Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Nu breken met de USA.
1. Ja. 3 10,00%
2. Ja, maar enkel als de volledige EU breekt met USA. 0 0%
3. Ja, maar enkel als Benelux breekt met USA. 0 0%
4. Ja, maar enkel als de UK ook breekt. 0 0%
5. Neen. 21 70,00%
6. Neen, maar diplomatiek trachten USA te bereken. 0 0%
7. Prins Laurent for president. 6 20,00%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 november 2018, 12:40   #21
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 13.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Arabieren leven nog in de middeleeuwen en voor onze begrippen zijn de regimes daar moraalbarbaren.
Toch is het Amerika die al jaren Saoedie Arabië steunt met wapenverkoop voor miljarden dollars en
ook Poetin steun Syrië en Iran.
Beide zijn zij de hofleveranciers van oorlogen in die regio.
Niet selectief blind zijn, aub.
Ook Spanje levert wapens aan het regime aldaar, en ook België, via FN Herstal.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 12:50   #22
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Inderdaad. Europa zou sancties dienen op te leggen aan de VS voor het breken van een internationaal akkoord goedgekeurd door de VN. De rollen omdraaien.
Grapjas.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 13:04   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.942
Standaard

Straks hebben we met iedereen gebroken, behalve misschien Papoea-Nieuw-Guinea.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 14:17   #24
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Klopt, 't is te zeggen, ze kunnen het wel, maar het zou niet mogen.
Ze kunnen het omwille van hun politieke/militaire/economische dominantie.
Ik ben zeker geen goedprater van de VS, ik vraag mij alleen af: mocht er een ander land de supermacht zijn, zou het dan beter zijn?
Neem nu Rusland, zouden we willen dat die de dominante macht in de wereld is?
Of Israël?
Of om het even welk land eigenlijk?
Macht corrumpeert, en om het even welk land domineert, het zal niet eerlijk zijn.
Ik volg jouw redenering. Ik heb ook geen oplossing. Mij lijkt het voor ons land het beste om overeen te komen met de rechtstreekse buurlanden, inclusief de UK. Ons land heeft reeds onder Frans, Nederlands en Duits bewind gestaan. Er is zelfs een periode geweest dat ons land zelf een wereldmacht was. De geschiedenis wijst inderdaad uit dat de dominantie corrumpeert en perverteert.

In de UK heerst er meer dan ooit in het Britse imperium een machtsvacuüm door hun Brexit-gedoe. Dit Brexit-gedoe is geen antwoord aan de verzuchting van het Brits gepeupel. Het Brits gepeupel wil minder bureaucratie, minder migratie en meer welvaart. Door het Brexit-gedoe krijgen ze het tegenovergestelde. Ons land kan een rol spelen in de patstelling van het Brexit-gedoe. Dit is de start van de aanpak van de illegalen op weg naar Engeland op ons grondgebied.

De dag van vandaag speelt ons land een grote rol in het beleid van Brussel; waar internationaal het EU beleid mee bedoeld wordt. Wat mij betreft mag ons land een beetje meer durf aan de dag leggen in hun rol die we spelen in het EU beleid. Brussel, waarmee ik de EU bedoel is de facto de vazalstaat van de USA. Brussel ligt in ons land en wij gedragen ons te geknecht ten aanzien van de grootste wereldmacht ( = momenteel de USA).
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 8 november 2018 om 14:18.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 14:21   #25
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Straks hebben we met iedereen gebroken, behalve misschien Papoea-Nieuw-Guinea.
België heeft reeds voor een groot stuk gebroken met Papoea-Nieuw-Guinea.



Er bestaan serieuze veiligheidsproblemen in Papoea-Nieuw-Guinea, in het bijzonder in de steden. Port Moresby is een van de gevaarlijkste plaatsen ter wereld. Het is daarom onontbeerlijk de reis goed voor te bereiden en opvang ter plaatse en transport op voorhand te regelen. Stap niet zomaar in een taxi aan de luchthaven, maar regel een ‘pick-up’ door uw hotel of gastgezin.


Op 15 juni 2018 riep Eerste Minister O’Neill de noodtoestand uit in de provincie Southern Highlands, nadat rellen uitbraken ten gevolge van een beslissing van de National Court inzake de laatste nationale verkiezingen. Deze noodtoestand zou 9 maanden duren.
Net zoals voor de rest van PNG is uiterste voorzichtigheid geboden in deze provincie.


Wij raden u aan het onderdeel “gezondheid en hygiëne” van dit reisadvies goed te lezen, de site te consulteren op http://www.who.int/topics/cholera/en/ en eventueel uw reisplannen op basis hiervan te herzien. Het is aangeraden de Ambassade van België in Canberra te raadplegen of de ereconsul van België in Mort Moresby in te lichten over uw reisplannen.


https://diplomatie.belgium.be/nl/Die...a_nieuw_guinea

Het is afwachten hoe de toestand van Papoea-Nieuw-Guinea evolueert. Indien het blijkt een gefaalde staat te worden zal ons land er verder mee breken.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 8 november 2018 om 14:21.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 14:33   #26
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Mijn 'nee' antwoord toegelicht.

Europa onderschat haar eigen mogelijkheden, haar potentiële macht, haar potentiële rol in de wereld. Het wordt klein gehouden door de VS in de eerste plaats op dit moment. De VS vreest Europese onafhankelijkheid net zoals de Sovjets dat deden. In plaats van te breken met de VS zou Europa er eens moeten aan denken de rollen om te draaien en de VS in te schakelen in haar eigen geostrategische belangen. En dit in evereenstemming met het internationaal recht, niet als een Rogue continent dat de wereld bullied into submission zoals de VS dat doen.

Sinds meer dan een halve eeuw heeft Europa geleerd gekregen dat het een beschermheer nodig heeft. Dat het dient te kiezen tussen een uit het oosten of het westen. Wordt het niet tijd eens op te breken met die slavenmentaliteit? Europa hoeft helemaal niet te kiezen tussen oost en west. Het hoeft met niemand te breken. Degenen die ons wil verplichten te breken met handelspartners dient erop gewezen te worden dat Europa geen orders meer zal aanvaarden van vreemde mogendheden.

De enquête stelt een dubbelzinnige vraag mijns inziens, want niet willen breken met de VS betekent niet noodzakelijk niets willen veranderen in de relatie met de VS.
Hier sluit ik mij honderd % bij aan.

Niet kiezen voor kamp VS, niet kiezen voor kamp Rusland, wél kiezen om terug de positie te veroveren van weleer.

Uiteraard hoeft dat niet in de weg te staan aan een bondgenootschap met de VS, maar dit als gelijkwaardige partners en niet als schoothondje.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 15:11   #27
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Mijn 'nee' antwoord toegelicht.

Europa onderschat haar eigen mogelijkheden, haar potentiële macht, haar potentiële rol in de wereld. Het wordt klein gehouden door de VS in de eerste plaats op dit moment. De VS vreest Europese onafhankelijkheid net zoals de Sovjets dat deden. In plaats van te breken met de VS zou Europa er eens moeten aan denken de rollen om te draaien en de VS in te schakelen in haar eigen geostrategische belangen. En dit in evereenstemming met het internationaal recht, niet als een Rogue continent dat de wereld bullied into submission zoals de VS dat doen.

Sinds meer dan een halve eeuw heeft Europa geleerd gekregen dat het een beschermheer nodig heeft. Dat het dient te kiezen tussen een uit het oosten of het westen. Wordt het niet tijd eens op te breken met die slavenmentaliteit? Europa hoeft helemaal niet te kiezen tussen oost en west. Het hoeft met niemand te breken. Degenen die ons wil verplichten te breken met handelspartners dient erop gewezen te worden dat Europa geen orders meer zal aanvaarden van vreemde mogendheden.

De enquête stelt een dubbelzinnige vraag mijns inziens, want niet willen breken met de VS betekent niet noodzakelijk niets willen veranderen in de relatie met de VS.
Hoe pas je jouw visie concreet maken in casus Swift ? Ga je als EU Swift de verplichting opleggen alle transacties met Iran te faciliteren zoals de EU wenst ? Hoe ga je die verplichting afdwingen ? Wat ga je als EU ondernemen als EU bedrijven getroffen worden door de unilaterale sancties van de USA die in weerwil zijn van het EU beleid ?
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 8 november 2018 om 15:11.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 15:15   #28
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
2

En dan zijn er mensen die zo graag uit de EU willen stappen...
Nee, eendracht maakt macht.
Hoog tijd dat we eens laten zien wie we zijn.
Heel de EU is eigenlijk, of zou eigenlijk een pak sterker dan de VS horen te zijn. Inwoners, economie.
Maar op dat vlak heeft de EU nu wel al een serieuze vooruitgang gemaakt.
We zijn op de goede weg.
Er is nog heel veel te doen aan de EU zelf, het draait nog niet zoals het zou moeten, maar Rome hebben ze ook niet op één dag gebouwd.

Breken met de VS ?
Neen.
Breken met China of Rusland of SA ?
Neen.

Banden, contacten onderhouden is beter dan te breken met iemand.
Je moet daarvoor niet per sé doen wat zij willen dat wij doen.
Eens we sterk genoeg staan zullen ze wel wat anders praten.
Er lijkt mij een verschil tussen contacten onderhouden en bedrijven sancties laten te ondergaan. Het kan niet zijn dat de USA meer macht heeft over EU bedrijven dan de EU zelf.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 15:18   #29
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Er is nooit een purge geweest zoals in oost Europa toen de Sovjets zich dienden terug te trekken.
In Oost Europa is er ook amper een "purge" geweest toen de Oost-Europese landen braken met de USSR. Merkel is hiervan het levende bewijs.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 23:26   #30
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Hoe pas je jouw visie concreet maken in casus Swift ? Ga je als EU Swift de verplichting opleggen alle transacties met Iran te faciliteren zoals de EU wenst ? Hoe ga je die verplichting afdwingen ? Wat ga je als EU ondernemen als EU bedrijven getroffen worden door de unilaterale sancties van de USA die in weerwil zijn van het EU beleid ?
Dat is een hele boterham. Ik zal proberen kort te antwoorden.

Swift is een privé bedrijf. Maar met een quasi monopolie op een taak die eigenlijk overheden dient toe te komen. Zolang SWIFT zich neutraal gedraagt zou dit echter niet zo'n probleem zijn. Maar ondertussen is duidelijk dat SWIFT die task niet overeenkomstig haar eigen doelstellingen aan het vervullen is. Legale actie kan overwogen worden. Politieke druk net zoals de VS deed. Als de VS sancties wil opleggen aan SWIFT Dan kan men tegensancties overwegen (of daar evenzeer mee 'dreigen'). SWIFT volgt hier de rogue natie en zou daar niet mee mogen weggeraken om verschillende redenen. Op langere termijn duentveurooa werk te maken van een alternatief voor SWIFT indien de onzekerheid rond dit bedrijf niet kan opgelost worden. Eerder toonde SWIFT zich ook al onbetrouwbaar en op andere plaatsen is men reeds aan andere oplossingen aan het werken. Ik ben voorstander van een banktransactie systeem onder supervisie van de VN maar met duidelijke regels zodat het niet kan gebruikt worden om landen af te persen of er economische oorlog tegen te voeren. SWIFT in Amerikaanse handen is eigenlijk ongehoord. Het is teleurstellend datvervtot nu toe zo weinig verontwaardiging in Europa getoond werd. Misschien wordt er achter de schermen gewerkt aan een oplossing. Als men de situatie laat zoals ze is geeft men ook alle recht aan Iran zelf uit het nucleair verdrag te stappen. Maar dat is natuurlijk net waar de VS en Israël op hopen. Het zou een volgend opstapje naar escalatie zijn.

Europa heeft veel meer slagkracht als men zou denken om de VS op andere ideeën te brengen. Men dient het gewoon te durven. Europa kan asymmetrisch reageren in een handelsoorlog. Tegenmaatregelen dienen zo uitgezocht te worden dat ze op lange termijn Europese onafhankelijkheid ten goede komen. Geef wat militaire contracten aan Europese bedrijven ipv de VS industrie bijvoorbeeld. De F35 lijkt me een mooie kandidaat. Dat was sowieso een slechte beslissing mijns inziens. Het is maar een voorbeeld. Alle domeinen waar de VS een zekere hegemonie heeft over Europa komen in aanmerking in feite. De VS verwachten niet dat Europa echt zal durven terug slaan.

In feite is de VS hier de staat die zich buiten de wet zet. Internationale instanties zouden dus aan de kant van Europa dienen te staan. Doen ze dat niet dan wordt tenminste duidelijk waar hun loyaliteit ligt en kunnen alternatieven gezocht worden. Ik zou de VS rechtzaken aandoen voor illegale maatregelen.

Goud repatriëren naar Europa. Nog zoiets. Dat dient in eigen beheer te zijn als we serieus willen genomen worden.

...
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2018, 23:40   #31
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.430
Standaard

Voor België zou het goed zijn SWIFT niet weg te jagen. Europa straalt wereldwijd vertrouwen uit indien het wil. Iets wat de VS niet meer doen. Europa zou SWIFT ertoe dienen te brengen haar neutraliteit ook effectief te handhaven. Wat de VS nu doen met SWIFT is eigenlijk ook een aanval op Europa. Meer dan een belediging is dit. Indien Europa het goed speelt kan het hier de kaarten omdraaien echter. Deze situatie biedt in feite kansen aan Europa om een belangrijke speler te worden waar de wereld naar kijkt om de vrede en orde te bewaren. Meer en meer zijn de militaire aspecten zowiezo overroepen in de internationale gemeenschap in dit nucleaire tijdperk. De vraag is of Europa er klaar voor is. Ik merk hier op dit forum toch ook nog veel noodzaak voor afkicken van een koude oorlogscomplex. Bij Europese politici en in de media bestaat hetzelfde probleem. Toch denk ik dat het onvermijdelijk is dat Europa wakker zal worden. Ik denk en hoop dat de pogingen het continent te knechten door de oude methode van de koude oorlog zullen mislukken. We dienen niet mee te gaan in angststrategieën.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 november 2018 om 23:41.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 00:02   #32
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Er lijkt mij een verschil tussen contacten onderhouden en bedrijven sancties laten te ondergaan. Het kan niet zijn dat de USA meer macht heeft over EU bedrijven dan de EU zelf.
Daar kan ik je volledig in volgen.
Aan Europese bedrijven heeft de VS niets te commanderen.
Ook geen santies op te leggen of hen het leven zuur te maken als ze bvb wel nog banden onderhouden met landen die de VS boycotten.

Maar de grote macht die de VS eens had, is nu al serieus aan het afbrokkelen.
Ook op economisch vlak.
Vroeger was het daar alleen maar de dollar die telde, die tijd is nu ook al bijna voorbij. De Yen en de Euro zijn er nu ook.

Trump is nu wel aan het blaffen gelijk een wilde hond, maar blaffende honden bijten niet.
Hij weet maar al te goed dat hij ons ook nodig heeft.
Ook China als hij niet wil dat er een pak producten heel wat duurder gaan worden voor de doorsnee Amerikaan.
Maw, zijn inporttaxen waar hij nu mee bezig is, zullen door het Amerikaanse volk betaald worden, of toch voor een groot deel en bovendien zal hij het ook wel voelen aan zijn export.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 00:11   #33
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik zie niet in hoe België of de EU kunnen breken met Saudi-Arabië zonder te breken met de USA.....
Niet alleen dat.

Olie, speelt ook een rol in heel 't verhaal me dunkt.
Bovendien zit er geld in SA, en daar wil ook iedereen maar al te graag een graantje van meepikken.
Weet je nog van die mogelijke investering in België ?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150504_01662541
En nu in Oostende.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06...engstuk-van-h/

Dat speelt ook allemaal mee en kan je niet zo maar negeren.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 00:29   #34
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Maar geen kwaad woord over Saudi-Arabië, zeker?
Je weet wel, dat land dat in zijn consulaat kritische journalisten vermoordt en in stukjes hakt.
Die hypocrisie hangt mijn keel uit.

Een mss dom, voorbeeldje:

Alleen daarvoor, uit gerechtigheid (om het zo eventjes te noemen) zouden we bvb de banden kunnen breken met SA.
Maar... SA wou juist een voor een paar miljard investeren in ons land.

Wij breken de banden, en SA investeert die miljarden dan maar in Nederland die zijn banden niet verbroken heeft.
Bovendien zit nu Herstal met een kater op de koop toe.

Zie je het probleem ?

Wij proberen het spelletje eerlijk te spelen, en zetten SA onder druk, en Nederland, die het niet doet, die wordt er dan nog voor beloond ook en wij extra gestraft omdat Herstal (FN) niet meer kan & mag leveren aan SA.

Wat ga je dan zeggen ?
Hypocrisie maakt spijtig genoeg deel uit van het spelletje, maar dat is al altijd zo geweest. Alles draait rond geld & macht. (spijtig genoeg)
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 13:56   #35
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat is een hele boterham. Ik zal proberen kort te antwoorden.

Swift is een privé bedrijf. Maar met een quasi monopolie op een taak die eigenlijk overheden dient toe te komen. Zolang SWIFT zich neutraal gedraagt zou dit echter niet zo'n probleem zijn. Maar ondertussen is duidelijk dat SWIFT die task niet overeenkomstig haar eigen doelstellingen aan het vervullen is. Legale actie kan overwogen worden. Politieke druk net zoals de VS deed. Als de VS sancties wil opleggen aan SWIFT Dan kan men tegensancties overwegen (of daar evenzeer mee 'dreigen'). SWIFT volgt hier de rogue natie en zou daar niet mee mogen weggeraken om verschillende redenen. Op langere termijn duentveurooa werk te maken van een alternatief voor SWIFT indien de onzekerheid rond dit bedrijf niet kan opgelost worden. Eerder toonde SWIFT zich ook al onbetrouwbaar en op andere plaatsen is men reeds aan andere oplossingen aan het werken. Ik ben voorstander van een banktransactie systeem onder supervisie van de VN maar met duidelijke regels zodat het niet kan gebruikt worden om landen af te persen of er economische oorlog tegen te voeren. SWIFT in Amerikaanse handen is eigenlijk ongehoord. Het is teleurstellend datvervtot nu toe zo weinig verontwaardiging in Europa getoond werd. Misschien wordt er achter de schermen gewerkt aan een oplossing. Als men de situatie laat zoals ze is geeft men ook alle recht aan Iran zelf uit het nucleair verdrag te stappen. Maar dat is natuurlijk net waar de VS en Israël op hopen. Het zou een volgend opstapje naar escalatie zijn.
Als de EU zichzelf serieus neemt dan laten ze Swift het USA bankverkeer afsluiten en laat legt ze beslag op alle tegoeden van American citizens en Amerikaanse bedrijven.

Het is inderdaad een probleem dat Swift een quasi monopolie heeft. Deze problemen vindt je ook terug bij de afhandeling van debetkaarten en kredietkaarten. Ik persoonlijk ben voorstander om deze activiteiten te nationaliseren. Zeker nu GDPR de overheden streng aan banden legt hoe ze mag omgaan met persoonlijke gegevens. Eerst dient er wel een uitbreiding te komen van GPDR naar professionele bedrijven en niet-publieke bedrijven. De praktijk wijst uit dat de overheden scrupuleuzer omgaan met het recht op privacy dan (buitenlandse) sociale media bedrijven.

Ik deel het standpunt dat de goudreserves van Fort Knox naar Europa gerepatrieerd dienen te worden.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 9 november 2018 om 14:01.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 14:03   #36
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Een mss dom, voorbeeldje:

Alleen daarvoor, uit gerechtigheid (om het zo eventjes te noemen) zouden we bvb de banden kunnen breken met SA.
Maar... SA wou juist een voor een paar miljard investeren in ons land.

Wij breken de banden, en SA investeert die miljarden dan maar in Nederland die zijn banden niet verbroken heeft.
Bovendien zit nu Herstal met een kater op de koop toe.

Zie je het probleem ?
Als je daar een probleem ziet dan ben je een gewetenloze kapitalist die vergaat in zijn eigen vadsigheid. De waarheid is dat wij in het land van overvloed leven. Wij kunnen zonder de miljarden van SA. Er is hier veel vet op de soep. Dat vet afromen en een beetje bovendrijven uit onze zelfgenoegzaamheid gaat ons algemeen welzijn ten goede komen.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 9 november 2018 om 14:04.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 14:07   #37
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Niet alleen dat.

Olie, speelt ook een rol in heel 't verhaal me dunkt.
Bovendien zit er geld in SA, en daar wil ook iedereen maar al te graag een graantje van meepikken.
Weet je nog van die mogelijke investering in België ?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150504_01662541
En nu in Oostende.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06...engstuk-van-h/

Dat speelt ook allemaal mee en kan je niet zo maar negeren.
In GH Luxembourg is bijna de helft van de banksector in handen van Qatar. In ons land zitten wij ook de SA investeringen met open armen te ontvangen. De waarheid is dat wij die niet nodig hebben en onze overheden deze kunnen blokkeren.

Toen Fortis ten val kwam was er sprake dat het Libische investeringsfonds de bank ging redden. Dat was voor de val van Kadafi.

Ware het niet voor de USA waren de huizen Al Tani en Al Saud reeds lang door incest en stammenstrijd ten val gekomen.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 14:11   #38
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Voor België zou het goed zijn SWIFT niet weg te jagen. Europa straalt wereldwijd vertrouwen uit indien het wil. Iets wat de VS niet meer doen. Europa zou SWIFT ertoe dienen te brengen haar neutraliteit ook effectief te handhaven. Wat de VS nu doen met SWIFT is eigenlijk ook een aanval op Europa. Meer dan een belediging is dit. Indien Europa het goed speelt kan het hier de kaarten omdraaien echter. Deze situatie biedt in feite kansen aan Europa om een belangrijke speler te worden waar de wereld naar kijkt om de vrede en orde te bewaren. Meer en meer zijn de militaire aspecten zowiezo overroepen in de internationale gemeenschap in dit nucleaire tijdperk. De vraag is of Europa er klaar voor is. Ik merk hier op dit forum toch ook nog veel noodzaak voor afkicken van een koude oorlogscomplex. Bij Europese politici en in de media bestaat hetzelfde probleem. Toch denk ik dat het onvermijdelijk is dat Europa wakker zal worden. Ik denk en hoop dat de pogingen het continent te knechten door de oude methode van de koude oorlog zullen mislukken. We dienen niet mee te gaan in angststrategieën.
Wat onder meer ontbreekt aan Europa is een gezicht dat het Buitenlands beleid weerspiegeld. Europa lijkt gewoon geen stem te hebben.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 09:19   #39
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.430
Standaard

Citaat:
President Macron of France has just suggested that Europe build its own military in order to protect itself from the US, China and Russia. Very insulting, but perhaps Europe should first pay its fair share of NATO, which the U.S. subsidizes greatly!
Dit is een tweet van Trump van gisteren. Zouden de Europese leiders eindelijk genoeg ervan hebben om gebullied te worden door de VS? Tussen de lijnen kan je ook lezen dat de VS vrezen dat Europa zijn eigen defensie begint op zich te nemen. De VS wil meer NATO uitgaven. Dat is goed voor de VS defensie industrie. Wat heeft Europa daaraan? Weinig als je ziet dat er VS zich ondertussen terugtrekken uit nucleaire verdragen die de veiligheid van Europa garandeerden. Dit alles gebeurt ondertuseen zonder zelfs de verbloemde vriendelijke aal van andere VS leiders. M'n en laat Europa continu blijken naar een sub continent te zijn van het VS imperium. En als dan een Europees leider, van een eens trotse nature zoals Frankrijk, een beetje weerwerk durdft bieden dient sarcdirectvde kop worden ingedrukt.

Macron heeft groot gelijk in deze zaak. Hopelijk slaagt hij erin verder te komen dan mooie woorden. Dat zal niet fenakjelijk zijn. Ook in Europa zelf zijn er veel VS assets die de Europese onafhankelijkheid en ontwikkeling tegen werken. In die zin vertrouw ik NATO ook niet.

Waarom zegt Trump niet iets in de aard van "Goed Europa dat jullie jullie eigen defensie in handen willen nemen zodat wij het niet hoeven te doen"? De VS zullen er alles aan doen hun controle over Europa niet te verliezen.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 10:00   #40
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.430
Standaard

Sorry voor de taalfouten hierboven

Dit is een tweet van Trump van gisteren. Zouden de Europese leiders eindelijk genoeg ervan hebben om gebullied te worden door de VS? Tussen de lijnen kan je ook lezen dat de VS vrezen dat Europa zijn eigen defensie begint op zich te nemen. De VS wil meer NATO uitgaven. Dat is goed voor de VS defensie industrie. Wat heeft Europa daaraan? Weinig als je ziet dat er VS zich ondertussen terugtrekken uit nucleaire verdragen die de veiligheid van Europa garandeerden. Dit alles gebeurt zonder zelfs de verbloemde vriendelijke taal van vroegere VS leiders. Trump laat Europa continu blijken naar een sub continent te zijn van het VS imperium. En als dan een Europees leider, van een eens trotse natie zoals Frankrijk, een beetje weerwerk durft te bieden dient dat direct de kop te worden ingedrukt.

Macron heeft groot gelijk in deze zaak. Hopelijk slaagt hij erin verder te komen dan mooie woorden. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Ook in Europa zelf zijn er veel VS assets die de Europese onafhankelijkheid en ontwikkeling tegen werken. In die zin vertrouw ik NATO ook niet.

Waarom zegt Trump niet iets in de aard van "Goed Europa dat jullie jullie eigen defensie in handen willen nemen zodat wij het niet hoeven te doen"? De VS zullen er alles aan doen hun controle over Europa niet te verliezen.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be