Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2018, 14:33   #40681
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Waar ziet u mij stoefen met mijn leeftijd?

Ik stel enkel dat mijn ervaring uiteraard beperkter is. Ik kan onmogelijk meer dan 26 jaar ervaring met Nederlanders heb, vermits ik nog maar 26 jaar oud ben.
O.k., 't is goed! Ge stoeft dus niet met uw leeftijd? Net wat ik ook wilde lezen!
Prachtig! Ik ben content te vernemen dat ge, als gevolg daarvan, toegeeft dat ge nog veel kunt bijleren! Dat zult ge nog wel doen ook! Ik heb, zo te zien, wel minder tegoed dan gij!

Beste groeten,


Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2018, 16:41   #40682
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U zult van mij geen onvertogen woord horen over uw grootmoeder.

Echter, uw verhaal klopt dan ook niet, want in 1831 gingen de ' hollanders ' niet lopen. In 1831 gingen namelijk de ' belgen ' lopen.

In 1830 desintegreerde het Zuid Nederlandse leger, dat klopt, maar die zijn niet ' weggejaagd naar Nederland '. Die waren namelijk al thuis daar.
Of mijn verhaal wel klopt trek ik mij in dit verband niet aan!! Het familieverhaal vertelt wel dat dat kampement van het Nederlandse (?) leger naar het noorden vertrok. En, waar lag het "noorden" toen? In het huidige Nederland!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2018, 18:44   #40683
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
onzin
Heb dezelfde mening..
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 oktober 2018 om 18:45.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2018, 19:36   #40684
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Heb dezelfde mening..
.....

jij zei dat...?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2018, 19:39   #40685
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Of mijn verhaal wel klopt trek ik mij in dit verband niet aan!! Het familieverhaal vertelt wel dat dat kampement van het Nederlandse (?) leger naar het noorden vertrok. En, waar lag het "noorden" toen? In het huidige Nederland!

Norbert
In het zuiden heeft men zichzelf er uit geschopt! Misschien dat er een paar uit het noorden kwamen maar dat was misschien een handjevol mensen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 oktober 2018 om 19:45.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2018, 19:43   #40686
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
.....

jij zei dat...?
Afstanden binnen 100km tellen niet meer mee, daarom is het onzin om over afstanden te gaan praten. Trouwens tot de grens met Vlaanderen is vanuit Rotterdam 63km.
Waar hebben we het nog over. Bij mijn familie In Canada lachen ze me uit...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2018, 20:31   #40687
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In het zuiden heeft men zichzelf er uit geschopt! Misschien dat er een paar uit het noorden kwamen maar dat was misschien een handjevol mensen.
Het zuiden heeft duizenden mede-Vlamingen er uit geschopt rond 1600.
Deze mensen moesten vluchten naar het Noorden.
Een van mijn voorouders kwam uit Assenede.
En nu zijn we niet meer welkom in Vlaanderen.
De haat van toen en de haat van 1830 is nog steeds een te hoge berg om samen een confederatie te vormen.
Het moet niet gekker worden.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2018, 20:32   #40688
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

O jee deze draad.
Ik herinner mij hem weer.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2018, 21:03   #40689
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
O jee deze draad.
Ik herinner mij hem weer.
Tja, dat blijft ook nog wel voorlopig.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 01:05   #40690
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het zuiden heeft duizenden mede-Vlamingen er uit geschopt rond 1600.
Deze mensen moesten vluchten naar het Noorden.
Een van mijn voorouders kwam uit Assenede.
En nu zijn we niet meer welkom in Vlaanderen.
De haat van toen en de haat van 1830 is nog steeds een te hoge berg om samen een confederatie te vormen.
Het moet niet gekker worden.
Wat gij hier schrijft is zeer juist. Ik heb de haat tegen de "protestanten" nog zelf aangevoeld, hier bij mij thuis, toen ik nog een jongetje was. Mijn moeder, die uit de kanaalzone Gent-Terneuzen kwam zei het zo:"In Olland, daar wonen de protestanten." En ze zei het op een zeer demonstratieve, verwerpende toon. En alle buren hier zeiden hetzelfde. Overigens was het niet eens leuk om naar de Nederlandse radio te luisteren want daar was het de hele dag van "de Here Jezus, hier" en "de Here Jezus, daar." Dat gezaag was niet om uit te houden. De enige zender waar we naartoe luisterden was de piratenzender Radio Veronica. En als ge wist dat er een Nederlander aan de deur kwam wist ge ook dat ge moest opletten. Zoals ik hier al geschetst heb.
Dat was dus de haat van rond de jaren 1600. De haat van rond 1830 stamt eigenlijk van iets later, tot wanneer de Belgische onafhankelijkheid officieel door Nederland erkend werd. Dat kwam doordat Nederland de afwatering van de Vlaamse poldergebieden blokkeerde. Daardoor kwamen de polders onder water te staan en brak er om die reden een cholera-epidemie uit. Duizenden mensen hier zijn hieraan gestorven. Een andere bron van haat waren de keren dat de Schelde afgesloten werd, voor zowel Gent als Antwerpen. De rivier werd niet echt helemaal afgesloten maar de handel moest -met tol!- over het Zeeuwse gebied gevoerd worden.
De Nederlanders en de Vlamingen spreken dezelfde taal, ja. Maar in de geest zijn ze al honderden jaren uit mekaar gegroeid. Samengaan zal nooit meer lukken. Nederlanders denken gewoon op een andere manier dan Vlamingen en dat gaat tot moeilijkheden leiden. Wij hebben niets gemeenschappelijks meer. In mijn streek gebeurt het vaak dat Nederlanders werk hebben op Vlaamse grond, en het omgekeerde geldt ook. Mijn eigen broer heeft heel zijn leven in Nederland gewerkt. Een mens voelt het meteen als ge onderling met mekaar werkt: we passen niet bij mekaar!! Met streekgenoten uit het grensgebied valt het nog mee maar met mensen, dieper uit Nederland, ontstaan er altijd meningsverschillen. Ik heb het nog niet anders geweten. De houding van Nederland tijdens de oorlog van 14-18 is ook niet welkom geweest. De Duitsers zouden het hier toen nooit 4 jaren uitgehouden hebben had Nederland meegevochten in die oorlog. Voeg Vlaanderen terug bij Nederland en het zal misschien niet eens zo lang duren als na 1815 of we zijn terug uit elkaar. Daarover zijn alle Belgische grensbewoners het wel met mekaar eens. Misschien liggen de verhoudingen beter in Limburg maar in zowel Oost- als West-Vlaanderen is men doorgaansweg niet gesteld op de Nederlanders. Vooral de grensbewoners zijn daar hard in, gewoon omdat ze meer onderling contact hebben met mensen van over de grens. Ze kennen mekaar en dus weten ze ook beter wat ze van mekaar kunnen verwachten en wat niet. Daarom zeg ik zelf ook:"Gebruik jullie verstand en houdt Nederland en Vlaanderen uit mekaar." De katholieke bevolking van Zeeuws-Vlaanderen zou nog bij wel bij Vlaanderen passen. Die waren daar tot zelfs nog vrij recent nog zelf vragende partij voor. Meer dan eens gehoord in mijn leven van Zeeuws-Vlamingen zelf dat hun gebied na 1830 beter bij België gebleven was. Maar dat kan natuurlijk niet omdat er ook nog protestanten in dat gebied wonen. Diè zullen zoiets nooit zeggen.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 01:19   #40691
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In het zuiden heeft men zichzelf er uit geschopt! Misschien dat er een paar uit het noorden kwamen maar dat was misschien een handjevol mensen.
Denk dat maar niet. Het leger van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, dus in de periode van 1815 tot 1830 bestond voor 40% uit Nederlanders en bij de hogere officieren was zelfs de meerderheid Nederlands. Het zullen er dus wel meer dan een handjevol geweest zijn die aan de grens klaar stonden om naar Nederland af te zwaaien rond 1830.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 02:55   #40692
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het zuiden heeft duizenden mede-Vlamingen er uit geschopt rond 1600.
Deze mensen moesten vluchten naar het Noorden.
"Het zuiden" heeft niemand eruit geschopt. Het waren de Spanjaarden die schopten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 02:59   #40693
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijn recente ervaringen met Nederlanders zijn dat wel! Ik heb er zo eens één aan de deur gekregen en die verkocht sets potten en pannen. Hij vroeg daarvoor zomaar eens 10 maal de prijs van hetgeen diezelfde sets waard waren in de Aldi, zes maanden later.
Ik heb hem buitengegooid en de nummerplaat van zijn auto genoteerd. Daarmee ben ik dan naar de politie geweest en die wist me te vertellen dat die kerel al op vijf andere plekken in Vlaanderen door inwoners bij hen gesignaleerd was.
Eén Nederlander die leurt en die - volgens u toch - zijn waren veel te duur aanbiedt, en, hop, alle Nederlanders zijn slecht.

Wat een vooringenomenheid!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 03:03   #40694
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
En ge moet zo maar eens tegenkomen dat heel uw Kerstavond, terwijl ge met heel de familie aan het Kerstavondmenu zit, ganse uren verstoord wordt door overvliegende politiehelicopters die in het nachtelijk donker op zoek zijn naar illegale Nederlandse weedkwekerijen in Vlaanderen. En achteraf hoort ge er dan nog bij vertellen dat ze daar de benodigde elektriciteit voor hun UV-lampen gewoon aftakten van een punt voor de elektriciteitsmeter. Ollanders zijn geen dieven? Ah, neen, zeker!!
Juist, beste vriend, en geen enkele, maar ook geen enkele Belg is betrokken bij die wietplantage, nietwaar?!

In juni van dit jaar heeft men in Kinrooi een wietplantage ontdekt en de kwekers opgepakt. Allemaal Belgen.

Dat past natuurlijk niet in uw plaatje om alle zonden van deze wereld op de Nederlandse rug te gooien...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 03:06   #40695
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijn ervaringen van 50 jaar geleden komen nog altijd overeen met die van vandaag! Toen zeiden ze het al, hier in mijn streek:"Pas op voor 'n Ollander. Als hij u niet gekloot heeft dan betekent dat enkel dat hij het vergeten is!" Ik weet nog zo van ene, nog voor de tijd dat er containerparken waren. Hij kwam kijken of wij geen "oud ijzer" liggen hadden. Vanzelfsprekend hadden we dat want het afgedankte ijzer werd maar sporadisch opgehaald bij de mensen door occasionele opkopers van oud ijzer. En, wat deed die opkoper? Hij laadde de mooiste stukken oud ijzer in zijn camion en toen zei hij tegen ons dat zijn camion vol lag en dat hij later ging terugkomen om de rest op te halen. We hebben hem nooit meer weergezien! We bleven daar dus zitten met de prullen! Ook zonder dat hij ons vergoed had voor de stukken die hij wel had meegenomen!
En kijk, daar hebben we het weer: één Nederlander die er volgens u de kantjes van af loopt (in de veronderstelling dat uw verhaaltje enig waarheidsgehalte heeft), en onmiddellijk deugt geen enkele Nederlander.

Onversneden Ollanderhaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 03:08   #40696
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Dat merk ik zelfs op als ik ga shoppen in de AH van Sas-van-Gent. Niet alle winkelbedienden zijn daar gesteld op de Belgen. Dat is mij al eerder in de oren gevallen.
Onzin. Ik kom zelf veel in Nederland, terwijl mijn vrouw en ik heel regelmatig in Nederland winkelen (meestal in Oostburg). Wij hebben nog nooit gehoord of gevoeld dat we als Belgische buren niet welkom zouden zijn, wel integendeel!

U dist hier gewoon een indianenverhaaltje op.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 03:10   #40697
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ge moet bij mij niet komen stoefen met uw jonge leeftijd. In mijn ogen zijt gij nog veel te jong om te snappen hoe het leven in mekaar zit! Ik ben bijna 40 jaar ouder dan gij!
En dan?

Mij komt het voor dat u een hopeloos gefrustreerde man bent die het blijkbaar tot zijn roeping heeft gemaakt om voortdurend te klagen en te zagen over Nederlanders.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 03:15   #40698
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Nederlanders denken gewoon op een andere manier dan Vlamingen en dat gaat tot moeilijkheden leiden. Wij hebben niets gemeenschappelijks meer. In mijn streek gebeurt het vaak dat Nederlanders werk hebben op Vlaamse grond, en het omgekeerde geldt ook. Mijn eigen broer heeft heel zijn leven in Nederland gewerkt. Een mens voelt het meteen als ge onderling met mekaar werkt: we passen niet bij mekaar!! Met streekgenoten uit het grensgebied valt het nog mee maar met mensen, dieper uit Nederland, ontstaan er altijd meningsverschillen. Ik heb het nog niet anders geweten.
Ik durf wedden dat u geen enkel voorbeeld kunt geven van dat "anders denken".

In tegenstelling tot u heb ik heel goede ervaringen met Nederlanders. Ik kom ook heel graag in Nederland, heb er goede contacten met traditionele katholieken maar ook met bijbelvaste protestanten. Stuk voor stuk aangename mensen die ik in mijn hart koester.

Als het bij u steeds tot meningsverschillen leidt, moet u toch eens aan introspectie doen. Ik denk dat het probleem echt wel bij u ligt, en niet bij de doorsnee Nederlander met wie u in contact komt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 06:28   #40699
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist, beste vriend, en geen enkele, maar ook geen enkele Belg is betrokken bij die wietplantage, nietwaar?!

In juni van dit jaar heeft men in Kinrooi een wietplantage ontdekt en de kwekers opgepakt. Allemaal Belgen.

Dat past natuurlijk niet in uw plaatje om alle zonden van deze wereld op de Nederlandse rug te gooien...
Bron?

Een wietplantage in de Maaskant waar enkel Belgen bij betrokken zijn is een speciale vermelding waard tijdens de eidejaarsoverzichten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 07:13   #40700
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Bron?

Een wietplantage in de Maaskant waar enkel Belgen bij betrokken zijn is een speciale vermelding waard tijdens de eidejaarsoverzichten.
Lijkt mij stug dat enkel Belgen hierbij betrokken zijn.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be