Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2019, 21:13   #41
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Brussel is netto betaler bij de transfers.
En dat geloof jij...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 21:18   #42
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja zoiets. De faciliteitengemeenten inclusief uiteraard.
Dan hebben de Vlamingen er helemaal niks meer te zeggen.
heb je gezien dat de francofonie onder de kiesdrempel gezakt is in Vlaams Brabant en dat ze zelfs in de faciliteiten gemeente achteruit boeren...

Ze willen daar wel frans wowelen, maar bij hellehole Bruxelles horen dat is toch wat veel gevraagd hoor...

Die mensen hebben ook ogen en hersenen in hun kop...

Hoeveel onder hen zijn ten andere juist daar komen wonen om Bruxelles te ontvluchten???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 21:23   #43
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En dat geloof jij...
Lees het door Heert bestelde rapport over de transfers.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 21:25   #44
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Lees het door Heert bestelde rapport over de transfers.
Ik ken Heert niet, maar ik hoor wel de voortdurende vraag voor meer geld van Bruxelles en zijn voortdurend gekanker dat ze niet genoeg krijgen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 21:29   #45
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik ken Heert niet, maar ik hoor wel de voortdurende vraag voor meer geld van Bruxelles en zijn voortdurend gekanker dat ze niet genoeg krijgen...
En de door Heert betaalde studie over geldtransfers tussen regios in Belgie ken je ook niet?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 21:34   #46
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Logischer lijkt me een Europese vrijstaat.
Waarom is dat logisch? Brussel en de steeds meer op België lijkende EU hebben elkaar niets te bieden op elkaars ellende na.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 2 juni 2019 om 21:37.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 21:41   #47
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik zeg gewoon dat als er confederalisme komt de Brusselaars hun eigen Staat gaan eisen. Die gaan zich niet laten betuttelen door Walen noch Vlamingen en gelijk hebben ze.

Voor de rest komt bij art. 35 ook art. 4 op de proppen en daarmee kunnen de taalgrenzen gewijzigd worden.

Doos van Pandora mijn beste.
De Brusselaars kunnen kunnen in theorie ook de Maan opeisen. Alleen zouden die eisen economisch noch infrastructureel gestaafd worden.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 22:46   #48
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De Nederlandse cultuur is één van de grote culturen van Europa, we dienen het alleen te beseffen.
Nederland is de poort van Europa ,laat Vlaanderen zich aansluiten bij Nederland

citaat telegraaf

’Nederland als poort naar rest van Europa’
Door NIELS RIGTER

DEN HAAG - Het zijn altijd weer de knappe koppen die ons uit de brand helpen. Al vergt het ondernemerschap om een vondst te vermeerderen naar zoden aan de dijk. Het is precies de insteek van de Global Entrepreneurship Summit, waar zo’n tweeduizend denkers, uitvinders, ondernemingen en investeerders ontmoeten om Alzheimer klein te krijgen, stadsverkeer te ontstoppen of drinkwater te winnen.

Het World Forum in Den Haag biedt de drie komende dagen podium aan dit grootse ondernemerscongres, georganiseerd door Nederland en de Verenigde Staten. De Global Entrepreneurship Summit gaat niet alleen over geld verdienen, maar vooral om het oplossen van moderne wereldproblemen.

Toen in het Londen van eind negentiende eeuw paarden de motor waren van het stadsvervoer, moeten ze hebben gevreesd dat paardenpoep zich zo zou ophopen dat de straten op den duur niet meer begaanbaar waren. Totdat begin twintigste eeuw gemotoriseerde bussen en taxi’s koetsen en paardenbussen vervingen.

„De ondernemers hier komen met oplossingen voor echte problemen. Ze zijn hier om goede werken te verrichten.” Het zijn geen bescheiden ambities die de Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra met de GES voorstaat. Het grootste Amerikaanse congres buiten de VS is dan ook een tastbaar resultaat van zijn ambassadeurschap. „Toen we in februari 2018 begonnen af te tasten of Nederland geïnteresseerd zou zijn, kwamen we razendsnel tot overeenstemming.” Inmiddels zegt Hoekstra thuis tegen iedereen die het horen wil: „Als je iets groots hebt te organiseren, vraag het de Nederlanders.”

Sigrid Kaag, als minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking voorzitter van de GES, beaamt het grif. „Dit is een geweldige kans voor Nederland om in een onzekere wereld de poort naar Europa te zijn.”

De landen denken volgens de bewindsvrouw van D66 hetzelfde over ondernemerschap en vrijhandel als motor voor economische voorspoed en politieke stabiliteit. Hoekstra: „Zó eensgezind zijn de VS en Nederland over economie en ondernemerschap dat de deelnemers aan de GES uit de minder vrije landen misschien wel huiswaarts keren met de boodschap: wat wij daar gezien hebben, willen wij ook.”

Van de 1200 ondernemers komen er grofweg 400 uit de Verenigde Staten, 400 uit de EU, waarvan 200 uit Nederland, en 400 uit de rest van de wereld. Bij elkaar zijn er 134 landen vertegenwoordigd. Tussen de deelnemers zitten zo’n 300 investeringsgroepen, volgens Hoekstra goed voor ’biljoenen dollars’.

Hoeveel de GES gaat opleveren aan ’contacten en contracten’, is volgens Hoekstra en Kaag pas over een half jaar te zeggen. De vorige ondernemerstop, in India, leverde een ondernemers 1 miljard euro extra op. Een goed richtpunt, vinden Kaag en Hoekstra.

Premier Mark Rutte is samen met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo gastheer van het congres. Rutte neemt z’n halve kabinet mee en behalve Pompeo komt ook Ivanka Trump. Koningin Maxima zal als lid van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en speciale VN-ambassadeur voor inclusieve financiering van ontwikkeling de openingstoespraak van de GES houden..

Verder aanwezig als sprekers zijn vicepresident Philipp Hildebrand van BlackRock, de grootste vermogensbeheer ter wereld, en Anne Finucane, vicepresident van de Bank of America. Een andere grote investeerder aanwezig in Den Haag is Marcelo Claure, COO van de SoftBank Group.

Bekende Nederlandse aanwezigen zijn Philips– CEO Frans van Houten, president-directeur Marjan van Loon van Shell Nederland, DSM CEO Feike Sijbesma, ABP-bestuursvoorzitter Corien Wortman, Prins Constantijn, ambassadeur van StartUpDelta en Corinne Vigreux, mede-oprichter TomTom.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/3681...est-van-europa

Laatst gewijzigd door cato : 2 juni 2019 om 22:47.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 00:48   #49
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Brussel is een klein probleem.

Indien de Confederalisten Brussel bij Wallonië laten is het echter opgelost.
Ik vrees dat de modale Vlaams-Nationalist bereid is van Brussel op te geven als pasmunt voor een Vlaamse onafhankelijkheid. Dat betekent dat een grote stad van pakweg 100.000 Nederlandstaligen wordt te grabbel gegooid aan de Francité.
Daarom om ben ik voor een pauze op staatshervormingsvlak tot in Brussel de Taalreconquista is voltrokken, iets wat wel degelijk kan door een massale investering in het NL-onderwijs. Alleen bestaat de wil daartoe niet.
Het Leitmotiv, de ultieme toetssteen voor elk plan dat op tafel ligt is de vraag of het een winst of verlies betekent voor de Nederlandstaligheid.
De vorige staatshervorming (het Vlinderakkoord) betekende vanuit dat oogpunt alleszins geen winst en zou dus beter worden tenietgedaan.
Elke staatshervorming die NU gebeurt kan dat ook niet zijn omdat de Vlaamse Gemeenschap dan bevoegdheden in Brussel zal verliezen, met als enige van werkelijk belang: het NL-onderwijd. Als het Brussels Gewest die bevoegdheid overneemt wordt op termijn het NL-onderwijs afgeschaft.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2019 om 00:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 00:56   #50
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Maak van Brussel een Stadstaat ,hoofdstad van Europa en deelstaat van de confederatie België.
Brussel krijgt dan dezelfde bevoegdheden als de deelstaten Vlaanderen en Wallonië.
De meertaligheid van Brussel kan uitgebreid worden, naast Frans en Nederlands, ook Engels en Duits.
Als Brussel dezelfde bevoegdheden krijgt als de andere twee gewesten, Bruxelles a part entière dus, de natte droom van het FDF, dan wordt Brussel een eentalige Franse stad. De ultieme nachtmerrie...

Ge mist bovendien een fundamenteel inzicht in de werking van de Europese instellingen wiens taak het niet is, en nooit zal zijn van een stad te besturen....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2019 om 00:57.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 01:02   #51
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Maar Brussel is historisch gezien eenVlaamse/Zuid-Nederlandse stad.
Maar niet alleen historisch, hoor.
Vorige week werden te Brussel 15 % van de stemmen uitgebracht op NL-kandidaten bij de verkiezingen voor de Kamer. Nederlandstalig Brussel is zodoende de derde Nederlandstalige stad in België, na Antwerpen en Gent...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
New York ook.
Neen dus....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2019 om 01:04.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 01:13   #52
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Tijd om Vlaanderen van naam te veranderen in Zuid-Nederland.
Historisch is dat niet korrekt. De Zuidelijke Nederlanden omvatten België en Luxemburg.
(Waar voor de Franse Revolutie het prinsbisdom Luik er evenwel niet bij hoorde.)

Men zou beter Belgique vertalen met de Zuidelijke Nederlanden of Zuid-Nederland. Tot in de Franse tijd noemde men het gewoonweg Nederland !

(Al weet ik dat ge dat allemaal wel weet hoor.... )

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Zuid Nederland is ook voor mij de juiste benaming van Vlaanderen ,maar ik gebruik dit niet ,omdat de meeste Vlamingen dit niet willen.
Neen, van België en Luxemburg, dus...
De meeste mensen, en dus ook de Vlamingen kennen hun geschiednis niet..
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2019 om 01:20.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 01:27   #53
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Daar trappen de Fransosen niet in!
Duitsland had ook erg veel problemen om de DDR op te nemen!
Ik denk eerder het tegendeel; namelijk dat de Fransen het kulturele - de taalverbondenheid - zullen laten primeren op de kosten ervan.

En zodoende zijn we bij mijn tweede bezwaar tegen een Vlaamse onafhankelijkheid. De legers die eeuwenlang de Nederlanden verdedigden tegen de Franse imperialist hebben dan voor niets gevochten.
Zonder slag of stoot krijgt Frankrijk er zomaar gratis en voor niets een departement erbij: een primeur in de geschiedenis en Lowie Kators krijgt een stijve in zijn graf.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2019 om 01:34.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 01:38   #54
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederland is de poort van Europa ,laat Vlaanderen zich aansluiten bij Nederland
Hereniging is de Groot-Nederlands korrekte benaming...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 07:07   #55
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Brussel is netto betaler bij de transfers.
lol

onderwijs is zowat overal de zwaarste begrotingspost.

niet iets wat Brussel niet zelf bekostigt ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 07:09   #56
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik zeg gewoon dat als er confederalisme komt de Brusselaars hun eigen Staat gaan eisen. Die gaan zich niet laten betuttelen door Walen noch Vlamingen en gelijk hebben ze.

Voor de rest komt bij art. 35 ook art. 4 op de proppen en daarmee kunnen de taalgrenzen gewijzigd worden.

Doos van Pandora mijn beste.
daar heeft Brussel de middelen niet voor, die denken heus niet dat de buurlanden dan hun onderwijs blijven betalen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 07:11   #57
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederland is de poort van Europa ,laat Vlaanderen zich aansluiten bij Nederland

citaat telegraaf

’Nederland als poort naar rest van Europa’
Door NIELS RIGTER

DEN HAAG - Het zijn altijd weer de knappe koppen die ons uit de brand helpen. Al vergt het ondernemerschap om een vondst te vermeerderen naar zoden aan de dijk. Het is precies de insteek van de Global Entrepreneurship Summit, waar zo’n tweeduizend denkers, uitvinders, ondernemingen en investeerders ontmoeten om Alzheimer klein te krijgen, stadsverkeer te ontstoppen of drinkwater te winnen.

Het World Forum in Den Haag biedt de drie komende dagen podium aan dit grootse ondernemerscongres, georganiseerd door Nederland en de Verenigde Staten. De Global Entrepreneurship Summit gaat niet alleen over geld verdienen, maar vooral om het oplossen van moderne wereldproblemen.

Toen in het Londen van eind negentiende eeuw paarden de motor waren van het stadsvervoer, moeten ze hebben gevreesd dat paardenpoep zich zo zou ophopen dat de straten op den duur niet meer begaanbaar waren. Totdat begin twintigste eeuw gemotoriseerde bussen en taxi’s koetsen en paardenbussen vervingen.

„De ondernemers hier komen met oplossingen voor echte problemen. Ze zijn hier om goede werken te verrichten.” Het zijn geen bescheiden ambities die de Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra met de GES voorstaat. Het grootste Amerikaanse congres buiten de VS is dan ook een tastbaar resultaat van zijn ambassadeurschap. „Toen we in februari 2018 begonnen af te tasten of Nederland geïnteresseerd zou zijn, kwamen we razendsnel tot overeenstemming.” Inmiddels zegt Hoekstra thuis tegen iedereen die het horen wil: „Als je iets groots hebt te organiseren, vraag het de Nederlanders.”

Sigrid Kaag, als minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking voorzitter van de GES, beaamt het grif. „Dit is een geweldige kans voor Nederland om in een onzekere wereld de poort naar Europa te zijn.”

De landen denken volgens de bewindsvrouw van D66 hetzelfde over ondernemerschap en vrijhandel als motor voor economische voorspoed en politieke stabiliteit. Hoekstra: „Zó eensgezind zijn de VS en Nederland over economie en ondernemerschap dat de deelnemers aan de GES uit de minder vrije landen misschien wel huiswaarts keren met de boodschap: wat wij daar gezien hebben, willen wij ook.”

Van de 1200 ondernemers komen er grofweg 400 uit de Verenigde Staten, 400 uit de EU, waarvan 200 uit Nederland, en 400 uit de rest van de wereld. Bij elkaar zijn er 134 landen vertegenwoordigd. Tussen de deelnemers zitten zo’n 300 investeringsgroepen, volgens Hoekstra goed voor ’biljoenen dollars’.

Hoeveel de GES gaat opleveren aan ’contacten en contracten’, is volgens Hoekstra en Kaag pas over een half jaar te zeggen. De vorige ondernemerstop, in India, leverde een ondernemers 1 miljard euro extra op. Een goed richtpunt, vinden Kaag en Hoekstra.

Premier Mark Rutte is samen met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo gastheer van het congres. Rutte neemt z’n halve kabinet mee en behalve Pompeo komt ook Ivanka Trump. Koningin Maxima zal als lid van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en speciale VN-ambassadeur voor inclusieve financiering van ontwikkeling de openingstoespraak van de GES houden..

Verder aanwezig als sprekers zijn vicepresident Philipp Hildebrand van BlackRock, de grootste vermogensbeheer ter wereld, en Anne Finucane, vicepresident van de Bank of America. Een andere grote investeerder aanwezig in Den Haag is Marcelo Claure, COO van de SoftBank Group.

Bekende Nederlandse aanwezigen zijn Philips– CEO Frans van Houten, president-directeur Marjan van Loon van Shell Nederland, DSM CEO Feike Sijbesma, ABP-bestuursvoorzitter Corien Wortman, Prins Constantijn, ambassadeur van StartUpDelta en Corinne Vigreux, mede-oprichter TomTom.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/3681...est-van-europa
Nederland is momenteel een deur naar Europa, Vlaanderen ook.

samen zouden ze wel een gigantische poort vormen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 07:16   #58
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En dat geloof jij...
volgens het rapport besteld door de Vlaamse regering is dat nochtans wel zo:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170707_02961606

Citaat:
Omgerekend betekenen de transfers een kost van 2590 euro per gezin en per werkende Vlaming. Zonder de kosten van de vergrijzing in rekening te brengen zou dat bedrag zelfs oplopen tot 3000 euro, of 8 miljard in totaal. Ook Brussel draagt netto bij. Wallonië ontvangt zo 4820 euro per gezin.

Verschillende factoren

In die daling spelen verschillende factoren een rol. Zo is er de demografische evolutie. Vlaanderen vergrijst sneller dan Wallonië en Brussel, waardoor de pensioenkosten in Vlaanderen sneller stijgen en Vlaanderen netto-ontvanger wordt. Vooral in Brussel is er op dat vlak een omgekeerde beweging.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 10:42   #59
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar niet alleen historisch, hoor.
Vorige week werden te Brussel 15 % van de stemmen uitgebracht op NL-kandidaten bij de verkiezingen voor de Kamer. Nederlandstalig Brussel is zodoende de derde Nederlandstalige stad in België, na Antwerpen en Gent...
Men zou immers kunnen stellen: 15% van 1.200.000 = 180.000

Enige nuancering daar echter bij nodig als ik het volgende lees in:
https://www.bruzz.be/brussel-kiest-2...sint-gillis-en

"Het aantal stemmen op Nederlandstalige lijsten steeg zondag fors, tot net geen 70.000. Dat is een historische score, die het aandeel van de Nederlandstalige stemmen in het totaal van 11 naar 15,3 procent stuwt. Enkel bij de oprichting van het Gewest in 1989 was het aandeel even hoog."

Mogelijke verklaringen:
- niet elke Brusselaar heeft stemrecht, te beginnen met de -18-jarigen.
- het aantal blancostemmen van Nederlandstaligen is uiteraard niet vervat zit in die 70.000.
- niet alleen Nederlandstaligen stemden voor een Vlaamse lijst.

Toch blijft het verschil tussen 180.000 en 70.000 toch wel zeer erg groot!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2019 om 10:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 11:02   #60
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als Brussel dezelfde bevoegdheden krijgt als de andere twee gewesten, Bruxelles a part entière dus, de natte droom van het FDF, dan wordt Brussel een eentalige Franse stad. De ultieme nachtmerrie...

Ge mist bovendien een fundamenteel inzicht in de werking van de Europese instellingen wiens taak het niet is, en nooit zal zijn van een stad te besturen....

Beschouw Brussel als verloren of deel de stad in tweeën.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be