Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2014, 13:49   #21
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
http://www.bloomberg.com/news/2014-1...ucer-ceos.html

schalie olie wordt steeds goedkoper om te produceren, momenteel ca. 65 USD de barrel ontginningskosteren, en dan te bedenken dat er slechts 5% naar boven gaat, ergo 95% blijft nochtans in de gesteenten over.

Innoverende techniek kan gelang tijd en prijs doen 'herboren' en een deel van die resterende 95% weer naar boven halen
Langs de andere kant is zelfs $65 aan ontginningskosten een stuk meer dan de olieprijs van tien jaar geleden. Op dat vlak klopt peak oil nog steeds, er is nog veel olie maar de productiekost ervan is veel hoger dan de oude, makkelijk te winnen bronnen. Met lage olieprijzen zie ik binnen een paar jaar nog maar weinig niet-traditionele olie uit de grond komen.

Ik denk dat we nu zien hoe men de volgende opwaartse cyclus in olie aan het zaaien is. Ik begin al wat geld opzij te houden om de komende weken/maanden oil majors in te slagen.

Laatst gewijzigd door Thomas- : 30 november 2014 om 13:53.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 14:25   #22
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Langs de andere kant is zelfs $65 aan ontginningskosten een stuk meer dan de olieprijs van tien jaar geleden. Op dat vlak klopt peak oil nog steeds, er is nog veel olie maar de productiekost ervan is veel hoger dan de oude, makkelijk te winnen bronnen. Met lage olieprijzen zie ik binnen een paar jaar nog maar weinig niet-traditionele olie uit de grond komen.

Ik denk dat we nu zien hoe men de volgende opwaartse cyclus in olie aan het zaaien is. Ik begin al wat geld opzij te houden om de komende weken/maanden oil majors in te slagen.
Duidelijk iemand welke de perfecte sleutel tot succes gevonden heeft, hamster olie...

Tip: olie is vooralsnog geen voeding
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 14:51   #23
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Duidelijk iemand welke de perfecte sleutel tot succes gevonden heeft, hamster olie...

Tip: olie is vooralsnog geen voeding
Spaarcentjes, vastgoed, goud, staatsbons, etc kan je ook niet eten. En ik leg niet alles in één mandje hoor.

Trouwens, in ons huidige landbouwmodel is voedsel in zekere zin olie:

Citaat:
Het vraagt 10 calorieën fossiele brandstoffen om 1 calorie voedsel te produceren. Een mens voeden in de ontwikkelde wereld vergt 1.500 liter olie per jaar.
http://www.vilt.be/Waarom_we_niet_kl...nsen_te_voeden
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 16:37   #24
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Langs de andere kant is zelfs $65 aan ontginningskosten een stuk meer dan de olieprijs van tien jaar geleden. Op dat vlak klopt peak oil nog steeds, er is nog veel olie maar de productiekost ervan is veel hoger dan de oude, makkelijk te winnen bronnen. Met lage olieprijzen zie ik binnen een paar jaar nog maar weinig niet-traditionele olie uit de grond komen.

Ik denk dat we nu zien hoe men de volgende opwaartse cyclus in olie aan het zaaien is. Ik begin al wat geld opzij te houden om de komende weken/maanden oil majors in te slagen .
Waar veel geld wordt uitgegeven, wordt aan de andere kant weer veel verdient. De duurder de olie in Amerika de meer toeleveranciers van materialen, boormeesters, lassers, grondverzetbedrijven/infrastructuele werken, etc, etc er 'goed' hun brood ermee verdienen. Wel zo meegenomen in de huidige tijd waar banen weg worden gerobotiseerd.


Desalniettemin $65 exploitatiekosten de barrel behoort overigens nog steeds in de categorie kraanwaterprijzen thuis. Zeker als een barrel olie wordt omgerekend naar het aantal kg haver dat een paard moet eten om tot een vergelijkbaar aantal KW's te komen; vergeten wij even gemakshalve de hoefsmid, de stalknecht, veearts en het onderhoud van de stal..

Naarmate exploitatiekosten van olie stijgt nemen meer dan evenredig de voorraden toe. Schiet de marktprijs van olie boven de ca. 140 $ dan implodeert de economie en worden grondstoffen weer spotgoedkoop -2008-. Houdt het zaakje in evenwicht.

Betreft geld opzij houden; kan nooit kwaad; al in de tijd van farao's wordt melding gemaakt van 7 magere en 7 vette jaren. Zo is het altijd geweest en zal altijd zo blijven.. staat los van onderwerp

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 30 november 2014 om 17:02.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 01:41   #25
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Met lage olieprijzen zie ik binnen een paar jaar nog maar weinig niet-traditionele olie uit de grond komen.
.
Veel frackers werken met vaste afnameprijzen, derhalve gaat de ene keer het dubbeltje de kant op naar afnemer, de andere keer naar producent.

Die mobiele boortrucks en bijbehorende rigs -waar ik overigens zelf een jaar als boormeester mee heb gewerkt- roesten niet weg bij een productie stop, deze kunnen flexibel opertioneel ingezet worden maar ook stil worden gelegd.

Betreft die paar jaar waar je op doelt; zeer vervelend voor de OPEC landen waarbij hun inwoners bijkomend de olie letterlijk in toenemend aandeel aan het kannibaliseren zijn. Ergo vooral het M.O. zijn de opkomende gebruikers van olie, niet de BRIC landen, -uitgezonderd China-.

Ik zie daarentegen ook de olieprijs niet langdurige onder de 75 USD$ blijven. Namelijk teveel maatschappelijk onrust zou dat teweegbrengen in veel olieproducerende landen met mogelijkerwijs - afhankelijk van het olieproducerende land- een langdurige depletie in productie tot gevolg. Bijvoorbeeld zoals hedentendage in Libie en Irak zich afspeelt.

Ook zie ik geen olie-multinational biljoenen investeringen doen in bv Rusland of Venezuela om onconventionele of arctische olie velden op te schalen. Veels te link gezien de revolutie(s) die deze landen in het verleden hebben laten zien.

Shale olie is zoals eerder vermeld in dit topic, een zeer groot en machtig leger die landen kan breken, zeker als vaste prijsafname in deze sector (nog) meer doorgang vindt.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 1 december 2014 om 02:04.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 02:38   #26
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Mocht olieprijs landurig in 60$ range hangen, dan heft Amerika gewoon een tarief op buitenlandse olie, uitgezonderd Canada en Mexico.

Amerikanen doen alleen aan free trade als het/hun recht van de sterkste geldt; president Eisenhower heeft het kunstje wat betreft tarief heffing op buitenlandse olie reeds eerder geflikt.

Zucht verslavend dat olie..

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 1 december 2014 om 02:42.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 05:57   #27
Eliyahu
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Judea
Berichten: 4.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Langs de andere kant is zelfs $65 aan ontginningskosten een stuk meer dan de olieprijs van tien jaar geleden. Op dat vlak klopt peak oil nog steeds, er is nog veel olie maar de productiekost ervan is veel hoger dan de oude, makkelijk te winnen bronnen. Met lage olieprijzen zie ik binnen een paar jaar nog maar weinig niet-traditionele olie uit de grond komen.

Ik denk dat we nu zien hoe men de volgende opwaartse cyclus in olie aan het zaaien is. Ik begin al wat geld opzij te houden om de komende weken/maanden oil majors in te slagen.
Bs'd

In Israel zijn de kosten om de olie uit de grond te halen niet meer dan $35 per vat.

En de USA heeft meer dan genoeg olie om zichzelf de eerste 400 jaar te voorzien, dus peak oil is voorlopig uit zicht verdwenen.

En als de olieprijs zo laag wordt dat het voor de USA niet meer rendabel is om schalie olie te produceren, dan betekent het alleen maar dat ze nog langer met hun voorraad zullen doen.
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 06:04   #28
Eliyahu
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Judea
Berichten: 4.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Ik was tussen 2005 en 2006 een overtuigd peakoilist en er destijds rotsvast van overtuigd dat de dollar binnen 4 jaar zou sneuvelen. Willem Middelkoop de sensatie journalist die aan de lopende band doomscenario's uitratelde was toendertijd mijn held.

Zie waar wij nu staan, Amerikaans schalieolie in overvloed en kan door de huidige technieken steeds goedkoper en effectiever gefracked worden.

Bijkomend dat het kodak moment voor de fossiele auto's over 5 jaar wellicht een feit is en daarna de verkoop van electrische auto's de norm gaan worden. De slimste koppen ter wereld als Elon Musk emigreren naar Amerika, laatsgenoemde genie is de mozes van de 21ste eeuw die welgestelde pioniers naar Mars gaat leiden, enkele reis wel te verstaan.

Geen val van de dollar derhalve en geen olie tegen astronomische bedragen anno december 2014.

Daarentegen wel binnenkort rellen in Nigeria, 'Caracazo', nog wat olielanden die op te grote voet leven en niet te vergeten een imploderende staat Rusland in wording, met of zonder Poetin is het scenario in 2015.

Ohohoh wat zat ik er naast 8 tot 9 jaar geleden...
Bs'd

En het idee komt niet bij je op dat je er nu wel weer eens verschrikkelijk naast zou kunnen zitten?
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 06:06   #29
Eliyahu
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Judea
Berichten: 4.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Grappig, ik las net op een Amerikaans forum net het omgekeerde. Een aanval van OPEC en Rusland op schalie-olie winning in de vs. Bedoeling de olieprijs zo te laten zakken dat de schalie-oliewinning in de vs niet meer rendabel wordt
Bs'd

Dan stoppen ze gewoon met het winnen van schalie-olie, en gaan ze goedkope olie kopen, en zodra de prijs stijgt gaan ze weer schalie-olie winnen.

Het is allemaal zo eenvoudig...
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 06:27   #30
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

En het idee komt niet bij je op dat je er nu wel weer eens verschrikkelijk naast zou kunnen zitten?
בסיעתא דשמיא,

Uw god mag in mijn bed kruipen, deze zal ik noch verwennen, noch uit zijn slaap houden en zeker niet voor Peakoil of anders voor verschikkelijke voorspellingen inzake olieprijs en productie..

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 1 december 2014 om 06:47.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 06:39   #31
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd


En als de olieprijs zo laag wordt dat het voor de USA niet meer rendabel is om schalie olie te produceren, dan betekent het alleen maar dat ze nog langer met hun voorraad zullen doen.
Again president Eisenhower heeft in de jaren '50 destijds een tarief verhoging ingesteld ter bevordering eigen productie olie. Dat gaat nu weer gebeuren mocht het de frackers het te lang tegenzitten, tenminste wil een president in Amerika gekozen of herkozen worden.

Amerikanen zijn veel voordeliger uit door te fracken en bijgevolg hun leger thuis te laten, ipv deze in Irak en nabijgelegen landen hun kruit laten te verschieten.. Scheelt veel geld op de handelsbalans alsook in de staatsuitgaven.

Daarbij 50% van de schalie kosten zijn operationele kosten, resteerd 50% infrastructuur en concessiekosten, derhalve ca. 33 $ de barrel werkelijke kosten. Peakoilisten en de Saudies zijn beduidend niet goed in cijfers, svp zoek het 1 en ander na op internet ipv je tijd te verdoen met dit forum vol te plakken met Besiyata Dishmaya.

In tegenstelling tot de Tenach veranderd de techniek wel -alsook voorspoedig- , dientengevolge door menselijk vernuft zal meer en meer dan de huidige 5-10% schalie olie uit de gesteenten worden gefracked, tegen een (nog) lagere prijs te verstaan.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 1 december 2014 om 07:07.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 07:12   #32
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Amerikanen zijn erg patriot ingesteld, dat een tariefsverhoging voor buitenlandse olie er gaat komen is dan ook zeer aannemelijk, ongeacht prijs.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 1 december 2014 om 07:17.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 21:42   #33
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

We krijgen een deja-vu natuurlijk.....


Schaalolie heeft een prijs van 40 a 50 dollar per vat nodig (bemerk,amper 10 jaar geleden was het tussen de 50 a 60 dollar per vat) om kostengunstig gewonnen te kunnen worden.

Dankzij de schaaloliewinning (die uiteindelijk maar enkele procenten van de oliestroom genereren) hebben de VS/Canada een krachtige hefboom gekregen om op de oliemarkt te spelen.

Want de OPEC en Rusland kunnen zich,in de praktijk,slechts produktievolumedalingen van slechts enkele procenten veroorloven,zoo afhankelijk zijn ze van hun olie-export.De schaalolieproduktie kan dat compenseren zo het Witte Huis de prijs rond een gegeven bedrag wil houden...

Door de recente ruzie tussen Rusland en de OPEC (zeg maar Saudi Arabie) "overstroomt" dit laatste nu de markt met olie,met als bedoeling de Russen te laten meemarcheren met de OPEC en tevens die Amerikaanse schaaloliebusiness op de knieen te brengen....(en tevens de diepzee-olieboorfirma's,een doorn in het oog van Riaad natuurlijk,uit te roeien)


Alleen is dat maneuvertje,dankzij de corona-crisis (met immens dalende vraag) een beetje te goed gelukt.De olieprijs tikt momenteel tegen de 20 dollar per vat aan met het risisco dat het er onder schiet want er is VEEL TE VEEL olie op de markt.

Blijkbaar heeft President Trump hieromtrent al contact gezocht met Mr Putin....

Ach...

Als die schaaloliebedrijven failliet gaan,dan,op zijn Amerikaans,komen er later wel weer nieuwe.De technologie is er,de olie loopt niet weg,en de voorraad is bijna "galactisch" te noemen.Diepzee-olieboren kan een probleem gaan worden,de kosten lopen daar te snel,te hoog op,temeer daar;wegens milieuredenen,de exploitatieomstandigheden alleen maar verder zullen verstrengen.

Voor de Russische economie moet de huidge situatie erg veel pijn doen,maar ik kan me voorstellen dat Mr Putin zich niet zal laten doen.Er hangt hier veel van af voor het Russische prestige....anders wazren ze al lang deel van OPEC geworden nietwaar?


En tenslotte,als oPEC zijn voorraden snel en goedkoop op de markt wil gooien en zijn bronnen uiteindelijk sneller leegtrekt;wie zijn wij om ze tegen te houden nietwaar?

Laatst gewijzigd door kelt : 30 maart 2020 om 21:44.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 22:03   #34
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Lol, nu dat we nog amper met ons wagen mogen bollen staat de super-95 aan 1 euro waar hij enkele weken geleden nog 1,4 euro stond.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 22:04   #35
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Saudie Arabië kan failliet gaan met dergelijke prijzen. Idem Iran, Venezuela. Misschien ook veel schaaliebedrijven om vervolgens opgekocht te worden door de sterkste om weer rap in productie te gaan als olie boven 35-30 usd de vat doet. (Helaas voor milieu)
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 22:18   #36
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ze verwachten nog een daling naar de 10's de komende dagen.

Er wordt veel aangeboden maar niemand koopt.Men weet letterlijk niet waar men de olie moet steken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 08:06   #37
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.611
Standaard

Wat is de invloed hiervan op de petrochemie in Antwerpen ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 08:25   #38
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat is de invloed hiervan op de petrochemie in Antwerpen ?

Wel;het is nog steeds wat vroeg maar "voorspellen" is niet zo moeilijk:

1) Dat deel dat brandstoffen produceert zal moeten dimmen wegens de afnemende vraag en de grote stocks.

2) Dat deel dat aardoliederivaten maakt en verwerkt (ongeveer alles wat U aanraakt in het dagelijkse leven,behalve voedsel en levende wezens is ofwel bedekt met een aardoliederivaat of is er zelfs uit gemaakt) zal ook vertragen wegens......afnemende vraag en grote stocks...


Wanneer de herstart zal komen hangt af van de sterkte van de economische relance,momenteel ,naar schatting,reeds verschoven naar het laatste kwartaal dit jaar....

Laatst gewijzigd door kelt : 31 maart 2020 om 08:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 10:54   #39
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Respectievelijk roebelkoers en hun beurs.

Nu dat de Opec-landen hun oliekraan niet minder willen toedraaien staat Rusland steeds meer onder druk. Een dalende olieprijs ...

http://www.welt.de/finanzen/article1...-entgegen.html






Zelfs een grafiek bankroetrisico staat in de link, gestegen tot 19 % of de hoogste stand ooit... ook de deviesenreserve is op het laagste punt ooit:
19 % ?
Je moet de Russen niet onderschatten
De generatie van Stalingrad leeft nog in de nakomelingen...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 10:56   #40
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat is de invloed hiervan op de petrochemie in Antwerpen ?
De invloed van Rusland ?
Bijna nihil.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be