Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Nele Lijnen (Open VLD) - 19 maart tot 25 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Nele Lijnen (Open VLD) - 19 maart tot 25 maart ° 1978, gecoöpteerd senator door Open VLD (Vivant)

 
 
Discussietools
Oud 18 maart 2007, 17:44   #1
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard hoger onderwijs

Beste Nele,

Hebt u enige concrete voorstellen om het hoger onderwijs toegankelijk te maken voor iederen, ongeacht afkomst en financiele situatie thuis ? Ik weet dat u voor een soort jongerenloon staat, maar zijn er op korte termijn geen stappen die al gezet kunnen worden ? Bijvoorbeeld de kinderbijslag boven 18 afschaffen en vervangen door een studiefinancieringssysteem waarbij de jongere zelf financieel verantwoordelijk wordt gesteld ipv de ouders.

Hartelijk bedankt

~T
Tavek is offline  
Oud 22 maart 2007, 23:14   #2
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Nog toegankelijker, ze zijn juist van plan om het omgekeerde te doen! Het kaf moet van het koren worden gescheiden en dat is niet altijd even gemakkelijk!
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline  
Oud 22 maart 2007, 23:23   #3
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
toegankelijk te maken voor iederen, ongeacht afkomst en financiele situatie thuis
Zonder het niveau naar beneden te halen dan, veronderstel ik?
Niet iedereen heeft immers de capaciteiten om hoger inderwijs te doen; in dat opzicht moet het niet toegankelijk zijn voor iedereen, niet?
Sfax is offline  
Oud 23 maart 2007, 09:40   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Zonder het niveau naar beneden te halen dan, veronderstel ik?
Niet iedereen heeft immers de capaciteiten om hoger inderwijs te doen; in dat opzicht moet het niet toegankelijk zijn voor iedereen, niet?
De mensen die niet mee kunnen vallen in het eerste jaar af. En voor degenen zonder de vereiste vooropleiding moet er een verplichte zomerschool komen bvb.
Tavek is offline  
Oud 23 maart 2007, 10:24   #5
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De mensen die niet mee kunnen vallen in het eerste jaar af. En voor degenen zonder de vereiste vooropleiding moet er een verplichte zomerschool komen bvb.
Hmmmz; dan ben ik eerder voor toegangsexamens, zoals die er waren voor de ir's, maar dan voor alle richtingen. Een jaar verspelen is duur, zowel voor jezelf als voor de maatschappij, dus beter de mensen die niet mee kunnen op voorhand schiften, ipv ze eerst een jaar te laten klooien.
Mensen met te weinig voorkennis, die kunnen zich inderdaad bijscholen via zomerschool (net zoals dat voor de ir's mogelijk was vroeger); mensen die dat er niet voor over hebben, horen in de eerste plaats niet thuis in de beuste richting. Op die manier kan je ook je niveau vanaf het begin behouden, zonder in het eerste jaar alles te moeten uitvlakken omdat je doelpubliek te sterk variëert in kennis en kunde.
Sfax is offline  
Oud 23 maart 2007, 13:22   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Hmmmz; dan ben ik eerder voor toegangsexamens, zoals die er waren voor de ir's, maar dan voor alle richtingen. Een jaar verspelen is duur, zowel voor jezelf als voor de maatschappij, dus beter de mensen die niet mee kunnen op voorhand schiften, ipv ze eerst een jaar te laten klooien.
Mensen met te weinig voorkennis, die kunnen zich inderdaad bijscholen via zomerschool (net zoals dat voor de ir's mogelijk was vroeger); mensen die dat er niet voor over hebben, horen in de eerste plaats niet thuis in de beuste richting. Op die manier kan je ook je niveau vanaf het begin behouden, zonder in het eerste jaar alles te moeten uitvlakken omdat je doelpubliek te sterk variëert in kennis en kunde.
Je hebt hierin een punt, maar wat ik vooral wilde aantonen was het feit dat de dag van vandaag het voor heel veel slimme mensen nog altijd soms te duur is om te studeren. Je hebt hier geen beurzensysteem zoals in de VS dat slimme arme studenten vooruit helpt....

Daarom ben ik wel voorstander van een basisinkomen zoals Nele het voorstelt. Onafhankelijkheid van je ouders....wat een zaligheid.
Tavek is offline  
Oud 23 maart 2007, 13:35   #7
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je hebt hierin een punt, maar wat ik vooral wilde aantonen was het feit dat de dag van vandaag het voor heel veel slimme mensen nog altijd soms te duur is om te studeren. Je hebt hier geen beurzensysteem zoals in de VS dat slimme arme studenten vooruit helpt....

Daarom ben ik wel voorstander van een basisinkomen zoals Nele het voorstelt. Onafhankelijkheid van je ouders....wat een zaligheid.
Ach, dat basisinkomen is een leuk ideetje, maar het concreet gaan financieren is weer een heel ander verhaal (los van de vraagstelling of mensen wel recht van eisen hebben wanneer ze niets willen doen).

Verder heb je gelijk wanneer je stelt dat studeren duur is, en dat het beurzensysteem hier niet op punt staat, maar je kan moeilijk stellen dat het een kolossal probleem is. Ook al werkt het niet perfect, er zijn wel degelijk beurzen en er zijn wel degelijk tegemoetkomingen voor studenten, dus de mogelijkheid is er. Het vraagt nog wat zelfopoffering (vooral van je ouders dan), maar dat mag an sich geen bezwaar zijn, vind ik. There's no free lunch; mensen moeten maar bereid zijn dingen op te offeren voor hun eigen toekomst/die van hun kinderen, en als dat betekent dat ze enkele jaren niet op reis kunnen en enkele jaren wat beter op hun geld moeten letten, dan is dat ook maar zo (mogelijk is het zeker; eigen moeder heeft op haar eentje en zonder ook maar één beurs, ook twee kinderen naar de unif gestuurd, waarvan 1 jaar zelfs twee tegelijk).

Het systeem van beurzentoekenning hier kan beter, maar mensen moeten ook maar eens leren zelf dingen te realiseren ipv af te hangen van de overheid.
Sfax is offline  
Oud 23 maart 2007, 15:43   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ach, dat basisinkomen is een leuk ideetje, maar het concreet gaan financieren is weer een heel ander verhaal (los van de vraagstelling of mensen wel recht van eisen hebben wanneer ze niets willen doen).

Verder heb je gelijk wanneer je stelt dat studeren duur is, en dat het beurzensysteem hier niet op punt staat, maar je kan moeilijk stellen dat het een kolossal probleem is. Ook al werkt het niet perfect, er zijn wel degelijk beurzen en er zijn wel degelijk tegemoetkomingen voor studenten, dus de mogelijkheid is er. Het vraagt nog wat zelfopoffering (vooral van je ouders dan), maar dat mag an sich geen bezwaar zijn, vind ik. There's no free lunch; mensen moeten maar bereid zijn dingen op te offeren voor hun eigen toekomst/die van hun kinderen, en als dat betekent dat ze enkele jaren niet op reis kunnen en enkele jaren wat beter op hun geld moeten letten, dan is dat ook maar zo (mogelijk is het zeker; eigen moeder heeft op haar eentje en zonder ook maar één beurs, ook twee kinderen naar de unif gestuurd, waarvan 1 jaar zelfs twee tegelijk).

Het systeem van beurzentoekenning hier kan beter, maar mensen moeten ook maar eens leren zelf dingen te realiseren ipv af te hangen van de overheid.
Dat is waar, bijbaantjes nemen moet gemakkellijker gemaakt worden (en geen schele zever van maximaal 23 dagen in het jaar en 23 dagen in de vakantie werken, anders kindergeld kwijt). Ook zou (bijna) renteloze studieleningen mogelijk moeten zijn, want ik moet ze nog vinden voor mijn studie volgend jaar....
Tavek is offline  
Oud 23 maart 2007, 16:23   #9
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is waar, bijbaantjes nemen moet gemakkellijker gemaakt worden (en geen schele zever van maximaal 23 dagen in het jaar en 23 dagen in de vakantie werken, anders kindergeld kwijt). Ook zou (bijna) renteloze studieleningen mogelijk moeten zijn, want ik moet ze nog vinden voor mijn studie volgend jaar....
Renteloos moet dat niet zijn, vind ik.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 23 maart 2007, 22:16   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Renteloos moet dat niet zijn, vind ik.
Daarom zeg ik bijna Anders zetten mensen het geld gewoon op de bank voor die paar jaar en trekken de rente op...
Tavek is offline  
Oud 23 maart 2007, 22:27   #11
Nele Lijnen
 
 
Nele Lijnen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2007
Berichten: 16
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Beste Nele,

Hebt u enige concrete voorstellen om het hoger onderwijs toegankelijk te maken voor iederen, ongeacht afkomst en financiele situatie thuis ? Ik weet dat u voor een soort jongerenloon staat, maar zijn er op korte termijn geen stappen die al gezet kunnen worden ? Bijvoorbeeld de kinderbijslag boven 18 afschaffen en vervangen door een studiefinancieringssysteem waarbij de jongere zelf financieel verantwoordelijk wordt gesteld ipv de ouders.

Hartelijk bedankt

~T
Vivant is voorstander om aan alle jongeren tussen 18 en 26 jaar een onvoorwaardelijk vrijheidsinkomen te geven. Dit laat toe dat jongeren hun studies kunnen betalen en de tijd kunnen nemen om een baan te zoeken die bij hun past. Het is een eerste stap naar zelfstandigheid en vrijheid, zonder tussenkomst van ouders of overheid. Jongeren mogen dit inkomen aanvullen met betaald werk.
Vanuit mijn eigen ervaring als zelfstandig student sta ik volledig achter dit voorstel van Vivant.
Nele Lijnen is offline  
Oud 23 maart 2007, 22:35   #12
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nele Lijnen Bekijk bericht
Vivant is voorstander om aan alle jongeren tussen 18 en 26 jaar een onvoorwaardelijk vrijheidsinkomen te geven. Dit laat toe dat jongeren hun studies kunnen betalen en de tijd kunnen nemen om een baan te zoeken die bij hun past. Het is een eerste stap naar zelfstandigheid en vrijheid, zonder tussenkomst van ouders of overheid. Jongeren mogen dit inkomen aanvullen met betaald werk.
Vanuit mijn eigen ervaring als zelfstandig student sta ik volledig achter dit voorstel van Vivant.
Zal dit het niveau van ons hoger onderwijs niet drastisch naar omlaag halen als iedereen zelfs zonder enige motivatie een hogere studie kan volgen? Is het niet beter om er wat meer inspanning voor te moeten doen zodat alleen gemotiveerde en geschikte jongeren in het hoger onderwijs geraken?
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 23 maart 2007 om 22:43.
baseballpolitieker is offline  
Oud 23 maart 2007, 22:42   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nele Lijnen Bekijk bericht
Vivant is voorstander om aan alle jongeren tussen 18 en 26 jaar een onvoorwaardelijk vrijheidsinkomen te geven. Dit laat toe dat jongeren hun studies kunnen betalen en de tijd kunnen nemen om een baan te zoeken die bij hun past. Het is een eerste stap naar zelfstandigheid en vrijheid, zonder tussenkomst van ouders of overheid. Jongeren mogen dit inkomen aanvullen met betaald werk.
Vanuit mijn eigen ervaring als zelfstandig student sta ik volledig achter dit voorstel van Vivant.
Hoe staat u tegenover het afschaffen van het staatsonderwijs?

Confer Bastiat:

Quelle liberté, d'ailleurs, pourrait-on laisser aux hommes? (...) La liberté d'enseignement? Mais les pères se hâteront de payer des professeurs pour enseigner �* leurs fils l'immoralité et l'erreur; d'ailleurs, �* en croire M. Thiers, si l'enseignement était laissé �* la liberté nationale, il cesserait d'être national, et nous élèverions nos enfants dans les idées des Turcs ou des Indous, au lieu que, grâce au despotisme légal de l'université, ils ont le bonheur d'être élevés dans les nobles idées des Romains.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 23 maart 2007 om 22:46.
lombas is offline  
Oud 23 maart 2007, 23:27   #14
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Nog toegankelijker, ze zijn juist van plan om het omgekeerde te doen! Het kaf moet van het koren worden gescheiden en dat is niet altijd even gemakkelijk!
het behalen van een diploma mag enkel afhangen van academische prestaties. momenteel is afkomst echter nog zeer determinerend voor de slaagkansen van jongeren in het hoger onderwijs. om nog maar te zwijgen van alle talentvolle jongeren die hun weg naar het hoger onderwijs niet vinden.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 23 maart 2007, 23:31   #15
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
het behalen van een diploma mag enkel afhangen van academische prestaties. momenteel is afkomst echter nog zeer determinerend voor de slaagkansen van jongeren in het hoger onderwijs. om nog maar te zwijgen van alle talentvolle jongeren die hun weg naar het hoger onderwijs niet vinden.
Ooit al eens omgekeerd gedacht? Heel veel niet talentvolle jongeren met geld geraken zeer gemakkelijk in het hoger onderwijs!
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline  
Oud 23 maart 2007, 23:39   #16
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Hmmmz; dan ben ik eerder voor toegangsexamens, zoals die er waren voor de ir's, maar dan voor alle richtingen. Een jaar verspelen is duur, zowel voor jezelf als voor de maatschappij, dus beter de mensen die niet mee kunnen op voorhand schiften, ipv ze eerst een jaar te laten klooien.
Mensen met te weinig voorkennis, die kunnen zich inderdaad bijscholen via zomerschool (net zoals dat voor de ir's mogelijk was vroeger); mensen die dat er niet voor over hebben, horen in de eerste plaats niet thuis in de beuste richting. Op die manier kan je ook je niveau vanaf het begin behouden, zonder in het eerste jaar alles te moeten uitvlakken omdat je doelpubliek te sterk variëert in kennis en kunde.
ingangsexamens blijken uit allerlei experimenten een slechte indicator voor slaagkansen in het hoger onderwijs. in nederland is er de laatste jaren heel wat mee geëxperimenteerd en daaruit blijkt dat tests de slaagkansen niet correct kunnen voorspellen. dit deed men door bij studenten een ingangsexamen af te nemen maar toch iedereen toe te laten tot de opleiding. telkens zijn er studenten die niet slagen voor het ingangsexamen, maar die na een jaar opleiding wel hun examens succesvol afleggen. er zijn ook studenten die wel slagen voor het ingangsexamen maar die falen tijdens het jaar. bij selectie aan de poort worden dus onterecht mensen de toegang tot hoger onderwijs geweigerd en wordt heel wat potentieel talent verspeeld.

daarnaast blijken zulke tests telkens jongeren uit 'betere' milieus te bevooroordelen. slaagkansen voor ingangsexamens zijn sterk afhankelijk van afkomst. het beste bewijs vind je bij het ingangsexamen geneeskunde. sinds dit is ingevoerd in Vlaanderen heeft 75% van de studenten geneeskunde een moeder/vader/oom/tante die arts is.

een vrije toegang is nodig om een kwaliteitsvol en democratisch hoger onderwijs te garanderen. zowel voor het streven naar een kenniseconomie, als naar gelijke kansen in het onderwijs, zijn ingangsexamens en financiële barrieres ontoelaatbaar.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 23 maart 2007, 23:42   #17
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ach, dat basisinkomen is een leuk ideetje, maar het concreet gaan financieren is weer een heel ander verhaal (los van de vraagstelling of mensen wel recht van eisen hebben wanneer ze niets willen doen).

Verder heb je gelijk wanneer je stelt dat studeren duur is, en dat het beurzensysteem hier niet op punt staat, maar je kan moeilijk stellen dat het een kolossal probleem is. Ook al werkt het niet perfect, er zijn wel degelijk beurzen en er zijn wel degelijk tegemoetkomingen voor studenten, dus de mogelijkheid is er. Het vraagt nog wat zelfopoffering (vooral van je ouders dan), maar dat mag an sich geen bezwaar zijn, vind ik. There's no free lunch; mensen moeten maar bereid zijn dingen op te offeren voor hun eigen toekomst/die van hun kinderen, en als dat betekent dat ze enkele jaren niet op reis kunnen en enkele jaren wat beter op hun geld moeten letten, dan is dat ook maar zo (mogelijk is het zeker; eigen moeder heeft op haar eentje en zonder ook maar één beurs, ook twee kinderen naar de unif gestuurd, waarvan 1 jaar zelfs twee tegelijk).

Het systeem van beurzentoekenning hier kan beter, maar mensen moeten ook maar eens leren zelf dingen te realiseren ipv af te hangen van de overheid.
er zijn wel degelijk heel wat tekortkomingen aan ons studiefinancieringssysteem. zo bleek uit een recente studie van Bea Cantillon dat zelfs de maximumbeurs niet kostendekkend is. bovendien moet je al onder het minimuminkomen zitten om de maximumbeurs te krijgen!

daarnaast is het zo dat ons systeem idd zeer ouderafhankelijk is. dit is een groot probleem voor de groeiende groep studenten die niet kunnen rekenen op de hulp van ouders. zij blijven met ons systeem in de jou staan.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 23 maart 2007, 23:47   #18
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is waar, bijbaantjes nemen moet gemakkellijker gemaakt worden (en geen schele zever van maximaal 23 dagen in het jaar en 23 dagen in de vakantie werken, anders kindergeld kwijt). Ook zou (bijna) renteloze studieleningen mogelijk moeten zijn, want ik moet ze nog vinden voor mijn studie volgend jaar....
de 23-dagen regel heeft niets met kindergeld te maken, wel met hoeveel RSZ je moet betalen als jobstudent. voor kindergeld kijkt men naar het aantal uren dat je werkt. voor de belastingen kijkt men naar het bedrag dat je verdient. de hele regeling is hopeloos ingewikkeld en belachelijk waardoor studenten en hulpverleners er niets van begrijpen. dit moet na de verkiezingen dringend worden aangepakt.

studieleningen bestaan reeds in vlaanderen. je kan ze verkrijgen via de studentenvoorzieningen van je instelling. ze zijn gelukkig uitzonderlijk in ons systeem maar ze bestaan wel voor studenten die echt niet anders geholpen kunnen worden.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 23 maart 2007, 23:49   #19
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Ooit al eens omgekeerd gedacht? Heel veel niet talentvolle jongeren met geld geraken zeer gemakkelijk in het hoger onderwijs!
tuurlijk. en?
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 23 maart 2007, 23:53   #20
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nele Lijnen Bekijk bericht
Vivant is voorstander om aan alle jongeren tussen 18 en 26 jaar een onvoorwaardelijk vrijheidsinkomen te geven. Dit laat toe dat jongeren hun studies kunnen betalen en de tijd kunnen nemen om een baan te zoeken die bij hun past. Het is een eerste stap naar zelfstandigheid en vrijheid, zonder tussenkomst van ouders of overheid. Jongeren mogen dit inkomen aanvullen met betaald werk.
Vanuit mijn eigen ervaring als zelfstandig student sta ik volledig achter dit voorstel van Vivant.
steunt openvld dit voorstel?

een eerste stap zou zijn om die belachelijke fiscale aftrekken voor ouders met studerende kinderen af te schaffen en dit geld werkelijk als studiefinanciering te gebruiken. dit geld kan worden toegevoegd aan de pot voor het kindergeld voor +18-jarigen en worden omgevormd tot een basisbeurs voor alle studenten. dit moet worden aangevuld met selectieve studiebeurzen totdat de basisbeurs kostendekkend is. vergelijkbaar met het nederlandse systeem eigenlijk.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be