Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Is er volgens u voldoende aandacht voor de Europese verkiezingen?
ja 8 34,78%
nee 14 60,87%
Geen mening / geen idee / geen belang. 1 4,35%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juni 2004, 15:22   #1
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Is er in heel het verkiezingsgeweld te weinig interesse voor Europa?

Buiten een debat Met Dehaene en Verhofstadt en enkele uitspraakjes door Mia Devits, hoor je er bitter weinig van.


Of hebben jullie een andere mening?
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 15:30   #2
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Ja, ge hebt gelijk. Dit komt natuurlijk omdat Europa geen 'sexy' thema ([size=1]Mia Devits, Verhofstadt, Dehaene [/size]) is. Het komt buiten de verkiezingen ook bijna nooit in de media. Nu ja, als je ziet hoe de beslissingen van het EP zomaar worden genegeerd door de Raad van Ministers, is het misschien ook nog niet zo de moeite.

Het Europese integratieproces is op zich natuurlijk bijzonder belangrijk maar zolang een paar landen (VK bv) niet verder raken dan het nationale belang gaan we er nooit komen.
Het nationaliteitsdenken vormt de grootste hinderpaal voor een degelijke Europese politiek. Waarom zou er een Europese campagne zijn als vele Europese politici zelf vanuit het eigen nationale belang denken ?
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 15:48   #3
verten
Burger
 
verten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 163
Standaard

Voor velen is Europa een "ver-van-mijn-bed-show". Nochtans worden in Europa tal van belangrijke beslissingen genomen, zoals bijvoorbeeld de uitbreiding naar Oost-Europa. De media focussen naar mijn mening teveel op de negatieve keerzijde (een "vloed" van het arme Oost-Europeanen zal in het rijke West-Europa komen werken, bedrijven zullen verhuizen naar het Oosten waar de lonen lager liggen, etc.), terwijl de uitbreiding ook tal van positieve gevolgen heeft (meer stabiliteit, Oost-Europese landen zullen een betere economie krijgen, etc.).
verten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 15:51   #4
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Europa vaardigt ook regelmatig richtlijnen uit, die de deelstaten dan in wetten omzetten.

Ook dat is een vrij grote inbreng ! De meesten gaan dat pas merken als de sociale wetgeving ter sprake gaat komen.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 15:51   #5
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
Voor velen is Europa een "ver-van-mijn-bed-show". Nochtans worden in Europa tal van belangrijke beslissingen genomen, zoals bijvoorbeeld de uitbreiding naar Oost-Europa. De media focussen naar mijn mening teveel op de negatieve keerzijde (een "vloed" van het arme Oost-Europeanen zal in het rijke West-Europa komen werken, bedrijven zullen verhuizen naar het Oosten waar de lonen lager liggen, etc.), terwijl de uitbreiding ook tal van positieve gevolgen heeft (meer stabiliteit, Oost-Europese landen zullen een betere economie krijgen, etc.).
De bedrijven die naar daar wilden verhuizen, hebben dit voor het grootste deel al lang gedaan in de jaren '90.
Helaas is Europa inderdaad een ver-van-mijn-bed-show voor de meeste mensen. Dit komt mede omdat Europa geen duidelijk gezicht heeft. Daarom stelde ik enkele weken geleden hier nog een Europese president voor maar met weinig bijval.
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 15:52   #6
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Europa vaardigt ook regelmatig richtlijnen uit, die de deelstaten dan in wetten omzetten.

Ook dat is een vrij grote inbreng ! De meesten gaan dat pas merken als de sociale wetgeving ter sprake gaat komen.
Dat van die richtlijnen is zonder twijfel juist, maar wat sociale wetgeving betreft, heeft Europa nog nie tveel te zeggen.
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 15:54   #7
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Europa vaardigt ook regelmatig richtlijnen uit, die de deelstaten dan in wetten omzetten.

Ook dat is een vrij grote inbreng ! De meesten gaan dat pas merken als de sociale wetgeving ter sprake gaat komen.
Dat van die richtlijnen is zonder twijfel juist, maar wat sociale wetgeving betreft, heeft Europa nog nie tveel te zeggen.
Met de Oost-Europese landen erbij is het nogal duidelijk dat dit ter sprake gaat moeten komen. Anders is er niets dat "sociaal-voordeel migratie" gaat tegen houden.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 15:57   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Aangezien dit Europa de grootste motor van het neoliberalisme en de sociale afbraak is vind ik dat er inderdaad eens wat meer aandacht mag besteed worden aan Europa. Maar de Eurocraten in Brussel hebben dan ook niet graag dat er al te veel schijnwerpers op hun doen en laten gericht staan. Ik denk dat �*ls er meer aandacht voor de eurocratie zou zijn, de bevolking misschien wel eens gaat beginnen morren.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 15:59   #9
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz

Dat van die richtlijnen is zonder twijfel juist, maar wat sociale wetgeving betreft, heeft Europa nog nie tveel te zeggen.
Met de Oost-Europese landen erbij is het nogal duidelijk dat dit ter sprake gaat moeten komen. Anders is er niets dat "sociaal-voordeel migratie" gaat tegen houden.
Ik zou toch niet teveel willen doemdenken. De burgers van die Oost-Europese landen gaan het niet blijven pikken dat de bedrijven met de winst gaan lopen en zullen ook voor sociale rechten opkomen.
Ik denk dat zich daar een gelijkaardige evolutie zal afspelen zoals hier maar dan met een paar decennia vertraging. De Polen die naar hier komen, komen om te werken, niet om te profiteren van de SZ. Het is wel zo dat zij massaal aan zwartwerk doen. Hiertegen zijn gewoon veel strengere controles nodig. FvdB ging hier werk van maken.

Ik ben pessimistisch over dat sociale Europa. Elk land heeft zijn eigen systeem en de meest sociale landen zullen - terecht - geen afbouw naar beneden willen doen (België, Zweden) terwijl de armere landen een duur SZ-systeem niet kunnen betalen.

Bovendien heb ik een vrij lage dunk over de toekomst van Europa als ik de kortzichtigheid en nationalitische gedachtengang van de meeste Europese politici zie.
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:13   #10
neruda
Banneling
 
 
neruda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2004
Locatie: Belgium
Berichten: 1.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Is er in heel het verkiezingsgeweld te weinig interesse voor Europa?

Buiten een debat Met Dehaene en Verhofstadt en enkele uitspraakjes door Mia Devits, hoor je er bitter weinig van.


Of hebben jullie een andere mening?
Vlaamse en Europeese verkiezingen vallen deze keer samen...moet niet ver gaan zoeken..daar hebt gij uw antwoord al...onze aandacht gaat waar de media zijn aandacht gaat..niet meer niet minder...
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:16   #11
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neruda
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Is er in heel het verkiezingsgeweld te weinig interesse voor Europa?

Buiten een debat Met Dehaene en Verhofstadt en enkele uitspraakjes door Mia Devits, hoor je er bitter weinig van.


Of hebben jullie een andere mening?
Vlaamse en Europeese verkiezingen vallen deze keer samen...moet niet ver gaan zoeken..daar hebt gij uw antwoord al...onze aandacht gaat waar de media zijn aandacht gaat..niet meer niet minder...
Even offtopic: wat is die foto van dat kerkhof Neruda?
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:25   #12
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neruda
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Is er in heel het verkiezingsgeweld te weinig interesse voor Europa?

Buiten een debat Met Dehaene en Verhofstadt en enkele uitspraakjes door Mia Devits, hoor je er bitter weinig van.


Of hebben jullie een andere mening?
Vlaamse en Europeese verkiezingen vallen deze keer samen...moet niet ver gaan zoeken..daar hebt gij uw antwoord al...onze aandacht gaat waar de media zijn aandacht gaat..niet meer niet minder...
Binnenkort alles door elkaar!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:37   #13
verten
Burger
 
verten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
Helaas is Europa inderdaad een ver-van-mijn-bed-show voor de meeste mensen. Dit komt mede omdat Europa geen duidelijk gezicht heeft. Daarom stelde ik enkele weken geleden hier nog een Europese president voor maar met weinig bijval.
Ik ben ook voor een soort "minister van Buitenlandse Zaken" of President (whatever) voor Europa om een coherent buitenlands beleid uit te stippelen. Tijdens de oorlog in Irak bijvoorbeeld was Europa sterk verdeeld, wat uiteraard de eenheid van Europa niet ten goede komt. Maar zolang enkele staatsleiders in de pas blijven lopen van George Bush (ik denk niet dat het nodig is om namen te noemen), het nationaal belang blijft primeren op het Europees belang, en het veto-recht niet wordt afgeschaft, denk ik niet dat het verkiezen of aanstellen van een Europese president realistisch is in het huidige politieke klimaat.
verten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:39   #14
JoeQpublic
Gouverneur
 
Geregistreerd: 25 september 2003
Berichten: 1.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
De burgers van die Oost-Europese landen gaan het niet blijven pikken dat de bedrijven met de winst gaan lopen en zullen ook voor sociale rechten opkomen.
Ik denk dat zich daar een gelijkaardige evolutie zal afspelen zoals hier maar dan met een paar decennia vertraging. De Polen die naar hier komen, komen om te werken, niet om te profiteren van de SZ. Het is wel zo dat zij massaal aan zwartwerk doen. Hiertegen zijn gewoon veel strengere controles nodig. FvdB ging hier werk van maken.

Ik ben pessimistisch over dat sociale Europa. Elk land heeft zijn eigen systeem en de meest sociale landen zullen - terecht - geen afbouw naar beneden willen doen (België, Zweden) terwijl de armere landen een duur SZ-systeem niet kunnen betalen.
Europa blijft een geldverslindende bureacratische mastodont maar 't komt te weinig op tv dus bestaat het amper voor de mensen... "Vlaanderen" is voor mij gewoon een extra beleidsniveauke binnen ons toch al kleine landje.

Los van 'de perceptie' vormt Europa een enorm economische zone. Vrij verkeer van personen en goederen, later toetreding tot monetaire unie, creëeren in theorie meer welvaart voor iedereen.
Politiek kan maar leven bij gratie van een degelijke economie en op dat vlak hinkelen regels en regulaties toch altijd feiten achterna.

Voor een deel Belgen zal het wat moeilijker rondkomen worden, voor de meeste ex-Oostblokkers wat makkelijker...
__________________
--E eigen vork eerst --E
JoeQpublic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:53   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
Voor velen is Europa een "ver-van-mijn-bed-show". Nochtans worden in Europa tal van belangrijke beslissingen genomen, zoals bijvoorbeeld de uitbreiding naar Oost-Europa.
Er worden hier twee zaken door elkaar gegooid: het EP en de Raad van Ministers.

Bij mijn weten is het EP, waarvoor we nu toch gaan stemmen, helemaal niet bevoegd voor het goedkeuren van de EU-uitbreiding. Dat deden nu eenmaal de Raad van Ministers alsook de Europese Commissie. In veel gevallen hebben we onze ministers niet rechtstreeks gekozen, en de leden van de EC hebben al helemaal geen democratische onderbouw.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:55   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
Ik ben ook voor een soort "minister van Buitenlandse Zaken" of President (whatever) voor Europa om een coherent buitenlands beleid uit te stippelen.
Op welke manier zal deze "mijnheer Europa" een democratische legitimatie krijgen?

Wordt hij dan rechtstreeks verkozen? Of door het EP? Of door de Raad van Ministers? Of wordt het een zaakje die bedisseld wordt door de Europese Commissie, onttrokken aan iedere democratische controle?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 16:55   #17
neruda
Banneling
 
 
neruda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2004
Locatie: Belgium
Berichten: 1.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neruda

Vlaamse en Europeese verkiezingen vallen deze keer samen...moet niet ver gaan zoeken..daar hebt gij uw antwoord al...onze aandacht gaat waar de media zijn aandacht gaat..niet meer niet minder...
Even offtopic: wat is die foto van dat kerkhof Neruda?
Een geïmproviseerde kerhof , eerder een memorial op de stranden van Santa Barbara (California) , jongen legt bloemen voor de 810de Amerikaanse oorlogslachtoffer...

Veterans for peace ... http://www.veteransforpeace.org/Arli...20Barbara%20CA
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 17:04   #18
verten
Burger
 
verten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
Ik ben ook voor een soort "minister van Buitenlandse Zaken" of President (whatever) voor Europa om een coherent buitenlands beleid uit te stippelen.
Op welke manier zal deze "mijnheer Europa" een democratische legitimatie krijgen?

Wordt hij dan rechtstreeks verkozen? Of door het EP? Of door de Raad van Ministers? Of wordt het een zaakje die bedisseld wordt door de Europese Commissie, onttrokken aan iedere democratische controle?
De Europese Parlementsleden zijn democratisch verkozen door de Europese burgers, dus lijkt het mij logisch dat zij deze "mijnheer Europa" democratisch aanstellen.
verten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 17:06   #19
verten
Burger
 
verten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
Voor velen is Europa een "ver-van-mijn-bed-show". Nochtans worden in Europa tal van belangrijke beslissingen genomen, zoals bijvoorbeeld de uitbreiding naar Oost-Europa.
Er worden hier twee zaken door elkaar gegooid: het EP en de Raad van Ministers.

Bij mijn weten is het EP, waarvoor we nu toch gaan stemmen, helemaal niet bevoegd voor het goedkeuren van de EU-uitbreiding. Dat deden nu eenmaal de Raad van Ministers alsook de Europese Commissie. In veel gevallen hebben we onze ministers niet rechtstreeks gekozen, en de leden van de EC hebben al helemaal geen democratische onderbouw.
Ik sprak niet over het EP en de Raad van Ministers, ik sprak over Europa algemeen bekeken.
verten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 17:24   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
De Europese Parlementsleden zijn democratisch verkozen door de Europese burgers, dus lijkt het mij logisch dat zij deze "mijnheer Europa" democratisch aanstellen.
Dit betekent dan ook dat de grote landen de beslissende invloed zullen hebben: zij hebben immers het grootst aantal parlementsleden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be