Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2013, 13:07   #41
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Willem I was een ondernemer en een slecht boekhouder.
Hij deed veel voor bedrijven en en het verbeteren van de infrastructuur.
Nederland was door en na de Franse tijd bankroet.
Dus uit een lege kas kun je weinig betalen.
Toen de Fransen vertrokken waren behoorde Nederland tot één van de armste landen in Europa zover ik weet.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 1 december 2013 om 13:07.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 13:11   #42
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Nederland was feitelijk al zo goed als failliet bij z'n aantreden. Nadat de Fransen vertrokken waren meen ergens gelezen een staatsschuld van meer dan 200%?
Een fiks leger er op nahouden op oorlogssterkte, twee oorlogen voeren, plus het beleg van Antwerpen, zal eveneens flink geholpen hebben richting een faillissement.

Toen ze hem hierheen wilden halen wisten ze niet eens waar hij zat, na al z'n omzwervingen door Europa. Uiteindelijk wisten ze hem op te sporen ergens in Engeland.
Hij wilde regeren en had wel de ambities om koning te willen worden, maar zag dat laatste in eerste instantie niet zondermeer zitten. Bang dat hij z'n hand zou overspelen in wat vanouds een republiek was.
Binnen de voormalige republiek zou het er nooit van gekomen zijn dat de Oranjes een dergelijke macht gekregen zouden hebben.
Feitelijk kreeg hij z'n kans daar de Hollanders genoeg van alle ellende hadden, Franse tijd en daarvoor. Ze wilden rust.

De Oranjes op zich zijn altijd vrij handig geweest. Op kritieke momenten zie je ze in beeld komen.
De Hollanders vallen op zulke momenten op ze terug, waar de Oranjes gebruik van weten te maken. Voor WOII was hun populariteit sterk tanende. Het werd kritiek en hadden de Hollanders weer achter zich

Uiteindelijk werd het een monarchie, maar in wezen bleef toch meer een verlengde van het oude stadhouderschap. Min of meer zoiets als een republikeinse monarchie
Een werkelijke monarchie is het nooit geworden, een burgertoestandje dat zich de allure aan wilde meten van een monarchie.
Omhoog gevallen op klompen in een wereldje waar ze eigenlijk niet thuishoorden. Mogelijk een reden dat Hollanders ze wel kunnen pruimen en ergens wel het besef
hebben dat het eveneens boeren op klompen zijn zoals zij zelf.

Ook inhoudelijk gezien is bijvoorbeeld het Belgische vorstenhuis meer een monarchie dan het Nederlandse vorstenhuis.
De Belgische koning is o.a. opperbevelhebber bij het leger en neemt in die functie deel aan belangrijke Nato overlegvormen.
Bij ons mag de koning, als hij dat wil, nog wel voor de vorm een uniform dragen bij sommige gelegenheden, maar alleen een uniform zonder onderscheidingstekens.
Tijdens het laatste bezoek aan de Antillen, inspectie militairen, werd hem dit overigens verboden door Rutte.
Het is de boerenmentaliteit van Willem l geweest dat hij zich in het zuiden niet kon handhaven.
Ik moet daarom toch wel mijn bewondering uitspreken voor het huidige koningshuis der Belgen,vanaf de eerste koning af hebben zij dit gevoel wel gehad tot nu toe. De situatie in België is tamelijk complex te noemen
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 december 2013 om 13:13.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 13:24   #43
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Vooral in Limburg zit het trauma diep over deze historische figuur.
Bedoelt ge Nederlands of Belgisch Limburg ?

Ga daar eens nader op in....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 13:26   #44
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Maar in ''ons'' geschiedeniscurriculum dient nog immer geleerd dat ''we'' bevrijd zijn van de duivelse Hollanders.
Hebt gij dat zo geleerd in het middelbaar ??
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 13:29   #45
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Met Walen gesport in het verleden in Frankrijk, nooit aan hen gemerkt wat ik hier soms hier lees.
Spreek een redelijk mondje Frans, maar niet goed genoeg. Verstond ik Franse instructies onvoldoende kwamen ze me te hulp .. in het Nederlands.
Wij nodigden hen uit om te eten en zij ons. Gezellige lui waar we het goed mee konden vinden. Maar misschien heeft het ook wel iets met gezamenlijk sporten te maken?
En UW ervaringen met de Vlamingen in het echte leven?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Wat ik inderdaad ook wel denk is dat Walen gewoonweg niet geïnteresseerd zijn in Nederland. Ze hebben geen last van ons en vinden het wel best.
Hebben de Vlamingen er wel last van?
En ik bedoel niet de nonsens die ge op dit forum leest, natuurlijk.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 december 2013 om 13:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 13:37   #46
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het is de boerenmentaliteit van Willem l geweest dat hij zich in het zuiden niet kon handhaven.
Ik moet daarom toch wel mijn bewondering uitspreken voor het huidige koningshuis der Belgen,vanaf de eerste koning af hebben zij dit gevoel wel gehad tot nu toe. De situatie in België is tamelijk complex te noemen
Dat ze zich al die tijd hebben weten te handhaven is zeer zeker best wel knap. Met name zoals het er nu voorstaat.
Feitelijk zouden we ze zelfs een stuk behendiger kunnen noemen dan de Oranjes.

Boerenmentaliteit van Willem 1 en de rest van de Oranjes? Mogelijk tekent dit het verschil hoe men in het zuiden en in het noorden tegenover deze twee typen monarchiën staat?
Zuidelijke Nederlanden gesteld op allure. In de Noordelijke Nederlanden, doe naar gewoon, een boer net als wij en anders gaat je kop eraf.

Ook Alex lijkt er wel kaas van gegeten te hebben. Vermoed een doelbewuste strategie om zich op te stellen, in een tijd van crisis, dichtbij en onder het volk.
Zijn op zich kleine dingen, maar spreken vooral nu aan. Hoogheid of wat dan ook hoef je hem niet mee aan te spreken. Wil je hem aanspreken als Willem, no problem.
Buitengewoon handig z'n zet op de Antillen bij die demonstranten. Hij stapte plotseling uit en ging (amicaal) in gesprek met hen over problemen op de Antillen.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 13:39   #47
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Jazeker. De Waalse kant heeft hetzelfde geschiedenis curriculum voor wat betreft 1815-1831, maar..

...In het Franstalige geschiedenis onderwijs heeft de geschiedenis van Frankrijk tevens een zeer dominante plaats. Walen zien zichzelf allereerst als lid van de wereldwijde Franstalige gemeenschap, en dáárna als Belg.
Hebt gij dan zowel in het Nederlandstalig als in het Franstalig onderwijs gezeten vermits ge de vergelijking kunt maken...?

Citaat:
De Vlaming is (voor door zichzelf) veroordeeld tot ''Belg'' zijn, en lieden die vinden dat ze eerder Vlaming zijn roepen vaak grote weerstand op bij medevlamingen. Laat staan degenen die een fusie met Nederland bepleiten.

De Vlaamse ontvoogdingsstrijd is nog lang niet gestreden.
Het probleem is de onbekwaamheid en onnozelheid van de louter vanuit de onderbuik, en dus niet rationeel, reagerende Vox Populi. Grootnederlandisme is iets voor een kultureel bewuste elite die zijn geschiedenis kent. Dat zal dus nooit een meerderheid kennen. Tenzij er een "mediakampagne" van gemaakt wordt én inderdaad het onderwijs terzake wordt aangepast.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 13:45   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Men wilde in ieder geval van Willem af. Dat men daarnaast tevens aan het knokken ging maakte duidelijk dat binnen het koninkrijk blijven er niet meer inzat.
Ofwel, zelfstandig verder gaan, dan wel aangesloten bij een ander land.
Neen, men wilde ook niet van Willem af. Wat de toenmalige Zuid-Nederlandse toplaag wou, was hoogstens een bestuurlijke scheiding van de Nederlanden maar dan wel onder dezelfde kroon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 13:49   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Nederland was feitelijk al zo goed als failliet bij z'n aantreden. Nadat de Fransen vertrokken waren meen ergens gelezen een staatsschuld van meer dan 200%?
Een fiks leger er op nahouden op oorlogssterkte, twee oorlogen voeren, plus het beleg van Antwerpen, zal eveneens flink geholpen hebben richting een faillissement.
Vergeten we trouwens niet dat Willem een heel groot deel van zijn eigen kapitaal belegde in Nederlandse infrastructuurwerken. Met zijn gelden werden bijvoorbeeld een aantal kanaalprojecten uitgewerkt. Hij wordt niet voor niets de "kanalenkoning" genoemd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 13:50   #50
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederland is al 400 jaar onafhankelijk en Vlaanderen moet nog onafhankelijk worden.
Ge gaat daarbij voorbij aan de mate waarin Vlaanderen of de Zuidelijke Nederlanden in die 400 jaar beperkte autonomie hadden.
Citaat:
Deze 400 jaar overheerst worden en achterstelling, heeft een diepgewortelde jaloezie en minderwaardigheidsgevoel veroorzaakt.
Dat poets je niet in een generatie weg.
Dat is een veronderstelling die ge nooit kunt hard maken. De werkelijkheid is dat de meesten niet de minste notie hebben wat er die 400 jaar gebeurde omdat het hen niet interesseert.
De groot deel der tieners in Duitsland weet zelfs nauwelijks Hitler te situeren en er is geen enkele reden om te veronderstellen dat het bij ons anders is.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 december 2013 om 13:53.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 13:50   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het is de boerenmentaliteit van Willem l geweest dat hij zich in het zuiden niet kon handhaven.
Ik moet daarom toch wel mijn bewondering uitspreken voor het huidige koningshuis der Belgen,vanaf de eerste koning af hebben zij dit gevoel wel gehad tot nu toe. De situatie in België is tamelijk complex te noemen
De Coburgs hebben dan ook alle trekken van kameleon: omwille van het geld kronkelen ze zich in om het even welke positie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 13:52   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is een veronderstelling die ge nooit kunt hard maken. De werkelijkheid is dat de meesten niet de minste notie hebben wat er die 400 jaar gebeurde omdat het hen niet interesseert.
Dit gaat niet over besef, maar over een diepgewortelde mentaliteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 14:01   #53
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Die link werkt niet.

De opgevraagde pagina werd niet gevonden.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 december 2013 om 14:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 14:04   #54
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Precies of de onderdrukking door de Franstaligen was zoveel beter...

Willem I deed tenminste inspanningen om de Vlaamse economie terug op gang te trekken door de bouw van verschillende kanalen, verharden van bestaande wegen en het bouwen van nieuwe, het stichten van de Nederlandse Bank om geld te lenen aan mensen die een eigen bedrijf wouden oprichten, het oprichten van de Nederlandse Handelsmaatschappij om de economieën van De Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden op elkaar af te stellen, het stichten van een nieuwe universiteit in Gent, ...

Wat deden onze Waalse "weldoeners"? Hongersnood in Vlaanderen: Leer Frans en kom werken voor uw eten...
Kortom, Willem kreeg stank voor dank.

Spijtig dat niet alle van zijn onderdanen even verlicht waren als de verlichte despoot.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 14:12   #55
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En UW ervaringen met de Vlamingen in het echte leven?

Hebben de Vlamingen er wel last van?
En ik bedoel niet de nonsens die ge op dit forum leest, natuurlijk.
Met Vlamingen in ons team gewerkt die hier waren komen wonen. Geen enkel probleem, prima ervaringen.

Een negatieve ervaring zeer zeker een keer opgedaan, tijdens een stage in Frankrijk.

Contact met een aantal Walen was uitstekend op de mat, ook naast het sporten. Kwamen elkaar vaker tegen op stages.
Nodigden elkaar uit om soms gezamenlijk ergens te eten of ontbijten. Toffe gasten en kan zeker zeggen dat sport soms verbroederd.
De taal was geen enkel probleem, mauwden in een hutspot van Frans en Nederlands met elkaar.
Namen ze een keer te pakken, ging natuurlijk over eten. Wat eten jullie Hollanders dan wel?
Oké, dan zullen we voor jullie koken wat wij normaal thuis eten. Wat ze niet wisten, wij hadden een beroepskok in ons midden

Er waren op een keer enkele Vlamingen, één bleef continue zeiken en treiteren. Besloten hem gewoonweg te negeren.
Een grote Waal, zo sterk als een beer, werd het spuugzat en sprak hem erop aan, nogal vrij zacht uitgedrukt, de volgende was die Vlaming vertrokken.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 14:18   #56
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit gaat niet over besef, maar over een diepgewortelde mentaliteit.
Waarbij ge dus het bestaan van deze mentaliteit bevestigt ?:
Citaat:
Nederland is al 400 jaar onafhankelijk en Vlaanderen moet nog onafhankelijk worden.
Deze 400 jaar overheerst worden en achterstelling, heeft een diepgewortelde
jaloezie en minderwaardigheidsgevoel veroorzaakt.
Dat poets je niet in een generatie weg.
Dat is een interessante veronderstelling, maar:

1. Dan zou ik graag het bestaan daarvan cijfermatig aangetoond zien.

2.
De verklaring daarvoor, zo deze mentaliteit al bestaat, lijkt mij natte vingerwerk en iets wat ge nooit wetenschappelijk gaat kunnen aantonen.
(Hint: Geschiedenis en psychologie zijn weldegelijk wetenschappen.)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 december 2013 om 14:20.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 14:29   #57
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Maar in ''ons'' geschiedeniscurriculum dient nog immer geleerd dat ''we'' bevrijd zijn van de duivelse Hollanders.
Blijkt dat ook uit het geschiedenishandboek dat gij gebruikt op school, Jan ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 december 2013 om 14:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 14:31   #58
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Coburgs hebben dan ook alle trekken van kameleon: omwille van het geld kronkelen ze zich in om het even welke positie.
Doet er daarentegen niets aan af dat ze buitengewoon behendig zijn geweest om zich te kunnen handhaven. Onze boer lukte het van geen meter.
Vermoed dat de Oranjes in een vergelijkbare situatie als in België het niet gered zouden hebben en vastgelopen zouden zijn.
De enige van de Oranjes die ik een kans zou geven zou mogelijk Bea kunnen zijn.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 14:41   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Doet er daarentegen niets aan af dat ze buitengewoon behendig zijn geweest om zich te kunnen handhaven.
Niet echt, het is vooral te danken aan het VK dat Leopold I zich als koning heeft kunnen waarmaken. Daarnaast zijn er erna maar weinig problemen geweest die zouden geleid kunnen hebben tot aftreden of tot afschaffing van de monarchie in België.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2013, 14:57   #60
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet echt, het is vooral te danken aan het VK dat Leopold I zich als koning heeft kunnen waarmaken. Daarnaast zijn er erna maar weinig problemen geweest die zouden geleid kunnen hebben tot aftreden of tot afschaffing van de monarchie in België.
Als een monarchie in zulk een complexe situatie als in België weet te overleven vereist dit volgens mij echt wel een grote dosis aan behendigheid.
Zie ik de Oranjes niet nadoen.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be