Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Bekijk resultaten enquête: Wat gebeurt er?
Leterme ALLEEN neemt ontslag 5 22,73%
Leterme en Didier nemen ontslag 0 0%
Leterme en Vandeurzen nemen ontslag 1 4,55%
Gans de regering neemt ontslag -> nieuwe verkiezigen worden uitgeschreven 6 27,27%
De regering blijft gewoon zitten zonder ontslagen -> vertrouwensstemming in de kamer die ze niet overleven -> nieuwe verkiezingen 1 4,55%
De regering blijft gewoon zitten zonder ontslagen -> vertrouwensstemming in de kamer die ze wel overleven -> er is niets gebeurd dus 9 40,91%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2008, 17:57   #1
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.803
Standaard Voorspelling/enquête: Wat gebeurt er met de regering?

Gezien de huidige situatie, wat denkt u dat er gebeurt?
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 17:58   #2
gomer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 december 2008
Berichten: 312
Standaard

Ze rommelen verder aan.
gomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 18:00   #3
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.803
Standaard

ik denk persoonlijk dat gans de regering ontslag gaat nemen... Ik zie de CD&V alleen de schuld niet op zich nemen, en de MR ook niet, en ze zullen beiden ook niet de schuld op zich nemen en zo riskeren dat de sossen (didier's grootste vijand) de bovenhand krijgen in eventuele verkiezingen. Ik denk dat een gezamelijk ontslag het best uitkomt voor de partijbelangen (over het belang van dit ''''land'''', daar ga ik het niet over hebben).
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 18:31   #4
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Ze gaan gewoon verder.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 18:32   #5
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
ik denk persoonlijk dat gans de regering ontslag gaat nemen... Ik zie de CD&V alleen de schuld niet op zich nemen, en de MR ook niet, en ze zullen beiden ook niet de schuld op zich nemen en zo riskeren dat de sossen (didier's grootste vijand) de bovenhand krijgen in eventuele verkiezingen. Ik denk dat een gezamelijk ontslag het best uitkomt voor de partijbelangen (over het belang van dit ''''land'''', daar ga ik het niet over hebben).
Eigenlijk kan het niet anders dat de hele regering ontslag neemt ,omdat meerdere ministers hierbij betrokken zijn en omdat de CD&V het niet kan maken om haar eerste minister en partijleider te laten gaan en zo alle schuld op zich te nemen.

Alleen het land heeft een regering nodig ,dus er moet snel een nieuwe regering komen ,daarom verwacht ik verkiezingen in juni.
Tot die tijd zou een interim-regering kunnen komen ,bijv deze regering, met vervanging van enkele ministers.
Zo'n regering kan binnen een week gevormd worden.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 18 december 2008 om 18:36.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 18:33   #6
Seg schat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 december 2008
Berichten: 357
Standaard

Ik ga er wat bij zitten want ik zie het momenteel niet meer zitten...
Seg schat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 18:45   #7
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Nog een bijkomend probleem: nieuwe verkiezingen zijn in principe niet mogelijk wegens ongrondwettelijk.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 18:48   #8
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Nog een bijkomend probleem: nieuwe verkiezingen zijn in principe niet mogelijk wegens ongrondwettelijk.
Volgens de interpretatie van sommigen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 18:49   #9
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Nog een bijkomend probleem: nieuwe verkiezingen zijn in principe niet mogelijk wegens ongrondwettelijk.
Is dat voor juni niet te regelen?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 18:49   #10
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Volgens de interpretatie van sommigen.
inderdaad... volgens Johan Vandelanotte was het wel mogelijk om verkiezigen te houden... het parlement zou dan zichzelf legetimeren ofzoiets :/ twas ne raren uitleg die ik niet begreep
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 19:49   #11
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
inderdaad... volgens Johan Vandelanotte was het wel mogelijk om verkiezigen te houden... het parlement zou dan zichzelf legetimeren ofzoiets :/ twas ne raren uitleg die ik niet begreep
Wat vandelanotte zei is dat de grondwet zegt dat men binnen een bepaalde periode na het ontbinden van het parlement verkiezingen moet uitschrijven.

Dat die verkiezingen niettemin ongrondwettelijk blijven dat begrijpt de professor niet.

Dan is het ineens gene slimme meer.

In wezen wil Vandelanotte de grondwet opheffen met de grondwet.
__________________




Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 18 december 2008 om 19:50.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 19:51   #12
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
inderdaad... volgens Johan Vandelanotte was het wel mogelijk om verkiezigen te houden... het parlement zou dan zichzelf legetimeren ofzoiets :/ twas ne raren uitleg die ik niet begreep
Nochtans van H. van Rompuy een andere uitleg gehoord: de Kamer moet en kan inderdaad de resultaten van onwettige verkiezingen toch goedkeuren, maar...
Ze kan de organisatie er van niet opleggen of legitimeren.
Dus voor die verkiezingen tot resultaten leiden kan de rechtsmacht ze onwettig verklaren en verbieden van ze te organiseren.

Dus als burgemeesters geen verkiezingen organiseren, zijn er geen verkiezingen en geen kamer om iets toch goed te keuren.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 19:58   #13
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Nochtans van H. van Rompuy een andere uitleg gehoord: de Kamer moet en kan inderdaad de resultaten van onwettige verkiezingen toch goedkeuren, maar...
Ze kan de organisatie er van niet opleggen of legitimeren.
Dus voor die verkiezingen tot resultaten leiden kan de rechtsmacht ze onwettig verklaren en verbieden van ze te organiseren.

Dus als burgemeesters geen verkiezingen organiseren, zijn er geen verkiezingen en geen kamer om iets toch goed te keuren.
dat dacht ik ook... maar volgens VDL was het wel mogelijk... tis nie dat ik hem vertrouw ze
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 20:07   #14
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Bij gebrek aan beter denk ik dat het best zou zijn dat Leterme, Vandeurzen en Reynders opstappen en dat de regering verder doet tot 2011.

Verkiezingen gaan enkel nog meer problemen scheppen en zijn volgens mij absoluut geen oplossing. Maar het kan niet dat 1 van deze ministers blijft zitten want ze zijn alle 3 blijkbaar betrokken bij op zijn minst dubieuze zaken.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 20:12   #15
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
dat dacht ik ook... maar volgens VDL was het wel mogelijk... tis nie dat ik hem vertrouw ze
Natuurlijk, �*ls men de verkiezingen georganiseerd krijgt en er komt een resultaat dan kan en mag de Kamer die geldig verklaren. Maar ziet u de parlementsleden zelf de verkiezingen opzetten?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 20:43   #16
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.803
Standaard

laatste 'nieuwe' feit: in het kernkabinet zijn twee mensen extra aangekomen; de CD&V voorzitster en ook iemand van het hof van cassatie (het was alleszins iemand van de rechtsinstantie). blijkbaar heeft die laatste een rapport bij waarin de rol van Vandeurzen in de hele affaire tot nihil terug gebracht wordt.

funfunfunfun!
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 18 december 2008 om 20:51.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 21:00   #17
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Is't crisis ofzo?
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 21:05   #18
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Is't crisis ofzo?
In Belgie is het altijd wel een beetje krisis.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be