Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juli 2009, 14:25   #721
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
En dat spreekt ook voor de jaren 60?

Indien u zo'n grote expertise hebt én hier dit standpunt inneemt moet u de video foortage van de gepensionneerde NASA medewerkers van de jaren 6O al hebben bekeken, zoniet zou u niet zo hoog van de toren komen kraaien.

Nu is mijn vraag: Liegen die allemaal?
Ten eerste, moet ik helemaal geen video footage (waar ook weer mee gefoefeld kan zijn) hebben om mijn vakgebied te verstaan. Ik begrijp de technische uitdagingen die een maanlanding met zich meebrengen en bijgevolg ook de technische oplossingen die ze er voor hebben gevonden. Ik kan ook inschatten of dit realistisch is.

Wat maakt een landing op de maan onmogelijk volgens u ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 20:57   #722
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ten eerste, moet ik helemaal geen video footage (waar ook weer mee gefoefeld kan zijn) hebben om mijn vakgebied te verstaan. Ik begrijp de technische uitdagingen die een maanlanding met zich meebrengen en bijgevolg ook de technische oplossingen die ze er voor hebben gevonden. Ik kan ook inschatten of dit realistisch is.
Juist

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat maakt een landing op de maan onmogelijk volgens u ?
Tja, wat maakt terug opstijgen vanop de maan onmogelijk?
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 22:00   #723
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Juist

Tja, wat maakt terug opstijgen vanop de maan onmogelijk?
Niks ?

Het ontbreken van een atmosfeer en de extreem lage valversnelling op de maan maken opstijgen vrij gemakkellijk. Het is eigenlijk verdomme gemakkellijk om dingen te lanceren vanop de maan. Zeker als men het bekijkt in termen van benodigde energie (11.2 vs 2.4 km/sec escape velocity) is het verschil gigantisch....

Ten tweede is men bij het ontwerpen slim geweest, de Lunar Module alleen ging naar de oppervlakte, wat een pak lichter is dan het geheel (Command, Service en Lunar) naar de oppervlakte en terug te voeren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 22:02   #724
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Kortom, het kost 22 keer minder energie om dingen vanop de maan in de ruimte te schieten als vanop de aarde.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 23:10   #725
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En wat ik me net realiseer : aangezien de Command Unit in orbit zat rond de maan is de benodigde V die de thrusters moeten leveren om op te stijgen nog wat lager. Er is een verschil tussen escape velocity en velocity required to achieve orbit (11.2 en 7.8 respectievelijk bij de aarde voor LEO)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 15:06   #726
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En toen was het stil....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 13:30   #727
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En toen was het stil....
In 1969 was het dus mogelijk ... en de Chinezen kondigden 4 jaar geleden aan dat ze tegen 2015 naar de maan zouden willen gaan ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 21:55   #728
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
In 1969 was het dus mogelijk ... en de Chinezen kondigden 4 jaar geleden aan dat ze tegen 2015 naar de maan zouden willen gaan ...
Ik zeg niet dat het niet simpel is. Het chinese ruimtevaartprogramma heeft ook enkel een nationalistisch doeleind, net zoals dat van de VS en rusland in de koude oorlog. Europa kan ook mensen op de maan zetten, het heeft de kennis in huis. Maar waarom zou ze al die miljarden daar aan geven ? Naar de maan moet je alleen gaan als je wat meer kan doen als in 1969, namelijk een basis bouwen. Het schoentje wringt hier vooral financieel, niet zozeer technisch. De maan staat erg dichtbij en is gemakkellijk te bereiken (in tegenstelling tot mars).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 22:07   #729
Infowarrior
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 21 maart 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 2.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kortom, het kost 22 keer minder energie om dingen vanop de maan in de ruimte te schieten als vanop de aarde.
De maan zou zich dus perfect kunnen lenen om onderzoekssondes of satellieten op eenvoudige en snelle wijze te projecteren?

Het verbaast mij dat er al lang geen basis op de maan staat! Om nog niet te spreken van telescopen die veeeeel verder zouden kunnen zien als op aarde vermits er geen atmosfeer is.

Mijn interesse stijgt.
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 22:11   #730
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior Bekijk bericht
De maan zou zich dus perfect kunnen lenen om onderzoekssondes of satellieten op eenvoudige en snelle wijze te projecteren?

Het verbaast mij dat er al lang geen basis op de maan staat! Om nog niet te spreken van telescopen die veeeeel verder zouden kunnen zien als op aarde vermits er geen atmosfeer is.

Mijn interesse stijgt.
De plannen liggen al laaaang klaar maar de politieke wereld willen geen geld er voor uit trekken.

DARWIN, een missie die leven moet gaan zoeken in het universum (terrestial planet finder) is al gescrapt door ESA omwille van fondsen. Deze missie zou (allez, kan) het licht van een ster uitnullen zodat enkel nog het licht van de planeet die er rond draait overblijft. Dan kan men een spectrografische analyse maken daarvan (spectrometer). En als je pieken krijgt in de gebieden van ozon, methaan en water bvb heb je prijs

En het universum bewoneren kan je inderdaad erg leuk doen van bvb de achterkant van de maan, dacht ik. Lekker koud en donker. Voor IR observaties wil je echt een lage achtergrondtemperatuur en is koeling (stikstof ?) nodig.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 23:14   #731
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De plannen liggen al laaaang klaar maar de politieke wereld willen geen geld er voor uit trekken. DARWIN, een missie die leven moet gaan zoeken in het universum (terrestial planet finder) is al gescrapt door ESA omwille van fondsen. Deze missie zou (allez, kan) het licht van een ster uitnullen zodat enkel nog het licht van de planeet die er rond draait overblijft. Dan kan men een spectrografische analyse maken daarvan (spectrometer). En als je pieken krijgt in de gebieden van ozon, methaan en water bvb heb je prijs

En het universum bewoneren kan je inderdaad erg leuk doen van bvb de achterkant van de maan, dacht ik. Lekker koud en donker. Voor IR observaties wil je echt een lage achtergrondtemperatuur en is koeling (stikstof ?) nodig.
Maar voor het ISS blijken ze dan weer genoeg geld aan te kunnen besteden...

U wéét toch dat een maanbasis uiteindelijk van primair belang is om ginds de ruimtetuigen te kunnen fabriceren die de mens zélf zouden toelaten om het sterrenstelsel te gaan verkennen.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 10:23   #732
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U wéét toch dat een maanbasis uiteindelijk van primair belang is om ginds de ruimtetuigen te kunnen fabriceren die de mens zélf zouden toelaten om het sterrenstelsel te gaan verkennen.....
Ruimtetuigen fabriceren op de maan?
Waarom?
Wat is het relatieve voordeel van de maan tov een baan rond de aarde?

En de sterren' zullen meest waarschijnlijk verkend worden door ruimtetuigen en sondes, eventueel bemand door een AI.
Qua constructie is de aarde daarvoor nog steeds de meest aangewezen plaats.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 21:08   #733
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ruimtetuigen fabriceren op de maan?
Waarom?
Wat is het relatieve voordeel van de maan tov een baan rond de aarde?

En de sterren' zullen meest waarschijnlijk verkend worden door ruimtetuigen en sondes, eventueel bemand door een AI.
Qua constructie is de aarde daarvoor nog steeds de meest aangewezen plaats.
Hangt van de complexiteit en de omvang van de sondes en ruimtevaarttuigen af. Assembleren in orbit (of op de maan) wordt volgens mij erg interessant als je echt grotere dingen wilt bouwen.

Het kan inderdaad ook in orbit, maar een permanente basis op de maan, als die er toch zou komen, zou ook perfect kunnen functioneren hiervoor. Ook denk ik dat het wat minder lastig is als in orbit: er is een deftig referentiekader, dingen zweven niet zomaar weg (er is wat zwaartekracht) en wie weet wat er allemaal in de ondergrond zit van de maan (mogelijkheden voor brandstof?)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 21:36   #734
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Overigens, werken in zero gravity is a bitch.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 22:17   #735
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Even omhoog halen.

http://www.nasa.gov/mission_pages/LR...ollosites.html

natuurlijk ook gephotoshopped volgens de believers....

Om maar even een artiekel te citeren dat ik op cnn heb gelezen: Moon landing deniers do not live in an evidence based world.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 09:44   #736
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Een oekraiense vriend van me, wie ik deze week sprak vertelde me in verband met de maanlanding van 1969 ook dat hij ervan overtuigd was dat deze fake was, een mening die in de USSR van die jaren algemeen was, gedeeltelijk vanwege de politieke (anti)propaganda die werd uitgestuurd en een gevoel van gekwetste trots toch wel.

Toen ik doorvroeg naar argumenten daarvoor kreeg ik er maar 1 :
"Omdat de amerikanen maar 1 ' zogezegde' maanlanding hebben kunnen uitvoeren. Als het echt was, hadden ze er toch zeker meerdere kunnnen doen.".

Toen ik hem een beetje vertelde over het Apollo progamma en dat er in totaal 6 geslaagde bemande maanlandingen waren er dat er 12 astronauten op de maan hebben rondgehuppeld werd het wel heel stil.

1 believer waarvan uiteindelijk dan toch de hryvna gevallen is blijkbaar.

Laatst gewijzigd door parcifal : 22 juli 2009 om 09:51.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 11:10   #737
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

The plot thickens....
Nu zijn de indiers ook al een deel van het complot....

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20090903_021

Citaat:
Indiase Maansonde verwijst complottheorie Apollo 15 naar de prullenbak

De zondag onverwacht uitgevallen Indiase Maansonde Chandrayaan-1 heeft bewezen dat de Amerikaanse Apollo-15 missie wel degelijk op de Maan is geland, zo heeft het Indiase persbureau PTI donderdag op gezag van een wetenschapper van het Indiase ruimtevaartbureau ISRO gemeld.

De succesvolle Indiase Maanverkenner heeft volgens Prakash Chauhan de landingsplaats gevonden van de Apollo 15, net als sporen van de jeep waarmee Dave Scott en James Irwin toen op het Maanoppervlak hebben rondgetoerd. De missie vond plaats van 26 juli tot 7 augustus 1971, waarbij op 30 juli op de natuurlijke satelliet van de Aarde werd geland.

Chauhan beklemtoont dat de foto’s van de eerste Indiase Maanverkenner de theorie tegenspreken dat Apollo 15, de vierde bemande Maanlanding, "fake" is.

Overigens zijn er lieden die nog steeds zeggen dat alle bemande Maanlandingen nooit hebben plaatsgevonden en op Aarde in elkaar zijn gedraaid.

Laatst gewijzigd door parcifal : 3 september 2009 om 11:11.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 11:40   #738
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Al goed en wel, maar toon ons eens de foto's.... Moesten "conspiracysites" met zoeiets afkomen dan zou het zijn van "dit is gewoon een bewering, geen bewijs".
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi

Laatst gewijzigd door exodus : 3 september 2009 om 11:45.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 11:52   #739
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Al goed en wel, maar toon ons eens de foto's.... Moesten "conspiracysites" met zoeiets afkomen dan zou het zijn van "dit is gewoon een bewering, geen bewijs".
Even geduld nog, de indische tak van de NWO is nog aan het fotoshoppen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 12:19   #740
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Ik heb niet echt een mening of de maanlanding dan wel echt of niet echt gebeurt is, ik weet er niet genoeg van en op basis van hetgeen ik ervan gezien heb kan ik voor mezelf geen conclusie uitmaken. Maar het is toch weer typerend dat een bewering, gestaafd zonder fotografisch bewijs zomaar voor waar aangenomen wordt, omdat het mainstream media is. Twee maten en twee gewichten...

Bovendien vind ik het wel belachelijk dat die Indier dat wil propageren. Alsof ze niets beter te doen hebben met hun centen in zo'n een duur project dan tuigen van de Amerikanen te gaan fotograferen. Kvind het al bij al nogal raar.
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi

Laatst gewijzigd door exodus : 3 september 2009 om 12:35.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be