Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 maart 2003, 16:56   #41
vivanter007
Burgemeester
 
vivanter007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2002
Berichten: 588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Er is niet een VEELHEID aan power elites in de wereld. In feite bestaan er slechts twee waar economie, wapenindustrie en politiek zo verstrengeld zijn, nl. de USA en Israël. Dat is een OBJECTIEVE vaststelling gebaseerd op de inzichten van de Amerikaanse socioloog Charles W. Mills. Het verschijnsel van de Civilian Militarists bestaat enkel in de States en in Israël.
De analyse die u bij opening van deze discussie maakte, heb ik voor mezelf zonder veel spek op mijn tong ook al wel afgewogen. Daarom ben ik zeker en vast een eind met u mee.
Wat te zeggen over de inspanningen van Bush om hier onder uit te raken? Hoe ernstig moeten pogingen worden aanzien om bvb. over te schakelen naar auto's op waterstof?

Citaat:
Dat eeuwige geleuter over de "Joodse lobby" hangt me stilaan de keel uit. Er is helemaal géén Joodse lobby. Het gaat om de grootste Amerikaanse bankiers die deel uitmaken van de Amerikaanse power elite. Die hebben echt geen lobby nodig. Enfin het staat allemaal in mijn tekst en wie graag praat zonder spek op de tong die doet maar.

URL: http://www.bene.ws/capitalism/

(paragrafen 6, 7 en 8)


Mijn visie heeft NIETS te maken met enig anti-semitisme, ze is gebaseerd op concrete observatie. Maar ik verwachtte mij er wel aan dat ik die kritiek naar mijn kop geslingerd zou krijgen door mensen die nooit de sociologie van de Frankfurter Schule hebben bestudeerd en die blijkbaar vastgeroest zitten in hun eigen kleine vooroordelen.

JPVR
Ik deel met u de ergernis dat veel zaken onterecht aanzien worden als antisemitisme, dat dat een tactiek op zich lijkt te zijn soms: mensen culpabiliseren nog voor ze konden uitspreken.
Uw tekst bevat zulks niet, maar ik wees (wellicht ten overvloede) op de risico's, het voedsel dat je geeft aan simplisten, en de gevaren van veralgemening. Wat weet u over de zionistische vleugel? Op zich interesseert me dat wel, dus elke verwijzing is welkom.
Voorts corrigeer ik mijn zinswending als ware elke conspiracy theory belegen of bekrompen als: Het propageren van een conspiracy theory kan kortzichtigheid en/of polarisatie in de hand werken. Dat houdt risico's in.

Voorts wil ik u er op wijzen dat elke discussie in dit forum op de meest onverwachte momenten kan opleven en weer opflakkeren. Laat het u zeker niet frustreren, evenals minder ernstige tussenkomsten. Uit ondervinding kan ik echter wel stellen dat het verslavend is.
__________________
KVV - VVA
Kristus voor Vivant
Vivant voor Allen
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2003, 15:50   #42
Jean Pierre van Rossem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Berichten: 80
Standaard

Eigenlijk zou er een internationaal forum moeten kunnen bestaan waar menswetenschappers uit alle vakgebieden nieuwe inzichten kunnen posten die dan worden voorgelegd aan een kring van een 20-tal topwetenschappers, b.v. filosofen als Habermas, Lyotard, Rorty, Punam, Rawls, Derrida, Kuhn, Feyerabend, enzovoort tot onze eigen Etienne Vermeersch. Is het jullie ook al opgevallen dat Vermeersch heel geëngageerd pro Golfoorlog I was, maar dat we nu absoluut NIETS van hem horen m.b.t. van Golfoorlog II?

JPVR
Jean Pierre van Rossem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2003, 19:05   #43
Pat
Parlementslid
 
Pat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2003
Locatie: Bananenkoninkrijk
Berichten: 1.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Eigenlijk zou er een internationaal forum moeten kunnen bestaan waar menswetenschappers uit alle vakgebieden nieuwe inzichten kunnen posten die dan worden voorgelegd aan een kring van een 20-tal topwetenschappers, b.v. filosofen als Habermas, Lyotard, Rorty, Punam, Rawls, Derrida, Kuhn, Feyerabend, enzovoort tot onze eigen Etienne Vermeersch. Is het jullie ook al opgevallen dat Vermeersch heel geëngageerd pro Golfoorlog I was, maar dat we nu absoluut NIETS van hem horen m.b.t. van Golfoorlog II?

JPVR
Da's niet moeilijk. Indien iemand zich openlijk uitspreekt pro Golfoorlog III, dan wordt hij of zij ter plaatse neergebliksemd. Der kritiktheorie, een misbaksel von der Frankfurter SSchule, doet de rest.
__________________
http://faithfreedom.org
Pat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2003, 19:33   #44
Jean Pierre van Rossem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Berichten: 80
Standaard

Arme jongen die hier poneert dat Jürgen Habermas vergif is. Ook aan de KUL gestudeerd, ja? Habermas is een denkreus van het niveau van Kant. Met zijn allen zijn wij maar muggen aan zijn grote olifantspoot. Ik wil wel eens zien hoe de reus Pat hem onderuithaalt. Ik scherp nu al mijn pen. Want ik heb een hekel aan stompzin die gratuit wordt neergepoot zonder de geringste argumentatie.

JPVR
Jean Pierre van Rossem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 10:28   #45
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Eigenlijk zou er een internationaal forum moeten kunnen bestaan waar menswetenschappers uit alle vakgebieden nieuwe inzichten kunnen posten die dan worden voorgelegd aan een kring van een 20-tal topwetenschappers, b.v. filosofen als Habermas, Lyotard, Rorty, Punam, Rawls, Derrida, Kuhn, Feyerabend, enzovoort tot onze eigen Etienne Vermeersch.
JPVR
Om wat te doen?


Getekend,

Iemand die al op zijn twaalfde door anderen "een filosoof" genoemd werd.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 11:30   #46
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Een koffiekletske maken he
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 14:11   #47
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Eigenlijk zou er een internationaal forum moeten kunnen bestaan waar menswetenschappers uit alle vakgebieden nieuwe inzichten kunnen posten die dan worden voorgelegd aan een kring van een 20-tal topwetenschappers, b.v. filosofen als Habermas, Lyotard, Rorty, Punam, Rawls, Derrida, Kuhn, Feyerabend, enzovoort tot onze eigen Etienne Vermeersch.
JPVR
Om wat te doen?
Om misschien eens gefundeerde antwoorden te krijgen op onze baarlijke nonsens
8)
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 15:28   #48
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Eigenlijk zou er een internationaal forum moeten kunnen bestaan waar menswetenschappers uit alle vakgebieden nieuwe inzichten kunnen posten die dan worden voorgelegd aan een kring van een 20-tal topwetenschappers, b.v. filosofen als Habermas, Lyotard, Rorty, Punam, Rawls, Derrida, Kuhn, Feyerabend, enzovoort tot onze eigen Etienne Vermeersch.
JPVR
Om wat te doen?
Om misschien eens gefundeerde antwoorden te krijgen op onze baarlijke nonsens
8)
'T IS TOCH WEL GODGEKLAAAGD !

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 15:33   #49
Jean Pierre van Rossem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Berichten: 80
Standaard

Voor Superstaaf en zijn cultuur die confituur is. Kom op, grote dappere krijger, pak maar uit met om het even wat over cultuur, je zal rap eens zien wie van de twee breed hoeft uit te smeren. Die hele pedanterie van pseudo-intellectueeltjes die ook eens hun bek willen open doen maar uiteindelijk niets zinnigs te zeggen hebben komt me de strot uit. Dus Superstaaf kies maar je onderwerp, voor mijn part Oosterse tapijtkunst, de voordelen van de eugenetica, de nadelen van noem maar een sociologische, psychologische, logische, filosofische, etc. theorie. En je zal eens zien met welk gemak ik je onderuithaal. Ik laat mij geen cultuurbarbaar noemen door iemand die nog in niets heeft bewezen er zelf geen te zijn.

JPVR
Jean Pierre van Rossem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 15:53   #50
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Voor Superstaaf en zijn cultuur die confituur is. Kom op, grote dappere krijger, pak maar uit met om het even wat over cultuur, je zal rap eens zien wie van de twee breed hoeft uit te smeren. Die hele pedanterie van pseudo-intellectueeltjes die ook eens hun bek willen open doen maar uiteindelijk niets zinnigs te zeggen hebben komt me de strot uit. Dus Superstaaf kies maar je onderwerp, voor mijn part Oosterse tapijtkunst, de voordelen van de eugenetica, de nadelen van noem maar een sociologische, psychologische, logische, filosofische, etc. theorie. En je zal eens zien met welk gemak ik je onderuithaal. Ik laat mij geen cultuurbarbaar noemen door iemand die nog in niets heeft bewezen er zelf geen te zijn.

JPVR

Wat een zever.
En ik dacht dat gecultiveerde mensen dat allemaal niet nodig hebben.
Misschien is het wel eens nodig over de voordelen van stilte te filosoferen.
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 15:58   #51
vivanter007
Burgemeester
 
vivanter007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2002
Berichten: 588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Voor Superstaaf en zijn cultuur die confituur is. Kom op, grote dappere krijger, pak maar uit met om het even wat over cultuur, je zal rap eens zien wie van de twee breed hoeft uit te smeren. Die hele pedanterie van pseudo-intellectueeltjes die ook eens hun bek willen open doen maar uiteindelijk niets zinnigs te zeggen hebben komt me de strot uit. Dus Superstaaf kies maar je onderwerp, voor mijn part Oosterse tapijtkunst, de voordelen van de eugenetica, de nadelen van noem maar een sociologische, psychologische, logische, filosofische, etc. theorie. En je zal eens zien met welk gemak ik je onderuithaal. Ik laat mij geen cultuurbarbaar noemen door iemand die nog in niets heeft bewezen er zelf geen te zijn.

JPVR
Nu we weer even op dit niveau belandden, wil ik toch wel kwijt dat SuperStaaf al meermaals bewezen heeft literaire kwaliteiten te bezitten, wat onmiskenbaar wijst op een intellectueel vermogen, ongeacht de culturele inhoud. Een goede kok maakt iets lekkers met de ingrediënten die hij heeft, zo ook maalt een goed schrijver eender welke inhoud probleemloos fijn om er de juweeltjes mee te smeden die onze beschaving rijk is. Het is niet omdat men schrijver is, dat men zich aan een kwis kan wagen, maar het is ook niet omdat men veel weet, dat men er iets zinnigs mee uitvreet.
__________________
KVV - VVA
Kristus voor Vivant
Vivant voor Allen
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 15:59   #52
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Voor Superstaaf en zijn cultuur die confituur is. Kom op, grote dappere krijger, pak maar uit met om het even wat over cultuur, je zal rap eens zien wie van de twee breed hoeft uit te smeren.
Ik post alleszins geen 'artikeltjes' van 40 pagina's over mijn vakgebied.

Citaat:
Dus Superstaaf kies maar je onderwerp, voor mijn part Oosterse tapijtkunst, de voordelen van de eugenetica, de nadelen van noem maar een sociologische, psychologische, logische, filosofische, etc. theorie. En je zal eens zien met welk gemak ik je onderuithaal.
Heel bizar!
Een uitdaging tot een cultuurgevecht.

Citaat:
Ik laat mij geen cultuurbarbaar noemen door iemand die nog in niets heeft bewezen er zelf geen te zijn.
Ik kom hier enkel wat babbelen over politiek en aanverwante onderwerpen. Mij hier komen bewijzen is voor niets nodig, vooral daar mijn vakgebied niet relevant is op een politiek forum.
Ik raad je verder aan om eens goed te herlezen wat ik schreef.
Jij hebt blijkbaar lange tenen en vliegt op, als door een wesp gestoken enkel bij een vermoeden van verwijt.
Ik vind het uiterst vreemd, dat jij je bij het 'horen' van het woord cultuurbarbaar, direct omkijkt.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 16:05   #53
Pat
Parlementslid
 
Pat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2003
Locatie: Bananenkoninkrijk
Berichten: 1.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Eigenlijk zou er een internationaal forum moeten kunnen bestaan waar menswetenschappers uit alle vakgebieden nieuwe inzichten kunnen posten die dan worden voorgelegd aan een kring van een 20-tal topwetenschappers, b.v. filosofen als Habermas, Lyotard, Rorty, Punam, Rawls, Derrida, Kuhn, Feyerabend, enzovoort tot onze eigen Etienne Vermeersch. Is het jullie ook al opgevallen dat Vermeersch heel geëngageerd pro Golfoorlog I was, maar dat we nu absoluut NIETS van hem horen m.b.t. van Golfoorlog II?

JPVR
Diegene die u daar noemt staan zeker garant voor een boeiend gesprek: de ene helft is reeds lang op pensioengerechtigde leeftijd, de andere helft is overleden. Gaat ge dan aan een rondetafel zitten met tarotkaarten of zo?
__________________
http://faithfreedom.org
Pat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 16:10   #54
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Arme jongen die hier poneert dat Jürgen Habermas vergif is. Ook aan de KUL gestudeerd, ja? Habermas is een denkreus van het niveau van Kant. Met zijn allen zijn wij maar muggen aan zijn grote olifantspoot. Ik wil wel eens zien hoe de reus Pat hem onderuithaalt. Ik scherp nu al mijn pen. Want ik heb een hekel aan stompzin die gratuit wordt neergepoot zonder de geringste argumentatie.

JPVR
Ik heb eens een even Kantometrische studie verricht en dit was het resultaat :

I. Biography

•born in 1724 to a poor family in Königsberg; mother was a devout Pietist
•1755-1770: private lecturer at University of Königsberg; twice denied professorship
--Kant at age 42: "I have the fortune to be a lover of metaphysics; but my mistress has shown me few favors as yet."
•1770: named professor of logic and metaphysics at University of Königsberg
•lifelong bachelor (twice considered proposing marriage, but thought it over for so long that one woman married someone else; the other moved away), modest, physically frail, 5 feet tall. Regular habits: the "philosopher's walk" at 3:30 p.m. every day.
•1775: read translation of David Hume's works--shocked by Hume's skepticism
•1781: published The Critique of Pure Reason: "a detailed biology of thought, an examination of the origin and evolution of concepts, an analysis of the inherited structure of the mind" (Will Durant, The Story of Philosophy (1926), 202.)
•1789: thrilled by the French Revolution: "Now I can say like Simeon, 'Lord, let now Thy servant depart in peace; for mine eyes have seen Thy salvation.'"
•1794: rebuked and threatened by King Frederick William II for undermining and destroying "many of the most important and fundamental doctrines of the Holy Scripture and Christianity."
•1804: dies in Königsberg


Niet zo indrukwekkend voor een reus.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 16:48   #55
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Ik heb ook dien andere peer eens doorgelicht :


1929
Born in Düsseldorf. Father was an industrialist. Family did not resist the Nazis, and as a teenager, Habermas was part of Hitler Youth (as most were).

1945
WW II ends. Listening to Nuremberg trials on the radio revealed to Habermas the extent of the Nazi horror. He was appalled by reactions of majority of Germans that they were being victimized and by how quickly dyed-in-the-wool Nazis regained positions of leadership.

1949
Begins studying philosophy, history, psychology, and literature in Göttingen, then Bonn.

1953
Initiates a heated debate by criticizing Heidegger in a newspaper article for publishing, without comment or apology, his 1935 lectures (Introduction to Metaphysics), which include a discussion of the "inner truth and greatness" of the Nazi movement. Germany's unwillingness to come to terms with its Nazi past remains a concern of Habermas's, and he was at the center of the "Historians' Debate" (Historikerstreit) during the mid-80s regarding the uniqueness of the Holocaust (i.e., as not just another genocide).

1954
Finishes Ph.D in Bonn, with a dissertation on the German Idealist Schelling.
Works as a newspaper journalist, writing articles on social issues and intellectual trends.

1956
Becomes researcher at the Institute for Social Research (the original "Frankfurt School"), working largely on sociological analyses of the student movement. Max Horkheimer was the Institute's director; Habermas was Theodor Adorno's assistant.

1962
Publishes his "Habilitation", Structural Transformation of the Public Sphere (English 1989) which Adorno had rejected. Becomes professor of philosophy in Heidelberg.

1963
Theory and Practice (essays; English 1973)

1964
Becomes professor of sociology and philosophy in Frankfurt. Influential inaugural lecture, entitled "Knowledge and Human Interests" (1965; English 1971)

1968
Wissenschaft und Technik als Ideologie (essays; English translation: Towards a Rational Society: Student Protest, Science, and Politics, 1971)
Student protests at their highest pitch. Though he has been a long-time advocate of university democratization and sees student movement as having enormous potential to enliven the political public sphere, Habermas criticizes the activist wing of student movement for "fascist" tendencies and adolescent motivation, making him a target of left-wing attacks.

Knowledge and Human Interests (English 1971), Habermas's first sustained attempt to develop a theoretical foundation for critical theory; distinguishing three "knowledge interests" (modes of cognition): technical/predictive, practical/evaluative/interpretive, and emancipatory/reflective (for which Critical Theory and psychoanalysis are central).

1970
On the Logic of the Social Sciences (English 1988), a survey of philosophy of social sciences, as well as the initiation of influential debates with Hans-Georg Gadamer (whose "hermeneutic" approach gives too much authority to tradition) and Niklas Luhmann (whose "systems theory" treats every social act as the operation of various systems that are merely following functional imperatives of self-maintenance [autopoiesis]).

1971
Becomes director (until his resignation in 1981) of the Max Planck Institute for Research into the Conditions of Life in the Scientific-Technical World, where he establishes a team of social researches and philosophers, working on various projects, with regular visitors.

Delivers Christian Gauss Lectures at Princeton on "A Language-Theoretical Foundation for Sociology", the first systematic statement of his "universal pragmatics".

1973
Legitimation Crisis (English 1975), a criticism of "late-capitalist" attempts to suppress people's interests (for income redistribution, health care, etc.) by persuading them that these are merely private aspirations and thus not the appropriate subject of political debate. This replaces Marxist notions of "true interests" with the notion of "generalizable" interests, which can be defended in contexts of debate that are free from systematically distorted communication. (This notion anticipates his later "discourse ethics".)

Publishes essay on theories of truth, "Wahrheitstheorien" (which Habermas has insisted not be translated), the essay in which Habermas lays the groundwork for his discourse theory. Includes the view, which he later rejected, that consensus under idealized conditions can operate as a criterion for truth (the notorious "consensus theory of truth").

1976
On the Reconstruction of Historical Materialism (essays; partial translation in Communication and the Evolution of Society 1979). The writings of the period 1974-80 focus on social evolution, developmental psychology (especially moral development and the development of communicative competencies), and universal pragmatics, many of which were collected in Vorstudien und Ergänzungen zur Theorie des kommunikativen Handelns ("Studies for and Elaborations of the Theory of Communicative Action"; 1984).

1981
Theory of Communicative Action, 2 volumes (English 1984 [vol. 1] and 1987 [vol. 2])

Resigns as Director of Max Planck Institute. Visiting professorship in Berkeley.

1982
Becomes professor of philosophy in Frankfurt again, with Axel Honneth as his assistant.

1983
Moral Consciousness and Communicative Action (essays; English 1989), the first statement of "discourse ethics," or what he now calls "the discourse theory of morality".

1985
Philosophical Discourse of Modernity: Twelve Lectures (English 1987). Here, by way of a discussion of Hegel, Nietzsche, Horkheimer/Adorno, Heidegger, Derrida, and Foucault, Habermas tries to defend the "enlightenment project" by showing that modernity can acknowledge that reason is inescapably situated in history, society, the body, and language - without having to relinquish the idea that the pursuit of universal validity brings with it the critical transcendence of our current views of the true, the good, and the beautiful.

1986
Delivers Tanner Lectures on "Law and Morality".

Receives major five-year grant, which Habermas uses to fund a research project on philosophy of law and democratic theory, involving inter alia Günther, Maus, Forst, Wingert, and Peters. This gives rise to Between Facts and Norms (in 1992).

1988
Postmetaphysical Thinking (essays; English 1992), which includes (1) several defenses of "detranscendentalized" and "postmetaphysical" reason against postmodernism, (2) an important essay on Mead and the social nature of subjectivity, and (3) several essays on philosophy of language.

1989
The fall of the Berlin wall transforms the German political landscape, and throws the German Left into disarray. This is soon followed by increasing number of attacks on ethnic minorities in Germany. Long a vocal critic of German nationalism, [size=6]Habermas becomes an advocate of multiculturalism[/size] and a transformed immigration and refugee policy. He rejects a requirement of cultural assimilation in favor of a liberal policy of political integration ("constitutional patriotism").

1991
Erläuterungen zur Diskursethik (essays; English: Justification and Application, 1993).
Past as Future (English 1994), a book-length interview on German unification, the Gulf War, Germany's relationship to its Nazi past, refugee policy, and European integration.

1992
Faktizität und Geltung (English: Between Facts and Norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and Democracy 1996), which defends the idea that laws (and public policies) that are legitimately ratified in a constitutional democracy serve to bridge the gap between (1) the need for stability and efficiency in complex societies and (2) the critical demands embodied in ideals of justice, equality, and autonomy. Many have viewed Habermas's emphasis on "(1)" as a shift to the right, away from his earlier commitments to democratizing institutions and redistributing power away from administrative bureaucracy. Whatever truth of this charge, Habermas continues to locate the sources of legitimacy for a democratic order outside the official contexts of the legislature and bureaucracy, in what he calls the "public sphere" (Öffentlichkeit) of open, unrestricted, and informal (in the "lifeworld") debate about what the right thing to do is.

1994
Becomes emeritus professor at Frankfurt; begins annual 8-week visiting appointment at Northwestern University.

1996
The Inclusion of the Other: Studies in Political Theory (essays; English 1998), containing the 1995 debate (in Journal of Philosophy) with John Rawls, as well as pieces on human rights, the future of the nation-state, and deliberative democracy (clarifying and extending Between Facts and Norms).




Belooft ook al niet veel goeds ...

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 16:48   #56
Jean Pierre van Rossem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Berichten: 80
Standaard

Als dat het enige is wat u over Immanuel Kant kunt vertellen, dan hou ik het hier wel voor bekeken. Ik laat jullie gewoon verder keuvelen aan de toog van jullie forum. En sorry, voor dergelijke cafépraat voel ik me inderdaad iets te goed.

JPVR
Jean Pierre van Rossem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 17:33   #57
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

Weer een miskend genie!
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 17:52   #58
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Waar is onze revolutionaire fierheid gebleven, waar onze revolutionaire vuist. De geschiedenis is niet aan labbekakkers als Thepiano en zijn bourgeois vriendjes, de geschiedenis hoort de revolutionairen toe, de Ernesto's Che Guevarra onder ons!


JPVR
Waar is het gebleven...
Eens zien.
Neem iedereen zijn BMW, FERRARI (!), GSM etc.. eens af.
Dan krijg je je revolutie.
Godsdienst is al lang niet meer de opium voor het volk.
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2003, 12:54   #59
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Als dat het enige is wat u over Immanuel Kant kunt vertellen, dan hou ik het hier wel voor bekeken. Ik laat jullie gewoon verder keuvelen aan de toog van jullie forum. En sorry, voor dergelijke cafépraat voel ik me inderdaad iets te goed.

JPVR
Spijtig.
Ik had anders eens graag van een specialist vernomen hoe hij de haalbaarheid van het economische model van Vivant inschatte (basisinkomen etc.)
Uiteraard niet enkel met econometrische cijfers en formules voor de 'happy few', maar ook een vertalingske naar de taal die wij hier allemaal min of meer begrijpen.
Een gemiste kans.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2003, 21:10   #60
torvicx
Provinciaal Statenlid
 
torvicx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 651
Standaard

Tsssssss Jean Pière van Rossem ligt er voor mij , waar blijft het revolutionair élan, de krachtdadigheid, ..... Zijn ruggergraat is gebroken, arm forum wat doen we zonder conceptualisten als hem .......De man die zijn volk leerde bakzeil te halen is niet meer .....salut, en stuur een kaartje naar Leuven Centraal .....ze vragen zich af waar je blijft ......
__________________
God is een coctail, ieder proeft wat die wil,
en atheisten zijn geheelonthouders....
http://www.stupidarab.com/index.html

http://agnostic.org
torvicx is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be