Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2017, 19:08   #41
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Elke inwoner van het Vlaamse gewest woont op minder dan 60km (vogelvlucht) van de Franse taalgrens. Wie de Franse taal niet meer tegenkomt is nog nooit van onder zijn kerktoren vandaan geweest.
Dat kun je net zo goed zeggen voor wat betreft het Duits en het Engels. Voor West-Vlamingen is onze taalgrens met het Duits misschien wat verder af en voor jullie Limburgers zou je dat ook kunnen beweren voor het Engels. Maar kijk, er zijn volgens mij net zoveel zeer gefundeerde redenen aan te halen om de studie van het Duits sterk te promoten. Duitsland is voor ons een zéér belangrijke klant, we importeren ook veel uit dat land en uiteindelijk is het toch de economisch en politiek belangrijkste staat van het Europees continent.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 19:12   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat kun je net zo goed zeggen voor wat betreft het Duits en het Engels. Voor West-Vlamingen is onze taalgrens met het Duits misschien wat verder af en voor jullie Limburgers zou je dat ook kunnen beweren voor het Engels. Maar kijk, er zijn volgens mij net zoveel zeer gefundeerde redenen aan te halen om de studie van het Duits sterk te promoten. Duitsland is voor ons een zéér belangrijke klant, we importeren ook veel uit dat land en uiteindelijk is het toch de economisch en politiek belangrijkste staat van het Europees continent.
Vlamingen Duits laten leren in plaats van Frans?

Die gruwel zullen de zuilen wel tegenhouden, want dat brengt het gelukkig samenleven van Vlamingen en Walen in gevaar.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 20:22   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Elke inwoner van het Vlaamse gewest woont op minder dan 60km (vogelvlucht) van de Franse taalgrens. Wie de Franse taal niet meer tegenkomt is nog nooit van onder zijn kerktoren vandaan geweest.
Wel, aan het niveau van de kennis van de Franse taal van onze federale en Vlaamse ministers en parlementairen, moet ik je toch informeren omtrent je definitie van die kerktoren.

En omgekeerd is het nog veel erger: de kennis van het Nederlands van zovele Franstalige belgicistische politiekers.
Om nog te zwijgen van de kiekenfrettende voorbeelden.

Wat het gewone volkje betreft: die 60 fysieke kilometers verzinken vaak in het niet tegenover de sociologische kilometers.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 20:26   #44
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Elke inwoner van het Vlaamse gewest woont op minder dan 60km (vogelvlucht) van de Franse taalgrens. Wie de Franse taal niet meer tegenkomt is nog nooit van onder zijn kerktoren vandaan geweest.
Elke Franstalige Brusselaar woont op minder dan 5 km vogelvlucht van

Vlaanderen.

Als die de Nederlandse taal nog niet tegengekomen zijn,

dan zijn die blijkbaar nog nooit uit hun eigen straat gekomen
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 20:27   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat kun je net zo goed zeggen voor wat betreft het Duits en het Engels. Voor West-Vlamingen is onze taalgrens met het Duits misschien wat verder af en voor jullie Limburgers zou je dat ook kunnen beweren voor het Engels. Maar kijk, er zijn volgens mij net zoveel zeer gefundeerde redenen aan te halen om de studie van het Duits sterk te promoten. Duitsland is voor ons een zéér belangrijke klant, we importeren ook veel uit dat land en uiteindelijk is het toch de economisch en politiek belangrijkste staat van het Europees continent.
De helft van de Limburgers (die langs de Maaskant) spreken Duits beter dan AN, van nature uit als een aangeboren reflex.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 20:39   #46
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De helft van de Limburgers (die langs de Maaskant) spreken Duits beter dan AN, van nature uit als een aangeboren reflex.
Dat komt er van als je elke dag naar "Sturm der liebe " kijkt
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 20:45   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De helft van de Limburgers (die langs de Maaskant) spreken Duits beter dan AN, van nature uit als een aangeboren reflex.
Heel verdacht, hopelijk houdt de staatsveiligheid daar een oogje in het zeil.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 20:53   #48
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Heel verdacht, hopelijk houdt de staatsveiligheid daar een oogje in het zeil.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 21:16   #49
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die mensen hun naam staat misschien al op de lijst om af te voeren naar de kampen in Frankrijk als Duitsland nog eens dwars ligt.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 21:57   #50
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat kun je net zo goed zeggen voor wat betreft het Duits en het Engels. Voor West-Vlamingen is onze taalgrens met het Duits misschien wat verder af en voor jullie Limburgers zou je dat ook kunnen beweren voor het Engels. Maar kijk, er zijn volgens mij net zoveel zeer gefundeerde redenen aan te halen om de studie van het Duits sterk te promoten. Duitsland is voor ons een zéér belangrijke klant, we importeren ook veel uit dat land en uiteindelijk is het toch de economisch en politiek belangrijkste staat van het Europees continent.
Ik kan dat enkel beamen. Het is toch onbegrijpelijk dat ikzelf, noch mijn kinderen op de school ook maar één woord Duits geleerd hebben. En dan te weten dat het Maasland enkel door het land van Swentibold (slechts 5km) gescheiden is van de Duitse grens. En het feit dat een grote meerderheid van de Limburgse bedrijven Duits gelinkt zijn.

Ps Engeland is verder dan een half uurke fietsen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 1 september 2017 om 22:09.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 22:07   #51
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Elke Franstalige Brusselaar woont op minder dan 5 km vogelvlucht van

Vlaanderen.

Als die de Nederlandse taal nog niet tegengekomen zijn,

dan zijn die blijkbaar nog nooit uit hun eigen straat gekomen
Daarom dat Nederlands in het Brusselse Franstalige onderwijs verplicht de tweede taal is. Ik heb ook nooit onder stoelen of banken gestoken dat voor wat betreft Wallonië volgens mij verplicht Nederlands als tweede taal zou moeten zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 22:15   #52
Zephyrkaos
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 februari 2015
Berichten: 2.651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
1 Ja.

2 Dat zijn Uw zaken niet.
Zij woonde vroeger ook al in Brisbane
en de reden daarvoor ga ik U ook niet vertellen .


Inderdaad wij zijn een voorstander van de Ierse oplossing.

Eerst een Onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel.
(Als we op Brussel moeten wachten zijn we binnen 20 jaar nog niet Onafhankelijk.)

Daarna zal Brussel zelf komen vragen om toch maar terug bij Vlaanderen te mogen komen .
Dat zal dan enkel kunnen op onze voorwaarden.
zet die ploat af , vlaanderen gaat nooit onafhankelijk zijn , zoals Catalanie, hoe zit het met de schotten? veel blabla wenig boem boem
__________________
*Jambon gooide zijn masker af voor de Waalse ondernemers vorige zomer in Namen: Die transfers, die onafhankelijkheid, die Vlaamse eisen dat was politieke marketing*
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 22:26   #53
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.927
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daarom dat Nederlands in het Brusselse Franstalige onderwijs verplicht de tweede taal is. Ik heb ook nooit onder stoelen of banken gestoken dat voor wat betreft Wallonië volgens mij verplicht Nederlands als tweede taal zou moeten zijn.
Pa, Het zijn de oudercomités die in de scholen bepalen wat de tweede taal is !!!
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 22:47   #54
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daarom dat Nederlands in het Brusselse Franstalige onderwijs verplicht de tweede taal is. Ik heb ook nooit onder stoelen of banken gestoken dat voor wat betreft Wallonië volgens mij verplicht Nederlands als tweede taal zou moeten zijn.
Waarom mogen de mensen niet zelf kiezen?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 22:47   #55
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Pa, Het zijn de oudercomités die in de scholen bepalen wat de tweede taal is !!!
In Wallonië is er vrije keuze. Maar in Brusselse Franstalig onderwijs is Nederlands verplicht tweede taal. Ik kan zo direct geen bron vinden om dat te bewijzen, geloof mij maar.

edit:
Citaat:
L’enseignement du néerlandais comme seconde langue est obligatoire dans les 19 communes de la Région de Bruxelles-Capitale.
L’enseignement du néerlandais est également obligatoire dans les communes wallonnes dites "de la frontière linguistique", c’est-�*-dire Comines-Warneton, Mouscron, Flobecq et Enghien
Dans les communes de Malmédy, Waimes, Baelen, Plombières et Welkenraedt, la seconde langue peut être soit l'allemand, soit le néerlandais
Dans les autres communes wallonnes, la seconde langue peut être le néerlandais, l'anglais ou l'allemand.
bron: http://enseignement.be/index.php?page=25228&navi=3128

Laatst gewijzigd door pajoske : 1 september 2017 om 22:58.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2017, 09:35   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht
zet die ploat af , vlaanderen gaat nooit onafhankelijk zijn , zoals Catalanie, hoe zit het met de schotten? veel blabla wenig boem boem
Te zien aan de geel gekleurde zitjes in de Kamer, gaat onze plaat nog wel een eindje meedraaien.

Afspraak bij de volgende verkiezingen. Of misschien bij een volgende peiling al, kwestie van te oefenen en ons te amuseren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2017, 09:39   #57
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
oh die zijn er wel hoor. Ik heb een .be webwinkel in het Nederlands. En ik heb volstrekt geen interesse in klanten uit Franstalig België.

en klanten in Franstalig België krijgen mijn advertenties niet te zien ook, daar zorg ik wel voor.

Zo houd ik meer tijd over voor nagenoeg perfecte dienstverlening en snelle levering aan Nederlandstalige klanten.
Wellicht mist u de finesse om zaken te doen met Franstaligen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2017, 10:40   #58
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wellicht mist u de finesse om zaken te doen met Franstaligen ?
- lol -


Het ergste is dat Henri dat nog werkelijk meent ook.

Een typisch staaltje van de Franstalige imperialistische waandenkwereld.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2017, 11:32   #59
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In Wallonië is er vrije keuze. Maar in Brusselse Franstalig onderwijs is Nederlands verplicht tweede taal. Ik kan zo direct geen bron vinden om dat te bewijzen, geloof mij maar.

edit:
bron: http://enseignement.be/index.php?page=25228&navi=3128
Correct, het franstalig onderwijs in Brussel onderwijst Nederlands als tweede taal. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die mensen nadien ietwat Nederlands kunnen spreken.

Andersom voor nederlandstaligen die Frans als tweede taal kregen, is het resultaat ook erbarmelijk.

Taalonderwijs wordt overschat, je leert een taal veel efficiënter als je het nodig hebt (verhuist naar ander land) en dus verplicht bent te leren.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2017, 11:39   #60
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Correct, het franstalig onderwijs in Brussel onderwijst Nederlands als tweede taal. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die mensen nadien ietwat Nederlands kunnen spreken.
Andersom voor nederlandstaligen die Frans als tweede taal kregen, is het resultaat ook erbarmelijk.
Taalonderwijs wordt overschat, je leert een taal veel efficiënter als je het nodig hebt (verhuist naar ander land) en dus verplicht bent te leren.
Besluit:
De kwaliteit van de hedendaagse leerlingen is dus van de Schoof zijn kloten.
Feit. Niks anders denken.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be