Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 mei 2018, 20:55   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Kijk, en dat is een veel eerlijkere verhandeling van het concept dan "ik niet want ik ben te belangrijk".
Dat was ironisch he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 21:03   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
Er zijn slaven nodig Patrick, dat u daar niet aan gedacht heeft.
Ja, dat is waar onze voorvaderen ingetrapt zijn (en de Amerikanen ook). Maar dat is nu het geval niet meer. Onze economie is nu (of binnenkort) niet meer arbeids-begrensd, maar resource-begrensd. Arbeid is in overvloed aanwezig en zal in het algemeen naar nul gaan als prijs (sommige zeldzamere bekwaamheden zullen eerder naar heel hoog gaan, zoals voetballers en zo).

Onze voorvaderen die kolonies hadden veroverd, dachten dat het lokale volk ook een resource was van goeiekope arbeid, niet beseffende dat ze daardoor infeite veel macht gaven aan een potentiele vijand zonder een manier om daar de controle over blijven te houden, uit een soort van overmoedige grootheidswaanzin. Die lokale bevolkingen waren immers ook opgebouwd uit mensen, en die mensen waren uiteraard even bekwaam in principe dan zij. Door die mensen, in plaats van hun aantallen tot nul te herleiden en zich tevreden te stellen met het veroverde grondgebied, aan te wenden als goeiekope slaven, kweekte men ze aan, terwijl die mensen natuurlijk een bron van haat zouden hebben jegens ons: maw, we prepareerden perfect onze vijanden in plaats van ze te elimineren wanneer we konden - denkende dat we altijd wel de bovenhand zouden hebben, wat bijzonder racistisch en overmoedig was: die anderen waren perfect intrinsiek even bekwaam om ons uit te moorden op een zekere dag, dan wij toen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 21:19   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Zelfs als we stellen dat het leven veel beter zou zijn met 100 keer minder inwoners (op zichzelf al niet vanzelfsprekend, want er zou bijvoorbeeld veel minder technologische vooruitgang en veel minder geproduceerde cultuur zijn, en hetzelfde niveau van wereldwijde infrastructuur onderhouden wordt onhoudbaar, dus er komen vanzelf een hoop gebieden die niet of veel minder door mensen gebruikt worden, mensen gaan toch bij elkaar in steden wonen en de gevoelsmatige ruimtewinst is uiteindelijk maar klein), het zou absoluut niet per persoon 100 keer beter zijn.
Ten eerste hebben we geen enkele ecologische belemmering meer qua consumptie. Technologische vooruitgang hoeft ook niet snel te gaan. Het gros van de technologische vooruitgang wordt trouwens economisch opgepeuzeld doordat het moeilijker en moeilijker wordt om met meer en meer mensen de levensstandaard van zeg maar 10 jaar geleden te bekomen, terwijl het aanbod aan grondstoffen niet proportioneel toeneemt.

Voor energie opwekking volstaat de goeie ouwe steenkool centrale bijvoorbeeld. Alle "vooruitgang" in hernieuwbare bronnen en zo is nergens meer nodig voor. We moeten geen zuiniger auto's meer uitvinden en dergelijke meer.

Citaat:
Zeker niet als we de methode afschieten gebruiken. Als ik van mijn 100 meest nabije kennissen en familieleden opeens de enige overgeblevene ben ga ik daar niet bepaald vrolijk van worden.
Uiteraard, dat is de reden waarom we moeten beginnen met die die het "verste" van ons zijn. De sterkste clans zullen winnen, de zwaksten, armsten, domsten, vriendelijksten, .... zullen geelimineerd worden. Het is geen willekeurig prunen. Ik denk bijvoorbeeld aan gerichte artificiele virussen en dergelijke, die hele bevolkingen kunnen uitroeien, terwijl ze mensen met specifieke karakteristieken (een clan) niet raken - of omgekeerd.

Citaat:
Dus het is vanuit het oogpunt van de mensheid als geheel geen goed voorstel. Er is gespreid over iedereen geen netto gelukswinst. Het zou hooguit vanuit het oogpunt van de overgebleven mensen een goed voorstel kunnen zijn (als ze een beetje goed kunnen speed-rouwen).
Maar de mensheid is bij definitie "de overgeblevenen", want de doden behoren er niet toe, net zoals de nooit-geborenen.

Citaat:
Maar, en daar zit hem de kink, als ik een kans van 99% heb om dood te gaan is mijn verwachte winst negatief, want in 99% van de gevallen ben ik dood en in het overgebleven procentje misschien iets gelukkiger.
Maar aangezien uw "ongeluk" niet telt in die 99%, want dan maak je geen deel uit van de mensheid, is het enkel dat gelukkiger zijn in die 1% die genormaliseerd wordt tot 100% van de mensheid die telt, en dan merk je wel degelijk dat de mensheid gelukkiger zou zijn (wel geen 100 keer meer, dat geef ik gul toe).

Citaat:
Dus zonder overleefgarantie is het voor niemand een goede deal. De enige theoretische optie is daarom volkerenmoord, de zwaarst bewapende 70 miljoen schieten de rest af.
Je begint het te snappen.


Citaat:
Eerlijk gezegd denk ik niet dat ze dat zouden winnen, dus er is niemand op de wereld die bij welke versie van dit plan dan ook gebaat is.
Nu niet meer, toegegeven. Tenzij we leep zijn, en als we ons vergissen, is het niet erg want dan zijn we dood, en als we dood zijn is niks erg. Dat is net precies het punt: in de mate dat lijden erg is, is dood zijn niet erg. Gelukkig maar want we gaan allemaal dood op een dag. Het is de Epicuristische versie van de improbability drive: als ik dood ben, behalve wanneer ik een beter leven zal hebben, dan zal ik enkel maar een beter leven meemaken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 mei 2018 om 21:25.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 04:42   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Als ik van mijn 100 meest nabije kennissen en familieleden opeens de enige overgeblevene ben ga ik daar niet bepaald vrolijk van worden.
Dat is eigenlijk wel een heel sterk argument. Als ik even nadenk, dan moet ik toegeven dat indien ik voor de keuze sta om mogen, zeg maar, alle Chinezen, Indiërs en Afrikanen (zeg maar, om te beginnen) hun dood te vieren op voorwaarde dat ik ook mijnen oudste kwijt ben, ik eerder geneigd zou zijn het offer af te slaan...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 05:47   #65
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is eigenlijk wel een heel sterk argument. Als ik even nadenk, dan moet ik toegeven dat indien ik voor de keuze sta om mogen, zeg maar, alle Chinezen, Indiërs en Afrikanen (zeg maar, om te beginnen) hun dood te vieren op voorwaarde dat ik ook mijnen oudste kwijt ben, ik eerder geneigd zou zijn het offer af te slaan...
Da's dan misschien (maar niet noodzakelijk altijd) een gemiste opportuniteit volgens mij.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 06:08   #66
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Da's dan misschien (maar niet noodzakelijk altijd) een gemiste opportuniteit volgens mij.
Het zou de druk op het milieu sterk doen afnemen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 08:20   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Da's dan misschien (maar niet noodzakelijk altijd) een gemiste opportuniteit volgens mij.
Inderdaad, het is zo een typisch Nash evenwicht: hoewel het beter zou zijn om het te doen, doet ge het niet, omdat het in uw eigen nadeel is van het te doen. The tragedy of the commons.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 08:24   #68
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

en niemand, maar dan ook niemand in heel de draad die een beetje begrip op brengt voor het feit hoe ergerlijk dat t is als de bomma altijd loopt te zagen dat ge teveel games speelt en beter buiten zou gaan spelen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 08:43   #69
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en niemand, maar dan ook niemand in heel de draad die een beetje begrip op brengt voor het feit hoe ergerlijk dat t is als de bomma altijd loopt te zagen dat ge teveel games speelt en beter buiten zou gaan spelen.
... met uw riot gunneke...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 08:47   #70
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en niemand, maar dan ook niemand in heel de draad die een beetje begrip op brengt voor het feit hoe ergerlijk dat t is als de bomma altijd loopt te zagen dat ge teveel games speelt en beter buiten zou gaan spelen.
De bomma is gewoon jaloers omdat ze niet kan gamen, en loopt dus maar te zagen. Daar valt niet veel begrip voor op te brengen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 09:50   #71
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is eigenlijk wel een heel sterk argument. Als ik even nadenk, dan moet ik toegeven dat indien ik voor de keuze sta om mogen, zeg maar, alle Chinezen, Indiërs en Afrikanen (zeg maar, om te beginnen) hun dood te vieren op voorwaarde dat ik ook mijnen oudste kwijt ben, ik eerder geneigd zou zijn het offer af te slaan...
Eens te meer zou je willen beslissen over het leven en lot van anderen. Jezelf nomineer je evenwel nooit.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 09:52   #72
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is eigenlijk wel een heel sterk argument. Als ik even nadenk, dan moet ik toegeven dat indien ik voor de keuze sta om mogen, zeg maar, alle Chinezen, Indiërs en Afrikanen (zeg maar, om te beginnen) hun dood te vieren op voorwaarde dat ik ook mijnen oudste kwijt ben, ik eerder geneigd zou zijn het offer af te slaan...
en als t over uwe jongste zou gaan?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 09:55   #73
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en als t over uwe jongste zou gaan?
Geen kompassie met die bleiters. Dura Lex Sed Lex.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:04   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en als t over uwe jongste zou gaan?
't is een lastig joenk.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:05   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Eens te meer zou je willen beslissen over het leven en lot van anderen. Jezelf nomineer je evenwel nooit.
Dat is de aard van het leven he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:05   #76
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
't is een lastig joenk.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:08   #77
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ik
Dus zonder overleefgarantie is het voor niemand een goede deal. De enige theoretische optie is daarom volkerenmoord, de zwaarst bewapende 70 miljoen schieten de rest af.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je begint het te snappen.
Even for the record: Die zin was bedoeld om aan te tonen hoe compleet absurd op elke manier het voorstel is. Als genocide op ongekende schaal jouw standaard is voor "je begint het te snappen" dan is deze zin geen compliment.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is eigenlijk wel een heel sterk argument. Als ik even nadenk, dan moet ik toegeven dat indien ik voor de keuze sta om mogen, zeg maar, alle Chinezen, Indiërs en Afrikanen (zeg maar, om te beginnen) hun dood te vieren op voorwaarde dat ik ook mijnen oudste kwijt ben, ik eerder geneigd zou zijn het offer af te slaan...
Fijn om te horen. Er zit toch nog een greintje menselijkheid in. Niet heel veel, als die andere "het merendeel van de mensheid" je niets doen, maar toch wat.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:15   #78
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Even for the record: Die zin was bedoeld om aan te tonen hoe compleet absurd op elke manier het voorstel is. Als genocide op ongekende schaal jouw standaard is voor "je begint het te snappen" dan is deze zin geen compliment.



Fijn om te horen. Er zit toch nog een greintje menselijkheid in. Niet heel veel, als die andere "het merendeel van de mensheid" je niets doen, maar toch wat.
wat is het meest menselijk Bovenbuur?

de globale bevolkingsaanwas faciliteren met de garantie dat de planeet het niet overleeft, of contempleren over onmenselijke alternatieven?

is de conclusie dat de soort 'mens' bijzonder negatief is voor moeder aarde en de andere soorten zo verkeerd eigenlijk?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:26   #79
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Even for the record: Die zin was bedoeld om aan te tonen hoe compleet absurd op elke manier het voorstel is.
Dat mijn voorstel onhaalbaar is op planbare manier, is natuurlijk evident. Dat wil niet zeggen dat het a priori een slecht idee zou zijn.

Citaat:
Als genocide op ongekende schaal jouw standaard is voor "je begint het te snappen" dan is deze zin geen compliment.
Als ik voorstel om 99% van de wereldbevolking af te maken, is dat dan niet automatisch "genocide" ? Mijn punt is gewoon dat genocide een goeie zaak zou zijn (voor zij die overblijven) ; niet dat het een haalbaar plan is.

Beschouw het als iets gelijkaardigs met "laten we allemaal dezelfde taal spreken". Dat is ook iets dat niet haalbaar is, maar een goed idee zou zijn in zekere opzichten.

Citaat:
Fijn om te horen. Er zit toch nog een greintje menselijkheid in. Niet heel veel, als die andere "het merendeel van de mensheid" je niets doen, maar toch wat.
Die notie van "menselijkheid", die erin zou moeten bestaan het leuk te vinden dat willekeurige anderen leven en daarvoor te willen ijveren, is toch een stuitend idioot idee, nee ? Mijn gans punt is nu net precies dat dat een bijzonder dom idee is. Het is namelijk in perfecte tegenspraak met wat ons van prokaryoot tot mens heeft gemaakt. Wij hebben onszelf totaal afgesloten, met onze "menselijkheid", van de meest fundamentele aspecten van het leven, en zijn dan verwonderd dat het niet loopt zoals we zouden dromen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 mei 2018 om 10:30.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 12:06   #80
regor
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2015
Berichten: 233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Te traag en te duur aan kogels. Tegen dat ge er 20 000 afgelapt hebt, hebben de Indiers en de Chinezen er 20 000 bijgekweekt. Niet te doen op die manier.
De bevolkingstoename is meer dan 200000 per dag.
Rond 1945 waren er nog 2,5 miljard mensen.
55 Miljoen stierven in de oorlog.
Om de wildgroei te stoppen zal vroeg of laat de natuur een handje toesteken, door voedselgebrek en een waaier van epidemieën. Als de aarde leeg gegeten is, zullen de mensen nog elkaar opeten.
Na vele duizenden jaren, eindelijk eens een planeet, zonder naakte aap.
regor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be