Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Hugo Coveliers (VLOTT) - 29 januari tot 4 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hugo Coveliers (VLOTT) - 29 januari tot 4 februari Senator, Antwerpenaar, liberaal. Behaalde de diploma’s van doctor in de rechten en licentiaat criminologie aan de Rijksuniversiteit te Gent. Is advocaat aan de Antwerpse balie.

 
 
Discussietools
Oud 11 februari 2007, 20:27   #61
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Libertarisme is utopisch als men het probeert te verwezenlijken door de Staat af te schaffen ipv te gaan voor Free States en het individueel recht op secessie vd Staat. Ik kan me zelfs niet inbeelden dat mensen ooit op grote schaal in staat zullen zijn om het gebruik van dwang af te zweren en andermans vrijheid meer te respecteren dan eigenbelang. Zeker anarcho-kapitalisme zou een machtsvacuüm scheppen dat vlug ingevuld zou worden door een nieuwe maffia die je tegen betaling zou beschermen tegen haar eigen geweld.
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline  
Oud 11 februari 2007, 20:40   #62
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
"Hoeveel libertariërs heb je nodig om een gloeilamp te vervangen?"
- "Geen. De markt zal het wel oplossen."


Het klopt dat libertariërs al te vaak alle problemen beantwoorden met "de markt!", terwijl ze onvoldoende beklemtonen waarom ze precies de markt verkiezen.
En ze zelfs niet kunnen verklaren wat ze precies onder dé markt verstaan. Logisch, want dé markt bestaat niet. Er bestaan duizend verschillende instituties die allemaal als markt gezien kunnen worden. Zowiezo is voor het ontstaan van markten een hele context nodig, met naast culturele voorwaarden ook veel staatsinterventie. Het debat "staat versus markt" aangezien deze twee instituties meestal samengaan. Een samenleving zonder staat (zie b.v. de beschrijving van pre-moderne samenlevingen door Pierre Clastres, La société contre l'Etat) kent ook geen markten.

Citaat:
Het is de overtuiging van de (meeste) libertariërs dat een Utopia onbereikbaar is, en als 'ideaal' zelfs gevaarlijk. Maar dat is net één van de redenen waarom de libertariërs zo innig de economische theorie omhelzen, de theorie die het schaarsteprobleem beklemtoont, die beklemtoont dat individuen niet perfect zijn, dat ze niet allemaal dezelfde capaciteiten hebben, enzoverder.
De (mainstream) economische theorie wordt door de libertariërs nochtans totaal verketterd. In de plaats van de economische theorie stellen de libertariërs de filosofische benaderingen van een Hayek. Allemaal erg interessant, maar de libertariërs hebben tot nog toe niet veel meer gedaan dan deze intuïties herhaald. We kunnen niet zeggen dat de libertarische economie aan gestructureerde kennisopbouw doet en als aparte discipline kan beschouwd worden.

Citaat:
Het antwoord op het schaarsteprobleem is voor de libertariërs niet overheidsinmenging van hier tot in Tokio, omdat overheidsinmenging net leidt tot inefficiëntie (d.w.z. tot een sub-optimale oplossing voor het schaarsteprobleem). Daartegenover staat dat de markt (door mechanismen als de arbeidsverdeling, de concurrentie...) leidt tot productiviteitsverhogingen, een verhoging van de levensstandaard etc.
In België is er ook geen overheidsinmenging van hier tot in Tokio. Het is echter zo dat hoe ontwikkelder een economie, hoe meer publieke goederen er nodig zijn op het vlak van infrastructuur, kennisproductie, onderwijs, enzovoort. Het brutaal wegsnijden van deze publieke goederen zou een economische ramp zijn.

Ook hier geldt dat het betere de vijand is van het goede!


Citaat:
Ook in het "libertarisch paradijs" zullen er criminelen zijn, zullen mensen moeten werken, zal het leven niet gratis zijn. Maar tenminste maken libertariërs niet de fout om de illusie in leven te houden dat, via de staat, iedereen op kosten van iedereen kan leven.
Maar jullie beweren dat er in het "libertarisch paradijs" een allocatief optimum zal bereikt worden. Als econoom kan ik het jullie vertellen: als men jullie recepten zou toepassen, zou exact hetzelfde gebeuren als wanneer men een nationale terugplooi zou organiseren. Er zou hongersnood ontstaan, omdat een moderne twintigste-eeuwse economie niet kan gedijen met jullie negentiende-eeuwse recepten.

Citaat:
Ik begrijp niet goed wat er zo verkeerd is aan dergelijk gedachtegoed. Het lijkt me niet bepaald dat de libertarische filosofie zoveel "utopischer" is dan de sociaaldemocratische/christendemocratische/linksliberale. Integendeel, zou ik zelfs denken: welke ideologie heeft de mensen wijsgemaakt dat men niet moet sparen voor een pensioen, dat kinderen opvoeden, gezondheidszorg, onderwijs en vervoer gratis zijn en zelfs moeten zijn...?
Hier kan ik slechts schoolmeesterachtig op antwoorden: "Het is niet omdat zij door het raam springen, dat jullie het ook moeten doen, hé..."

In ieder geval zullen noch SP.A, noch CD&V, noch VLD het "summum bonum" beloven, zoals jullie doen. Zij beseffen dat we in een "second best" wereld leven, terwijl jullie de illusie van een "first best" allocatief optimum blijven koesteren.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 11 februari 2007 om 20:42.
Kallikles is offline  
Oud 11 februari 2007, 22:19   #63
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Als je ons continu termen toewerpt als "jullie libertarisch paradijs" moet je ons er nadien niet van beschuldigen utopisch te zijn, ik bedoel, let wat op het klimaat dat je zelf creëert.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 11 februari 2007, 22:20   #64
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
In België is er ook geen overheidsinmenging van hier tot in Tokio.
Man, zelfs de ruimte van toiletten is gereguleerd.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 11 februari 2007, 22:59   #65
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als je ons continu termen toewerpt als "jullie libertarisch paradijs" moet je ons er nadien niet van beschuldigen utopisch te zijn, ik bedoel, let wat op het klimaat dat je zelf creëert.
Het was je vriend Percalion die met de term "paradijs" was afgekomen, ik had het liever over "summum bonum"...
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 11 februari 2007 om 23:00.
Kallikles is offline  
Oud 11 februari 2007, 23:00   #66
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Man, zelfs de ruimte van toiletten is gereguleerd.
Sinds wanneer liggen de Belgische toiletten in Tokio?
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be