Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2015, 21:06   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Voila,nu al wordt amper 1/4 van ons voedsel hier geproduceerd.
Dat hangt volledig van de consument af. Koopt hij aardappelen in de supermarkt, dan is er veel kans dat hij aardappelen uit bijvoorbeeld Israël of Frankrijk koopt. Wij gaan echter gewoon naar de boer om de hoek. Honderd kilo tegelijkertijd. Veel goedkoper, beter voor de plaatselijke landbouwer en ook een flinke besparing op transport. Net zo doen we voor vele andere groenten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:08   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Ik werk in de landbouwsector en veel boeren-miljonairs ken ik niet hoor.Wat betreft die subsidies,denk je nu echt dat je een liter melk zou kunnen kopen aan de huidige prijs?Probeer eens een kilo tomaten te kweken voor 1,25 euro/kilo,veel geluk.Rijd eens langs het kanaal Roeselare-leie,en tel het aantal veevoederbedrijven eens,hoeveel mensen denk je wel niet dat er daar werken?Hoeveel transport-firma's rijden er niet exclusief voor die sector?Hoeveel metaal-arbeiders gaan er niet van de ene voederfabriek naar de andere om redlers,transsportbanden en machines te vernieuwen?Hoeveel slachthuizen zijn er niet?Die subsidies krijg je terug in een lage voedselprijs en tevens is het het begin van een lange keten van tewerkstelling.
Het probleem zit natuurlijk in de totaal vrije markt. Als landbouwproducten uit Polen veel goedkoper hier gedumpt kunnen worden, zit de plaatselijke landbouwer met een gigantisch probleem. In Zwitserland wordt de markt op dat vlak afgeschermd en krijgt de plaatselijke landbouwer alle kansen. Wel zijn de prijzen hoger.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:10   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Je moet maar gewoon boodschappen doen in een Vlaamse supermarkt om te ervaren hoe boertig Vlamingen kunnen zijn. Excuseer, pardon, sorry zijn onbekend in hun woordenschat. Degenen die zo opgebracht zijn beseffen natuurlijk niet hun eigen onbeschoftheid. Als je ergens wil passeren zeg je discreet pardon en geef je een dankglimlach. De doorsnee Vlaming geeft je een stamp en denkt in zichzelf uit de weg en kus mijn kloten.
U moet dringend eens in een Oost-Europese stad rondlopen. Dan pas zult u beseffen dat Vlamingen nog steeds heel vriendelijke mensen zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:24   #44
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat hangt volledig van de consument af. Koopt hij aardappelen in de supermarkt, dan is er veel kans dat hij aardappelen uit bijvoorbeeld Israël of Frankrijk koopt. Wij gaan echter gewoon naar de boer om de hoek. Honderd kilo tegelijkertijd. Veel goedkoper, beter voor de plaatselijke landbouwer en ook een flinke besparing op transport. Net zo doen we voor vele andere groenten.
De meeste mensen kennen geen boer om de hoek meer die aan particulieren verkoopt.

Net zoals de meeste mensen geen goesting hebben om 4 verschillende boerderijen af te lopen om hun eten bijeen te sprokkelen, terwijl je in de supermarkt alles op 1 plaats vindt. Mooi, proper verpakt. In normale hoeveelheden.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:26   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De meeste mensen kennen geen boer om de hoek meer die aan particulieren verkoopt.
Hier in onze streek staan er bij de meeste boerderijen bordjes met "dit of dat" te koop. Aardappelen, allerlei koolsoorten, wortelen, prei... we kunnen het hier allemaal rechtstreeks kopen. Vlees halen we ook bij een bevriende boer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:26   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Net zoals de meeste mensen geen goesting hebben om 4 verschillende boerderijen af te lopen om hun eten bijeen te sprokkelen, terwijl je in de supermarkt alles op 1 plaats vindt. Mooi, proper verpakt. In normale hoeveelheden.
Niet mijn keuze. Wij kopen liever vanuit een zekere ethiek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:32   #47
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Alles wordt hier gedecimeerd ... behalve de ambtenarij en hun dubbele pensioenen.
Precies.
Elke dag doen gemiddeld 4 boeren de boeken dicht.
De boerenbond is zijn personeelsbestand ook aan het inkrimpen.
Haast niemand die op pensioen gaat -wordt er vervangen en crusiale posten worden ingevuld via interne mutaties.
Ik zou meer kunnen zeggen maar ik zwijg.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:34   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Precies.
Elke dag doen gemiddeld 4 boeren de boeken dicht.
De boerenbond is zijn personeelsbestand ook aan het inkrimpen.
Haast niemand die op pensioen gaat -wordt er vervangen en crusiale posten worden ingevuld via interne mutaties.
Ik zou meer kunnen zeggen maar ik zwijg.
Er is wel een probleem op dat vlak: heel veel oudere landbouwers hebben nog een klein bedrijf. In tegenstelling tot in Nederland is er bij ons nog onvoldoende aan schaalvergroting gedaan. De oudere generatie sluit dan ook de boeken om de eenvoudige reden dat een dergelijk bedrijf vaak niet rendabel is én hun kinderen ook niet bereid zijn nog verder te boeren. Ook dat laatste speelt een grote rol.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:41   #49
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet mijn keuze. Wij kopen liever vanuit een zekere ethiek.
Ik zou niet weten wat er ethisch superieur is aan het kopen bij de boer t.o.v. het winkelen bij Colruyt of Delhaize.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:44   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ik zou niet weten wat er ethisch superieur is aan het kopen bij de boer t.o.v. het winkelen bij Colruyt of Delhaize.
Je geeft de boer waarop hij recht heeft. Of weet u soms niet hoeveel de boer maar krijgt wanneer hij zijn aardappelen aan de Colruyt verkoopt? Tegenwoordig zit de richtprijs onder de 100 euro per ton, maar grote warenhuizen spelen het veel harder en gaan lager. De boer kan niet anders dan volgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:50   #51
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Je geeft de boer waarop hij recht heeft. Of weet u soms niet hoeveel de boer maar krijgt wanneer hij zijn aardappelen aan de Colruyt verkoopt? Tegenwoordig zit de richtprijs onder de 100 euro per ton, maar grote warenhuizen spelen het veel harder en gaan lager. De boer kan niet anders dan volgen.
Die boer zal het op zijn beurt ook niet laten om zijn zaad (of whatever) aan te kopen in Polen als zijn Vlaamse buurman 2 keer duurder is.

Waar je recht op hebt is simpel: de marktprijs. Dat geldt voor alle jobs, alle transacties.

Het staat die boer bovendien vrij minder te produceren, zich te verenigen met andere boeren of zijn economische activiteit aan te passen aan de marktomstandigheden.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:54   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Die boer zal het op zijn beurt ook niet laten om zijn zaad (of whatever) aan te kopen in Polen als zijn Vlaamse buurman 2 keer duurder is.
Alweer onzin, u kent overduidelijk niets van het landbouwmilieu. Boeren zijn meestal gebonden aan een leverancier en kunnen niet naar willekeur die contracten afzeggen. Het zijn juist de grote leveranciers die met de centen lopen.

Ooit gehoord over Monsanto?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:55   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Waar je recht op hebt is simpel: de marktprijs. Dat geldt voor alle jobs, alle transacties.
Wel, de boer kan hier niet op aan. Niet de boer bepaalt de marktprijs, maar de grote distributieketens. Dat is nu net het probleem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 21:56   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Het staat die boer bovendien vrij minder te produceren, zich te verenigen met andere boeren of zijn economische activiteit aan te passen aan de marktomstandigheden.
Juist daarom koop ik bij de boer die zijn producten lokaal aanbiedt. U bent daar echter tegen en wenst daar niet op in te gaan.

U stuurt verwijten uit, maar bent zelf niet bereid om in te gaan op de inspanningen van de boeren. Vrij schijnheilig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 22:06   #55
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alweer onzin, u kent overduidelijk niets van het landbouwmilieu. Boeren zijn meestal gebonden aan een leverancier en kunnen niet naar willekeur die contracten afzeggen. Het zijn juist de grote leveranciers die met de centen lopen.

Ooit gehoord over Monsanto?
Uiteraard. Amerikaanse GGO-reus en ontwikkelaar van Agent Orange in de Vietnam-oorlog. Krijg ik nu 60 seconden erbij?

Ik ken de praktijken. Elk jaar verplicht nieuwe zaden aankopen omdat gewassen zelf geen zaden geven, juridische druk op boeren bij kruisbestuivingen, ..... Tja, daarvoor bestaan contracten zeker, om ze te lezen.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 7 december 2015 om 22:09.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 22:08   #56
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist daarom koop ik bij de boer die zijn producten lokaal aanbiedt. U bent daar echter tegen en wenst daar niet op in te gaan.

U stuurt verwijten uit, maar bent zelf niet bereid om in te gaan op de inspanningen van de boeren. Vrij schijnheilig.
Ik ben daar helemaal niet tegen. Maar ik voel mij niet geroepen om voor hetzelfde product meer te betalen als ik het elders goedkoper kan krijgen én dicht bij de deur.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 22:12   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ik ben daar helemaal niet tegen. Maar ik voel mij niet geroepen om voor hetzelfde product meer te betalen als ik het elders goedkoper kan krijgen én dicht bij de deur.
Onjuist, wij betalen minder voor onze groenten dan in de supermarkt. Alleen weet ik dat wat ik betaal integraal naar de boer gaat. Bij een supermarkt gaat het grootste deel naar de supermarkt en het kleinste naar de boer.

Om even te testen: aan hoeveel eurocent koopt u uw aardappelen in de winkel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 22:17   #58
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onjuist, wij betalen minder voor onze groenten dan in de supermarkt. Alleen weet ik dat wat ik betaal integraal naar de boer gaat. Bij een supermarkt gaat het grootste deel naar de supermarkt en het kleinste naar de boer.

Om even te testen: aan hoeveel eurocent koopt u uw aardappelen in de winkel?
60 �* 70 cent de kilo, als ik mij niet vergis.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 22:21   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
60 �* 70 cent de kilo, als ik mij niet vergis.
Ik betaal 30 cent. Rechtstreeks van de landbouwer. Als de landbouwer aan een grote supermarktketen levert, krijgt hij hoogstens 10 cent. U ziet dus wie met de grote winsten gaat lopen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 22:28   #60
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik betaal 30 cent. Rechtstreeks van de landbouwer. Als de landbouwer aan een grote supermarktketen levert, krijgt hij hoogstens 10 cent. U ziet dus wie met de grote winsten gaat lopen.
Ik koop ook niet per 100 kilo, zoals u. En dan blijft natuurlijk nog de kost voor mijzelf: als ik zin heb in een koteletje met spinazie en aardappelen heb ik waarschijnlijk 3 boerderijen waarnaar ik mij moet verplaatsen, kost mij dat brandstof en vooral tijd.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be