Voor langere ritten gebruik ik de superchargers. Zelfs ritten tot meer dan 300 km vormen geen probleem. Meestal kan dan op locatie worden geladen. Een openbare laadpaal van 11 kW is voldoende als je toch enkele uurtjes op die locatie blijft.

Na die twee jaren houd ik er eigenlijk geen rekening meer mee. Als het kan gaat de wagen aan de lader, eventueel een publieke laadpaal, waardoor de batterij meestal rond de 65 ?* 90% hangt. Voor quasi al mijn ritten volstaat dat. Langere ritten plan je sowieso en dan gaat de batterij volledig vol.
Heb je al nieuwe banden moeten kopen?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2019, 10:08   #40
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Heb je al nieuwe banden moeten kopen?
Ik heb nieuwe banden moeten leggen na zo'n 40 000 km. Ik rijd wel op de 22" velgen waarbij de banden sneller slijten.

Het gigantische koppel van de elektromotoren eet de banden echt op. Als je telkens een spurtje trekt aan de verkeerslichten ga je die nog veel sneller moeten vervangen.

Nu liggen er Pirelli Scorpio Zero banden onder. Ik verwacht dat deze minder lang zullen meegaan.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be