Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 maart 2003, 13:58   #21
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Ik kan wel akkoord gaan met de analyse van de Amerikaanse manier van politiek voeren maar de oplossingen die jij aanbiedt zij totaal onrealistisch! Europa is nog niet in een positie om de VS de rug toe te keren! Ik vraag mij trouwens af of andere handelspartners er een eerlijkere manier van politiek voeren op na houden!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 14:04   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Ach neen, deze thread verwijst naar een 40 bladzijden lange tekst, in het Engels, waar niets dooreengehaspeld wordt. Ik heb geprobeerd die tekst hier op de web site te plaatsen (omdat de server van mijn tekst 24 uren onbeschikbaar is) maar als ik de tekst hier plaats vallen de 101 voetnoten weg, worden de wiskundige formules onleesbaar, worden de 7 tabellen een echte puzzle, verdwijnt de grafiek, etc. Ik heb een word-versie en een html versie van de tekst. Als iemand weet hoe ik die tekst hier in leesbare vorm kan presenteren, laat hij of zij het mij weten.

S.
Zet hem op je eigen webspace en link hem hier.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 14:30   #23
DD
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Berichten: 40
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
If you can't beat them, join them
kuddebeest? gewoon de sterkste volgen? dat is het beste bewijs van persoonlijke zwakheid!!!
__________________
Wees sociaal voor de mensen die het nodig hebben en bikkelhard voor de profiteurs!!!!
DD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 14:30   #24
Jean Pierre van Rossem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Berichten: 80
Standaard

Dat is wat ik dus gedaan heb, maar mijn eigen web space is ontoegankelijk omdat mijn server VERGETEN was mijn abonnement te hernieuwen op 08.03.03. Dat heeft hij een uur geleden wel gedaan, maar het duurt 24 uur alvorens mijn web site weer toegankelijk is.

JPVR
Jean Pierre van Rossem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 14:32   #25
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Dat is wat ik dus gedaan heb, maar mijn eigen web space is ontoegankelijk omdat mijn server VERGETEN was mijn abonnement te hernieuwen op 08.03.03. Dat heeft hij een uur geleden wel gedaan, maar het duurt 24 uur alvorens mijn web site weer toegankelijk is.

JPVR
Oeps, sorry.
Ik begreep verkeerdelijk dat de server waar je de tekst afhaalde down was.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 14:44   #26
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DD
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
If you can't beat them, join them
kuddebeest? gewoon de sterkste volgen? dat is het beste bewijs van persoonlijke zwakheid!!!
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 14:46   #27
DD
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Berichten: 40
Standaard

Ik denk niet dat we de VS zomaar de rug kunnen keren, zonder zelf ten onder te gaan.

Maar inderdaad, als de VS verder deze veroverende politiek blijven verderzetten, moet Europa zich verder verenigen en eindelijk de wortels van zijn eigen economie in europees grondgebied planten.
Het kan niet zijn dat een hoog beschaafde samenleving als West-Europa (als je het zo al kan noemen), zomaar als een dom rund de kuddeleider (VS) blijft achterna lopen.

Het wordt tijd dat Europa leert zelf controle te nemen over zijn eigen economie en die economie verankert aan een stevige basis en niet aan een land dat zonder olie volledig verloren is en daardoor zich in allerlei militaire bochten moet wringen om hun leidende positie te behouden.
__________________
Wees sociaal voor de mensen die het nodig hebben en bikkelhard voor de profiteurs!!!!
DD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 15:02   #28
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Is Europa dan zonder olie ook niet verloren?
Moeten wij (als de VS dat niet voor ons willen doen), ons dan ook niet in allerlei "militaire bochten" wringen?
Daarenboven: wie is er zich in "militaire bochten" beginnen te wringen, de VS of Irak, 10 jaar geleden.
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 15:12   #29
Jean Pierre van Rossem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Berichten: 80
Standaard

Hoe wil je nu in godsnaam dat Europa zijn eigen economie onder handen neemt? Wat is dat nu voor economische nonsens? We hebben toch de EG en de Europese bank. Het gaat helemaal NIET daarom. De essentie van mijn betoog is dat de VS sedert de val van de Berlijnse Muur en het einde van de bewapeningswedloop geconfronteerd worden met een vierde structurele economische crisis van overproductie, tot uiting komend in een schaalelasticteit kleiner dan één, dus werkend onder diseconomies of scale. In mensentaal: een vermeerdering van de input van arbeid en kapitaal met b.v. 1 % leidt tot een productieverhoging met minder dan 1 %. Bij gelijke prijzen, interesten en lonen, leidt dit tot een lagere winst. Dit brengt een mechanisme van verhoogde concurrentie op gang met als inzet de verovering van de wereldmarkt. Een zwakke dollar is daarbij behulpzaam. Een gevolg is echter dat de Europese economieën - allen zeer open en aangewezen op export - op hun beurt versukkelen in overproductie. Omdat de hoogste eigenwaarde behorende bij de econometrische modellen van de West-Europese landen in absolute waarde groter dan één is, impliceert dat dat al die landen structureel zeer kwetsbaar zijn. Een exogene schok (Golfoorlog II, te lage dollar) zorgt er dan voor dat die economieën NIET terugkeren naar algemeen evenwicht, maar er steeds verder van worden verwijderd. M.a.w. zal de USA zijn structurele crisis via de Golfoorlog naar Europa exporteren. Econometristen kunnen nu al voorspellen dat die geïmporteerde vierde structurele crisis voor een drastische groeivertraging zal zorgen, loonmoderatie en sterk gestegen structurele werkloosheid. Daar draait het allemaal om in het Engelse artikel. Daar zijn GEEN oplossingen voor, tenzij dan de Europese economie structureel minder afhankelijk te maken van de Amerikaanse. Maar op een open wereldmarkt is dat dagdromerij.

JPVR
Jean Pierre van Rossem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 15:13   #30
DD
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Berichten: 40
Standaard

Dat is nu net het probleem.
De VS krijgt steeds meer en meer de controle over alle oliebronnen, wat Europa net zo afhankelijk maakt van de VS.
__________________
Wees sociaal voor de mensen die het nodig hebben en bikkelhard voor de profiteurs!!!!
DD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 15:17   #31
Jean Pierre van Rossem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Berichten: 80
Standaard

Ik ben bezig de complete Engelse tekst te linken aan een andere wevb space. Over een uur moet ik daarmee klaar zijn. Je vindt er ook een tabel over het aardolieverbruik in het totale energieverbruik voor de voornaamste landen met een evolutie tussen 1974 (de petroleum crisis) die het kapitalisme opzadelde met een derde structurele crisis van persisterende overproductie. De paragrafen 6, 7 en 8 zijn interessant om inzicht te verwerven over de mechanismen van oorlog en structurele crises. Laten we hier dus niet voortdurend naast de pot staan zeiken en eerst die tekst bekijken, dan kunnen we eindelijk zinvol en met kennis van zaken discuteren, iets wat nu NIET gebeurd.

JPVR
Jean Pierre van Rossem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 15:27   #32
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Daar zijn GEEN oplossingen voor, tenzij dan de Europese economie structureel minder afhankelijk te maken van de Amerikaanse. Maar op een open wereldmarkt is dat dagdromerij.

JPVR
Wil je dan af van die open (liberale?) markt?
Was dat dan toch niet dé oplossing van alle kwalen?
Wil je terug naar een planeconomie die toch ook niet steeds deugdelijk bleek?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 15:29   #33
vivanter007
Burgemeester
 
vivanter007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2002
Berichten: 588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Om echter tegen die "elite-power" in de vs in te gaan moet je op de verschillende gebieden sterk genoeg staan en zoals hier reeds aangehaald is Europa door zijn verdeeldheid, die op zich dan weer met de belangen van elk afzonderlijk land te maken hebben, niet sterk genoeg. De "elite-power" is immers overal aanwezig ook al is het nergens zo grootschalig en dominant als in amerika en word die ook niet altijd geleid door de joden.
Groetjes
Mee eens. Macht wordt overal omcirkeld door elites als vliegen rond een stront. Dat loopt soms uit de hand, maar hoeft niet altijd iets kwalijks te zijn, hoe lachwekkend of ergerlijk het soms ook is. Maar ook niets meer belegen en bekrompen dan conspiracytheorieën verkopen. Tijd zou ik zeggen om een paar grote wereldreizen te maken en de boel eens vanuit een ander perspectief te bekijken. De wereld huisvest heel wat meer tegenstellingen dan louter "zionisten" tegen "de rest". Ik krijg daar een ongemakkelijk gevoel bij, omdat het inderdaad weer een hele groep mensen, in dit geval Joden, in 1 kamp bij elkaar plaatst en de wereld polariseert. We moeten moeite blijven doen om aanhangers van godsdiensten en andere groeperingen in de wereld als *heterogene* groeperingen te blijven beschouwen, wat dichter bij de waarheid is en wat polarisering kan vermijden. Niet alle Joden verkiezen de aanpak van Sharon en niet alle Moslims vonden het doorboren van de wtc-torens zo'n geslaagd statement, om het even sarcastisch uit te drukken. En bovendien, er waren ook "buitenstaanders" die op 11/9 uitgelaten rondhuppelden van excitement, om uiteenlopende redenen, gaande van ontspoorde haat tot volstrekte kinderlijkheid (zoals op dagen wanneer er door onvoorziene omstandigheden geen les is op school). Het is veel te verleidelijk om de gehele mensheid in al zijn laagtes en hoogtes, in heel zijn rijkdom aan verscheidenheid, op macroschaal terug te voeren tot een handvol categoriëen. De mens is geen deel van 1 groot brein, maar de gehele mensheid wel de som of het exponent van alle menselijke breintjes bij elkaar. In die complexiteit ligt meer potentieel voor evenwicht en wijsheid dan in de vereenvoudigde versie ervan. Vandaar ook dat veel politici constant deze complexiteit willen vereenvoudigen om die soms vervloekte stabiliteit te kunnen doorbreken, anders krijgen ze niks gedaan.
Ik hoef echter geen polarisering te zien of een bevolkingsgroep te stigmatiseren om nu tegen een oorlog te zijn. Of om op mijn manier supermachten die de VN aan de kant schuiven om oorlog te voeren - en tegelijk mijn vrijheid bedreigen in hun dominantie - te boycotten op mijn bescheiden manier. Ook aarzel ik niet om de aanpak van Israel tegen de Palestijnen te bekritiseren en de niet konsekwente houding van de VS in deze te veroordelen. Ik hoop dat Bush & Rumsfeld snel van het toneel verdwijnen en dat Blair snel terugkrabbelt.
Voorts ben ik trots op de Euro als tegenhanger van de Dollar, nu zelfs sterker dan die laatste (of dat nu goed is of slecht, je m'en fou éperdument). Ik ben blij dat ik ze nu overal mee kan nemen om ze ofwel te gebruiken of in te ruilen voor lokale munteenheid, tot in China. Ik vind het fijn om uit de lucht te kunnen vallen als een winkelierster van de taxfreeshop in een of andere luchthaven niet met euros laat betalen en me vervolgens genoodzaakt te tonen een kredietkaart te verkiezen boven dollars. Ik ben geen eliteman, maar kies stelselmatig voor de deugdzame underdog. Dat zal altijd zo blijven, want ik hou van evenwicht. Ik voel me er ook goed bij dat in Europa alles geleidelijk gaat, dat men tijd gunt om zijn hersens te gebruiken, althans te trachten om dat te doen. Men kan bescheiden willen zijn, en toch trots met trots bekampen.
Als men in een benijdenswaardige positie verkeert, kan men dat eventueel ook meten aan de schenen. Als die bont en blauw beginnen zien, bedoel ik. De Franse en Duitse schenen hebben het al mogen ontgelden (het "oude" Europa), en nu ook nog de Britse ("we kunnen ook zonder").
Tenslotte ben ik het er ook mee eens (kwam eerder aan bod) dat we ons niet moeten laten obsederen door de transatlantische link en niet vergeten kijken naar het oosten. Daar bevinden zich nu ook rijzende markten die onderling nieuwe vrijhandelszones creëren en lessen trekken uit de evolutie in Japan.
__________________
KVV - VVA
Kristus voor Vivant
Vivant voor Allen
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 15:46   #34
Jean Pierre van Rossem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Berichten: 80
Standaard

Er is niet een VEELHEID aan power elites in de wereld. In feite bestaan er slechts twee waar economie, wapenindustrie en politiek zo verstrengeld zijn, nl. de USA en Israël. Dat is een OBJECTIEVE vaststelling gebaseerd op de inzichten van de Amerikaanse socioloog Charles W. Mills. Het verschijnsel van de Civilian Militarists bestaat enkel in de States en in Israël. Dat eeuwige geleuter over de "Joodse lobby" hangt me stilaan de keel uit. Er is helemaal géén Joodse lobby. Het gaat om de grootste Amerikaanse bankiers die deel uitmaken van de Amerikaanse power elite. Die hebben echt geen lobby nodig. Enfin het staat allemaal in mijn tekst en wie graag praat zonder spek op de tong die doet maar.

URL: http://www.bene.ws/capitalism/

(paragrafen 6, 7 en 8)


Mijn visie heeft NIETS te maken met enig anti-semitisme, ze is gebaseerd op concrete observatie. Maar ik verwachtte mij er wel aan dat ik die kritiek naar mijn kop geslingerd zou krijgen door mensen die nooit de sociologie van de Frankfurter Schule hebben bestudeerd en die blijkbaar vastgeroest zitten in hun eigen kleine vooroordelen.

JPVR
Jean Pierre van Rossem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 15:56   #35
Jorge
Gouverneur
 
Jorge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Locatie: Londerzeel
Berichten: 1.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Mijn visie heeft NIETS te maken met enig anti-semitisme, ze is gebaseerd op concrete observatie. Maar ik verwachtte mij er wel aan dat ik die kritiek naar mijn kop geslingerd zou krijgen door mensen die nooit de sociologie van de Frankfurter Schule hebben bestudeerd en die blijkbaar vastgeroest zitten in hun eigen kleine vooroordelen.

JPVR
Brrr, dat klinkt lekker elitair, dit alvast vooreerst, nu effe de tekst lezen.

Ja, haloo daarvoor heb ik geen tijd om dat allemaal te lezen op mijn werk, dan nog liever vastgeroest blijven in mijn kleine vooroordelen.
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 16:09   #36
Jean Pierre van Rossem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Berichten: 80
Standaard

God het is amper een tekstje van 40 bladzijden, in enkele dagen geschreven. En niemand verwacht van jou dat je dat op je werk leest: daar ben je om te werken. Mag ik je eraan herinneren dat een beknopt handboek van econometrie algauw zo'n 1200 bladzijden telt. Zal ik er je eentje meegeven om op je werk te lezen?

JPVR
Jean Pierre van Rossem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 16:23   #37
Jorge
Gouverneur
 
Jorge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Locatie: Londerzeel
Berichten: 1.364
Standaard

Moet ik nu onder den indruk zijn

Ha!! Ik lach

Dat men zich op valabele argumenten moet baseren, ok tot daar aan toe. Maar als je zo gaat beginnen met teksten van 40 blz daag ik u uit om een discussie partner te vinden met spek op zijn tong & misschien wel een varkenshaasje tussen zijn billen, wie weet?
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 16:38   #38
Jean Pierre van Rossem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Berichten: 80
Standaard

Met mensen van jouw soort valt gewoon niet te discussiëren: ofwel is wat je zegt niet goed onderbouwd, ofwel is het teveel onderbouwd, enfin dus nooit goed. Wat wil ik dan dat ik zeg? Werk op je werk in plaats van je arbeidstijd te verdoen aan het plaatsen van volstrekt lege dozen. Of is dat jouw job. Allez, succes ermee.

JPVR
Jean Pierre van Rossem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 16:40   #39
vivanter007
Burgemeester
 
vivanter007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2002
Berichten: 588
Standaard

Ik geloof in de theorie van de communicerende vaten.
De verschillende machten houden elkaar in evenwicht. VS aan de ene kant, Rusland/Frankrijk/Duitsland/China in de andere schaal, en dan de Britten wippend tussen de Amerikanen en het middelpunt.
Of drastischer: Als de Amerikaanse power elite in bad gaat zitten, is al het water eruit. Ze moeten dus wel met ons onderhandelen, al is het maar om iets meer speling te hebben.
__________________
KVV - VVA
Kristus voor Vivant
Vivant voor Allen
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 16:51   #40
Jorge
Gouverneur
 
Jorge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Locatie: Londerzeel
Berichten: 1.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Met mensen van jouw soort valt gewoon niet te discussiëren: ofwel is wat je zegt niet goed onderbouwd, ofwel is het teveel onderbouwd, enfin dus nooit goed. Wat wil ik dan dat ik zeg? Werk op je werk in plaats van je arbeidstijd te verdoen aan het plaatsen van volstrekt lege dozen. Of is dat jouw job. Allez, succes ermee.

JPVR
LoL ende Rofl

Wie zijn dan wel mijn soort mensen & je kent nu ook al mijn beroep. Proficiat aan de helderzienden onder ons!!!

Ps lees dan eens enkele posts van mij & je zal weten dat ik juist voor genuanceerde meningen ben & helemaal niet iemand ben die tegen vanalles is, integendeel.
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be