Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2017, 09:01   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard PVDA'er Gaby Colenbunders voelt zich gediscrimineerd in zoektocht naar werk

"600 sollicitatiebrieven, maar niemand wil mij"


Hoe zou dat toch komen?
Hij kan het daarbij ook niet laten om een sneer naar de N-VA uit te delen.
Vooral het laatste in het artikel is typisch Colenbunders.

Vraag maar aan de mensen die vroeger op de Ford werkten wat voor nen tiep dat is / was.

Hij liet mensen staken zonder dat de mensen dat wisten.

Hij werd opgepakt door de Duitse politie bij een betoging i.v.m. de sluiting van Ford Genk.

Hij heeft op Ford meer slecht dan goed gedaan voor de arbeiders

HLN 31-08-2017

PVDA'er Gaby Colebunders vindt geen werk. De man stuurde al meer dan 600 sollicitatiebrieven uit, maar zijn achtergrond als vakbondsman is voor velen een reden om hem niet aan te nemen denkt hij. "Zelfs mijn kinderen krijgen bij sollicitaties de vraag of hun papa Gaby heet. Discriminerend als je het mij vraagt."
MARCO MARIOTTI
Sinds de sluiting van Ford Genk is gewezen vakbondsman Gaby Colebunders een gekend figuur geworden in Limburg. De Genkenaar staat bekend om zijn passionele stijl en wordt al eens vergeleken met de Limburgse Che Guevara. Maar die reputatie lijkt nu in zijn nadeel te spelen bij de zoektocht naar een job. "Na de sluiting van Ford ben ik een aantal jaren zelfstandige geweest als marktkramer", vertelt Colebunders. "Maar ik moest soms 100 uren per week kloppen om rond te komen. De combinatie met mijn politieke carrière en mijn gezin bleek onhoudbaar."


Niemand durft
De zoektocht naar een vaste job werd ingezet, en Colebunders schreef naar eigen zeggen 600 sollicitatiebrieven. "Via mail, en via de post. Maar tot op vandaag heeft blijkbaar nog niemand het aangedurfd om mij in dienst te nemen. Ik heb een Bachelor diploma, heel wat ervaring bij Ford en in de verkoop, dus in principe zou toch iemand op mijn cv moeten ingaan. Maar geregeld lees ik tussen de lijnen dat mijn achtergrond parten speelt."


Nergens kans gekregen
Colebunders schreef grote namen aan zoals DAF, Nedcar, IKEA, maar ook honderden kleine bedrijfjes. "In veel gevallen mocht ik niet eens op gesprek. Ik solliciteer ook steeds bewust onder mijn volledige voornaam Gabriel, maar als de directie u al meteen 'Gaby' noemt, en u vraagt waarom je niets over je vakbondsachtergrond op je cv zet, weet je hoelaat het is. Bij de NMBS probeerde ik ook, maar daar kreeg ik te horen dat ik niet aan de technische vaardigheden zou voldoen. Nochtans zijn er zeker vijftig Ex-Ford-collega's die er momenteel wel werken. Ik kreeg niet eens de kans om examens af te leggen. Wellicht vrezen ze daar dat ik elke week het spoor zou plat leggen, maar dat is larie."


Negatieve sfeer
"Ik kreeg ook de kans om een boekenwinkel over te nemen, maar daar wilden ze weer niet weten van mijn politieke achtergrond. Wellicht geen probleem als ik een N-VA'er was geweest. Er hangt ook nog steeds een negatieve sfeer boven de vakbond, maar ik heb mijn nek net altijd uitgestoken voor anderen. Ik heb misschien wel 100 brieven helpen schrijven voor oud-collega's, maar zelf werk vinden lukt gewoon niet. Toch blijf ik volhouden." Colebunders - die geen medelijden wil - is er van overtuigd dat hij gediscrimineerd wordt en weet dat ook zijn kinderen zelfs vragen krijgen over hun familienaam bij sollicitaties.

Unia, het gelijkekansencentrum, zegt dat discriminatie op basis van syndicale of politieke overtuiging sinds 2009 in ons land erkend wordt. "In theorie mag een werkgever tijdens een sollicitatiegesprek geen persoonlijke vragen stellen aan de kandidaat, hoewel dat vaak niet slecht bedoeld is", legt Bram Sebrechts van Unia uit. "Indien de kandidaat wél antwoordt op vragen waaruit de politieke achtergrond kenbaar wordt gemaakt, en men daarna afgewezen wordt, kan er een vermoeden ontstaan van discriminatie. Het moet echter feitelijk kunnen worden aangetoond dat die politieke of syndicale overtuiging ook de rechtstreekse link is van afwijzing. Dan pas kan men spreken over discriminatie."


Anonieme sollicitaties
De PVDA'er pleit in één ruk voor anonieme sollicitaties. "Ik voel nu zelf voor het eerst hoe Mustafa of Fatima zich moet voelen nadat hij of zij al honderden brieven stuurde en zelfs geen antwoord kreeg."
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 09:09   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

arme Gaby ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 09:12   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
...

Hij liet mensen staken zonder dat de mensen dat wisten.
...

[/color]
Leg dat eens uit
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 09:42   #4
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
"600 sollicitatiebrieven, maar niemand wil mij"


Hoe zou dat toch komen?
Hij kan het daarbij ook niet laten om een sneer naar de N-VA uit te delen.
Vooral het laatste in het artikel is typisch Colenbunders.

Vraag maar aan de mensen die vroeger op de Ford werkten wat voor nen tiep dat is / was.

Hij liet mensen staken zonder dat de mensen dat wisten.

Hij werd opgepakt door de Duitse politie bij een betoging i.v.m. de sluiting van Ford Genk.

Hij heeft op Ford meer slecht dan goed gedaan voor de arbeiders

HLN 31-08-2017

PVDA'er Gaby Colebunders vindt geen werk. De man stuurde al meer dan 600 sollicitatiebrieven uit, maar zijn achtergrond als vakbondsman is voor velen een reden om hem niet aan te nemen denkt hij. "Zelfs mijn kinderen krijgen bij sollicitaties de vraag of hun papa Gaby heet. Discriminerend als je het mij vraagt."
MARCO MARIOTTI
Sinds de sluiting van Ford Genk is gewezen vakbondsman Gaby Colebunders een gekend figuur geworden in Limburg. De Genkenaar staat bekend om zijn passionele stijl en wordt al eens vergeleken met de Limburgse Che Guevara. Maar die reputatie lijkt nu in zijn nadeel te spelen bij de zoektocht naar een job. "Na de sluiting van Ford ben ik een aantal jaren zelfstandige geweest als marktkramer", vertelt Colebunders. "Maar ik moest soms 100 uren per week kloppen om rond te komen. De combinatie met mijn politieke carrière en mijn gezin bleek onhoudbaar."


Niemand durft
De zoektocht naar een vaste job werd ingezet, en Colebunders schreef naar eigen zeggen 600 sollicitatiebrieven. "Via mail, en via de post. Maar tot op vandaag heeft blijkbaar nog niemand het aangedurfd om mij in dienst te nemen. Ik heb een Bachelor diploma, heel wat ervaring bij Ford en in de verkoop, dus in principe zou toch iemand op mijn cv moeten ingaan. Maar geregeld lees ik tussen de lijnen dat mijn achtergrond parten speelt."


Nergens kans gekregen
Colebunders schreef grote namen aan zoals DAF, Nedcar, IKEA, maar ook honderden kleine bedrijfjes. "In veel gevallen mocht ik niet eens op gesprek. Ik solliciteer ook steeds bewust onder mijn volledige voornaam Gabriel, maar als de directie u al meteen 'Gaby' noemt, en u vraagt waarom je niets over je vakbondsachtergrond op je cv zet, weet je hoelaat het is. Bij de NMBS probeerde ik ook, maar daar kreeg ik te horen dat ik niet aan de technische vaardigheden zou voldoen. Nochtans zijn er zeker vijftig Ex-Ford-collega's die er momenteel wel werken. Ik kreeg niet eens de kans om examens af te leggen. Wellicht vrezen ze daar dat ik elke week het spoor zou plat leggen, maar dat is larie."


Negatieve sfeer
"Ik kreeg ook de kans om een boekenwinkel over te nemen, maar daar wilden ze weer niet weten van mijn politieke achtergrond. Wellicht geen probleem als ik een N-VA'er was geweest. Er hangt ook nog steeds een negatieve sfeer boven de vakbond, maar ik heb mijn nek net altijd uitgestoken voor anderen. Ik heb misschien wel 100 brieven helpen schrijven voor oud-collega's, maar zelf werk vinden lukt gewoon niet. Toch blijf ik volhouden." Colebunders - die geen medelijden wil - is er van overtuigd dat hij gediscrimineerd wordt en weet dat ook zijn kinderen zelfs vragen krijgen over hun familienaam bij sollicitaties.

Unia, het gelijkekansencentrum, zegt dat discriminatie op basis van syndicale of politieke overtuiging sinds 2009 in ons land erkend wordt. "In theorie mag een werkgever tijdens een sollicitatiegesprek geen persoonlijke vragen stellen aan de kandidaat, hoewel dat vaak niet slecht bedoeld is", legt Bram Sebrechts van Unia uit. "Indien de kandidaat wél antwoordt op vragen waaruit de politieke achtergrond kenbaar wordt gemaakt, en men daarna afgewezen wordt, kan er een vermoeden ontstaan van discriminatie. Het moet echter feitelijk kunnen worden aangetoond dat die politieke of syndicale overtuiging ook de rechtstreekse link is van afwijzing. Dan pas kan men spreken over discriminatie."


Anonieme sollicitaties
De PVDA'er pleit in één ruk voor anonieme sollicitaties. "Ik voel nu zelf voor het eerst hoe Mustafa of Fatima zich moet voelen nadat hij of zij al honderden brieven stuurde en zelfs geen antwoord kreeg."



Als die kerel echt denkt dat dit artikel hem gaat helpen in de zoektocht naar een pipo van een patron die hem toch zou aanvaarden, vergist hij zich deerlijk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 09:46   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
....
"Na de sluiting van Ford ben ik een aantal jaren zelfstandige geweest als marktkramer", vertelt Colebunders. "Maar ik moest soms 100 uren per week kloppen om rond te komen. De combinatie met mijn politieke carrière en mijn gezin bleek onhoudbaar."
....
Een marktkramer moet 100 uren per week kloppen om rond te komen.
Dat zijn 14 en een half uur per dag, zaterdag en zondag inbegrepen.

Je zou dan denken dat onze communist zich zou inzetten voor deze sukkelaars van zelfstandigen, maar neen ... dat laat hij over aan ... de nva.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 10:00   #6
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een marktkramer moet 100 uren per week kloppen om rond te komen.
Dat zijn 14 en een half uur per dag, zaterdag en zondag inbegrepen.

Je zou dan denken dat onze communist zich zou inzetten voor deze sukkelaars van zelfstandigen, maar neen ... dat laat hij over aan ... de nva.
Schadenfreude Van de Panda geleerd?
Maar los daarvan ben je blijkbaar wel iets op het spoor bij uw Gaby.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 10:04   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

met welk product stond Gaby op de markt mss?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 10:10   #8
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
met welk product stond Gaby op de markt mss?
rode vuilzakjes voor in pedaalemmers. Helaas, de mensen zijn witte gewoon en het kwam dus ook niet echt van de grond.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 10:10   #9
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht


Als die kerel echt denkt dat dit artikel hem gaat helpen in de zoektocht naar een pipo van een patron die hem toch zou aanvaarden, vergist hij zich deerlijk.
Inderdaad. Zo zie je maar welke overdreven eigendunk dat ventje heeft.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 10:14   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

hoe zit dat eigenlijk met zelfstandigen die werkloos worden? krijgen die een werkloosheidsuitkering?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 10:42   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoe zit dat eigenlijk met zelfstandigen die werkloos worden? krijgen die een werkloosheidsuitkering?
Werknemers die zelfstandig worden behouden een bepaalde tijd hun statuut van werknemer denk ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 11:09   #12
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoe zit dat eigenlijk met zelfstandigen die werkloos worden? krijgen die een werkloosheidsuitkering?
Die zitten op hun zwarte kas.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 11:37   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Die zitten op hun zwarte kas.
o, heeft Gaby een zwarte kas?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 11:46   #14
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
o, heeft Gaby een zwarte kas?
Alle zelfstandigen hebben een zwarte kas. "Factuur nodig?" De meest gebruikte zin bij een zelfstandige.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 11:57   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht


Als die kerel echt denkt dat dit artikel hem gaat helpen in de zoektocht naar een pipo van een patron die hem toch zou aanvaarden, vergist hij zich deerlijk.
Hij wil helemaal niet werken, hij is communist, hij legt alleen de basis maar om levenslang te kunnen doppen.

Bij de VDAB: snik snik, ik wordt gediscrimineerd omdat ik fan ben van Stalin, snik snik traantjes.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 11:59   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Alle zelfstandigen hebben een zwarte kas. "Factuur nodig?" De meest gebruikte zin bij een zelfstandige.
De correcte vorm is: "Factuur nodig? Dan gaat het u veel meer kosten, bijna dubbel zoveel."
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 12:56   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoe zit dat eigenlijk met zelfstandigen die werkloos worden? krijgen die een werkloosheidsuitkering?
De Gaby heeft niet gezegd dat hij offcieel marktkramer was. Sluikwerk tijdens het doppen is toegelaten in het communistisch arsenaal van wapens tegen ultra rechtse nazistische kapitalistische racistische regimes.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 13:08   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Gaby heeft niet gezegd dat hij offcieel marktkramer was. Sluikwerk tijdens het doppen is toegelaten in het communistisch arsenaal van wapens tegen ultra rechtse nazistische kapitalistische racistische regimes.
als dat zo is, dan lijkt me deze bekentenis de ideale aanzet voor terugvordering van de onterecht uitbetaalde werkloosheidsuitkering.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 15:18   #19
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

Kan ook zijn dat ze hem te oud vinden natuurlijk.
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 16:12   #20
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.644
Standaard

Ocharme Gaby Colenbunders. Hoe voelt het om als een Vlaams Blokker of een kutmarokkaantje met drugsogen behandeld te worden. :]
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be