Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Sport
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Sport Van voetbal tot worstelen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 augustus 2007, 00:44   #1
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard Opkuisen: Het amateurisme van de Belgische voetbalbond

Wordt het niet stilaan tijd om ook bij de Belgische voetbalbond een deftig met de grove borstel te gaan kuisen.

Het amateurisme druipt er gewoon vanaf. In reeds vele dossiers blijkt meer en meer dat de KBVB geen kaas heeft gegeten van transparant en gedegen bestuur.

Lierse
Reeds eerder in dit dossier is het amateurisme duidelijk geïdentificeerd maar nu gaat de KBVB nog een stapje verder door te stellen dat 'het bestuur' op de hoogte was van de omkoping terwijl 'het bestuur' van vandaag niet meer 'het bestuur' van gisteren is, hoe kan 'het bestuur' van vandaag dan op de hoogte zijn van zaken die gisteren gebeurd zijn.
Citaat:
Voetbalbond zet Lierse terug naar derde
ma 20/08/07 - Lierse degradeert na dit seizoen naar de derde klasse. Dat heeft de Controlecommissie van de Belgische voetbalbond KBVB beslist in de zaak-Ye. Lierse zal ook met -6 punten aan de competitie beginnen en moet een boete van minstens 15.500 euro betalen.
Lierse-voorzitter Leo Theyskens was woedend, nadat het verdict voor zijn club was voorgelezen.

De man kondigde meteen aan in beroep te zullen gaan tegen de zware straf.

Ex-Lierse-coach Paul Put is dan weer levenslang geschrapt als lid van de KBVB.

Dat wil zeggen dat hij in België geen enkele officiële functie meer kan uitoefenen in het voetbal. Na vijf jaar mag hij wel weer het lidmaatschap aanvragen.

De Controlecommissie sprak zich ook uit over enkele andere betrokken in de zaak-Ye, ook ex-Lierse-spelers. Een overzicht:
  • Ninoslav Milenkovic, nu bij STVV, kreeg een jaar schorsing met uitstel, met een proefperiode voor drie jaar.
  • Cliff Mardulier, nu doelman bij Roda, wordt niet gestraft. De bond vindt dat hij goed heeft meegewerkt aan het onderzoek. Bovendien is hij al genoeg gestraft, omdat hij een tijdje aan de kant stond.
  • Hasan Kacic kreeg twee jaar schorsing. Die straf wordt ook doorgegeven aan de UEFA en de FIFA, zodat hij ook buiten België niet kan voetballen.
  • Spijtoptant Patrick Deman kreeg geen straf.
De uitgesproken sancties moeten wel nog bevestigd worden door het Uitvoerend Comité.

Theyskens: "Aanfluiting van het recht"
Lierse-voorzitter Leo Theyskens verliet het glazen huis van de voetbalbond erg snel.

Hij stak zijn woede niet onder stoelen of banken.

"Dit is een aanfluiting van het recht. Ze hadden een slachtoffer nodig. Ze hebben er een gezocht en gevonden. Dit is een echte schande."

"Ik ga met onze advocaat overleggen wat we gaan doen, maar we zullen zeker in beroep gaan", gaf de zakenman mee.

"Wij zijn overtuigd van ons gelijk, en we zullen er alles aan doen om dat te tonen."

Lierse zit dus weer in slechte papieren. Het degradeerde al naar tweede klasse en heeft financiële zorgen.

Boete staat nog niet vast

De boete die Lierse moet betalen, moet nog precies worden berekend. Het gaat om 5% van de brutoinkomsten uit het seizoen 2004-2005. Maar het is wel zeker dat het minimaal 15.500 euro is.

Controlecommissie: "Put is de spilfiguur"
De Controlecommissie acht het bewezen dat Lier de competitie heeft vervalst.

Ze baseert zich op de 400.000 euro die werd gestort op de rekening van toenmalig preses Chris De Nijn en het feit dat manager Gaston Peeters een bekende was van Zheyun Ye.

Voorts betwijfelt de commissie dat toenmalig coach Paul Put zo een grote operatie kon opzetten zonder dat het Lier-bestuur, of een deel ervan, ervan wist.

Put wordt beschouwd als de spilfiguur. "Hij introduceerde Ye en was zijn vertrouwensman."

"Hij betaalde zelfs premies voor de vervalsing van wedstrijden. Hij heeft ook spelers onder druk gezet."

Zo luidde het in het verdict dat de voorzitter van de commissie, Jean Carly, voorlas.Alleen Mardulier en Theyskens waren er

Op de uitspraak van de Controlecommissie waren enkel Cliff Mardulier en Leo Theyskens aanwezig.

De andere betrokkenen daagden niet op voor de uitspraak in het bondsgebouw in Brussel.

Vijf andere ex-spelers van Lierse (Laurent Delorge, Yves Vanderstraeten, Igor Nikolovski, Marius Mitu en Laurent Fassotte) blijven voorlopig buiten schot.

Zij wachten op een uitspraak ten gronde van de burgerlijke rechtbank in deze affaire. Dan pas kan de voetbalbond als sportinstantie eventuele disciplinaire straffen uitspreken.

Bob Peeters: "Lierse is de enige dupe"


Bob vindt het "heel straf dat de hoofdrolspelers vrijuit gaan, terwijl Lierse zwaar gestraft wordt".

De aanvaller, die na de degradatie bewust bij Lierse bleef, zegt dat de club "de enige dupe is".

"Maar de voorzitter zei me al dat Lier in beroep gaat en dat we dat beroep alleen maar kunnen winnen."

"Hopelijk moeten we geen kampioen spelen in tweede om volgend seizoen weer in tweede uit te komen. Het zou rampzalig zijn als de club zakt", zegt Peeters aan Sporza.

"Wij moeten alvast resultaten neerzetten. De komende weken zal blijken of de spelers de extra-sportieve problemen van zich kunnen afzetten", klinkt het.

"Hoe hoger de straf, hoe beter voor Put"

Chris Masson, de advocaat van Paul Put, zegt dat "de KBVB zijn moment de gloire wil hebben".

"Wij kijken nu alleen met nóg meer vertrouwen uit naar de zaak voor de strafrechtbank", zegt Masson.

"In die strafzaak zal het echte verhaal van Put worden verteld, want het dossier dat de Controlecommissie behandelde, is onvolledig."

"Men kent een fractie van het strafdossier, maar meent toch zo een uitspraak te kunnen doen", zegt Masson.

"Als je iemand levenslang meent te kunnen schorsen, mij niet gelaten. Maar dit zal gevolgen hebben. Hoe hoger de straf, hoe beter voor de strafzaak."
Geel & Namen
Geel en namen is een andere kakafonie, eerst nemen ze een beslissing over de licentie van Geel in beroep, die wordt door het gerecht omgekeerd en aan Namen toegestaan en uiteindelijk gaan we zowel in 2e als in 3e klasse met een competitie van start waar we een oneven aantal ploegen hebben. Daarenboven wordt Geel ingedeeld in een groep met vooral ploegen uit West- en OostVlaanderen en Namen met de Antwerpse/kempische ploegen.

Citaat:
Overleg tussen Geel, Namen en KBVB levert niets op
BRUSSEL - De twist tussen derdeklassers Verbroedering Geel en UR Namen en de Belgische Voetbalbond (KBVB) rond startrecht in tweede klasse blijft maar aanslepen. De drie partijen vergaderden dinsdag in het bondsgebouw, maar daar werd andermaal geen akkoord gevonden. Geel en Namen starten komend seizoen (voorlopig) dus in derde afdeling.
Maandag had de Turnhoutse rechter in eerste aanleg geen uitspraak gedaan in het kort geding dat Geel tegen de KBVB had opgestart. Verbroedering wilde via de rechter een plaats afdwingen in tweede klasse. Geel won eind vorig seizoen immers de eindronde, maar verkreeg pas een licentie in beroep. Namen vocht die toekenning met succes aan bij de rechtbank, maar mocht wel zelf niet starten in tweede.

Daarop besliste de KBVB om beide clubs in derde klasse te laten uitkomen, wat bij de teams op hevig verzet stuitte. Namen liet prompt weten niet in derde te willen spelen, Geel legde een klacht neer bij de FIFA en startte een kort geding tegen de KBVB. Dat leverde maandag dus niets op, waarop de drie partijen besloten om vandaag te vergaderen in het bondsgebouw.

Maar ook deze keer liep het overleg af op een sisser. Wel werd beslist dat de arbitragecommissie van de Voetbalbond zich nu over het dossier zal buigen, 'een procedure dewelke uitdrukkelijk wordt voorzien in het bondsreglement', zo staat te lezen op de website van de KBVB.

De competitie in tweede klasse begint woensdag voorlopig dus met 17 clubs. Geel en Namen starten in derde.
François De Keersmaecker
Een hele tijd geleden Sigfried Bracke De Keersmaecker weten interviewen in terzake en dat Bracke geen voetbalkenner was is algemeen geweten, dat De Keersmaecker een voetbaldebiel was kwam pas te voorschijn tijdens het interview, hij heeft totaal geen visie, geen managerscapaciteiten, geen voetbalkennis, ...

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat die amateurs aan de macht blijven?

Op naar een beneliga met 3 bonden: de Nederlandse, de Vlaamse en de Waalse want dit lijkt mij de enige manier om die onkundige , amateuristische postjespakkers hun lesje te leren
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 09:55   #2
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
"De voetbalbond slaat de bal volledig mis"
di 21/08/07 - Maandag heeft de voetbalbond eindelijk een uitspraak gedaan in de omkoopzaak rond de Chinees Zheyun Ye. Voetbalclub Lierse kreeg een zware straf, Gaston Vets en Chris De Nijn, toen in het bestuur van Lierse, schreeuwen hun onschuld uit. Cliff Mardulier en Ninoslav Milenkovic zijn blij met de uitspraak.

Gaston Vets (voorzitter van Lierse toen Ye probeerde te infiltreren in Gazet van Antwerpen): "De bond slaat de bal volledig mis. Ik ben ervan overtuigd dat een burgerrechtbank een totaal ander vonnis zal vellen."

"Geen enkele clubleider, niet van vroeger en niet van nu, was bij de zaak betrokken. Maar op de bond kan blijkbaar alles", zegt Vets.

Chris De Nijn (interim-voorzitter ten tijde van Ye) kreeg volgens de bond een storting van 400.000 euro van Ye, waardoor omkoping werd bewezen.

"Ik kan alleen maar bevestigen dat noch Vets noch ik weet hadden van de praktijken van Ye. We hadden ook geen reden om iets te vermoeden."

"Lierse speelde een "normaal" seizoen en niemand merkte iets abnormaals op, ook bij de bond niet."
Milenkovic: "Voelde de stress"
Ninoslav Milenkovic, de verdediger van Sint-Truiden, kreeg een voorwaardelijke sanctie.
"Met deze uitspraak kan ik eigenlijk niet anders dan tevreden zijn. Dat jaar voorwaardelijk kreeg ik enkel en alleen omdat ik de bond niet meteen verwittigd had."

"De voorbije weken stond ik toch onder stress door die hele zaak, nu kan ik me volledig concentreren op STVV", zegt Milenkovic (foto).

"Er staat in mijn contract dat ik moest vertrekken als ik effectief gestraft werd, en dat is gelukkig niet het geval. Ik ben dus niet ongerust over de reactie van Sint-Truiden."
Cliff Mardulier (geen straf): "Ik ben blij, maar geef voort geen commentaar. Mijn ploeg Roda heeft me gevraagd om niet in de pers te reageren hierover en daar hou ik me aan." (Gazet van Antwerpen)
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:41   #3
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter
 
Voodoo Child's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 2.133
Standaard

Verdiend !

En er zijn al genoeg precedenten waarbij clubs gestraft worden door de acties van enkele individuen.
Nu Lierse nog in vereffening en dan staan ze in provenciale !
Voodoo Child is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:42   #4
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
Verdiend !

En er zijn al genoeg precedenten waarbij clubs gestraft worden door de acties van enkele individuen.
Nu Lierse nog in vereffening en dan staan ze in provenciale !
Het gaat me niet om Lierse, het gaat hem om de KBVB
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:44   #5
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter
 
Voodoo Child's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 2.133
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Het gaat me niet om Lierse, het gaat hem om de KBVB
Ik heb daar vriendjes die mij tickets bezorgen voor europese matchen <o/
Dus de bond is fantastisch !
Voodoo Child is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:47   #6
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
Ik heb daar vriendjes die mij tickets bezorgen voor europese matchen <o/
Dus de bond is fantastisch !
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 12:27   #7
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard Voetbalbond wordt bestuurd door amateurs

Bevestiging?
Citaat:
ma 10/09/07 - Afgelopen weekend was er geen voetbal te zien in tweede en derde klasse. Roger Blanpain, professor emeritus arbeidsrecht van de KU Leuven, is spijkerhard voor de Belgische voetbalbond KBVB.

"De afgelasting van tweede en derde klasse had kunnen worden vermeden als de bond niet door amateurs werd geleid", zegt Roger Blanpain in Gazet van Antwerpen.

"De bond heeft dit zelf gecreëerd. De bondsregels zijn ondoorgrondelijk, vaag en aftands. Ze dienen de sport al lang niet meer."

"Voetbal is geen spelletje, wel een maatschappelijk en economisch gebeuren. Er is veel geld mee gemoeid."

"Er moet bijgevolg dringend een doorlichting komen van de reglementen en de manier waarop de bond nu wordt geleid."

"Haal er een onafhankelijk iemand bij"

Woensdag is het crisisvergadering op de KBVB, met de tweede- en derdeklassers. Zij moeten instemmen met Namen en Geel als tweedeklassers. Dat wordt een moeilijke vergadering, want er is protest.

"Ik raad voorzitter De Keersmaecker, een oud-student van mij, aan om een bemiddelaar van het ministerie van Sport bij die meeting te betrekken", zegt Blanpain.

"Alleen een onafhankelijk iemand kan het vertrouwen van álle clubs winnen."

"Want er moet deze week toch een oplossing gevonden worden? Het kan toch niet dat ook volgend weekend niet gespeeld wordt? Dat is sociaal onaanvaardbaar."
HIER
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!

Laatst gewijzigd door Gun : 10 september 2007 om 12:28.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 16:58   #8
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

The story continuous
Citaat:
Rechter: "Geel moet in tweede spelen"
vr 14/09/07 - Geel is niet van plan om zich neer te leggen bij een rol in derde klasse. In Turnhout heeft een rechter in kort geding beslist dat Geel in tweede móét spelen.
(later meer)
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 17:03   #9
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Zowel Geel als Lierse hebben gelijk. In deze zaken is het duidelijk dat de bestuurders van de bond niet in staat zijn om duidelijkheid te scheppen en om een bond te besturen.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 12:38   #10
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard Blunderboek van de voetbalbond steeds dikker

Citaat:
Na de onbeholpen aanpak van de omkoopzaak Ye, de affaire rond de commissie van René Vandereycken en de hele soap rond Geel en Namen in tweede/derde klasse is de kelk nog lang niet geleegd voor de Belgische Voetbalbond.
De nieuwe kalender van tweede wordt op hoongelach onthaald en de kwalificatie voor de Olympische Spelen zorgt voor onverwachte problemen.

1 Hilarische kalender tweede klasse zorgt voor deining

Eindelijk is hij daar, de lang verwachte kalender voor tweede klasse, inclusief Namen en Geel. Maar voor u te vroeg gaat juichen: de kans is groot dat u hem vandaag alweer in de prullenmand mag gooien, want de Kalendercommissie is komt in crisisberaad bijeen om de vele klachten te behandelen.

Het puzzelwerk van de bond zorgde gisteren bij zowat alle tweedeklassers voor heel wat deining, en dan drukken we ons nog zacht uit. Bijna alle clubs zijn boos, de chaos is compleet.

Officieel start tweede klasse dus dit weekend met de eerste van in totaal achtendertig speeldagen. De al gespeelde wedstrijden van de voorbije weken worden in de loop van de competitie ingepast in de nieuwe kalender. Aanstaande zaterdag staat bijvoorbeeld Virton-Waasland op het programma, daar is de uitslag dus al van bekend (3-1). Nog straffer: het blijft tot de laatste speeldag (op 11 mei) duren vooraleer alle reeds gespeelde matchen ingehaald zijn. Reglementair nijpt daar het schoentje. Normaal moeten alle wedstrijden van de laatste twee speeldagen op hetzelfde tijdstip afgewerkt worden. Niet dus. Op de koop toe spelen bepaalde ploegen in eenzelfde periode - er zijn drie periodetitels te winnen in tweede klasse - twee keer tegen elkaar, ook dat kan eigenlijk niet.

Midweekmatchen

De tweedeklassers mogen meteen zwaar aan de bak. De komende drie weken staan drie midweekmatchen op het programma. Er wordt ook nog een keer gevoetbald tijdens het weekend van 29-30 december, en de kalender legt nog meer frivoliteiten bloot. Zo staan dit weekend vier terugmatchen van de aanvankelijke eerste speeldag (op 15 augustus laatstleden) geprogrammeerd, inclusief Antwerp-Olympic. Pikant detail: Antwerp heeft na de 2-1 nederlaag nog een klacht lopen bij het Sportcomité omdat Olympic twee spelers zou opgesteld hebben zonder geldige licentie.

Volgt u nog? De telefoon van Guido De Croock, voorzitter van de Liga Tweede Klasse, stond gisteren roodgloeiend. 'Zeventien clubs zijn het slachtoffer van twee ruziemakers', reageert hij. 'Minder toeschouwers, het afzeggen van catering... De verantwoordelijken moeten hiervoor de rekening gepresenteerd krijgen. De mensen van de bond kunnen niet toveren, het is niet simpel om in september alsnog een speelplan uit te werken. Meer dan een paar reparaties acht ik echt niet mogelijk. Het klopt dat de kalender niet reglementair is. Maar dat kan ook niet, met een oneven aantal ploegen is altijd iemand bye, ook op de laatste speeldag.' Ondertussen regende het al klachten. Onder meer Tienen, liet als eerste weten het daarbij niet te laten. 'We beschikken niet over een verlichting - zij zijn niet de enigen, red.- en moeten heel wat topaffiches op woensdagmiddag spelen, dit is een kater van formaat', klinkt het. Ook Lierse overweegt actie. KV Kortrijk-trainer Hein Vanhaezebrouck is in alle staten; 'Dit is je reinste natte vingerwerk', fulmineert hij. 'Alle clubs moeten optreden tegen dit amateurisme. Zo zijn er maar liefst zes matchen in twee en een halve week. Opmerkelijk: Virton dient in die periode slechts tweemaal te spelen. Competitievervalsing! Daarenboven spelen wij altijd thuis op die woensdagen, een enorm verlies aan inkomsten. Wie zal dat vergoeden?'

Periodetitels

Ook de periodekampioenschappen zorgen voor heibel. 'Ploegen die al punten verloren voor gespeelde matchen, zien die nu plots in de derde periode meetellen', aldus nog Vanhaezebrouck. 'Komt daarbij dat we in de eerste periode tweemaal tegen Union en tweemaal tegen Hamme spelen , wat opnieuw competitievervalsing van een nooit gezien niveau is.'

Ook de nieuwe kalender in derde klasse A, de zoveelste al, zorgt voor vreemde kronkels. Slechts één van de vele voorbeelden: Willebroek Meerhof, dat door de heisa van de voorbije weken nog maar één competitiematch speelde, moet aanstaande zondag naar Standaard Wetteren. Laat dat nou net de ploeg zijn die op de openingsdag al in Willebroek te gast was. Toen eindigde de partij op 1-1.

2 Olympische Spelen zorgen voor wrevel bij veel clubs Beloftencoach

Jean-François De Sart heeft zijn selectie voor de Olympische Spelen nog lang niet af, maar hij zal wel beroep doen op een aantal spelers van de grote Duivels. Tot ongenoegen van de clubs.

'We willen met het sterkst mogelijke team spelen', zegt De Sart. 'Dat werd vorige maand door de Technische Commissie van de Bond nog eens herhaald. Dat betekent inderdaad dat Moussa Dembele of Vincent Kompany in aanmerking komen.'

De voetbalbond doet daarmee een aantal clubs alvast geen plezier. Marcel Brands, technisch directeur van AZ, wrijft zich in de haren. 'Dat zou voor ons erg nadelig zijn', zegt hij. AZ heeft met Sebastien Pocognoli, Moussa Dembele en ook nog Maarten Martens drie potentiële Peking-gangers in de rangen. Ook Standard voelt de bui al hangen. 'Het zou ongetwijfeld spijtig zijn als we Fellaini, Witsel en Defour moeten missen', zegt technisch directeur Domique D'Onofrio. 'Normaal gezien kunnen we daar niks tegen beginnen, maar we wachten af. Ze moeten eerst en vooral in de selectie zitten. Daarna zoeken we wel naar oplossingen.'

Huub Stevens, de trainer van Kompany bij Hamburg, liet al weten dat de vrijgave van zijn Belgische international voor Peking onbespreekbaar is. 'Maar de clubs zijn verplicht om hun speler te laten gaan', zegt De Sart. 'Dat is de regel van de FIFA. Maar het is nog elf maanden vooraleer de Spelen beginnen. Misschien speelt Vincent dan niet meer bij Hamburg.' (deg)

3 Clubs protesteren tegen uitstellen competitie


Jean-Marie Philips, CEO van de voetbalbond, liet maandag weten dat de competitie volgend seizoen later van start zal gaan. Op die manier hoeven onze Jonge Duivels in Peking geen wedstrijden bij hun (Belgische) club te missen.

'Maar dat is helemaal nog niet zeker', countert Ivan De Witte, interimvoorzitter van de Profliga. 'De bevoegdheid ligt gedeeltelijk bij de Profliga. Het Uitvoerend Comité kan die beslissing overrulen, maar alleen na overleg met de Profliga en dat is niet gebeurd.'

'Het is een voorbarig standpunt. We willen onze goede wil wel tonen, maar het zal niet evident worden. We moeten eerst nagaan wat de financiële en sportieve gevolgen zijn. Clubs die geen spelers voor de beloften leveren, zouden ook weken stilliggen. Bovendien gaan de Europese competities gewoon door. Er zal nog serieus over gediscussieerd worden, maar ik denk wel dat we een oplossing zullen vinden. In principe moeten we er zeker eind november uit zijn.' Veel meer tijd is er overigens niet: voor 1 januari 2008 moet de start van de volgende competitie vastliggen. (deg)

4 Onduidelijkheid over mogelijke uitsluiting Rode Duivels

Jean-Marie Philips vertelde maandag bij RTBf-televisie dat de FIFA dreigt de Belgische ploeg uit te sluiten van internationale competities vanwege de zaak-Namen-Geel. De wereldvoetbalbond noemt dit voorbarig.

Philips, de kersverse CEO van de bond, liet weten dat hij een telefoontje had gekregen van Jerome Champagne, de rechterhand van FIFA-baas Sepp Blatter. Champagne zou laten weten hebben dat het onaanvaardbaar was dat clubs naar de rechter stappen en gedreigd hebben de Rode Duivels te verbannen. Een jaar geleden verkondigde de FIFA openlijk dat de nationale ploeg en alle Portugese clubs van internationale clubcompetities zouden uitgesloten worden als Gil Vicente naar de rechter stapte. De Portugese club wilde haar degradatie naar tweede klasse op die manier ongedaan maken en trok onder druk van de wereldvoetbalunie de klacht in.

Bij ons loopt het (nog) niet zo'n vaart. 'De FIFA volgt deze zaak nauwgezet op', klinkt het in een officiële reactie vanuit het hoofdkwartier van de FIFA. 'In dat kader onderhouden wij nauwgezette contacten met de voetbalautoriteiten in Brussel. Het is echter voorbarig welke conclusie ook te trekken. Dit is de hoogst individuele interpretatie van een privé-gesprek met de heer Philips', meldde onze bron in Zürich en voegde er aan toe dat de FIFA-top niet opgezet is met de boodschap die in ons land werd verspreid.

'Wij hebben de FIFA enkele jaren terug al laten weten dat de Belgische grondwet het onze clubs mogelijk maakt om naar de burgerrechter te stappen en de FIFA heeft dit aanvaard', aldus ex-bondsvoorzitter Jan Peeters. 'Bij mijn weten heeft de FIFA op dat punt haar houding niet gewijzigd.'

'Het dreigement is niet uitgesproken, maar hangt wel boven ons hoofd', waarschuwt De Keersmaecker vanuit Finland. 'Er zijn verscheidene telefoontjes vanuit Zürich geweest en wij hebben schriftelijk toelichting moeten geven. De FIFA begrijpt echter dat we niet anders kunnen handelen en als de affaire niet escaleert, verwacht ik ook geen gevolgen.' (fc)

5 Scheidsrechter De Bock dagvaardt bond

Er kan nog altijd een klacht bij. Nu is ook de Oost-Vlaamse ref Didier De Bock (37) officieel overgegaan tot het dagvaarden van de voetbalbond.

De Bock pikt het niet dat hij op basis van zijn leeftijd niet langer in eerste klasse mag fluiten. Hij floot vorig seizoen als stagiair acht matchen in eerste klasse. Begin dit kalenderjaar kreeg hij een aangtekend schrijven van de Centrale Scheidsrechterscommissie, waarin stond dat hij niet langer zou aangeduid worden voor de hoogste afdeling. Volgens de commissie op basis van zijn prestaties, volgens De Bock zelf was zijn te hoge leeftijd het criterium om hem niet langer in de Jupiler Liga actief te laten. De Bond heeft namelijk een leeftijdsgrens ingesteld om te kunnen promoveren naar eerste.

Scheidsrechter De Bock schakelde overigens ook het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding in.
HIER
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be