Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 december 2017, 13:38   #1
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.281
Standaard Lijkenpikkerij in de media

Een paar flauwe grappen opgeklopt tot een groot krantenartikel.
Ik laat de al dan niet smakeloosheid van de grap in het midden.
Hebben kranten het recht om gedupeerden nog eens extra te belasten door hun oplage-verhogende berichtgeving?
Neen, lijkenpikkerij noem ik dat.
Op dat punt heeft Geirnaert 100 % gelijk.
https://www.demorgen.be/opinie/jonas...een-bfc6bd971/
Citaat:
Jonas Geirnaert na de 'hetze' over enkele grappen: "Ik wil me verontschuldigen, maar niet bij iedereen"
Vooral het laatste gedeelte is tekenend voor het medialandschap:

Citaat:
Van mij hoeft niet iedereen de moppen over de zuurgooier grappig te vinden. Maar de krant in kwestie had wel een keuze, en dat brengt ons bij de hypocrisie. Ze had de grappen – misplaatst of niet – namelijk kunnen laten passeren. Het kwaad was toch al geschied: IK had de betrokkenen onbedoeld gekwetst, en dat kan geen enkele krant ongedaan maken. Maar die keuze werd niet gemaakt. Want na het eerste artikel - waarin de hetze-die-er-geen-was uit het niets gecreëerd werd – bracht dezelfde krant nog een tweede, veel groter artikel. Gratis bladvulling.


Hiervoor had ze uit eigen initiatief contact opgenomen met het slachtoffer van de zuuraanval, om haar nóg eens te confronteren met wat er gebeurd is, om haar familie nóg maar eens om een reactie te vragen, om die mensen onterecht het gevoel te geven dat de grappen tegen hén gericht waren, om de hetze zo hard mogelijk op te kloppen en vervolgens breed uit te smeren over nog maar eens een hele pagina in de krant en online. Heel eerlijk: wie heeft daar baat bij? Het slachtoffer van de zuuraanval en haar familie in elk geval niet. Voor hen was het beter geweest de - voor hen confronterende - grappen die ik maakte zo snel mogelijk te laten passeren en alles opnieuw te laten rusten. De enige die er wel baat bij had, was een krant die gevuld moest worden. En liefst zo goedkoop mogelijk.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 14:48   #2
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Een paar flauwe grappen opgeklopt tot een groot krantenartikel.
Ik laat de al dan niet smakeloosheid van de grap in het midden.
Hebben kranten het recht om gedupeerden nog eens extra te belasten door hun oplage-verhogende berichtgeving?
Neen, lijkenpikkerij noem ik dat.
Op dat punt heeft Geirnaert 100 % gelijk.
https://www.demorgen.be/opinie/jonas...een-bfc6bd971/


Vooral het laatste gedeelte is tekenend voor het medialandschap:
Bij ons is voor de TV ook goed gelachen met deze grappen, maar ik begrijp zeker dat het voor het reële slachtoffer van de zuurgooier absoluut niet leuk zal geweest zijn. Ik vind Jonas Geirnaert bijzonder grappig, maar vind dan weer niet dat hij kan bepalen wat wel en geen nieuws is en wat wel of niet in de krant mag verschijnen.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 15:38   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Bij ons is voor de TV ook goed gelachen met deze grappen, maar ik begrijp zeker dat het voor het reële slachtoffer van de zuurgooier absoluut niet leuk zal geweest zijn. Ik vind Jonas Geirnaert bijzonder grappig, maar vind dan weer niet dat hij kan bepalen wat wel en geen nieuws is en wat wel of niet in de krant mag verschijnen.
Dat probeerde hij ook niet.
Ondertussen zullen "de gazetten" om puur commerciele reden wel bepalen wat er verschijnt en dus wat er "nieuws" moet zijn.En inderdaad,iets "gemakkelijks" dat dagen kan "opgerekt" worden ZAL dagen opgerekt worden...Eenmaal je een "openbaar persoon" bent geworden,ben je vrij strekbaar wild.

Af en toe hoor je dan hun hoofdredacteurs van leer trekken tegen het "gratis nieuws",het "niet geduid" nieuws en zelfs het "fake nieuws" waar het Internet zo vol van is en waardoor zij,geloven ze,oplagenverlies hebben......

Blind dat hun publikaties eigenlijk amper meer dan propagandakanalen geworden zijn van pure commercie en de poco-godsdienst.Een perfecte combinatie op weg naar het graf.....



Ze doen maar.......
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 2 december 2017 om 15:43.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 16:24   #4
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Bij ons is voor de TV ook goed gelachen met deze grappen, maar ik begrijp zeker dat het voor het reële slachtoffer van de zuurgooier absoluut niet leuk zal geweest zijn. Ik vind Jonas Geirnaert bijzonder grappig, maar vind dan weer niet dat hij kan bepalen wat wel en geen nieuws is en wat wel of niet in de krant mag verschijnen.
Het slachtoffer zal zeker niet gelukkig geweest zijn met Geirnaert zijn grappen.
Maar het uitsmeren in een krant, en het opzoeken van het slachtoffer door een journalist om opnieuw met het verhaal breed te kunnen uitpakken, om puur commerciële reden, is vele malen meer laakbaar.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 22:53   #5
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Het slachtoffer zal zeker niet gelukkig geweest zijn met Geirnaert zijn grappen.
Maar het uitsmeren in een krant, en het opzoeken van het slachtoffer door een journalist om opnieuw met het verhaal breed te kunnen uitpakken, om puur commerciële reden, is vele malen meer laakbaar.
Ach, bekende Vlamingen, ze zouden willen dat er alleen goed nieuws over hen wordt geschreven, geen slecht. En helemaal erg vinden ze het dat er niets meer over hen wordt geschreven, want dan zijn ze BV af. Maar het is natuurlijk een feit dat de gazet elke dag vol moet en 'de boekskes' elke week.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be