Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2008, 07:52   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard Wafelijzer terug: einde van B. moet er nu wel komen

Als een Vlaams bedrijf "gered" moet worden, vb. KBC, dan wordt in tegenstelling tot een Waals bedrijf (Ethias), direct het spel uiterst hard gespeeld.

En dan vindt men een flater in Wallonië (niet verzekerd via hefboom ... tiens, daar waren de kommunistjes toch tegen ...) om geld voor te eisen.

Als de zetelde Vlaamse ministers ook daar niet van wakker worden .... dan kunnen we maar hopen dat de Vlaamse kiezers het zich gaan herinneren de komende juni.

Zo'n geldverspillende staatsinterventie: ongehoord.

Open doelkansen natuurlijk voor de oppositie ... en dan maar lullen over de verzuurde flaminganten ...

link: http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...030&demo=False


Waalse compensatie voor steun aan KBC


Citaat:
BRUSSEL - De regering zoekt naar een manier om de Waalse vliegtuigonderdelenbouwer Sonaca bij te springen. De steun is een Franstalige eis in ruil voor de kapitaalinjectie bij het Vlaamse KBC.
Van onze redacteurs



Guy Tegenbos

De ministerraad keurde maandagochtend de maatregel goed om 3,5 miljard euro in KBC Groep te pompen. Zo werd de kapitaalreserve van de bank-verzekeraar versterkt.

De beslissing om federaal geld in KBC te pompen kwam er niet zonder slag of stoot. De Franstaligen, en de PS in het bijzonder, noemden KBC van bij het begin een Vlaamse bank en stelden zich negatief op. Argumenten dat de verzekeraar Ethias, die ook al steun kreeg, dan bestempeld kon worden als een Waals bedrijf, ketsten af.

Tijdens de ultieme onderhandelingen trokken de twee Franstalige onderhandelaars zich frequent terug om hun ministers en partijleiders te raadplegen. Ze speelden het hard, tot CD&V en Open VLD, de Vlaamse partijen in de regering-Leterme I, ermee dreigden de kapitaaloperatie niet federaal te behandelen maar via de Vlaamse regering te laten verlopen. Die laatste liet prompt weten dat ze bereid was na te gaan of ze KBC financieel kon bijspringen.

De Franstaligen zagen dit als een gevaarlijk precedent, en daarop kwam er toch een federaal akkoord uit de bus. Maar in ruil eisten de Franstaligen wel 'een compensatie'. Het aloude wafelijzer dook plots weer op.

Na enige tijd bleek dat ze een inspanning vroegen voor Sonaca uit Gosselies (Henegouwen). Het dossier-Sonaca kwam maandag dan ook ter sprake op de ministerraad waar de KBC-steun groen licht kreeg.

De Waalse vliegtuigonderdelenbouwer kent moeilijkheden door wisselkoersverliezen die het bedrijf heeft geleden. Het had zich daar blijkbaar niet tegen ingedekt - gehedged - zoals nochtans gebruikelijk is vandaag. Tijdens de jaren 80 en 90 kwam de overheid nog wel geregeld met miljarden franken tussenbeide om bedrijven uit de luchtvaartsector te compenseren voor een daling van de dollarkoers. De eerste afwijking van 5 procent was toen ten laste van de onderneming, de volgende 5 procent voor rekening van het bevoegde gewest en het saldo voor de federale overheid.

Volgende maandag is er een zogenaamde interkabinettenwerkgroep gepland. Daar zal worden gekeken op welke manier de onderneming kan worden bijgesprongen, zonder dat een lawine van soortgelijke vragen van andere bedrijven en sectoren op gang komt. Vertegenwoordigers van de regio's zijn ook op die bijeenkomst uitgenodigd. De Vlaamse regering nam het niet dat een federale maatregel alleen ten goede zou komen van een Waals bedrijf. Daarom zou er onder meer voor Asco uit Zaventem ook iets uit de bus komen.

Belairbus - een samenwerkingsverband tussen Sonaca, Asco en Eurair - bereikte drie weken geleden nog een akkoord met de vliegtuigbouwer Airbus voor de ontwikkeling, productie en levering van vleugelprofielen voor de Airbus A350 XWB. Het contract is de volgende tien jaar goed voor een omzet van meer dan 1 miljard dollar. Naast het nieuwe contract sleepten de Belgen 'een zeer belangrijke' verlenging van bestaande contracten uit de brand.



Steven Samyn
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 07:57   #2
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Gelukkig heeft Vlaanderen Guy Tegenbos nog...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 08:19   #3
res publica
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 december 2007
Berichten: 25
Standaard parasitisme of parasitoïdisme?

Het spijt me, ik vind geen gepaster reactie dan deze...
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Symbiose)


Symbiose (van συν + βιος, syn biosis, samen leven) is het samenleven van twee levensvormen. De beide partners heten symbionten. De grootste partner wordt ook wel gastheer genoemd. De term wordt in plaats van overkoepelend voor alle vormen van samenleving ook wel gebruikt als tegenstelling tot parasitisme.

Er zijn verschillende vormen van symbiose, zoals
  • parasitisme waarbij de samenleving voor een van de partners schadelijk is,
  • parasitoïdisme waarbij de gastheer uiteindelijk te gronde gaat. Het criterium dat een parasiet onderscheidt van een parasitoïde is dus dat de gastheer bij een parasitoïde uiteindelijk doodgaat ten gevolge van de parasitoïde.
  • mutualisme omschrijven we als een samenleving van twee levensvormen waarbij de samenleving gunstig of noodzakelijk is voor beide levensvormen.
  • indifferentie, waarbij, ondanks fysieke nabijheid, de "partners" zich niets van elkaar aantrekken,
  • commensalisme, waarbij de een profiteert en de ander geen nadeel ondervindt en
  • amensalisme, waarbij de ene partner het de ander moeilijk maakt zonder dat de eerste partner feitelijk last heeft van partner twee.

Het eenvoudige opeten van een diersoort door een andere wordt geen parasitisme of symbiose genoemd, maar predatie.

Er kleven nadelen aan symbiose; als het met één soort niet goed gaat zal de 'partnersoort' ook schade ondervinden.



Vreemd genoeg vond ik geen vakterm voor de in onze streken nogal verbreide vorm van parasitisme (of -toïdisme), waarbij de gastheer actief meewerkt aan zijn eigen ondergang.

Masoparasitisme?
res publica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 08:30   #4
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door res publica Bekijk bericht
Het spijt me, ik vind geen gepaster reactie dan deze...
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Symbiose)


Symbiose (van συν + βιος, syn biosis, samen leven) is het samenleven van twee levensvormen. De beide partners heten symbionten. De grootste partner wordt ook wel gastheer genoemd. De term wordt in plaats van overkoepelend voor alle vormen van samenleving ook wel gebruikt als tegenstelling tot parasitisme.

Er zijn verschillende vormen van symbiose, zoals
  • parasitisme waarbij de samenleving voor een van de partners schadelijk is,
  • parasitoïdisme waarbij de gastheer uiteindelijk te gronde gaat. Het criterium dat een parasiet onderscheidt van een parasitoïde is dus dat de gastheer bij een parasitoïde uiteindelijk doodgaat ten gevolge van de parasitoïde.
  • mutualisme omschrijven we als een samenleving van twee levensvormen waarbij de samenleving gunstig of noodzakelijk is voor beide levensvormen.
  • indifferentie, waarbij, ondanks fysieke nabijheid, de "partners" zich niets van elkaar aantrekken,
  • commensalisme, waarbij de een profiteert en de ander geen nadeel ondervindt en
  • amensalisme, waarbij de ene partner het de ander moeilijk maakt zonder dat de eerste partner feitelijk last heeft van partner twee.

Het eenvoudige opeten van een diersoort door een andere wordt geen parasitisme of symbiose genoemd, maar predatie.

Er kleven nadelen aan symbiose; als het met één soort niet goed gaat zal de 'partnersoort' ook schade ondervinden.



Vreemd genoeg vond ik geen vakterm voor de in onze streken nogal verbreide vorm van parasitisme (of -toïdisme), waarbij de gastheer actief meewerkt aan zijn eigen ondergang.

Masoparasitisme?
Mischien de katolieke achtergrond van de Vlaming : na eeuwen lang gedresseerd te zijn door Meneer Pastoor en diens bazen, schept de Vlaming er onbewust behagen in zichzelf te geselen. Men zou ook kunnen spreken over "de hond van Pavlov" en zijn aangeleerd gedragspatroon...
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 09:10   #5
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

Einde van B moet er nu wel komen? Ik denk eerder dat dit het begin inluidt van een terugkeer naar de oude gewoonten.
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 10:28   #6
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

En wat moet de kiezer zich dan herinneren? Wat ik onthouden heb is dat alles wat er beloofd wordt op het gebied van het losscheuren van het parasiteren van wallonie niet KAN uitgevoerd worden. Het speelt geen rol voor wie je stemt, ze kunnen het toch niet uitvoeren. SPA zweeg erover, Open VLD zei op voorhand dat het onmogelijk zou zijn en CD&V zei dat het met 5 minuten politieke moed wel zou opgelost zijn.
De andere partijen hebben nog nooit kunnen laten zien dat ze even hard in het zand zouden bijten als ze aan de macht komen.

Het lijkt me dat er maar 1 manier is om van dit gezever af te komen, en dat is separatisme, iets wat ik niet wens.

Dus onthou ik vooral dat dat er slechts 1 partij was die de kiezer niet voorloog en niet in het ongewisse liet. En daar blijf ik voor stemmen. En ik maak me sterk dat er enorm weinig kiezers zijn die hierdoor hun kiesgedrag gaan laten beinvloeden. Separatisten hopen wanhopig dat wij gaan veranderen in separatisten, weinig kans toe denk ik.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 10:57   #7
TVlietinck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juli 2007
Berichten: 53
Standaard

Nadat de Franskiljonse gouverneur van onze Nationale Bank eerder al pogingen had ondernomen om de koers van de gezonde KBC de dieperik in te praten, nu dus een tweede poging van de Franstaligen.

Jaarlijks miljarden euro's ontwikkelingshulp krijgen van Vlaanderen is blijkbaar niet genoeg voor hen. Nee, ze gaan er ook nog eens voor proberen te zorgen dat Vlaanderen zelf niks krijgt.

Only in Belgium!
TVlietinck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:03   #8
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Ethias bestaat & gebruikt in heel België dezelfde naam; KBC niet.

CBC bestaat wel maar stelt weinig voor in Wallonië.
Bovendien heeft KBC er duidelijk voor gekozen om in Vlaanderen een eigen naam te behouden en geen inspanning gedaan om een naam te vinden die in heel België wordt gebruikt.
Dexia, Fortis, ING,.. indertijd zelfs Bacob (van BAC & COB) zorgden er allemaal voor om een Belgische bank te zijn.
KBC verkiest met de naam duidelijk om een eigen Vlaams imago te behouden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:07   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ethias bestaat & gebruikt in heel België dezelfde naam; KBC niet.

CBC bestaat wel maar stelt weinig voor in Wallonië.
Bovendien heeft KBC er duidelijk voor gekozen om in Vlaanderen een eigen naam te behouden en geen inspanning gedaan om een naam te vinden die in heel België wordt gebruikt.
Dexia, Fortis, ING,.. indertijd zelfs Bacob (van BAC & COB) zorgden er allemaal voor om een Belgische bank te zijn.
KBC verkiest met de naam duidelijk om een eigen Vlaams imago te behouden.
allemaal waar, maar niets mee te maken. waarom mag de federale overheid geen geld in dit "Vlaams" bedrijf pompen zonder dat er geld moet gepompt worden in een "Waals" bedrijf. bestaan er dan geen Belgische bedrijven meer?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:08   #10
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Zever... gezever...

He, eft De Post dezelfde naam in de twee taalgebieden?
En de NMBS?

En het Minisgterie van Financiën?

Laatst gewijzigd door Chipie : 30 oktober 2008 om 11:10.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:08   #11
TVlietinck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juli 2007
Berichten: 53
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
KBC verkiest met de naam duidelijk om een eigen Vlaams imago te behouden.
Ik betwijfel dat, maar zelfs al moest het zo zijn: is dat een reden om KBC de steun te ontzeggen die andere banken wel kregen?
TVlietinck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:22   #12
Doedelzak
Banneling
 
 
Doedelzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 919
Standaard

De flaminganten argumenteren altijd dat het federalisme dient om de zogenaamde wafelijzerpolitiek tegen te gaan, maar zelfs met federalisme bestaat die nog altijd terwijl die in het echt unitaire België onbestaande was. Eigenlijk is die politiek gewoon een gevolg van het taalfederalisme.

Dit gezegd zijnde gaat het hier eigenlijk om solidariteit van de Zuid-Belgen m.b.t. een bank die nooit de belangen van de Zuid-Belgen heeft gerespecteerd, integendeel. KBC is altijd flamingantisch geweest. Het is dan ook normaal dat men in het kader van de huidige federale logica compensaties vraagt. Eigen schuld, dikke bult.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:24   #13
Doedelzak
Banneling
 
 
Doedelzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Einde van B moet er nu wel komen? Ik denk eerder dat dit het begin inluidt van een terugkeer naar de oude gewoonten.
Uw taalapartheid is inderdaad failliet. Zoveel is wel duidelijk. Alleen een unitair België kan de Belgen weer gelijk maken.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:26   #14
TVlietinck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juli 2007
Berichten: 53
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Dit gezegd zijnde gaat het hier eigenlijk om solidariteit van de Zuid-Belgen m.b.t. een bank die nooit de belangen van de Zuid-Belgen heeft gerespecteerd, integendeel.
En wat met de solidariteit van de Noord-Belgen mbt een landsdeel dat nooit de belangen van de Noord-Belgen heeft gerespecteerd?
TVlietinck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:30   #15
Marcus Antonius
Vreemdeling
 
Marcus Antonius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 oktober 2008
Locatie: Curia, Forum Romanum, Roma
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht

Dit gezegd zijnde gaat het hier eigenlijk om solidariteit van de Zuid-Belgen m.b.t. een bank die nooit de belangen van de Zuid-Belgen heeft gerespecteerd, integendeel. KBC is altijd flamingantisch geweest. Het is dan ook normaal dat men in het kader van de huidige federale logica compensaties vraagt. Eigen schuld, dikke bult.

Lees jij eigenlijk zelf wel wat je hier neerschrijft?
Marcus Antonius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:33   #16
TVlietinck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juli 2007
Berichten: 53
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVlietinck Bekijk bericht
En wat met de solidariteit van de Noord-Belgen mbt een landsdeel dat nooit de belangen van de Noord-Belgen heeft gerespecteerd?
Ach nee, da's waar. Als het de transfers betreft zijn we allemaal Belgen. Maar als het om overheidssteun aan bedrijven gaat zijn we plots Walen en Vlamingen. U bekent wel kleur moet ik zeggen.
TVlietinck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:36   #17
Doedelzak
Banneling
 
 
Doedelzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVlietinck Bekijk bericht
En wat met de solidariteit van de Noord-Belgen mbt een landsdeel dat nooit de belangen van de Noord-Belgen heeft gerespecteerd?
Hoe komt het dat Noord-België rijk is geworden? Zo vanzelf misschien? Dat is gebeurd in de unitaire jaren 50 en 60 door de UNITAIRE investeringen !
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:38   #18
Doedelzak
Banneling
 
 
Doedelzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVlietinck Bekijk bericht
Ach nee, da's waar. Als het de transfers betreft zijn we allemaal Belgen. Maar als het om overheidssteun aan bedrijven gaat zijn we plots Walen en Vlamingen. U bekent wel kleur moet ik zeggen.

Voor mij zijn er geen "Vlamingen" en "Walen", maar ik kan het ook niet helpen dat uw bipolair, inefficiënt en racistisch federaal systeem ons tot zulke idiotieën brengt.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:39   #19
TVlietinck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juli 2007
Berichten: 53
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Hoe komt het dat Noord-België rijk is geworden? Zo vanzelf misschien? Dat is gebeurd in de unitaire jaren 50 en 60 door de UNITAIRE investeringen !
Hoe komt het dan dat Zuid-België niet rijk is geworden? Want voor elke unitaire investeringscent die naar Noord-België is gegaan, is er ook een naar Zuid-België gegaan.
TVlietinck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:40   #20
TVlietinck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juli 2007
Berichten: 53
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Voor mij zijn er geen "Vlamingen" en "Walen", maar ik kan het ook niet helpen dat uw bipolair, inefficiënt en racistisch federaal systeem ons tot zulke idiotieën brengt.
Dan stel ik toch voor dat u uw post #12 eens herleest.
TVlietinck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be