Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 mei 2019, 18:38   #5001
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ford ontslaat 7000 man. White collar. Dat was bij mij de druppel.

Ik heb mijn TSLA aandelen verkocht. 203 dollar. Een aardig verlies (57 dollar per aandeel) maarbon.

Maar nu heb ik de fondsen voor mijn stromer. Een ST3 wordt het die een rendement geeft van 250 euro pm.
Een goede beslissing om het risico verder te beperken.
Sla jezelf nu niet voor de kop als nu blijkt dat je op de bodem zou verkocht hebben. De fundamentals zijn echt niet zo rooskleurig, dus het is hoe dan ook een goede beslissing.

Als je overtuigd bent dat het tij gaat keren, dan kan je nog altijd een OTM call kopen.

Ik trade het liefst in multiples van 100 zodat ik kan in- en uitstappen via geschreven opties (extra rendement en beperkte bescherming tegen kleine koersschommelingen).
Maar met aandelen zoals Tesla is dat wat moeilijker omdat het dan ineens te grote blokken zijn.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 18:56   #5002
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik geloof dat de automarkt nu door een dal gaat. Als het Tesla alleen was...kon ik mezelf nog wijsmaken "demand komt wel terug".

Maar de rest ziet ook fors terugvallende verkoopscijfers.

Wat er mij op wijst: recession is coming....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 19:00   #5003
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En ik ben niet te mottig om te zeggen: ge hebt gelijk hamac
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 19:24   #5004
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik geloof dat de automarkt nu door een dal gaat. Als het Tesla alleen was...kon ik mezelf nog wijsmaken "demand komt wel terug".

Maar de rest ziet ook fors terugvallende verkoopscijfers.

Wat er mij op wijst: recession is coming....
Q2 gaat natuurlijk een graadmeter zijn. Als ze er 10-15k méér kunnen leveren dan Q1 en hun financials kunnen opsmukken met credits en expenses doorgerekend in Q1, dan kunnen ze misschien nog even een bounce richting $250 maken.

Een pump zoals we van Musk gewoon zijn zal voorlopig niet meer werken, of het moet fundamenteel iets veranderen zoals een joint venture met FCA die verder gaat dan enkel het sharen van de fleet.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 19:25   #5005
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En ik ben niet te mottig om te zeggen: ge hebt gelijk hamac
Nog niet hé. En soms kan het lang aanslepen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 19:26   #5006
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik geloof dat de automarkt nu door een dal gaat. Als het Tesla alleen was...kon ik mezelf nog wijsmaken "demand komt wel terug".

Maar de rest ziet ook fors terugvallende verkoopscijfers.

Wat er mij op wijst: recession is coming....
De gemiddelde autoleeftijd is redelijk rap van 7 jaar naar 10 jaar gestegen (voor België toch). In andere landen zal het niet anders zijn.

Zelfs nog ouder dan 10 jaar:
https://www.welt.de/motor/news/artic...Pkw-Alter.html

Ik denk dat het Belgisch cijfer niet klopt, Febiac corrigeerde het ACEA-cijfer naar bijna 10 jaar:
https://www.hln.be/geld/economie/-ge...-oud~aedd3d12/

Laatst gewijzigd door Micele : 20 mei 2019 om 19:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 19:39   #5007
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Q2 gaat natuurlijk een graadmeter zijn. Als ze er 10-15k méér kunnen leveren dan Q1 en hun financials kunnen opsmukken met credits en expenses doorgerekend in Q1, dan kunnen ze misschien nog even een bounce richting $250 maken.

Een pump zoals we van Musk gewoon zijn zal voorlopig niet meer werken, of het moet fundamenteel iets veranderen zoals een joint venture met FCA die verder gaat dan enkel het sharen van de fleet.
BTW, ik moet ook rekening houden met risico's in de andere richting.
Wat als Musk toch iets uit zijn hoed weet te toveren? Een serieuze bounce kan ook beren pijn doen.

Een overname zie ik niet gebeuren.
Maar waar ik sinds vorige week mee in mijn hoofd zat is of er een diepgaandere samenwerking met FCA tot de mogelijkheden behoort.
De vorige CEO van FCA was heel afwachtend tav EV's en ze zijn te laat in gang geschoten met als gevolg dat hen serieuze boetes boven het hoofd hangen en ze achterlopen op de rest.
Wat als Tesla de drivetrain en batterijen zou leveren voor een model geproduceerd door FCA?

Een klein elektrische Fiat voor de EU-markt, een elektrische Alfa Romeo? Maserati zit ook in die groep geloof ik.

RAM behoort ook tot FCA. Tesla kan nu alleen niet met een pick-up komen. Maar wat als ze dat doen in samenwerking met FCA?
Een aangepast design van Tesla op een RAM basis. Tesla levert de drivetrain en batterij en FCA de productie op zich.
Als ze te lang wachten en Rivian kan die niche invullen, dan dreigen zowel RAM als Tesla de boot te missen om een graantje mee te pikken.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 20 mei 2019 om 19:43.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 19:57   #5008
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
BTW, ik moet ook rekening houden met risico's in de andere richting.
Wat als Musk toch iets uit zijn hoed weet te toveren? Een serieuze bounce kan ook beren pijn doen.

Een overname zie ik niet gebeuren.
Maar waar ik sinds vorige week mee in mijn hoofd zat is of er een diepgaandere samenwerking met FCA tot de mogelijkheden behoort.
De vorige CEO van FCA was heel afwachtend tav EV's en ze zijn te laat in gang geschoten met als gevolg dat hen serieuze boetes boven het hoofd hangen en ze achterlopen op de rest.
Wat als Tesla de drivetrain en batterijen zou leveren voor een model geproduceerd door FCA?

Een klein elektrische Fiat voor de EU-markt, een elektrische Alfa Romeo? Maserati zit ook in die groep geloof ik.

RAM behoort ook tot FCA. Tesla kan nu alleen niet met een pick-up komen. Maar wat als ze dat doen in samenwerking met FCA?
Een aangepast design van Tesla op een RAM basis. Tesla levert de drivetrain en batterij en FCA de productie op zich.
Als ze te lang wachten en Rivian kan die niche invullen, dan dreigen zowel RAM als Tesla de boot te missen om een graantje mee te pikken.
Pestkop

Koopt u dan nu wat in he
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 20:08   #5009
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De gemiddelde autoleeftijd is redelijk rap van 7 jaar naar 10 jaar gestegen (voor België toch). In andere landen zal het niet anders zijn.
Niet verwonderlijk als je weet dat een wagen gemakkelijk 20 jaar/ 400.000 km kan meegaan. Het zou me niet verbazen als in de nieuwe wagens al software zit om hun levensduur in te korten. En als het er nog niet in zit dat zullen ze het wel naar de wagen uploaden van zodra hij een zekere leeftijd bereikt.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 20:13   #5010
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Niet verwonderlijk als je weet dat een wagen gemakkelijk 20 jaar/ 400.000 km kan meegaan. Het zou me niet verbazen als in de nieuwe wagens al software zit om hun levensduur in te korten. En als het er nog niet in zit dat zullen ze het wel naar de wagen uploaden van zodra hij een zekere leeftijd bereikt.
Autos zijn melkkoeien, als je jezelf kan ontdoen van de autopendel moet je dit asap doen.

Iemand die met de fiets gaat werken krijgt vaak betaald en heeft nauwelijks kosten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 20:54   #5011
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Pestkop

Koopt u dan nu wat in he
Niet mijn bedoeling.
Ik houd gewoon rekening met een aantal scenario's. Ik kan er niet veel bedenken op dit moment, maar deze spookte door mijn hoofd.

Ik heb geen idee hoe plausibel het is. Ik kan daar dus moeilijk een probabiliteit aan kleven.

Nu serieus, is dat een mogelijk scenario?

BTW, als je zelf nog gelooft in een mogelijk bounce tot bv $250-260 voor januari, dan zou je ipv terug een positie in te nemen met aandelen een bull spread kunnen opzetten dat je $1500 zou kosten (ook max. verlies), maar je tot $3k kan opleveren.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 22:00   #5012
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Neen hebben ze niet nodig. Je bent onwetend. In de meeste gevallen is de gewone dikte ruim voldoende enkel het stopcontact moet duurzamer gemaakt worden. 230 V 16 A 3-faze en je hebt al 11 kW.

Bovendien zijn de koperprijzen eerder dalend, ondanks dat er steeds meer laadpalen bijkomen.



En steeds meer héél dikke HVDC kabels gelegd worden (zeer lange afstand , Europees stroomnet):

https://www.hoogspanningsnet.com/ove...vdc-zeekabels/
Goed onderbouwd. Edoch:
Google Tesla copper shortage en ge ziet dat berichten op 2 mei jl., binnenstromen. Vandaar mijn vorige quote. In goudmijnbouwbedrijven zie ik meer een veilige optie omdat het printgeld van zowel Amerikaanse, Japans.,Chinese en Europese Centrale banken toch vroeg of laat tot bezinnen moet komen. Dergelijk doemdenken wordt al jaren gepropageerd. Vooral RT.com bericht dag in en dag uit over collapse van de dollar doordat China nu Amerika overtreft in oliimport—petrodollars. Nu er signalen zijn autoindustrie minder orders binnenkrijgen staat er een recessie aan te komen.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 06:23   #5013
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En ik ben niet te mottig om te zeggen: ge hebt gelijk hamac

https://finance.yahoo.com/news/failu...192858283.html

Citaat:
Tesla managed to sell the market on the idea that the Silicon Valley approach to business, which successfully disrupted many fast-paced and capital-light industries, could replicated in the plodding, hard-nosed world of auto manufacturing. But auto manufacturing is not software. It is a challenging business at the best of times thanks to is capital intensity, market cyclicality and fierce industry competition.
Daar loopt het van in het begin fout en daar zat gij ook van in het begin fout door de auto als een stukje electronica op wielen te zien.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 06:41   #5014
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

allez, op een jaar tijd is Tesla dus de helft van zijn waarde kwijt ... ik wist niet dat t zo erg was :

52-wk max. 387,46
52-wk min. 195,25
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 07:38   #5015
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
allez, op een jaar tijd is Tesla dus de helft van zijn waarde kwijt ... ik wist niet dat t zo erg was :

52-wk max. 387,46
52-wk min. 195,25
In dat jaar zijn ze een paar keer op en neer geweest van $250 naar +$350.
Midden december stonden ze nog op $375.

Een droomaandeel voor swing-traders. Ik heb spijt dat ik niet agressiever heb ingezet vorig jaar.
Maar de reden was dat het aandeel gewoon niet logisch reageerde. Zo werd het door market makers vaak gebruikt als hedge op de rest van de markt.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 21 mei 2019 om 07:50.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 07:43   #5016
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
In dat jaar zijn ze een paar keer op en neer geweest van $250 naar +$350.
Midden december stonden ze nog op $375.

Een droomaandeel voor swing-traders. Ik heb spijt dat ik niet agressiever heb ingezet vorig jaar.
Maar de reden was dat het aandeel gewoon niet logisch reageerde. Zo werd door market makers vaak gebruikt als hedge op de rest van de markt.
het staat nu op 210 of zo ... dat lijkt me toch dicht bij t dieptepunt

al zou ik t nu niet riskeren met de handelsoorlog US China, lijkt me logisch dat Tesla daar nog bijzonder zwaar onder gaat lijden ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 09:47   #5017
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het staat nu op 210 of zo ... dat lijkt me toch dicht bij t dieptepunt

al zou ik t nu niet riskeren met de handelsoorlog US China, lijkt me logisch dat Tesla daar nog bijzonder zwaar onder gaat lijden ...
Dat hangt er vanaf wat Q2 brengt kwa profit en leveringen.

Als dat ook weer bagger is, dan gaat het verder naar beneden. Is dat goed, krijgen we een rebound.

Maar als Musk nu 2.7 miljard heeft getankt om nog 3 kwartalen verlies te draaien, daar pas ik voor.

De fout die hij heeft gemaakt is niet eerst de Y te lanceren. Voor sedans ligt de vraag nu eenmaal een heel pak lager dan voor CUV's. Voor CUV's betaalt men ook liever een premium.

Hij had minder snel de prijs moeten verlagen indien hij eerst de Y had gelanceerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 10:00   #5018
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat hangt er vanaf wat Q2 brengt kwa profit en leveringen.

Als dat ook weer bagger is, dan gaat het verder naar beneden. Is dat goed, krijgen we een rebound.

Maar als Musk nu 2.7 miljard heeft getankt om nog 3 kwartalen verlies te draaien, daar pas ik voor.

De fout die hij heeft gemaakt is niet eerst de Y te lanceren. Voor sedans ligt de vraag nu eenmaal een heel pak lager dan voor CUV's. Voor CUV's betaalt men ook liever een premium.

Hij had minder snel de prijs moeten verlagen indien hij eerst de Y had gelanceerd.
als ik één ding leer uit de waarde van het Tesla aandeel van t begin tot nu, is net dat die waarde heel weinig te maken heeft met de cijfers.

bovendien zal alles afhangen wat er in China gebeurt. de cijfers daar zijn zo allesbepalend dat alleen wat daar gebeurt met de vraag Tesla zal maken of kraken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 10:13   #5019
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als ik één ding leer uit de waarde van het Tesla aandeel van t begin tot nu, is net dat die waarde heel weinig te maken heeft met de cijfers.

bovendien zal alles afhangen wat er in China gebeurt. de cijfers daar zijn zo allesbepalend dat alleen wat daar gebeurt met de vraag Tesla zal maken of kraken.
In China is de automarkt aan het instorten.

Als we een recessie inwandelen (what goes up....en tis al heel lang up) ga je daar ook niet zo gemakkelijk 50k wagens slijten.

Ik zeg u, ik heb kameraden die in de automotive werken voor een bedrijf dat bijna uniek levert aan China (dpg weet welk bedrijf denk ik) en daar is het red alert.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 10:14   #5020
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.224
Standaard

~ 2,5 jaar geleden, draadstarter 6 december 2016:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hoe diep gaat het Tesla aandeel zakken?

Vandaag 183€. (van 232€ twee maand geleden)

Ik denk in te stappen op 175€ en winst te nemen op 200€ ooit.
De handelsoorlog zal veel invloed hebben op de tech-aandelen en auto-aandelen (die ook nog in een ferme dip zitten)

Tesla zal de enige niet zijn. Wie zoekt die vindt...

Fiat-Chrysler om 1 echt autoaandeel te noemen heeft ~41% verloren tov de koers net 1 jaar geleden. Renault zal ook daarond zitten. BMW zakt ook enz...
Citaat:
Fiat Chrysler Automobiles N.V.
PERFORMANCE
5 Day -7.67%
1 Month -14.84%
3 Month -9.84%
YTD -7.54%
1 Year -40.89%

Renault S.A.
PERFORMANCE
5 Day -4.27%
1 Month -18.95%
3 Month -13.71%
YTD -6.80%
1 Year -44.66%


Bayerische Motoren Werke AG
PERFORMANCE
5 Day -4.68%
1 Month -16.52%
3 Month -8.92%
YTD -8.49%
1 Year -28.77%
Tesla eigenlijk -25%, YTD -38%. Bron Marketwatch.

Citaat:
PERFORMANCE
5 Day -11.60%
1 Month -22.18%
3 Month -32.81%
YTD -38.29%
1 Year -25.33%

https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla
Tesla is wel een uniek aandeel. (1 jaar geleden zat het in een dip ~ $ 275)

Laatst gewijzigd door Micele : 21 mei 2019 om 10:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be