Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2016, 05:43   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard Geen internering meer voor banale feiten

BRON

Detail tekst:

Citaat:
Enkel feiten die een aantasting van de fysieke of psychische integriteit veroorzaken, kunnen nog aanleiding geven tot internering. Wie een relatief licht misdrijf pleegt, zoals een diefstal, zal niet meer in aanmerking komen voor internering.
Er is natuurlijk verschil in misdaden plegen maar dat belet niet dat het steeds een misdrijf blijft.

Een groot verschil bestaat er tussen iemand die van de honger een appel uit een winkel steelt of iemand die een ander mens zijn nek even gaat oversnijden.

Het blijft beiden fout

Misschien, héééééél misschien zet het wel aan tot minder gevangenissen bijbouwen?

Meer woorden ga ik er niet aan 'vuil'maken maar met enige graagte verwijs ik naar mijn onder schrift van onze 'vriend' Confucius.

Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2016, 09:30   #2
Patrice
Gouverneur
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 1.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Er is natuurlijk verschil in misdaden plegen maar dat belet niet dat het steeds een misdrijf blijft.

[...]

Meer woorden ga ik er niet aan 'vuil'maken maar met enige graagte verwijs ik naar mijn onder schrift van onze 'vriend' Confucius.

Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
En waar wordt er gezegd dat er niet meer gestraft zal worden?
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2016, 10:05   #3
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
BRON

Detail tekst:



Er is natuurlijk verschil in misdaden plegen maar dat belet niet dat het steeds een misdrijf blijft.

Een groot verschil bestaat er tussen iemand die van de honger een appel uit een winkel steelt of iemand die een ander mens zijn nek even gaat oversnijden.

Het blijft beiden fout


Misschien, héééééél misschien zet het wel aan tot minder gevangenissen bijbouwen?

Meer woorden ga ik er niet aan 'vuil'maken maar met enige graagte verwijs ik naar mijn onder schrift van onze 'vriend' Confucius.

Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Straffen op de juiste wijze opleggen lijkt me volledig in de lijn met wie een appel blijft stelen, anders aan te pakken dan wie iemand de keel over snijdt, dus wat is eigenlijk uw stellingname dan?

Laatst gewijzigd door alice : 1 oktober 2016 om 10:08.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2016, 13:16   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.384
Standaard

We onthouden, de laatste vijftig jaar zijn er veel mensen geïnterneerd voor banale feiten.

Leve Belgie, jarenlang opgesloten in de gevangenis voor banale feiten.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2016, 15:20   #5
Patrice
Gouverneur
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 1.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We onthouden, de laatste vijftig jaar zijn er veel mensen geïnterneerd voor banale feiten.

Leve Belgie, jarenlang opgesloten in de gevangenis voor banale feiten.
Wat zijn concreet die "banale feiten" waarvoor ze "jarenlang opgesloten" waren?
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2016, 16:58   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We onthouden, de laatste vijftig jaar zijn er veel mensen geïnterneerd voor banale feiten.

Leve Belgie, jarenlang opgesloten in de gevangenis voor banale feiten.
Wel, die conclusie moet ik ook trekken, als ik die berichten hoor.

Als dat klopt, dan is dat toch wel een dikke schande.

Even een bijkomend verhaaltje, omdat sommigen precies niet weten wat internering is.
Neem een oudje van 80 jaar die erg seniel van geest is, maar nog fysiek sterk vb. dat ze nog makkelijk een kilometer kan wandelen met een tas in haar hand. Wel zo seniel dat ze van de wereld niet meer weet: ze herkent haar eigen kinderen niet meer, ze beseft niet dat ze niet gewoon langs de kant van de straat mag plassen, ze begrijpt het concept winkel niet meer als een plaats waar je moet betalen voor wat je meeneemt.

Wel, dat wijveke kan dus in het vb. hierboven twee misdrijven plegen: openbare zedenschennis en diefstal.
Toch zal ze niet veroordeeld worden, omdat ze niet vatbaar (meer) is voor toerekening.
Het enige dat de rechter kan doen, is een internering uitspreken.

Maar welke uil van een procureur brengt dat wijveke voor de rechtbank ? Waarom zorgt hij er niet voor dat via ocmw enz. er wat betere opvang is. (ja, ok, misschien omdat de kinderen niets willen spenderen van haar spaarboekje, omwille van de erfenis ...)

Internering moet voorbehouden worden voor zware zotten. Die ook niet toerekeningsvatbaar zijn, maar wel vb. een verkrachting plegen.
Die gasten horen achter gesloten deuren, met psychiatrische verzorging. En mogen pas vrijkomen als ze genezen verklaard worden; zelfs al duurt dat 50 jaar, zelfs al duurt dat 75 jaar ... (en de psychiater die die genezing verklaart, moet daarvoor wel verantwoordelijk blijven: ttz hij moet zorgvuldig handelen, en bij onzorgvuldig handelen verantwoordelijk zijn voor de gevolgen ...)
In de mate van het mogelijke moet internering voorkomen worden, door tijdig over te gaan tot collocatie.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 09:54   #7
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
BRON

Detail tekst:



Er is natuurlijk verschil in misdaden plegen maar dat belet niet dat het steeds een misdrijf blijft.

Een groot verschil bestaat er tussen iemand die van de honger een appel uit een winkel steelt of iemand die een ander mens zijn nek even gaat oversnijden.

Het blijft beiden fout

Misschien, héééééél misschien zet het wel aan tot minder gevangenissen bijbouwen?

Meer woorden ga ik er niet aan 'vuil'maken maar met enige graagte verwijs ik naar mijn onder schrift van onze 'vriend' Confucius.

Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Internering is geen straf, Confucius heeft hier niks mee te maken.

En ja, als je in België geïnterneerd wordt, kan je jarenlang binnenblijven voor zelfs een eenvoudige diefstal zonder geweld...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 11:00   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Internering is geen straf, Confucius heeft hier niks mee te maken.

En ja, als je in België geïnterneerd wordt, kan je jarenlang binnenblijven voor zelfs een eenvoudige diefstal zonder geweld...
Yep, blijkbaar.
Maar ook voor een moord, na drie dagen vrijkomen, als de psychiater je genezen verklaart.

Dat zit ingebakken in dat systeem.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 12:11   #9
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Yep, blijkbaar.
Maar ook voor een moord, na drie dagen vrijkomen, als de psychiater je genezen verklaart.

Dat zit ingebakken in dat systeem.

.
In theorie is dat inderdaad mogelijk. In de praktijk gebeurt dat evenwel niet.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 12:30   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Yep, blijkbaar.
Maar ook voor een moord, na drie dagen vrijkomen, als de psychiater je genezen verklaart.

Dat zit ingebakken in dat systeem.

.
Weinig waarschijnlijk.

Wat ik wel heb weten gebeuren, dat was iemand die door de commissie vrijgelaten was, hij zat op een terras een colatje te drinken terwijl er binnen iemand politie belde voor een brieventas die verdwenen was. Die agenten controleren van iedereen aanwezig de pas, en hij kreeg de boeien aan en werd afgezet in de Begijnenstraat. Zes maand wachten om opnieuw voor de commissie te verschijnen en dan terug buiten mogen, zes maanden bak voor niets.

Goed systeem dat.

En dan verschieten dat mensen van razernij zotte stoten uithalen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 14:25   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
In theorie is dat inderdaad mogelijk. In de praktijk gebeurt dat evenwel niet.
Ik dacht hetzelfde voor wie een zwanworst gepikt had in den Aldi.

Blijkt dus niet te kloppen.

Wie waren de vorige ministers van justitie ? De godverdomse uilskuikens !!

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 14:29   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Weinig waarschijnlijk.

Wat ik wel heb weten gebeuren, dat was iemand die door de commissie vrijgelaten was, hij zat op een terras een colatje te drinken terwijl er binnen iemand politie belde voor een brieventas die verdwenen was. Die agenten controleren van iedereen aanwezig de pas, en hij kreeg de boeien aan en werd afgezet in de Begijnenstraat. Zes maand wachten om opnieuw voor de commissie te verschijnen en dan terug buiten mogen, zes maanden bak voor niets.

Goed systeem dat.

En dan verschieten dat mensen van razernij zotte stoten uithalen.
Ik denk dat ge wat dooreen aan het slagen zijt.
Als ge genezen zijt, dan zijt ge genezen.
Dan kan men je niet meer opsluiten op basis van het vonnis van de internering.

Maar 't zal wel een verdiende straf geweest zijn, aangezien gij hem kende ...
(joke hé ...
ik ben voorstander van een strenge justitie, maar ze moet wel rechtvaardig zijn; en voor niet gewelddadige of niet te asociale feiten zelfs vrij tolerant ...)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 15:34   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik dacht hetzelfde voor wie een zwanworst gepikt had in den Aldi.

Blijkt dus niet te kloppen.
Die realiteit is al lang gekend bij de mensen die die materie volgen. Het is ook logisch: internering kan/kon uitgesproken worden voor eender welke feiten, en is van nature uit van onbepaalde duur. Lees: zolang je niet 'genezen' zijt, blijf je binnen, ongeacht de feiten die je gepleegd hebt.

Citaat:
Wie waren de vorige ministers van justitie ? De godverdomse uilskuikens !!

.
Het gaat om rechterlijke beslissingen, hé. Ik weet dat jij het begrip 'scheiding der machten' goed kent en aanvaard.

Wat een aantal vroegere Ministers van Justitie (en Volksgezondheid) veel te lang niet hebben gedaan, is werken aan de zorg voor de geïnterneerden. Zonder zorg geen genezing, of tenminste begin van genezing, en dus ook geen vrijlating.

Als NVA'er zal je misschien moeite hebben om het te erkennen, maar het is Laurette Onkelinx, als Minister van Justitie, die het initiatief heeft genomen om daar een mouw aan te passen. De resultaten hebben 10 jaar op zich laten wachten, maar worden vandaag steeds zichtbaarder: steeds minder geïnterneerden in de gevangenissen, en steeds meer in de psychiatrie.

dat plus de nieuwe wet internering zou ons land eindelijk conform moeten maken met de andere moderne Europese landen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 16:51   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat ge wat dooreen aan het slagen zijt.
Als ge genezen zijt, dan zijt ge genezen.
Dan kan men je niet meer opsluiten op basis van het vonnis van de internering.

Maar 't zal wel een verdiende straf geweest zijn, aangezien gij hem kende ...
(joke hé ...
ik ben voorstander van een strenge justitie, maar ze moet wel rechtvaardig zijn; en voor niet gewelddadige of niet te asociale feiten zelfs vrij tolerant ...)

.
Hm neen, zo werkt het niet bij internering, je denkt dat als ze je vrijlaten het afgelopen is?

Gewoon ergens zijn waar iets - zelfs een kleinigheid - gebeurd is als de politie de passen controleert, boeien aan en naar de Begijnenstraat. Zes maand wachten op de commissie en dan eerst terug buiten, als er ondertussen in de gevangenis niets is voorgevallen tenminste.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be