Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 oktober 2016, 09:03   #1
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard 350.000 werknemers zijn langdurig ziek

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...tml?show=react

Meer dan 1 jaar ziek.
Een stijging met bijna 8 procent op één jaar
Dat is bijna 1 op de 10.
Wie gaat dat blijven betalen?
En hoeveel ervan zijn er echt ziek?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 09:24   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Veel burn outs die daar tussen hangen.

Mijn arts wist mij te vertellen dat hij nog nooit zoveel uitgebluste mensen over de vloer heeft gehad. Echt mensen die moeite hebben om dagdagelijke taken uit te voeren omdat ze op zijn. En heel vaak zijn dat bedienden, die nauwelijks fysiek werk moeten doen, maar onder bijzonder veel druk staan.

Maar niet alles mag op conto geschreven worden van de werkgever. Zij voeren de druk op, maar de rest van de maatschappij helpt ook niet echt: probeer maar eens gezin en werk te combineren als werkende ouders. Twee vriendinnen van mijn vrouw zijn zo ook "ten onder" gegaan. Dat is stressen en haasten van 7u sochtends tot 8u savonds. Zoek maar uit hoe je om 3h aan de schoolpoort moet staan, als je tot 5 moet werken....

Ik blijf erbij, de verhoging van de pensioenleeftijd (lees: minder grootouders die kunnen meehelpen bij opvang van de kinderen en het huishouden, mensen die gewoon niet meer mee kunnen en uitvallen...), de flexibilisering (steeds wisselende agendas, leven voor uw baas) en de steeds grotere financiele druk (belastingen, kosten voor kinderopvang, school,...) gaan meer kosten dan ze opbrengen. Door de vergrijzing moet de staat meer geld hebben, en moeten mensen meer werken, maar een heel aantal zorgtaken blijven daardoor liggen...wat stress oplevert.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 10:00   #3
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...tml?show=react

Meer dan 1 jaar ziek.
Een stijging met bijna 8 procent op één jaar
Dat is bijna 1 op de 10.
Wie gaat dat blijven betalen?
En hoeveel ervan zijn er echt ziek?
Ik heb daar ook problemen mee. Dit is volstrekt in tegenspraak met de frequent verschijnende berichtgeving omtrent de positieve evolutie van de geneeskunde. Tavek signaleert "burn-out". Ik wil gerust aannemen dat dit nu meer voorkomt dan vroeger. Maar dat ligt niet uitsluitend aan het werk, maar evenzeer aan veel andere aspecten van onze hedendaagse maatschappij. De overbevolking, de file-ellende op onze wegen, de als "noodzakelijk" opgedrongen activiteiten van de jeugd waar de ouders moeten voor opdraaien. Er zijn zo veel "must" zaken dat jonge mensen met kinderen zich op de duur geklemd voelen in een echte rat-race.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 10:11   #4
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Veel burn outs die daar tussen hangen.

Mijn arts wist mij te vertellen dat hij nog nooit zoveel uitgebluste mensen over de vloer heeft gehad. Echt mensen die moeite hebben om dagdagelijke taken uit te voeren omdat ze op zijn. En heel vaak zijn dat bedienden, die nauwelijks fysiek werk moeten doen, maar onder bijzonder veel druk staan.

Maar niet alles mag op conto geschreven worden van de werkgever. Zij voeren de druk op, maar de rest van de maatschappij helpt ook niet echt: probeer maar eens gezin en werk te combineren als werkende ouders. Twee vriendinnen van mijn vrouw zijn zo ook "ten onder" gegaan. Dat is stressen en haasten van 7u sochtends tot 8u savonds. Zoek maar uit hoe je om 3h aan de schoolpoort moet staan, als je tot 5 moet werken....

Ik blijf erbij, de verhoging van de pensioenleeftijd (lees: minder grootouders die kunnen meehelpen bij opvang van de kinderen en het huishouden, mensen die gewoon niet meer mee kunnen en uitvallen...), de flexibilisering (steeds wisselende agendas, leven voor uw baas) en de steeds grotere financiele druk (belastingen, kosten voor kinderopvang, school,...) gaan meer kosten dan ze opbrengen. Door de vergrijzing moet de staat meer geld hebben, en moeten mensen meer werken, maar een heel aantal zorgtaken blijven daardoor liggen...wat stress oplevert.
Het klopt wat u zegt.
Ik ben 25 jaar zelfstandige geweest (Bank en verzekeringen) werkweken van 70-80 uur zonder verlof.
Ik ben gewoon geknakt, het was op, ik heb alles verkocht en nu doe ik niets meer.
Pas op ik heb er een flinke cent aan overgehouden en mijn vrouw heeft een dikke functie, zelfs met haar loon alleen kunnen we nog 15.000 euro sparen, met gemak als we dat willen.
Ik kost de maatschappij ondertussen niets.
Maar ik kan begrijpen dat het bij anderen ook kan knakken terwijl ze die luxe niet hebben.
We moeten naar een heel andere organisatie van werk en naar een herverdeling van werk.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 10:24   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

We moeten durven zeggen dat we als maatschappij niet meer de luxe hebben om jan en alleman te onderhouden. Vreemdelingen, werkweigeraars, vroeggepensioneerden, langdurig werklozen, overbetaalde ambtenaren,....

Als we die keuzes maken zal er armoede bijkomen, omdat er nu eenmaal een groep is die niet wenst te werken. De bewijzen zijn legio op dit forum. Maar dat is hun probleem.

Maar het effect van lagere belastingen op arbeid zullen wel zichtbaar zijn: mensen gaan eventueel meer part time kunnen werken, de werkgever gaat meer volk in dienst kunnen nemen, mensen kunnen langer werken...de druk, zowel in tijd als financieel verdwijnt als men die last van de schouders van de werknemers en werkgevers haalt. De te zware belastingen moeten omlaag.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 10:30   #6
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We moeten durven zeggen dat we als maatschappij niet meer de luxe hebben om jan en alleman te onderhouden. Vreemdelingen, werkweigeraars, vroeggepensioneerden, langdurig werklozen, overbetaalde ambtenaren,....

Als we die keuzes maken zal er armoede bijkomen, omdat er nu eenmaal een groep is die niet wenst te werken. De bewijzen zijn legio op dit forum. Maar dat is hun probleem.

Maar het effect van lagere belastingen op arbeid zullen wel zichtbaar zijn: mensen gaan eventueel meer part time kunnen werken, de werkgever gaat meer volk in dienst kunnen nemen, mensen kunnen langer werken...de druk, zowel in tijd als financieel verdwijnt als men die last van de schouders van de werknemers en werkgevers haalt. De te zware belastingen moeten omlaag.
Dat kan allemaal, als men de ambtenarij en zijn privilleges op een normaal niveau brengt.
Maar dat wil men niet of durft men niet, ook de N-VA niet.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 10:39   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

We zitten al aan de verkeerde kant van de laffer curve.

Geduld. Het gat in de begroting zal steeds oplopen, de belastinginkomsten zullen jaar na jaar blijven tegenvallen en onder de verwachtingen uitkomen....op een gegeven moment zal men gewoon moeten ingrijpen of overheidslonen en pensioenen gaan niet meer betaald kunnen worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 10:43   #8
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb daar ook problemen mee. Dit is volstrekt in tegenspraak met de frequent verschijnende berichtgeving omtrent de positieve evolutie van de geneeskunde. Tavek signaleert "burn-out". Ik wil gerust aannemen dat dit nu meer voorkomt dan vroeger. Maar dat ligt niet uitsluitend aan het werk, maar evenzeer aan veel andere aspecten van onze hedendaagse maatschappij. De overbevolking, de file-ellende op onze wegen, de als "noodzakelijk" opgedrongen activiteiten van de jeugd waar de ouders moeten voor opdraaien. Er zijn zo veel "must" zaken dat jonge mensen met kinderen zich op de duur geklemd voelen in een echte rat-race.
Misschien moeten we de gepensioneerden ook om een inspanning vragen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 10:46   #9
elsina
Provinciaal Gedeputeerde
 
elsina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2010
Locatie: vlaanderen
Berichten: 941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tavek signaleert "burn-out". Ik wil gerust aannemen dat dit nu meer voorkomt dan vroeger. Maar dat ligt niet uitsluitend aan het werk, maar evenzeer aan veel andere aspecten van onze hedendaagse maatschappij. .

Ligt wel aan werk, men maakt de mensen het zodanig kotsbeu als iets, dat je zelf opstapt.

Kwam tijd geleden deze tekst tegen,op een andere site, uitleg die ik perfekt herken.

Citaat:
Ik heb gewoon de indruk dat het overal vierkant aan het draaien is.
Ik hoor overal dezelfde verhalen.

Veel knoeihopen en gereorganiseer na gereorganiseer om het weer recht te krijgen, terwijl het totaal hopeloos is. De klant wordt gewoon opgelicht met wat schone schijn.
Veel zaken zijn ook voor veel mensen te ingewikkeld geworden, en ze moeten maar switchen, ze kunnen het niet aan.
Geleid door wat managers categorie "zo moeilijk kan dat toch niet zijn", die de boel eigenhandig kapot maken en er snel weer de brui aangeven en de stronthoop acherlaten.

Bij ons is het net hetzelfde.
Zijn er weer eens mensen ingewerkt, moeten ze alweer gaan, en komen er weer anderen. De problemen dat dat telkens veroorzaakt worden niet opgemerkt.
Continu verandert het organogram, zo vaak dat het belachelijk wordt.
Managers die werkelijk geen idee hebben wat er speelt en echt geen noties kennis hebben, totaal vervreemd van de realiteit.
Projecten die worden opgestart waarvan iedereen weet dat ze niets worden.
Cruciale investeringen die dan eigenlijk maar een heel klein bedrag zijn in het grote geheel worden maar uitgesteld, van owéé dat kost geld. Maar de miljoenen worden overboord gekapt.


De digitalisering waar men vaak mee pocht is vaak ook absolute faalstront. Zeker bij de overheid en bij banken.
Zulke uitermate slechte software bomvol met fouten.
De materie is ook veel te moeilijk veel te snel veranderend om het deftig in een pakket te steken.
Projecten worden vaak ook niet structureel geleid, door hetzelfde gedoe als hierboven. Een toepassing maken voor een bank of overheid zonder deftige beschrijving of testing, vergeet het maar.
Mensen moeten daar dan mee werken, het werkt voor geen meter, mensen worden gefrustreerd, flikken op de achtergrond alles nog manueel terwijl het eigenlijk niet mag.

Ik denk dat het het een soort lot is, men is zich overal zo aan het vastrijden, dat het gewoon minder en minder werkt. Dat alles maar naar onder wordt doorgeschoven in de hoop van dat het wel in orde komt.
Een soort verval in de maatschappij, eentje die heel moeilijk recht te zetten valt.
Citaat:
- departementshoofden die de informatie niet doorgeven die hen gevraagd wordt, niet tijdens de vergadering waarvoor ze info moesten voorbereiden, niet tegen de nieuwe deadline die hen daarna gegeven wordt, niet na een rappel nadat die deadline verlopen is. En dus maar iedere persoon individueel opbellen om de info 'uit hun neus te peuteren'. En dat het de grote baas is die die info nodig heeft maakt geen bal uit. Elke keer opnieuw. Achter hun gat lopen.
- voor elke 'scheet' rapporten moeten opstellen die dan voorgelegd moeten worden aan het politieke bestuur en dan beslissingen terug krijgen die nergens op slaan omdat de baas steevast weigert om tegenover dat politieke bestuur de administratie (=opsteller van het rapport) te verdedigen.
- een baas die vastzit in een vooroorlogse mentaliteit van "ik weet het beter" en steevast weigert om het personeel geïnformeerd te houden. Die het bijvoorbeeld aanvaardbaar vindt om informatie over de begrotingsproblemen uit te leggen aan journalisten maar het onaanvaardbaar vindt om dit ook uit te leggen aan zijn eigen personeel.
- een baas die mensen verschuift in het organogram alsof het pionnen zijn in een schaakbord. En dan meer bepaald mensen weghaalt uit functies die ze goed uitvoeren naar functies waar ze niet om gevraagd hebben. En niet vies is van manipulatie en leugens om dit te bereiken. Maar verwacht dat die persoon toch nog op en top gemotiveerd zijn werk doet in z'n ongewenste nieuwe functie. En tegelijk hoopt dat die persoon uit eigen initiatief ontslag neemt, want aangezien hij statutairen niet kan ontslaan en de financiële situatie penibel is, vindt hij mensen wegpesten een aanvaardbaar alternatief
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:01   #10
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Misschien moeten we de gepensioneerden ook om een inspanning vragen?
Hoe wilt ge dat doen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:04   #11
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoe wilt ge dat doen?
Er zijn verschillende mogelijkheden, men kan bijvoorbeeld elke gepensioneerde één procentje laten bijdragen.
Dat zou een astronomische besparing opleveren en het is rechtvaardig.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 26 oktober 2016 om 11:08.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:06   #12
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Ligt wel aan werk, men maakt de mensen het zodanig kotsbeu als iets, dat je zelf opstapt.

Kwam tijd geleden deze tekst tegen,op een andere site, uitleg die ik perfekt herken.
Ik ben het in ruime mate eens met wat u zegt.
Maar aan de andere kant is er ook een massa "werkvolk" dat er alle kanten van afrijdt en moet men ook eens dringend stoppen met de massale inport van analfabeten uit landen waar men kamelenkak pleegt te kneden.

Laatst gewijzigd door Pericles : 26 oktober 2016 om 11:10.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:08   #13
Yarisken
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2011
Berichten: 792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We moeten durven zeggen dat we als maatschappij niet meer de luxe hebben om jan en alleman te onderhouden. Vreemdelingen, werkweigeraars, vroeggepensioneerden, langdurig werklozen, overbetaalde ambtenaren,....

Als we die keuzes maken zal er armoede bijkomen, omdat er nu eenmaal een groep is die niet wenst te werken. De bewijzen zijn legio op dit forum. Maar dat is hun probleem.

Maar het effect van lagere belastingen op arbeid zullen wel zichtbaar zijn: mensen gaan eventueel meer part time kunnen werken, de werkgever gaat meer volk in dienst kunnen nemen, mensen kunnen langer werken...de druk, zowel in tijd als financieel verdwijnt als men die last van de schouders van de werknemers en werkgevers haalt. De te zware belastingen moeten omlaag.
Het probleem is dat als je maatregelen neemt tegen de parasieten in onze samenleving dat je het ook moeilijk maakt voor de mensen die door omstandigheden in deze toestand terechtkomen. Ik neem als voorbeeld een gescheiden vrouw met 2-3 kinderen.
Yarisken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:09   #14
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb daar ook problemen mee. Dit is volstrekt in tegenspraak met de frequent verschijnende berichtgeving omtrent de positieve evolutie van de geneeskunde. Tavek signaleert "burn-out". Ik wil gerust aannemen dat dit nu meer voorkomt dan vroeger. Maar dat ligt niet uitsluitend aan het werk, maar evenzeer aan veel andere aspecten van onze hedendaagse maatschappij. De overbevolking, de file-ellende op onze wegen, de als "noodzakelijk" opgedrongen activiteiten van de jeugd waar de ouders moeten voor opdraaien. Er zijn zo veel "must" zaken dat jonge mensen met kinderen zich op de duur geklemd voelen in een echte rat-race.
Burnout is in 95% van de gevallen puur werkrelateerd.
Burnout en overspannen zijn, dat is niet hetzelfde.
Google maar wat rond.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:10   #15
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Er zijn verschillende mogelijkheden, men kan bijvoorbeeld iedereen één procentje laten bijdragen.
Dat zou een astronomische besparing opleveren en het is rechtvaardig.
Men kan ook de pensioenen baseren op werkelijk gepresteerde arbeidsjaren (inclusief de tijd die verplicht verspild werd aan legerdienst). Dat zou pas rechtvaardig zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:15   #16
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik ben het in ruime mate eens met wat u zegt.
Maar aan de andere kant is er ook een massa "werkvolk" dat er alle kanten van afrijdt en moet men ook eens dringend stoppen met de massale inport van analfabeten uit landen waar men kamelenkak pleegt te kneden.
Dat soort krijgt geen burnout.
En dat van die analfabeten uit andere landen die knappen bij ons het vuile werk op dat andere werklozen die hier al zijn niet willen doen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:15   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoe wilt ge dat doen?
Ze vragen van de ene week wel te eten en de volgende niet te eten. Zo kan het pensioen van de mensen die wel gewerkt hebben - arbeiders - nog wat naar beneden.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:16   #18
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Men kan ook de pensioenen baseren op werkelijk gepresteerde arbeidsjaren (inclusief de tijd die verplicht verspild werd aan legerdienst). Dat zou pas rechtvaardig zijn.
Ik vind dat niet rechtvaardig voor diegene die gestudeerd hebben.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:16   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken Bekijk bericht
Het probleem is dat als je maatregelen neemt tegen de parasieten in onze samenleving dat je het ook moeilijk maakt voor de mensen die door omstandigheden in deze toestand terechtkomen. Ik neem als voorbeeld een gescheiden vrouw met 2-3 kinderen.
Als zij minder belastingen moet betalen, heeft ze het ook gemakkelijker.

Waarom gaan jullie er van uit dat gescheiden vrouwen met kinderen per definitie doppers zijn ?

Er zijn er genoeg die werken hoor. En de vent is er ook nog.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:16   #20
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Men kan ook de pensioenen baseren op werkelijk gepresteerde arbeidsjaren (inclusief de tijd die verplicht verspild werd aan legerdienst). Dat zou pas rechtvaardig zijn.
Neen dat is niet rechtvaardig.
Pensioenen baseren op gewerkte jaren in combinatie met wat men heeft bijgedragen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be